Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jolly
#835372
wat grappig  alles zo te lezen.

Ik heb hier een snelle eter, das chasey, hij schrokt niet, maar eet en kauwt gewoon heel snel maar ook goed.
Pim echter is echt zo'n slome, die doet rustig een half uur over een karkasje, maar vlees lappen schrokt tie te groot naar binnen , dus die knip ik in stukkies, want 2 of al 3 keer ff heimlichen vond ik toch wel genoeg.
Kleine stukjes vlees gaan met precisie en rust naar binnen.

Na het eten is het rusten, geen gekke gewoontes, hoogstens een boer van Pim. en een scheet vasn Chasey. :-X
Gebruikersavatar
Door *Monique
#835408
Vienna, Kay en Didge zijn alledrie gelijk overgegaan 1 jaar geleden. viennna en Kay eten erg netjes en beheerst. Knagen en kauwen goed. Didge daarentegen is altijd bang dat hij moet overwinteren, en heeft het idee dat alles zo snel mogelijk van voor naar achterkant moet ;D
Bantu eet (volgens pupmanieren :)) erg netjes en gaat steeds beter kauwen en kraken/knagen
Door dorinekok
#835446
Ook hier vaak een groot rag festijn naderhand. Kop afvegen tegen benen, banken  of gewoon over de grond. En daarna heel vaak samen stoeien. Dat vind ik nog het meest vreemde. Hoe ze in vredesnaam kunnen stoeien met een volle buik. Terwijl ik dan zelf tegen iedereen roep dat ze niet met de honden mogen spelen. Dat is moeilijk hard te maken als ze vervolgens zelf twintig rondjes om het huis gaan scheuren.
Door *Natasja*
#835448
dorinekok schreef: Ook hier vaak een groot rag festijn naderhand. Kop afvegen tegen benen, banken  of gewoon over de grond. En daarna heel vaak samen stoeien. Dat vind ik nog het meest vreemde. Hoe ze in vredesnaam kunnen stoeien met een volle buik. Terwijl ik dan zelf tegen iedereen roep dat ze niet met de honden mogen spelen. Dat is moeilijk hard te maken als ze vervolgens zelf twintig rondjes om het huis gaan scheuren.
Ik denk dat ze door het eten een energie-kick krijgen en het daarom nodig vinden om even flink tekeer te gaan. Als ik kijk naar de kinderen van mijn zussen, hebben die precies hetzelfde: hoe moe ze ook zijn, als ze gegeten hebben, zijn ze daarna weer helemaal fit en stuiteren door het huis  ;D
Door tieneke
#835622
Nadat ze de deur van het stookhok er haast finaal uit hebben gelopen!! gooi ik snel uit de losse pols de barfhap in de lucht,eerst voor Tara en hierna is Tinus aan de beurt.
Het vlees/bot raakt de grond niet eens en meteen speren ze naar hun eigen plek...gaan liggen en dan wordt het raggen en rossen  :P potenwerk en vooral trekwerk  ::) in no-time zijn de boeffies klaar en lopen uiterst rustig en netjes weer naar binnen...likken elkaar nog even goed af...Tinus veegt nog even zijn grote kop af aan mij en dan meteen gaan ze slapies doen  8)
Bij hun bestaat er volgens mij maar 1 strategie en dat is alles zo snel mogelijk naar binnen zuigen  ;D ;D
Door Boefke
#835685
tieneke schreef: Nadat ze de deur van het stookhok er haast finaal uit hebben gelopen!! gooi ik snel uit de losse pols de barfhap in de lucht,eerst voor Tara en hierna is Tinus aan de beurt.
Het vlees/bot raakt de grond niet eens
:o Jeumig... ;D
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#835984
Boefke schreef: Wat voor barf-techniek hebben jullie honden?
Rover slikt - indien mogelijk en bij hem is veel mogelijk :o - alles in 1 keer naar binnen. Meestal komt het er dan linea recta weer uit of soms duurt het een halve minuut. Soms ook niet. Rover eet vers sinds 4 jaar en barft sinds 3 jaar.
Annak daarentegen is heel rustig en beheerst. Hij begint aan een puntje en eet dan langzaam alles weg. Dat is vooral mooi te zien bij een penslap. Maar ook een zalmkop gaat zeer vakkundig naar binnen. Als het erg klein is (zoals een kippenvleugel) dan neemt hij het in 1x in zijn bek en kraakt het bot. Soms laat hij dan die twee helften toch weer vallen om ze stuk voor stuk netjes te kauwen. Annak heeft 7 jaar brokken gegeten en barft sinds 2 jaar (nooit kvv gehad).
Kortom, ik denk dat het gewoon te maken heeft met het inidvidu en niet met hoelang de hond vers eet of barft.
Door pallas
#836124
Na het eten wordt als allereerste de bak van de ander geinspecteerd op restjes...die er niet zijn...
en dan is het altijd gekke streken kwartiertje...spelen, rennen, elkaar uitdagen en surfen met het vloerkleed ::) het gaat op den duur over in een lange kroel partij waarbij oren en bek een grote poetsbeurt krijgen :smitten:
Door Borke
#836234
Borke eet vers vanaf 3 maanden (in combi met brokken) en botten sinds 7 maanden (in combi met brokken en kvv), kvv met deels Barf vanaf 12 maanden en snel daarna volledig Barf, inmiddels is hij alweer 3.5 jaar jong.
Sofi eet Barf vanaf het moment dat ze hier is (ruim 6 maanden), daarvoor bij het opvanggezin brokken, maar ik denk dat ze in Spanje van alles gegeten heeftm incl. botten, want ze is er erg handig mee.

Ze eten vergelijkbaar en dat heeft Sofi niet van Borke afgekeken, want ze eten gescheiden.
Ze kauwen allebei goed, knagen er kleine stukjes in en slikken die in, heel systematisch. Borke begint met likken als het een groot stuk is en hij eet sneller dan Sofi eet, hij eet alsof het een wedstrijd is, maar het blijft er wel allemaal in.
Zelfs kipvleugels daar wordt nog een paar keer op gekauwd.

Na het eten wil Sofi rustig liggen en Borke is erg opgewonden en wil zijn bek aanvegen aan de eerste lap stof die hij tegen komt (meestal de deurmat). Toen Borke jonger was ging hij wild rondrennen na het Barfen, vond het blijkbaar erg opwindend allemaal  ;)
Door Yvonne K
#836267
Wat een leuke topic.
Anouk, 14 jaar eet af en toe barf naast de kvv. Ze zal absoluut haar poten niet gebruiken met het eten. Als ze het niet direct kan doorslikken gaat het mee naar de mand en wordt het daar opgegeten.
Saban eet vanaf 1 jaar kvv en sinds - ik denk - 2 jaar barf.
Hij gaat er bij liggen en gebruikt geen poten. Hij pakt het in zijn bek en kauwt netzo lang  - met zijn ogen vaak dicht ! - tot er een stuk af is wat hij kan doorslikken.
Charee die vanaf 8 weken kvv/barf heeft gehad scheurt, schudt en trekt aan haar eten. En dat alles rustig en gecontroleerd. Een genot om te zien.
Daarna doet iedereen een rondje om te kijken of niemand een restje heeft laten liggen. Wel wordt er gewacht met dat rondje tot iedereen klaar is met eten.
Daarna doe ik soms een kort trekspelletje met Anouk (paar seconden) en Saban en Charee rennen even kort achter elkaar aan en soms gaan ze daarna nog wat bekvechten: ik bedoel dus allebei liggen op grond en wat bijten in elkaars kop, poten e.d.
Bekken afvegen heb ik geen van honden ooit zien doen.
Door Red_Hunter
#837153
Flynn (4,5 jaar)die knaagt en knaagt totdat het bot fijn is en dan gaat het in 1x door de strot. Een parelhoenkarkas van 400gr gaat na fijn maken van het bot in 1x naar binnen (en soms ook weer naar buiten :() Het karkas gaat van links naar rechts door zijn bek er zit geen structuur in.

Ireen (1,5 jaar) die knaagt rustig stukken eraf en eet het netjes op.

Het liefst heeft Flynn dat ik het karkas vast hou en dan eet hij wel stukjes eraf.
Ze blijven allebei staan met eten

Groetjes Trudie
Door mirjam_dc
#837239
Hier een redelijk rustige eter, en ook al is Duco klein hij krijgt toch alles keurig klein. Hij kauwt botjes echt heel goed, wat ik wel erg prettig vind. Een stuk kopvlees wil hij nog wel eens in een keer naar binnen schrokken maar het is er nog nooit weer uitgekomen (aan de voorkant dan ;D) dus ik maak me er niet al te druk om. Pens zit hij de laatste nogal mee te mutsen en laatst tenslotte maar in kleinere stukjes gesneden; niet mijn favoriete bezigheid :yucky:
Na het eten vindt hij het speeltijd! Grappig om hier te lezen dat dit voor meer honden geldt; ik dacht altijd dat het normaal was dat ze lekker zouden liggen uitbuiken, nou dat is er hier echt niet bij als hij het voor het zeggen heeft! Vaak eten wij later en hij weet wel precies dat hij tijdens ons eten niet hoeft aan te komen met een speeltje. Dan gaat hij keurig in z'n mand of onder de tafel liggen. Trouwens ook erg handig als hij eens mee moet naar een restaurant, je hebt er geen kind aan :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door