Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#807171
marga1953 schreef: En ik wilde nog wel een keer proberen om ze een dag te laten vasten ,maar nu ik dit allemaal lees durf ik het niet meer.
Waarom niet? Er staat namelijk nergens dat vasten gevaarlijk is voor gezonde honden. We filosoferen over de werking van maag en maagbanden van de hond. Er wordt altijd geroepen dat maagbanden trainbaar zijn. Het lijkt erop dat maagbanden niet trainbaar zijn. Maar, zoals Kruimel en Minna al schrijven: de hond is uitgerust met een zeer flexibele maag, die zeer veel voedsel in 1 keer kan opnemen. De maag "rekt" daardoor uit, niet de banden (de plooien uit de maag verdwijnen). En de maag is flexibel genoeg om een heel leven lang uit te rekken en in z'n oorspronkelijke vorm terug te komen. Jouw honden hebben dan ook nog eens helemaal geen extreem lichaam (zoals bijv. een Duitse Dog - ik zou me kunnen voorstellen dat niet iedereen een DD durft te laten vasten - waarmee ik overigens niet wil beweren dat het niet kan!) dus ik zie helemaal geen reden waarom je je hond niet zou laten vasten hoor. Gewoon proberen, zou ik zeggen. En niet van de een op de andere dag van 14 maaltijden per week naar 4, maar langzaam het aantal maaltijden afbouwen tot het gewenste aantal maaltijden. En als je hond het er niet goed op doet: zie je dan wel weer. Of als jij je er niet lekker bij voelt: zie je dan wel weer. Maar wolven vasten dus. Ook omdat ze moeten (omdat er dagen en soms zelfs weken en zelfs maandenlang geen voedsel is) en ze vallen daarbij niet dood neer! Niet alle wolven hoeven te vasten overigens. Er zijn ook wolven die een dusdanig hoeveelheid voedsel (prooi) tot hun beschikking hebben dat ze niet hoeven te vasten. En die vallen bij mijn weten ook niet allemaal dood neer. Dus wat mij betreft is nog niet wetenschappelijk vast komen te staan dat vasten gezonder is. Maar de ervaring leert (van alle mensen die hun honden wel laten vasten) dat ze het er vaak heel goed op doen. Dat ze het vaak beter doen dan dat ze niet vasten. Dus, zeker de moeite waard om te proberen, lijkt me. Als je daar de behoefte toe voelt tenminste. Er zijn ook wel honden die er niet goed tegen kunnen. En de oorzaak daarvan is moeilijk te achterhalen. Maar de meeste honden doen het erg goed op een of meerdere vastendagen per week.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 10 aug 2007, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#807394
Oke , dank je

ik heb namelijk kippenpoten van ongeveer 500 gram is dus 2 maaltijden ,dan kan ik die 1 keer geven en dan de andere dag niks.
Misschien in het begin nog wat kefir als ze gaan "zeuren".
Door Minna
#807473
Ik merk dat bij ons juist het "zeuren" en dingen jatten heel wat minder is nu ze minder vaak eten. Ja, tuurlijk als wij iets heel lekkers eten (zoals vanavond beenhammetjes...) dan kijken ze natuurlijk wel met volle aandacht. Maar is het op, gaan ze gelijk weer wat anders doen. En 's avonds met een bakkie chips of zo hebben we nu niet meer onverdeelde aandacht van 6 honden...
Door Minna
#807529
Hier al aantal keren uitgelegd geloof ik waarom honden anders reageren op het vasten..?  ::) En hoe anders het maag en andere verteringsorganen van de hond zijn dan die van een mens?
Enne ik weet ook dat het voor mij gezonder zou zijn om niet te roken, niet teveel koffie etc te drinken etc etc maar ja, dat ik niet dat discipline op kan brengen met mezelf, okay.
Maar ik doe met de honden wel alles zo als het voor hun het beste is. Dus; ik heb gezien dat onze honden het veel beter doen met 4-5 maaltijden per week dan op elke dag, dus dan krijgen ze het zo. Als ik er van uit ga wat hun lekker vinden en wat hun allemaal willen eten dan kan ik het sport wel schudden want dan heb ik hier 6 moddervette beesten rondlopen.
Ik heb toch liever 6 honden die slank en in topconditie zijn.
Ga mijn kind toch ook niet elke dag pannekoeken en patat en chips geven hoewel hij dat vast wel lekkerst zou vinden?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door