Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door danielle en indy
#809837
ik heb even een vraag
ik ben een beginnende barfer, en vind het allemaal erg ingewikkeld
er is een  mooie rekenhulp maar ik kom nog uit de middeleeuwen want ik heb geen excel.
heb in een ander programma toch geprobeerd.
en ik kom uit op het volgende nu is mijn vraag of ik het zo goed doe
mijn pup is 11 weken.
ik wil volledig gaan barven.
dus dan is het in totaal 7000 gram per week.
60% van die 7000 gram is bestemd voor het botvlees
ik heb eendenekken,kippenekken,kippenkarkas,kippenvleugeltjes
dit is dan 4200 gram per week
15 % orgaanvlees is van 7000 gram per week
dit is dan 1050 gram
ik heb eendehart, kalfhart,niertjes. lever,kippenhartjes,kippenmaagjes,
15% groentemix
is ook 1050 gram
brocoli,wortel,spercieboon,komkommer,spinazie tot nu toe wil ze het niet
doe hier tarwekiemolie doorheen
15%spiervlees
is ook 1050 gram
ik heb nu alleen haasspiervlees
en dan heb ik nog gewoon vlees.
struisvogel,rund,hert hoeveel moet ik hier van geven
en dan wil ik ook graag nog penslappen en gewone vuile pens geven hoe doe ik dat.
alvast bedankt
Door Mevroi Kruim
#809910
Ik zou wat minder vleesbot en wat meer spiervlees geven.
Pens valt onder orgaan dus dat zou je in die 15% kunnen proppen. Dat mag evt. ook wel 20% zijn maar niet meer dan dat.
Groentemix kun je het beste opleuken met eitje (met schil), vis bv uit blik, beetje joghurt oid. De meeste honden zijn er niet gek op dus je kunt het best kleine beetjes geven.
Tarwekiemolie zou ik niet doen, veel honden reageren slecht op plantaardige olie en ze hebben het niet nodig. Als je olie wilt geven is visolie beter.
Door Lizzy
#809911
danielle en indy schreef: ik heb even een vraag
ik ben een beginnende barfer, en vind het allemaal erg ingewikkeld
er is een  mooie rekenhulp maar ik kom nog uit de middeleeuwen want ik heb geen excel.
heb in een ander programma toch geprobeerd.
en ik kom uit op het volgende nu is mijn vraag of ik het zo goed doe
mijn pup is 11 weken.
ik wil volledig gaan barven.
dus dan is het in totaal 7000 gram per week.
60% van die 7000 gram is bestemd voor het botvlees
ik heb eendenekken,kippenekken,kippenkarkas,kippenvleugeltjes
dit is dan 4200 gram per week
15 % orgaanvlees is van 7000 gram per week
dit is dan 1050 gram
ik heb eendehart, kalfhart,niertjes. lever,kippenhartjes,kippenmaagjes,
15% groentemix
is ook 1050 gram
brocoli,wortel,spercieboon,komkommer,spinazie tot nu toe wil ze het niet
doe hier tarwekiemolie doorheen
15%spiervlees
is ook 1050 gram
ik heb nu alleen haasspiervlees
en dan heb ik nog gewoon vlees.
struisvogel,rund,hert hoeveel moet ik hier van geven
en dan wil ik ook graag nog penslappen en gewone vuile pens geven hoe doe ik dat.
alvast bedankt
Hoe zwaar weegt je pup?

Qua vleesbot geef je vrij veel kip, denk ik. Ik zou (als ik jou was) kijken of je wat minder kip kunt geven. Verder denk ik dat je qua percentages best wat minder vleesbot kunt geven. Ik vind 50% eigenlijk wel het maximum. In plaats van vleesbot kun je dan wat meer spiervlees geven. Qua hoeveelheden klopt het allemaal prima, maar je moet wel rekening houden dat de hoeveelheid voer voor je pup mee groeit zo lang ze nor zeer in de groei is.

Gewoon vlees en spiervlees is dus hetzelfde. Dus het zou mooi zijn wanneer je inderdaad rund, struis en hert kunt geven. Want daarmee kom je dan 5 verschillende diersoorten en dat is wel goed, qua afwisseling.

Qua groente kun je nog wat meer afwisselen door in je volgende mix bijv. waterkers, bietjes, witlof, andijvie, courgettes en alfalfa te verwerken. Da's dan weer even een hele andere mix en de meer afwisseling: de beter.

Pens valt onder orgaanvlees. Je kunt het percentage orgaanvlees voor de pup met 5% verhogen. Dan geef je bijv. 10% orgaanvlees zoals lever, hart, nier en dan 10% pens. Je kunt bijv. 1 keer per week 1 maaltijd met alleen pens geven. Je kunt ook bijv. 2 keer per week een maaltijd pens geven en dat mengen met bijv. groentemix. Groentemix gemengd met pens is erg goed omdat de bacterieen in pens de groente nog verder "aanvreten". En de gemiddelde hond eet z'n groenteprakje ook goed op wanneer je het mengt met pens.

Qua percentages zou ik geven: 50% vleesbot, 10% a 15% groente, 15% a 20% orgaanvlees en de rest spiervlees. Spreekt vanzelf dat je nog wat extraatjes kunt geven zoals een beetje zuivel en 2 keer per week een rauw eitje met schil. Ik persoonlijk tel dat nooit mee. Ze krijgen dat er gewoon extra bij.
Door danielle en indy
#810324
hi denk dat ik het heb is het goed zo

week menu 1
indy 11 kilo pup
per week
orgaan 1400 gram : 50 gram kippenlever
                              500 gram pens/penslappen
                              500 lamshart
                              350 vleesmix 1 (herby)

spier 1400 gram    : 300 gram rundvleessnippers
                                500 gram haasspiervlees
                                300 struisvogel
                                300 hert

rauwe vb                : 700 gram konijn
                                500 gram kippennekken
                                900 gram eendenekken
                                900 gram parelhoen karkas
                                500 gram kippenvleugels

groentemix            : 700 gram heb ik gemaakt nav zie boven en groente die 
                                                ik al had

extra: 50 tot 100 gram biogarde
          1 ei
          beetje visolie
durf nog geen vissekoppen en zo te halen

als het nu goed is moet ik nog een schema zien te maken om dit te verdelen over 1 week. hoop dat het allemaal een beetje er goed uitziet
Door Lizzy
#810341
OK, zit je nu op 20% orgaanvlees, 20% spiervlees, 50% vleesbot, 10% groente. Prima. Afwisseling is zeer goed!

Wat ik deed met Linga toen ze pup was en 3 maaltijden at: ik gaf haar 2 vleesbotmaaltijden per dag. Dat is dus 14 maaltijden per week. En dan gaf ik haar 3 keer per week een orgaanvleesmaaltijd met groente en 4 keer per week een spiervleesmaaltijd met groente. Die twee vormen samen 7 maaltijden. Dus dat is 21 maaltijden per week. Dus dat is 3 per dag.
Door Deesje
#810391
uhm.. misschien heel stom.. een pup van 10 kg (grote hond) krijgt ong 5%-7% 5% van 10 kg is volgens mij 500gr/dag en dat is 3500gr per week.. zit je nu niet veel hoger???
Door danielle en indy
#810451
hi ik ben uitgegaan van ongeveer 1 kilo per dag ook omdat ze te mager is volgends de dierenarts
na deze week wil ik dan overgaan op 5.6% wat dan uitkomt op rvb: 2160 gr, org: 860, spier: 860, groente 430 en dan nog de extraatjes eitje biogarde en zo
is dit goed zo of moet ik andere percentages aanhouden
wel wil ik even kwijt dat ze erge jeuk had toen ik haar kreeg en ik kon geen vlo meer vinden  ben sinds gister helemaal overgegaan op barf en het is over. ben hier erg blij mee en indy ook
Door Deesje
#810456
wij zijn onze pup (tha ridgeback)van bijna 13 weken (volwassen gewicht rond 25 kg) vandaag gaan wegen.. en hij woog precies 10kg. hij komt nu bijna 1kg per week aan en dan krijgt hij maar 4,5%.. hij krijgt 4 avonden barf en de rest kvv..
zijn streefgewichtstoename is 750 gram per week, en sinds we meer barfen gaat t iets sneller terwijl hier in t forum al gezegd is dat ie niet veel krijgt..

je kunt volgens mij beter een iets dunnere pup hebben dan een forse.. is ook beter voor de gewrichten enzo.. wat voor ras is jouw hond (heb k daar overheen gelezen??) en wat is zijn volwassen-gewicht??

ik zou niet in een keer heeel veel gaan voeren, liever rustig opbouwen en eerst eens kijken hoeveel hij bijkomt op 6/7%, teveel gewichtstoename is zeker in deze periode niet echt goed..

als mensen t niet met mij eens zijn dan laat t maar weten..
Door danielle en indy
#810461
ik heb nu twee menus en ik denk dat ik de laatste volgende week ga gebruiken is op 5,6 %
ik ben nu nog een beetje aan het uitproberen wat ze allemaal lust
ze is een witte herder volwassenen gewicht weet ik zo niet.
zal even op een site zoeken. en anders de fokker even vragen.
vond het even heel erg moeilijk allemaal die percentages maar na veel lezen vooral van lizzy ben ik snel wijzer geworden.
ben blij dat ik van de kvv af ben het duck en enerqique gegeven maar daar kreeg ze enorme jeuk en dorst van.
ze is nu tevreden en ik zal haar eind volgende week weer wegen en even kijken hoe het gaat
mijn hond staat ook bekend om groeipijnen ze mag ook nog maar als langste wandeling 10 minuten met haar lopen ook omdat deze honden toch bekend staan om hd en dat wil ik dus echt niet. ik wil straks met haar gaan showen dus ik moet mijn stinkende best met haar doen
Door Deesje
#810466
n witte herder wordt wel ietsje groter en zwaarder maar ze is ook nog jonger.. probeer idd niet teveel met haar te lopen.. dat betekent 3x per dag n wandeling van 10min en de rest echt alleen maar plassen/poepen en weer naar binnen.. en haar dan mentaal n beetje moe maken met een gevulde kong ofzo.. daar krijg je later alleen maar meer profijt van.
onze pup was nogal erg sprinterig en rennerig buiten, dat heb k ook terug gedrongen.. laat hem veel doen maar niet teveel sprinten enzo.. dan naast t niet te snel laten groeien. liever iets dunner en later gezond (zeker als ze goed eet en er goed uit ziet)

k denk dat haar gewicht iig niet belachelijk laag is toch??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door