Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dian
#798341
Ik heb ook lades. In aparte plasticzakken (je weet wel, die reclamedingen van de winkels) zitten de verschillende vleessoorten en op de buitenzak staat wat er inzit. Werkt voor mij ideaal.
Door mabeline
#798354
ik heb een kist

ik heb mijn zakjes met een stukje tape voorzien van naam van de hond dag van de week

Als ik het niet kan vinden, kijk ik wat er in het zakje zit en kom er ook nog wel uit, maar het is inderdaad een grote bende

soort van grabbelton
#798405
de vrieskist van Baya is een geregeld zooitje
ik koop meestal voor enkele weken in en houi dan rekening met de percentages. dan sluit ik me even een uurtje of wat op in de schuur en verdeel ales in zakjes per dag portie. in ene zakje zit dus altijd wat verschillends, wat kip, geite, orgaan ed. als er wat veel botwerk in zit dan doe ik er weer wat meer orgaan bij ed.
en in een apart vak ligt het echte knaagwerk, zoals lamskop, eendenkarkas, kalfsschoudertjes. en hie liggen ook kleine zakjes met orgaanvlees, voor het geval ik dat bij het bottenwerk even nodig heb als laxeermiddel zeg maar.
en in een vak heb ik de pens liggen, ook per portie ingevroren. Per dag haal ik er dan een variant uit en zo komen we de weken door tot de bodem weer in zicht is

dus tja hier eigenljik ook geen overzicht, maar wel een idee wat er allemaal in ligt
Door Cathelijn
#798409
Ik heb laatst net de avond voordat ik met vakantie ging een bestelling opgehaald. Geen tijd om te verdelen dus maar zo goed mogelijk in de vriezer gepropt. Gelukkig stond op elke zak wat er in zit.
Zit ik nu alleen nog maar met een megaklomp geitenribben (mijn buurvrouw vroeg zich laatst al af wat dat bonkende geluid toch was... juist: 8 kg geitenribben met kracht op de vloer).

Nu heb ik e.e.a. in porties verdeeld en op de diepvrieszakjes geschreven wat er in zit en hoeveel ongeveer. Ik kan het allemaal nog redelijk vinden.
Door Yvonne K
#798416
Ik heb het beste systeem nog niet gevonden.
Ik probeer de lades te verdelen in orgaan + groentelade, spiervleeslade, en 2 vleesbotladen. Per zakje is een hoeveelheid voor 3 honden. Als het ontdooit is dan verdeel ik het. Ik voer elke dag vleesbot met daarbij de ene dag vlees en de andere dag orgaan/groente/ei/yoghurt ed. Dus 2 zakjes per dag.
Maar soms heb ik teveel van bijvoorbeeld bot ingekocht en dan gaat het in de lade die het leegst is. Maar wel bijna alle zakjes zijn voorzien van labels met wat er in zit, gedaan door de bezorgadressen.  Die stickers zijn op het plastic geniet en blijven goed zitten. Ik heb in de schuur een vriezer staan met voorraad voor een kleine maand en in de keuken twee laden voor 1-1.5 week voorraad.
Door Borke
#798421
Ik heb een meer dan manshoge vriezer met 8 lades voor 2 honden (en een tafelmodel voor de Carnibest van de katten).

Etiketten blijven niet zitten en veel vlees wat ik koop komt hier al bevroren aan, dus op het zakje schrijven werkt ook niet.
Vlees wat ik groot inkoop per 10 of 20 kg herken ik zo wel, dat hoeft niet gelabeld te worden.

Ik heb op de deur van de vriezer een briefje zitten met per ladenummer wat er in zit. De lades van de vriezer zijn vanuit de fabriek al genummerd.
Ik heb altijd minstens een lade met biologische kip en een met biologisch orgaanvlees.
De bovenste kleine lade is altijd voor de groentemix.

De andere 5 lades varieren en ik probeer per diersoort in een lade te doen. Soms gaat dat niet en dan liefst soort bij soort.
Dus haas bij konijn, parelhoen bij eend etc.
De onderste lade is altijd voor kleine restjes en daar ligt van alles in.

Ik werk ook met grote plastic tasjes waar ik labels aan hang als ik meer dan 2 diersoorten in een lade prop.

Zo nu en dan probeer ik de vriezer voor meer dan de helft leeg te krijgen en dan maak ik lades met 'oud' vlees en dat gaat dan eerst op.
Ook ik probeer in te kopen naar de percentages die de honden eten, zodat ik inderdaad ook in staat ben om met voldoende variatie de vriezer leeg te maken.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#798541
Snap alleen niet waarom de etiketten niet blijven zitten op de zakjes.

Ik heb hier nooit last ervan.

Ik doe ze niet op bevroren zakje maar als het net er in zit.
Op de diepvries zakken van de lidl blijven ze ook gewoon zitten.

Lijkt mij veel gepuzzel om voor een of twee maanden te kopen.
Ik hou altijd van iets wel over of kom het juist weer tekort :)
Door K&D
#798544
Eeehm, bekend probleem. Hier was het ook een zooitje en steeds weer spannend of er nu hertensnippers, rundvlees of wat anders te ontdooien lag. Vleesbot is wel te herkennen over het algemeen. Er is min of meer wel een indeling in de vriezer, maar na een paar weken meer min dan meer.
Ik heb nu geëxperimenteerd met plakband om de sluiting van de zakjes en daar met watervaste stift op schrijven wat het is. Ik weet nog niet of het plakband op lange termijn goed blijft. 't Kost in elk geval noppes.
Door Doedels
#798570
Ik heb een vrieskist in de schuur en een tafelmodel vrieskast op zolder. In de keuken heb ik dan ook nog een vrieslade voor de honden. In de vrieskast zit van alles wat, overzichtelijk per lade. In de kist heb ik alles in grote tassen die gelabeld zijn per soort. Als de kast leeg begint te raken, duik ik in de kist en haal van alles wat om de kast en de keuken aan te vullen. Ik koop in zonder gericht plan. Sommige dingen zijn dus veel sneller op dan andere. Maar voor mij werkt mijn 'systeem' wel  :)
Door cindy1986
#798728
Ik ben net 1,5 week bezig met Barf. Ik heb een tafelmodel vrieskist met 4 lades gekocht. In de bovenste la zit allemaal KVV (ik wou half KVV en half Barf doen, maar ga nu 100% Barfen), in de la eronder zit Energique no. 4 voor Rakker. Zonder verpakking, want dat scheelt weer ruimte :P
In de andere 2 lades zit vlees. Zit nu nog maar voor 1 week in.
Krijg straks 15 kilo vlees weer van Minna, is goed voor 1 maand. Ben benieuwd of het gaat passen.
Denk dat ik het ga indelen in soorten vlees: vleesbot, spiervlees en orgaanvlees. De groentemix kan ik eventueel wel in de "mensenvriezer" doen.

Hoeveel kilo kunnen jullie ongeveer kwijt in een standaard tafelmodel vriezer met 4 lades?
Door Guappo
#798729
Ik koop in het groot in en heb per soort een vriezer.
Een vis met kalkoen vriezer, een vleesmix vriezer, een KVV vriezer waar ook de kipkarkassen in komen en een botten vriezer en een groentemixjes kastje. De vriezers heb ik erg goedkoop gekocht via MP. Het spiervlees wat ik bij Herby koop is gestickerd.
Gaat prima zo :)
Laatst gewijzigd door Guappo op di 24 jul 2007, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door