Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#805888
balou&crystal schreef: Ik heb 3 sportopleidingen gedaan en wat ik heb begrepen en zelf heb evaren kan je banden waar ze ook zitten niet trainen dat is onmogelijk.
Dat durf ik niet te stellen, maar evengoed 'bewijs ervoor' is niet te vinden.
Door roefus
#805889
*Natasja* schreef: Ik doe beide: Beau krijgt 2 keer per dag eten, Benthe 1 keer. Op een gegeven moment at Benthe haar maaltijden niet meer (helemaal) op en kreeg ik hier het advies om van 2 naar 1 keer per dag voeren te gaan. En hoewel ik er in het begin een beetje huiverig voor was, ik vond het ook best grote maaltijden voor mijn Kleine Muis, bevalt het prima. Ze eet nu weer met smaak haar bak leeg. Voor Beau peins ik er niet over om naar 1 keer voeren te gaan, die heeft te vaak maag- en darmprobleempjes naar mijn zin om grote maaltijden te voeren.
Tja, het is inderdaad individueel afstemmen.
Nu merk ik bij Roefus egenlijk niks van maag en darmproblemen.
Ik kijk het (denk ik) nog even aan.
Door Borke
#805892
Als je ermee loopt te tobben, experimenteer dan eens wat en kijk waar jijzelf een goed gevoel bij hebt.

Voor mijzelf is 1x eten per dag heerlijk, zowel voor de grotere porties als ook voor het feit dat er minder gemutst wordt door Borke, die kieskeuriger is dan Sofi met eten.
Daarbij geeft het toch een smeerboel dat Barfen en nu ruim ik dat maar 1x per dag op  :)
Door ~anna~
#805895
roefus schreef: Dat durf ik niet te stellen, maar evengoed 'bewijs ervoor' is niet te vinden.
Het matriaal van de banden of het nou van een mens of een hond is zal niet veel verschillen.
Als ze een hond na een torsie openmaken is er vaak sprake van banden die verlengd zijn de oorzaak van verlegging/uitrekking kan ook mede veroorzaakt worden door de activiteit die plaats vindt tijdens de torsie.
Door Lizzy
#805981
balou&crystal schreef: Het matriaal van de banden of het nou van een mens of een hond is zal niet veel verschillen.
Als ze een hond na een torsie openmaken is er vaak sprake van banden die verlengd zijn de oorzaak van verlegging/uitrekking kan ook mede veroorzaakt worden door de activiteit die plaats vindt tijdens de torsie.
Nee, dat denk ik ook niet, dat banden van mensen/honden veel verschillen. En ik heb dit ook al eerder gehoord (dat banden niet train-baar zijn). Maar, kun je wat meer uitleg geven over waarom ze bij jouw opleidingen vinden dat banden niet train-baar zijn? Want ik kan ook geen wetenschappelijk zelfs duidelijk uitleg vinden waarom dit wel of niet het geval zou zijn.....
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#806043
Tristan krijgt 2x per dag. Toen hij brok at, en nu hij barf/kvv eet ook.

Ik heb hier geen wetenschappelijke onderbouwing voor, ik ga alleen maar op mijn hond en mijn gevoel af.

Voor wat betreft het banden (hond) mens-verhaal: ik heb op mijn achttiende mijn enkelbanden gescheurd. M.b.v. verschillende fysiotherapeuten geprobeerd ze te trainen maar dat is helaas niet gelukt. En ik denk ook niet dat het kan.
Banden die om wat voor reden dan ook (genetisch bepaald?) minder stevig zijn, krijg je niet terug in de "normale" vorm. Als ze dat ooit al geweest zijn, want ik ben ervan overtuigd dat mijn banden nooit zo stevig geweest zijn als die van iemand met niet-zwakke-enkels.

Ik denk dat dit ook geldt voor honden-banden. Dat er in aanleg al iets niet zo strak/stevig zit (wat je nooit merkt) en dat het om wat voor reden dan ook verder uitgerekt wordt dan de banden aankunnen. En dat zal per band/hond/situatie verschillend zijn. Dat maakt het hele banden/torsie/voer verhaal ook zo ongrijpbaar.  :( :(

En dan spreek ik alleen voor mezelf als enkelbanden-ervaringsdeskundige.  :D
Ik ben dan ook heel benieuwd of er een wetenschappelijke uitleg voor is.
Door ~anna~
#806128
Lizzy schreef: Nee, dat denk ik ook niet, dat banden van mensen/honden veel verschillen. En ik heb dit ook al eerder gehoord (dat banden niet train-baar zijn). Maar, kun je wat meer uitleg geven over waarom ze bij jouw opleidingen vinden dat banden niet train-baar zijn? Want ik kan ook geen wetenschappelijk zelfs duidelijk uitleg vinden waarom dit wel of niet het geval zou zijn.....
Een spier bestaat uit spiercellen(spiervezels)in de celvloeistof zit water,zout en voedingsstoffen.De functie van de spieren is heel complex de capaciteit van banden en pezen en hun functie zijn van een heel andere orde en niet te vergelijken met die van de spieren.
Banden en pezen bestaan uit een taaie structuur en ze zijn niet rekbaar en kunnen zich niet zoals spieren samentrekken of verlengen.
Door Fido
#806130
Lizzy schreef: Nee, dat denk ik ook niet, dat banden van mensen/honden veel verschillen. En ik heb dit ook al eerder gehoord (dat banden niet train-baar zijn). Maar, kun je wat meer uitleg geven over waarom ze bij jouw opleidingen vinden dat banden niet train-baar zijn? Want ik kan ook geen wetenschappelijk zelfs duidelijk uitleg vinden waarom dit wel of niet het geval zou zijn.....
Spieren zijn te trainen banden niet. Dit heeft te maken dat banden enkel bestaan reticuline, elastine en collageen. Deze zijn onderhevig aan ouderdoms degeneratie waardoor de elastisciteit verdwijnt en daardoor gevoelliger wordt voor blijvende uitrekking.

Je zou hierdoor dus kunnen opmaken dat oudere honden meer kans hebben op maagtorsies.

Waarom zie je bij katten geen maagtorsies, ook niet bij grotere katten? Het paard heeft wel weer torsies. Maar dat komt weer door het grote deels losliggen van de darmen in de buik, dit heeft de hond weer niet.

Misschien is er wel een osteopathische achtergrond die mede een maagtorsie als oorzaak heeft.

Kortom één antwoord en meer vragen.
Interressant onderwerp!
Door roefus
#806172
Fido schreef: Spieren zijn te trainen banden niet. Dit heeft te maken dat banden enkel bestaan reticuline, elastine en collageen. Deze zijn onderhevig aan ouderdoms degeneratie waardoor de elastisciteit verdwijnt en daardoor gevoelliger wordt voor blijvende uitrekking.

Je zou hierdoor dus kunnen opmaken dat oudere honden meer kans hebben op maagtorsies.


Waarom zie je bij katten geen maagtorsies, ook niet bij grotere katten? Het paard heeft wel weer torsies. Maar dat komt weer door het grote deels losliggen van de darmen in de buik, dit heeft de hond weer niet.

Misschien is er wel een osteopathische achtergrond die mede een maagtorsie als oorzaak heeft.

Kortom één antwoord en meer vragen.
Interressant onderwerp!
mmm...als dat zo is, dan ga ik Roefus toch weer mooi op twee maaltijden zetten.
Want dit is dus de hele tijd wat ikzelf ook dacht, althans zo ongeveer.
Zoals het er bij mij ook niet in kon dat banden werkelijk te trainen zijn.
Bedankt voor de informatie.
Door Minna
#806345
Banden en pezen bestaan uit een taaie structuur en ze zijn niet rekbaar en kunnen zich niet zoals spieren samentrekken of verlengen.
maarre nu staat hier dus ook dat de banden niet zo rekbaar zijn...en zich niet kunnen verlengen. Dat de kans op een torsie toeneemt met leeftijd was al bekend, staat ook in het artikel in de bieb.
Door ~anna~
#806357
Minna schreef: maarre nu staat hier dus ook dat de banden niet zo rekbaar zijn...en zich niet kunnen verlengen. Dat de kans op een torsie toeneemt met leeftijd was al bekend, staat ook in het artikel in de bieb.
Vaak lees je dat je banden kan trainen,daardoor wekt het de illusie dat het een soort spieren zijn die je kan trainen maar dat is niet zo, dus daarom maakte ik de vergelijking met een spier dat heel iets anders is.Een band kan niet wat een spier allemaal kan maar de rek kan er wel blijvend uitgaan.
Door Lizzy
#806394
Fido schreef: Spieren zijn te trainen banden niet. Dit heeft te maken dat banden enkel bestaan reticuline, elastine en collageen. Deze zijn onderhevig aan ouderdoms degeneratie waardoor de elastisciteit verdwijnt en daardoor gevoelliger wordt voor blijvende uitrekking.

Je zou hierdoor dus kunnen opmaken dat oudere honden meer kans hebben op maagtorsies.

Waarom zie je bij katten geen maagtorsies, ook niet bij grotere katten? Het paard heeft wel weer torsies. Maar dat komt weer door het grote deels losliggen van de darmen in de buik, dit heeft de hond weer niet.

Misschien is er wel een osteopathische achtergrond die mede een maagtorsie als oorzaak heeft.

Kortom één antwoord en meer vragen.
Interressant onderwerp!
Ja, zeg dat (dat dit meer vragen oproept ;D). Maar, dan kan de theorie van Eliasen dus gevoegelijk vergeten worden? ("geef de hond 4 grote maaltijden per week, dan train je de maagbanden en heb je minder risico op maagtorsie").
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#806413
En ik wilde nog wel een keer proberen om ze een dag te laten vasten ,maar nu ik dit allemaal lees durf ik het niet meer.
Door judith1967
#806474
Fido schreef: Spieren zijn te trainen banden niet. Dit heeft te maken dat banden enkel bestaan reticuline, elastine en collageen. Deze zijn onderhevig aan ouderdoms degeneratie waardoor de elastisciteit verdwijnt en daardoor gevoelliger wordt voor blijvende uitrekking.

Je zou hierdoor dus kunnen opmaken dat oudere honden meer kans hebben op maagtorsies.
Honden vanaf 7 jaar hebben meer kans op een maagtorsie,heb ik gelezen,dus dat zou betekenen dat vanaf die leeftijd de banden slapper (kunnen) worden?
Laatst gewijzigd door judith1967 op wo 08 aug 2007, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
#806489
Tja, zolang dat maar een van de 20 redenen is waarom het wel zou kunnen kies ik wel voor de optie die verder meest gezond is, dus blijven die van mij op een maaltijd per dag, en een of twee vastendagen. Bevalt ons prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door