Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cindy1986
#797709
Ik lees veel verschillende dingen over rauw voeren. Zo heb ik ergens gelezen (niet op dit forum) dat 60% van de maaltijd uit spiervlees moet bestaan. In de Barf-rekenhulp staat er geen percentage bij spiervlees. Na verder te hebben gekeken op het forum, zie ik deze percentages staan:
50% vleesbot
20% spiervlees
15% orgaan
15% groente
Wat voor soort vlees is het vlees op het bot? Is dit ook spiervlees (ik ben slecht in biologie ;))? Dus dan zou het uitkomen op 25% spiervlees van het bot, en 20% extra? Of heb ik dat verkeerd?

Tweede vraag: ik geef nu half KVV en half Barf. Nu las ik dat KVV niet goed vult, omdat het heel snel verteerd wordt. Is Barf voeren dan beter voor het hongergevoel van de hond?

Derde vraag: als ik over zou gaan op 1 keer per dag voeren (is dat beter of maakt 1 of 2 keer per dag niet veel uit?), dan lijkt het logisch dit 's avonds te doen, aangezien 's ochtends weinig tijd is. Maar ik loop 's avonds de grote wandeling met de honden, of hardlopen of fietsen. Na een grote maaltijd is dit niet slim lijkt mij? Ik wacht nu altijd minimaal een uur na het eten. Maar als ze alleen 's avonds alles eten, zal ik minimaal 2 uur moeten wachten, of niet?

Vierde vraag: kun je op 1 dag ook 1 soort vlees geven? Mits je natuurlijk op de percentages let. Dat ik bijvoorbeeld 1 dag penslappen geef, en de dag erna alleen kippennekken, enz. Dit namelijk ivm porties die ingevroren worden.

Vijfde vraag: hoe doen jullie dat als jullie vlees inkopen. Je koopt het vaak per kilo in. Maken jullie er dan meteen porties van? Omdat je ingevroren vlees moeilijk in porties kunt verdelen. Dus van tevoren weet je al hoeveel gram je per portie doet?


Dit was het eerst even. Ik ben nu een week bezig met KVV & Barf geven, en het bevalt goed. Heb al veel gelezen, maar heb toch nog veel vragen zoals jullie zien ;) Ik wil waarschijnlijk fulltime gaan Barfen, maar dan moet ik het van de percentages natuurlijk zeker weten.
Alvast bedankt voor het antwoorden!
#797719
cindy1986 schreef: Ik lees veel verschillende dingen over rauw voeren. Zo heb ik ergens gelezen (niet op dit forum) dat 60% van de maaltijd uit spiervlees moet bestaan. In de Barf-rekenhulp staat er geen percentage bij spiervlees. Na verder te hebben gekeken op het forum, zie ik deze percentages staan:
50% vleesbot
20% spiervlees
15% orgaan
15% groente
Wat voor soort vlees is het vlees op het bot? Is dit ook spiervlees (ik ben slecht in biologie ;))? Dus dan zou het uitkomen op 25% spiervlees van het bot, en 20% extra? Of heb ik dat verkeerd?

Tweede vraag: ik geef nu half KVV en half BARF. Nu las ik dat KVV niet goed vult, omdat het heel snel verteerd wordt. Is Barf voeren dan beter voor het hongergevoel van de hond?

Derde vraag: als ik over zou gaan op 1 keer per dag voeren (is dat beter of maakt 1 of 2 keer per dag niet veel uit?), dan lijkt het logisch dit 's avonds te doen, aangezien 's ochtends weinig tijd is. Maar ik loop 's avonds de grote wandeling met de honden, of hardlopen of fietsen. Na een grote maaltijd is dit niet slim lijkt mij? Ik wacht nu altijd minimaal een uur na het eten. Maar als ze alleen 's avonds alles eten, zal ik minimaal 2 uur moeten wachten, of niet?

Vierde vraag: kun je op 1 dag ook 1 soort vlees geven? Mits je natuurlijk op de percentages let. Dat ik bijvoorbeeld 1 dag penslappen geef, en de dag erna alleen kippennekken, enz. Dit namelijk ivm porties die ingevroren worden.

Vijfde vraag: hoe doen jullie dat als jullie vlees inkopen. Je koopt het vaak per kilo in. Maken jullie er dan meteen porties van? Omdat je ingevroren vlees moeilijk in porties kunt verdelen. Dus van tevoren weet je al hoeveel gram je per portie doet?


Dit was het eerst even. Ik ben nu een week bezig met KVV & Barf geven, en het bevalt goed. Heb al veel gelezen, maar heb toch nog veel vragen zoals jullie zien ;) Ik wil waarschijnlijk fulltime gaan Barfen, maar dan moet ik het van de percentages natuurlijk zeker weten.
Alvast bedankt voor het antwoorden!





Spiervlees is al het vlees dat aan het skelet vast zit. Vlees aan de vleesbotten is dus ook spiervlees inderdaad. Wat de percentages betreft: dat zijn richtlijnen en in het begin heel plezierig omdat het je helpt  te starten. Vanaf daar ga je bezien waar je hond het het meest ideaal op doet. Een van mijn honden krijgt beduidend minder vleesbot (35-40%) en krijgt daarvoor in de plaats spiervlees.

De ervaring leert (de meeste mensen) dat BARF en dan met name het voeren van grote stukken vlees en bot beter vult dan kvv.

1 of 2 keer per dag voeren en wel of geen vastendag of -dagen invoeren dat moet je zelf weten. Als je hond nu gewend is 2 keer per dag te voeren dan zou ik dat voorlopig gewoon volhouden. Later kun je altijd een keuze maken en kijken hoe je hond het erop doet.

Kun je 's avonds niet na het bewegen de honden voeren, dat doe ik tenminste zelf wel.

Je kunt uitstekend 1 vleessoort of -type geven per maaltijd.

Ingevoren vlees kun je laten ontdooien (helemaal of zover dat je het kunt portioneren) en er dan porties van maken en weer invriezen.

Succes ermee!
#797738
Ik koop het vlees als het vers is meestal flink wat kilo's tegelijk alleen van kippelever/lamslever/kalfslever niet zoveel omdat ze dat maar 1 keer per week krijgen.
Thuis gekomen zet ik alles in de vrieskist en pak ik iedere keer een zak vlees en die ga ik verdelen in porties voor 2 dagen tegelijk.
Dat doe ik met de weegschaal en na iedere vlees soort maak ik mijn handen en alles wat ik gebruikt heb weer schoon.
Dan pak ik opnieuw een zak etc.,ik laat het vlees nooit uit de vriezer want het duurt wel even voor ik alles heb verpakt.
Vlees wat goed koud is of licht bevroren(pens)kan je makkelijk snijden.
Soms bestel ik weleens vlees/gevolgte via internet maar dan zoveel mogelijk ponds verpakkingen of iets wat binnen een paar dagen op gaat.Om de dag soms iedere dag pak ik de pakjes uit de vriezer die ik nodig heb en ik laat alles ontdooien in de koelkast in plasic bakjes,tegen eventueel lekken.
Succes
Laatst gewijzigd door ~anna~ op zo 22 jul 2007, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Boefke
#797858
cindy1986 schreef: Ik lees veel verschillende dingen over rauw voeren. Zo heb ik ergens gelezen (niet op dit forum) dat 60% van de maaltijd uit spiervlees moet bestaan. In de Barf-rekenhulp staat er geen percentage bij spiervlees. Na verder te hebben gekeken op het forum, zie ik deze percentages staan:
50% vleesbot
20% spiervlees
15% orgaan
15% groente
Wat voor soort vlees is het vlees op het bot? Is dit ook spiervlees (ik ben slecht in biologie ;))? Dus dan zou het uitkomen op 25% spiervlees van het bot, en 20% extra? Of heb ik dat verkeerd?
zoals hierboven al gezegd: ja, vleesbot als het goed bevleest is bestaat voor de helft uit bot en de andere helft uit spiervlees.
Tweede vraag: ik geef nu half KVV en half Barf. Nu las ik dat KVV niet goed vult, omdat het heel snel verteerd wordt. Is Barf voeren dan beter voor het hongergevoel van de hond?
Omdat kvv gemalen is gaat het sneller door het verteringskanaal. Als je barf voert voer je grote stukken vlees die langer in de maag blijven en dat kan een voller gevoel geven bij de hond.
Derde vraag: als ik over zou gaan op 1 keer per dag voeren (is dat beter of maakt 1 of 2 keer per dag niet veel uit?), dan lijkt het logisch dit 's avonds te doen, aangezien 's ochtends weinig tijd is. Maar ik loop 's avonds de grote wandeling met de honden, of hardlopen of fietsen. Na een grote maaltijd is dit niet slim lijkt mij? Ik wacht nu altijd minimaal een uur na het eten. Maar als ze alleen 's avonds alles eten, zal ik minimaal 2 uur moeten wachten, of niet?
Ik houd wel enige rust na het eten (ik voer 1 keer per dag), maar niet volgens een bepaalde regel. Soms voer ik smorgens, soms smiddags, soms savonds. Ik ga niet topsporten met mijn honden na een flinke maaltijd, maar gewoon een wandeling doe ik wel. Los hiervan is 1 keer per dagen voeren wel iets dat je heel rustig moet opbouwen, niet zomaar van de een op andere dag. De maag moet wennen aan grote porties. En als je ook net overstapt op barf dan zou ik niet alles tegelijk veranderen en voorlopig nog 2 keer daags blijven voeren.
Vierde vraag: kun je op 1 dag ook 1 soort vlees geven? Mits je natuurlijk op de percentages let. Dat ik bijvoorbeeld 1 dag penslappen geef, en de dag erna alleen kippennekken, enz. Dit namelijk ivm porties die ingevroren worden.
Dit kan op zich prima, maar als je alleen orgaan voert dan kan het wel zijn dat je hond diarree krijgt en als je alleen vleesbot voert kan de ontlasting juist te hard zijn. 1 van mijn honden kan prima alleen vlees, orgaan of vleesbot aan, de andere niet, die moet beter gedoseert eten.
Vijfde vraag: hoe doen jullie dat als jullie vlees inkopen. Je koopt het vaak per kilo in. Maken jullie er dan meteen porties van? Omdat je ingevroren vlees moeilijk in porties kunt verdelen. Dus van tevoren weet je al hoeveel gram je per portie doet?
Het hangt er een beetje vanaf. Als het nog diepgevroren is als ik het koop stop ik het soms zo in  de vriezer en verdeel het pas in porties als ik het ga voeren. Dan stop ik porties terug nadat het voor een deel ontdooid is. Als het niet gevroren is doe ik het meteen in porties verdelen en dan de vriezer in. Ik weeg niks, verdeel de porties een beetje op goed geluk.
Dit was het eerst even. Ik ben nu een week bezig met KVV & Barf geven, en het bevalt goed. Heb al veel gelezen, maar heb toch nog veel vragen zoals jullie zien ;) Ik wil waarschijnlijk fulltime gaan Barfen, maar dan moet ik het van de percentages natuurlijk zeker weten.
Alvast bedankt voor het antwoorden!
Succes!




#797871
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben een stuk wijzer geworden ;)
Ik denk dat ik de porties gewoon per dag verdeel. Een keer per dag voeren zie ik nu nog niet zo zitten, dus het blijft maar even twee keer per dag ;) Ik ga Kiera nu 's avonds wel op wisselende tijden voeren, omdat ze rond etenstijd gewoon helemaal doordraait  ;)

Ik ga denk ik over naar helemaal Barf, dus ga eens rekenen en bekijken wat ik moet inkopen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door