Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~anna~
#834270
Als ik terug ga in de tijd 25-30 jaar geleden toen was het bij sommige africhters gebruikelijk om rauwvlees te voeren of een hond op een lege maag te laten werken om een hond b.v. feller te maken.
De mensen die nu hun hond laten vasten doen dat heb ik begrepen omdat ze gelezen hebben dat het gezond is en omdat ze vinden dat hun hond doordoor juist meer energie heeft.
Voedsel is een primaire levensbehoefte voor honden en een gezonde hond eet graag waarom dan een hond van voedsel onthouden.
Dat ze energieker en enthousiaster lijken na 24-48 uur zonder gegeten te hebben komt eerder denk ik dat ze zoveel vertrouwen hebben in hun mens en hopen zo snel mogelijk weer voedsel te krijgen.
Als een hond zelf kan kiezen dan vasten ze alleen als ze zich niet lekker voelen.
Door Mevroi Kruim
#834302
Ja, dat rauw voeren om ze bloeddorstig te makend at ken ik, die mythe doet nog steeds de ronde, zelfs bij dierenartsen helaas.
De reden om honden met een lege maag flinke inspanningen te laten doen is dat dat makkelijker en gezonder voor ze is dan met een gevulde maag. Ze kunnen, zoals ik al schreef, itt mensen heel goed hun bloedsuikergehalte op peil houden en voelen zich absoluut niet moe of slap zoals mensen die lange tijd niet eten. Honden zijne rop gebouwd om bij nspanning (jacht bv) de bloedtoevoer naar de maag af te sluiten om de spieren en longen en hart optimaal van boed te voorzien. Zit er dan nog een klots voer in die maag dan zit die daar onverteerd te wezen, en dus behoorlijk in de weg. Je bewijst je hond er beslist geen dienst mee door hem lekker te voeren alvorens een wandeling te gaan maken.
Natuurlijk is voedsel een primaire levensbehoefte, en niet alleen van honden, maar wel het jusite voedsel op de juiste tijd.
Dat ze energieker en enthousiaster lijken na 24-48 uur zonder gegeten te hebben komt eerder denk ik dat ze zoveel vertrouwen hebben in hun mens en hopen zo snel mogelijk weer voedsel te krijgen
Ten eerste LIJKEN ze dat niet maar zijn ze dat duidelijk. Ten tweede geloof ik er geen bal van dat ze enthousiast gaan doen in de hoop hun eten te krijgen. Ik voer mijn honden nooit tijdens een wandeling, ze eten thuis in de tuin na de inspanning, en niet tijdens het trainen of behendigen oid. Ze hebben dus geen enkele reden om zich enthousiast voor te doen (als een hond dat al zou kunnen) in de hoop een maaltijd te scoren want zo werkt het niet en dat weten ze. Ze werken enthousiast omdat ze zich prima voelen en het werk leuk vinden. Als ze zich beroerd zouden voelen van niet eten dan zou ik dat echt wel aan ze merken.

En als een hond zelf kan kiezen dan vreet hij zich dood of minstens moddervet (uitzonderingen daargelaten). En vreet hij brokken en andere troep (alweer uitzonderingen daargelaten). Dat is nou precies de reden voor mij om mijn honden geen keus te geven. Ik ben verantwoordelijk voor de gezondheid van mijn dieren, ook als ze sommige beslissingen van mij misschien niet zo leuk vinden als de hele dag kunnen bunkeren. Jammer dan.
Door roefus
#834471
202spots schreef: Toch fijn dat ze evengoed 'n mooie leeftijd heeft gehaald dan!! ;)
Dat ben ik helemaal met je eens  :D
Dus die dagelijks 'twee maaltijden' hebben geen kwaad gaan  ;D

Maar goed, feit is nu dat de maaltijden toch 'n tikkeltje anders zijn.
Ik neem aan dat de voeding van tóen het maag/darmstelsel redelijk snel passeerde.
En van Barfvoeding en dan met name het bottenwerk, daarvan heb ik begrepen dat dat een veel langere verteringstijd nodig heeft.
Zelfs vaak rondom de 24 uur voordat ze gepasseerd zijn.

Daarom denk ik (na allerlei meningen hierover gelezen te hebben) dat het beter is, om de tijd tussen 'voeding en activiteit' zolang mogelijk te houden.
En dat lukt me niet met twee maaltijden.
Ik zeg niet dat IK de wijsheid in pacht heb, maar zoals ik het nu zie, is het hier dan beter om één maal daags te voeren.
Wat 'vasten' betreft, daar ben ik niet zo helemaal 'voor', wel speel ik met de voedingstijden (en de hoeveelheden) en dat maakt dat er dan soms ook 36 uur tussen twee maaltijden kunnen zitten.
Iets wat me niet slecht lijkt (zo'n keer per week) omdat ik denk dat het goed is dat maag/darmen zich ook eens helemaal kunnen ontlasten.

Ik werk niet met een langere vastentijd, omdat het voor mijn honden niet nodig is om zich extra op te laden voor top-wedstrijden en ze hoeven ook geen geweldige prestaties te leveren  ;)
Dus zie ik (in mijn geval dan) ook de zin er niet zo van, om ze wérkelijk te laten vasten.
Door roefus
#834820
Ja goed, maar er zijn evengoed andere meningen over.
Zo reageerde Billinghurst onlangs toch weer geheel anders op een vraag hierover.
Namelijk dat er geen harde en vaste regels voor zijn. en dat de duur van 'het passeren van voeding' sterk afhankelijk is van hetgeen men voert.
Zou je bijvoorbeeld vooral gemalen vlees geven, met weinig vet, dan zou de maag zich kunnen legen in minder dan 12 uur.
Maar van de andere kant, als een dier verscheidene hele karkassen eet, dan kunnen er meer dan 24 uur resten in de maag achter blijven en zelfs meerdere dagen.
Dit is o.a. ook zichtbaar op de operatietafel (volgens hem).

En van mij mag iedereen dit in twijfel trekken, geen enkel probleem mee. ;)

Ik kan zélf alleen maar 'met eigen' ogen kijken.
En als mijn honden dus ruim 24 uur niet gegeten hebben en we gaan lopen, dan wordt er tóch nog gepoept.
Voor mij duidelijk dat dan nog niet alles 'leeg' was.

En of ik DAARdoor dan nou gemotiveerd wordt om mijn honden langere tijd te laten vasten?
Nee, absoluut niet, maar het is voor mij wél een reden om de voedingstijd en de tijd van 'lopen, zwemmen en behoorlijk actief zijn' een flink stuk uit elkaar te laten liggen.
Daarom kies ik dus o.a. voor éénmaal daags voeren en dat plan ik dan een beetje.
Door 202Spots
#834834
roefus schreef: Ja goed, maar er zijn evengoed andere meningen over.
Maar van de andere kant, als een dier verscheidene hele karkassen eet, dan kunnen er meer dan 24 uur resten in de maag achter blijven en zelfs meerdere dagen.
Dan voer je nu misschien anders dan toen je de volgende morgen al kon zien wat ze de avond ervoor had gegeten? ;)
[« Antwoord #15 Gepost op: mei 26, 2006, 16:33:25 pm » 
--------------------------------------------------------------------------------
En 's ochtends geef ik zo'n dertig procent.
's Avonds de rest.
En ik kan heel goed aan de poep zien, wat ik erin stopte.
Iets teveel bot, dan 's ochtends geitenkeuteltjes.
(beetje te hard dus).
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 95.15.html
Dat schreef je dus in 'n reactie na mijn berichtje op de link die ik had gegeven :-\
Ik kan zélf alleen maar 'met eigen' ogen kijken.
En als mijn honden dus ruim 24 uur niet gegeten hebben en we gaan lopen, dan wordt er tóch nog gepoept.
Voor mij duidelijk dat dan nog niet alles 'leeg' was.
Voor mij is het dan echt wel duidelijk dat de MAAG  leeg is hoor....poep komt uit de dikke en de  endeldarm,niet uit de maag ;)
De maag kan leeg zijn terwijl de darmen nog aan 't werk zijn.
Ik heb wel is eerder geschreven dat mijn DA, tegen sluitingstijd  'n patient binnenkreeg, de hond had 'n grote bot doorgeslikt.....fotos' toonde aan dat de bot in de maag zat, maar geen gevaar leek te geven,dus ze zouden tot de volgende morgen wachten om de bot met operatie er uit te halen...
Voordat ze s'morgens de operatie gingen beginnen werd er opnieuw foto's gemaakt om zeker te zijn waar of de bot nu zat...
en ......de bot was verdwenen...hond had niet gespuugd,maar de bot was s'nachts mooi verteerd....geen bot te zien en geen operatie nodig! ;)
Door roefus
#834912
Haha, ik had de link wel gelezen hoor en ook mijn reactie op jouw berichtje.
Wist wel dat je dat zou aanhalen  ;) :D

Maar goed, ik voer nu inderdaad anders, in ieder geval geen twee maal daags meer.
En ook zal de variatie en afwisseling in botsoorten zijn toegenomen.

Dot geeft me in ieder geval de mogelijkheid om NU te kunnen constateren dat er ook, na ruim 24 uur géén voeding. nog gepoept wordt.
Iets wat ik TOEN niet kon constateren.

Het feit dat een eventueel groot gedeelte van de voeding het maag/darmstelsel binnen 12 uur passeert, zegt natuurlijk niks over de andere resten die nog véél langer in de maag kunnen achterblijven.
Het één sluit het ander tenslotte niet uit.

En ja, het voorbeeld dat jij geeft over jouw da (wat betreft de hond die dat grote bot had doorgeslikt) dat is natuurlijk evengoed EEN voorbeeld.
Daar tegenover staan blijkbaar ook weer ándere voorbeelden.
Zoals IB schrijft  "an animal who has eaten several whole carcasses and feathers, may still contain remnants of that meal 24 hours later; in fact the bones may not leave the stomach for several days. We will see this on radiographs. Naturally, this alarms many vets who do not understand this method of feeding, however, in my practice we simply regard this as normal and don’t immediately schedule the animal for gastric surgery. I might also add that a stressed animal may not begin digestion of its food for some time after ingestion. I have seen undigested food vomited up more than 24 hours post ingestion ( a problem I have to deal with in the operating theatre), so let me “stress” again (pardon the pun!) – there are no hard and fast rules when it comes to biological systems! "

Er zijn blijkbaar geen vaste regels voor.
En natuurlijk kan de maag leeg zijn, terwijl de darmen nog aan het werk zijn.
Maar voor mij is dat dus niet zonder meer duidelijk. ;)
Door 202Spots
#835043
Weet je, ik ben van mening dat de foto's van botten die meer dan 24 uur in de maag zitten,genomen zijn wanneer de hond er last van heeft.. :-\
Wanneer Cis, s'morgens om 8 uur,TE grote stukken bot vreet,en special met de wervel botten van lams nek....dan komt ze me s'nachts om 'n uur of 2, (zo'n 18 uur later)
wakker maken omdat ze de onverteerde stukjes bot uit moet kotsen...
Ik ben dus van mening dat bot wat na 12 uur nog in de maag zit, dan door de meeste honden word uitgekotst
en dat de honden die dat niet doen dan naar de DA gaan voor foto en of behandeling... :-\

I.B heeft het trouwens ook over "stressed animals"
dus dat is in mijn ogen dan ook afwijkend van de normale /gezonde hond die geen moeite met verteren heeft  :-\
Maar ik kijk naar mijn eigen honden en blijf doen wat IK het beste vind voor MIJN honden, en wanneer jij dat dan OOK doet vind ik 't wel genoeg zo! 8)
Gebruikersavatar
Door pike
#835177
Het blijft toch een aardige discussie, dat wel of niet vasten. Hier een notoire poepkijker, alhoewel het de laatste tijd wel wat minder wordt want zo langzamerhand reken ik mijzelf tot de ervaren barfers en ik weet wel dat het goed gaat.  Maar.:
Ze krijgen hier één maaltijd per dag eten. Dat is eind van de ochtend begin van de middag, zoalshet toevallig uitkomt. Verder krijgen ze 's avonds rond 9 à 10 uur een kleinigheidje (een soort vervanging voor wat ooit hun 2e br..maal was). Soms is dat een kippevoet.
's ochtends, tijdens de wandeling, wordt er 2 tot 3  keer gepoept. Bij Pike zit bij de laatste poepbeurt steevast de kippevoet, herkenbaar door het feit dat de nagels (die ik er aan laat en ook niet stuk sla) in de ontlasting zitten. Die verteren blijkbaar niet. Pike is naar mijn idee dan dus helemaal leeg. Niet alleen zijn maag, ook zijn darmen. 's Middags poept hij dan ook nooit. Pas 's avonds weer, en ik denk dat dat hetgene is wat van zijn ochtendmaal het snelst verteert. De rest komt de volgende ochtend.
Ik heb ook meegemaakt dat een hond niet lekker was en zo'n vier uur na de maaltijd ging overgeven. En dat stond dan te persen om de maag om te keren en het enigste wat eruit kwam was een beetje bruin sapje. Niks geen vlees, niks geen bot. De maag was dus leeg.
Mijn ervaring is dus dat de maag binnen 4 uur leeg is, het eerste voedsel al in minder dan 10u ur de darmen verlaat en het laatste na 22 uur ook uit de darmen is (bij PIke dus, wil niet zeggen dat dat bij andere honden ook zo is).
Als ik naar de poll in het andere topic kijk, valt me op dat er toch eigenlijk maar heel weinig barfers zijn die vasten. Persoonlijk vind ik dat je in dit geval je hond niet met een wolf (of andere predator) kunt vergelijken. Een wolvenroedel vangt een grote prooi en eet zich klem. Ja dan eten ze een paar dagen niet maar ze hebben zich dan ook echt klem gegeten en geen honger en hebben alleen maar slaap. Als ze honger krijgen gaan ze weer op jacht omdat ze erg graag willen eten. Bij mij zijn ze 's ochtends leeg en hebben honger. Ze gaan "op jacht" oftewel ze komen bij mij om eten vragen. Als een wolf van kleine prooidieren leeft dan gaat hij elke dag op jacht. Want de volgende dag heeft hij alweer honger. Zo zie ik dat bij mijn honden ook. Ze leven van kleine prooidieren en eten daarom elke dag opnieuw. Ik vind het niet verantwoord om mijn gedomesticeerde gevallen zich klem te laten eten, wat dat dan ook is. Ik kan hun portie verdubbelen of verdriedubbelen maar dan nog benader ik niet een wilde situatie. En bovendien is het niet nodig, hun dagelijkse aanbod van voedsel is verzekerd. En hun maag rekt en strekt evengoed, ze krijgen ruim 3,5 % van hun gewicht, na vier uur is de maag leeg. Dus als je het zo bekijkt vasten mijn honden ook, want hun maag is maar vier uur per dag gevuld en de overige 20 uur leeg! ;)
Door roefus
#835243
Ik heb vandaag heel erg op poep gelet.  ;D
Dit kon ook niet anders, want bij Roefus bleef een drol vasthangen aan een grasspriet.  :D
Dus ik moest hem er even vanaf helpen  ;)


Maar goed, we hadden dus ook een soort 'vastendag' vandaag.
Niet echt (nog steeds een dagelijkse voeding)  ;)

Als volgt:
Gisterochtend (woensdag dus) hebben de honden hier om 11 uur een maaltijd gehad.
Gewone portie, geen gekke dingen: parelhoenkarkassen (inclusief nekjes) en wat rundvlees, nog wat groente, wat gemalen walnoot en een schepje yoghurt na.
Verder helemaal niets gegeten, behalve gisteravond een klein pensstaafje.
Vanochtend (donderdag) redelijk vroeg een flinke wandeling enzovoorts (ongeveer 3 uur).
Vanavond ging ik om half 7 nog een drie kwartier met ze lopen.
Lara poepte niet meer, maar Roefus produceerde nog twee drollen.
Het kon me dus zeker niet ontgaan, in verband met die grasspriet  :-X

Maar oké, ik realiseerde me dat dit dus pakweg 31 uur ná zijn laatste maaltijd was.
Hij is zeker niet ziek, gewoon levendig, alles normaal.
Dus voor mij is het toch een soort bevestiging dat het langer kan duren, voordat alles gepasseerd is.
En dat het eveneens individue-afhankelijk is.

Hoe dan ook, het maakt verder niets uit voor deze discussie.
Maar 'gewoon naar mijn hond' kijken, bevalt het beste  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door