Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#836008
Ik zou haar sowieso niet meer de gelegenheid geven om te vluchten, elke keer dat ze daarmee succes heeft betekent dat ze het de volgende keer weer doet. Ik zou haar dus binnenshuis ofwel aan de lijn ofwel in een kleine ruimte houden waar ze zich niet kan verstoppen. En buiten voorlopig niet van de lijn af, tenzij in een veilig omheinde ruimte zonder verstopmogelijkheden.
En verder zou ik heel intensief oefenen met komen, met behulp van voertjes en idealiter met de clicker zodat je heel gericht kunt aangeven 'jaaaa, DIT is wat ik wil!' Binnenshuis en buiten. Maak het zo min mogelijk eng door niet te bukken en je hand uit te steken, er zijn honden die dat als zeer bedreigend ervaren (ik heb er zo een gehad). Ga op de grond zitten met je voertjes en je clicker in de aanslag, wacht tot ze jouw kant uitkijkt, click en werp een beloning in jouw buurt maar niet te dichtbij zodat ze hem durft te pakken. Dit vaak herhalen en op veel verschillende locaties, en steeds meer van haar vragen vooradt je clickt, dus eerst kijken, dan een stapje jouw richting uit, dan nog  meer stapjes, totdat ze uiteindelijk bij je komt en het voertje uit je hand aanneemt. Jackpot!
Ik zou zelf dus haar hele dagmaaltijd in kleine stukjes verdelen en haar uitsluitend voeren tijdens dit soort sessies. Net zolang totdat ze in volle vaart aangerend komt om haar eten te halen.
Door Ellen44
#836010
Dank je wel...

Voor de tip...het klinkt logisch dus ik ga dit zeker volgen.
Nog 1 vraagje...hoe doe ik het dan in huis???
Als we weg willen hoe krijg ik haar dan mee???
Door Mevroi Kruim
#836017
In huis aan de lijn (je kunt de lijn aan een riem om je middel bevestigen, dan heb je je handen vrij). Zo kan ze niet weg en leert ze ook dat het bij jou in de buurt echt niet eng is maar juist leuk. Je doet af en toe de komen-oefening met beloning, tussen door. En als dat niet praktisch is, in een kleine ruimte, bv een kamer zonder verstop-mogelijkheden of een bench. Een puppie-playpen is ook een optie, of zelf iets fabrieken van panelen van gaas van de doe-het-zelfwinkel. Het gaat erom dat ze nooit meer succes heeft met haar truc van weglopen. Ook voor het zindelijk maken is dit heel praktisch, ze zal niet gauw plassen in de bench.
En verder zorgen dat ze niet bang wordt, dus altijd heel rustig benaderen, niet bedreigend maar van haar afgewend, en haar de kans geven om zelf te komen. Niet dwingen dus.
Ik zou dit zelf als hele intensieve cursus geven en een periode van bv 2 weken gewoon niet met haar weggaan, alleen naar buiten om uit te laten, aan de lijn, en verder zoveel mogelijk bij haar zijn en met haar omgaan. Alle fijne en leuke dingen in het leven moeten van jou komen en je vraag niks van haar dat ze eng vindt. Maar ze moet bij jou in de buurt blijven, ze mag niet wegkunnen om ergens anders leuke dingen te gaan doen.

Als ze in staking gaat wanneer je bv naar buiten wilt dan heel langzaam en rustig doen. Neem er alle tijd van de wereld voor, calculeer in dat het minstens een uur kan gaan duren voordat ze de drempel over is, dan is alle tijdwinst meegenomen. Je moet een tijdlang alles erop inrichten om je hond dit te leren, dat hoeft geen maanden te zijn maar wel dagen tot weken, totdat het geheid zit. Dat betekent dat je je leven er ff echt op moet inrichten en dat valt bepaald niet mee, daar weet ik alles van. Maar het is echt de moeite waard om het nu in een keer goed te doen ipv half. Reken erop dat elke keer dat ze de kans krijgt om te vluchten en zichzelf dus te belonen voor het vluchtgedrag, je weer van voren af aan kunt beginnen. Beter in 1x goed dan eindeloos half en uteindelijk toch helemaal niet.
Door Ellen44
#836080
Nou nogmaals bedankt ::)

Goed nieuwtje.....heel af en toe komt ze naar me toe spontaan.....ik praat dan vrolijk tegen haar en zeg dat ze heel erg stoer is.....dit vind ze heel erg fijn.....en het leek er even op dat ze geaaid wou worden maar ik heb niets anders gedaan dan vrolijk kletsen.

Wie weet...Ik hou jullie op de hoogte..

groetjes
Door Ellen44
#836195
Dank je wel Tineke


;)  Ik ga ook dit weer even op mijn gemakkie doorlezen

Groetjes Ellen :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door