Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wenda
#821517
Ik heb me net voorgesteld en gelijk een vraag  ;)

Paige mijn Boxer tobt al heel lang met een huidprobleem. Ze is in ieder geval allergisch voor 4 soorten mijten maar wij vermoeden zeker ook een voedselallergie. Ze heeft hypoallergene brokken gehad in eerste instantie en toen zijn ze eend/rijst carnibest erbij gaan geven. En in al die tijd kwam het toch steeds weer terug. Inmiddels zijn we heel wat ab-kuren en prednisonprikken verder en blijft het een vervelend probleem (zo lijkt zonder einde) voor mijn meisje. Mijn da gaf als tip om eens zelf te gaan koken, een dieet van lamshart en lever, margarine, maisolie, zout, rijst of macaroni en beendermeel of gistocal (dan hoeft je geen lever te geven). En natuurlijk alles koken. Ik heb de da aangegeven dat ik van de rauw ben en niks wil koken en dat vond hij goed  ;) , maar toch zat het dieet me niet lekker (100% orgaan) en heb daar zelf al in zitten wijzigen.

Nu krijgt ze per maaltijd:
300 gr lamssnippers (en 3 a 4 maaltijden per week lamshart)
90 gr rijst
Visolie theelepel
Gistocal (6 gram)

Ik weet, omdat ik al eerder een blauwe maandag gebarft heb met mijn andere honden, dat dit waarschijnlijk te eenzijdig is. Kunnen jullie me helpen? Wat is een goed menu voor honden met een voedselallergie, kan ik me gewoon in het barfen storten?
Laatst gewijzigd door Wenda op do 06 sep 2007, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#821520
Wat is het idee achter het zelf koken van jouw DA? Ik neem aan dat je eerst uit wil vinden of je hond allergisch is voor een bepaalde voeding en zo ja, voor welke voeding? Als dat is wat je uit wilt zoeken, dan zul je een eliminatie dieet moeten doen. Wat je nu doet, is geen eliminatie dieet.

Om uit te zoeken of je hond een voedselallergie heeft, zul je voedsel moeten gaan geven dat ze nog nooit eerder gegeten heeft en waar ze dus nog geen allergie voor op heeft gebouwd. Helaas heb je al eend en rijst gegeven (en zoals ik begrijp in combinatie met brokjes? Dat is jammer, want het hele idee achter de eend en rijst is dat je alleen eend en rijst voert, een eiwit dat je hond nog nooit eerder gegeten heeft, om te kijken of ze een voedselallergie heeft. Eend kun je dus nu afstrepen van het lijstje voedsel dat ze nog nooit eerder gegeten heeft). Je moet dus een vleessoort zien te vinden dat ze nog nooit, echt nog nooit eerder gegeten heeft. Dat kan bijvoorbeeld zijn: hert, struisvogel, konijn, geit. Je neemt dan 1 diersoort en je geeft 9 tot 12 weken lang alleen dit diersoort en verder helemaal niks. Nog geen brokje, nog geen stukje kaas, nog geen stukje brood, niks.

Nou, stel je hond heeft nog nooit konijn gegeten. Dan koop je voor 9 weken hele konijnen. Met bot en orgaan en al. En je voert dan 9 weken alleen maar konijn. Gewoon het hele konijn, in porties. Of stel dat je hond nog nooit geit heeft gegeten, dan voer je alleen maar geit. De vleesbotten (ribben), het vlees en de organen. Verder niks.

Na 9 weken moet er verbetering te zien zijn. Zo niet: kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat je hond geen voedselallergie heeft, maar iets anders. Ja, tenzij je hond allergisch is voor alle vleessoorten maar dat komt echt hoogst zelden voor. Na die 9 weken ga je dan 1 keer per week iets nieuws aan het menu toevoegen. Je houdt dan een dagboekje bij wat je voert en hoe ze er op reageert. Dus stel, je gaat na die 9 weken runderkopvlees toevoegen en ze reageert niet: mooi, is er waarschijnlijk geen rundallergie en kun je vanaf nu konijn of geit (welke van de twee je bent gaan voeren) en rund voeren. Neem pens apart. Er zijn honden die prima tegen rundvlees kunnen maar allergisch zijn voor pens. Als je dan een week geit/konijn en rund hebt gevoerd, ga je kip toe voegen. Stel je hond krijgt een reactie: bingo! Dan voer je gewoon vanaf dat moment geen kip meer. Goed, je gaat dan terug naar de oude situatie geit/konijn en rund en wacht tot de boel weer rustig is. Dan ga je weer iets nieuws toe voegen, laten we zeggen parelhoen. En zo bouw je dit verder uit.

Mocht je denken dat je hond geen voedselallergie heeft en het gewoon beter doet op een rauw/vers menu (zoals zoveel honden), dan raad ik je gewoon aan om te gaan barfen met ongeveer 50% vleesbot, 15% orgaanvlees en pens, 10% groente en de rest spiervlees.

Maar bovenstaand is dus geen goed menu voor een hond met een voedselallergie... Dierenartsen denken nog steeds dat er iets bijzonders is aan lamsvlees. Maar dat is dus niet zo. Vroeger gebruikte men lamsvlees omdat honden nooit lamsvlees kregen. En om te kijken of ze een voedsel-allergie hadden, werd er een dieet met lamsvlees voorgeschreven zoals ik je boven het eliminatie-dieet geef met geit of konijn of struis of hert. Er is dus niks bijzonder aan lamsvlees, sorry dat ik je teleur moet stellen :-[
Door dorinekok
#821544
onderschat ook niet de mijt allergie. Hier (in Frankrijk) is het in de zomer huilen met de pet op en je doet er niks aan. Zelf zitten we dan ook onder de grasmijt (Aoûta's) en krabben ons wezenloos. De ene hond heeft er meer last van dan de ander. Je kunt je hond er niet tegen beschermen alleen maar veel wassen met anti vlo- teek- en aoûta shampoo. Maar dat vind ik ook geen goed idee dus hobbelen we hier ook een groot deel van het jaar jeukend door. Ik heb van alles geprobeerd maar niets helpt echt. Ik heb de oplossing nog niet gevonden. Gelukkig zie ik niet dat Bridjo zich helemaal open krabt. Af en toe een heel klein plekje verder niets te zien.
Succes!
Door Wenda
#821618
Geen teleurstelling hoor  ;)

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

Maar als ik haar 9 weken (of minder) lamsvlees geef en het gaat goed dat weet ik in ieder geval dat het niet aan het lamsvlees ligt, of zie ik dat verkeerd? En dan kan ik toch ook steeds wat bij proberen te geven.

Jammer dat ik niet voor de geit heb gekozen .... maar ja ik heb nu al een vriezer vol lam  :D

En die mijtenallergie ... mss onderschat ik die wel een beetje, ik ben wel aan het hyposensibiliseren. Maar ook niet echt resultaat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door