Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Guappo
#805395
Ik hoorde dat brandnetels goed zijn omdat er veel vitaminen in voor komen.
Vanmiddag heb ik een kruiwagen vol geoogst uit eigen tuin, dus ombespoten en te drogen gehangen. Ik wil gewoon telkens de groentemix ermee verrijken.
Klopt het echt dat de brandnetels zo vitaminerijk zijn?
Door Mevroi Kruim
#805410
Ze bevatten behoorlijk wat mineralen en sporenelementen. Na droging is het gehalte aan vitamines niet bar hoog meer, dan moet je eigenlijk verse gebruiken.
De brandnetels van dit moment zijn niet bepaald de meest geschikte om in de groentemix te doen, ze zijn te oud en te taai en te stengelig. Geschikt voor consumptie zijn jonge malse lichtgroene scheuten, vooral de eerste in het voorjaar barsten van de gezonde stofjes.
Brandnetel is een behoorlijk sterk werkende bloedzuiveraar dus je kunt het het beste met mate toepassen.
Brandnetelsoep van jonge scheuten is heerlijk!Uitje bakken, gewassen en gesneden brandnetel erbij, ff lekker smoren en dan koken in bouillon. Pureren is aan te bevelen, de blaadjes kunnen wat harig aanvoelen.
Door 202Spots
#805433
Ik zou gewoon meer verse bladgroentes gebruiken daar krijg je meer vitamines van,dan van de gedroogde brandnetels....
Wanneer je jonge verse brandnetels door de groentemix wil doen is okay...
maar de gedroogde zou ik aan de konijnen of de geiten geven :-\
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetel
Door Guappo
#805527
Dank je voor het linkje, ik ga er maar lekkere thee voor mezelf van zetten, goed tegen blaasontsteking ;)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#805836
mijn pup eet de brandnetels zo uit het park?!
Niets verwerken of wat ook, maar gewoon vers van de pers!
Komen ze dan wat te kort of vindt meneer het gewoon lekker?!
ellen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door