Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~anna~
#795643
judith1967 schreef: Dus daar mag je dan niet teveel van geven?
Nee beter van niet.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#796943
balou&crystal schreef: In bietjes zit veel nitraat.
Nitraat is toch niet schadelijk?
Het wordt toch pas een probleem als je het verhit en er nitriet ontstaat?
Of zit ik er naast?  :-\
Door judith1967
#797069
*Dorothea* schreef: Nitraat is toch niet schadelijk?
Het wordt toch pas een probleem als je het verhit en er nitriet ontstaat?
Of zit ik er naast?  :-\
Mmm,dat is net als met spinazie,mag je ook geen 2 x opwarmen.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#797131
Nitraat in groente
Wat adviseert het Voedingscentrum als het gaat over nitraatrijke groente?

Waarom is te veel nitraat ongezond?

Nitraat is nauwelijks schadelijk voor mensen. Door het verkeerd bewaren of het eten van groente wordt nitraat gedeeltelijk omgezet in nitriet. Nitriet kan de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed verminderen. Het advies is daarom volop groente te eten, maar niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten.

In welke groenten zit veel nitraat?

Nitraatrijke groenten zijn andijvie, rode bieten, snijbiet, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spinazie, spitskool en venkel.

Waarom is het af te raden om spinazie te combineren met vis?

Door nitraatrijke groente te combineren met vis schaal- of schelpdieren zoals garnalen en mosselen kunnen voor het lichaam schadelijke (kankerverwekkende) stoffen ontstaan. Eet vis en schaaldieren alleen met een groente waar weinig nitraat in zit, zoals worteltjes.

Is een salade met tonijn ook af te raden?

Ja, in principe kunnen de schadelijke stoffen iedere keer worden gevormd als nitraatrijke groente wordt gecombineerd met vis. Hoe minder men van deze combinatie eet, hoe minder van de schadelijke stoffen worden gevormd. Maar deze combinatie blijft en risico.

Mag nitraatrijke groente worden opgewarmd, bijvoorbeeld in de magnetron?

Vroeger was het advies nitraatrijke groente niet meer op te warmen. Inmiddels is duidelijk geworden dat opwarmen geen probleem is als de groente snel wordt afgekoeld en maximaal twee dagen wordt bewaard in de koelkast of drie maanden in de vriezer.

Hoe lang kan ik een krop sla bewaren?

Om de vorming van nitriet zoveel mogelijk tegen te gaan, is het algemene advies voor nitraatrijke groente om het in de koelkast en niet langer dan twee dagen te bewaren.
Door Butch
#2348842
Een deze oude topic naar boven halen. Ik zocht antwoord op mijn vraag of ik rauwe rode bieten en het lof kan geven, ja dus. Maar nu heb ik een nieuwe vraag naar aanleiding wat hierboven wordt gezegd:

Hoeveel is teveel bieten? Ik heb drie rauwe bieten met lof, wegen samen ongeveer 900 gram. De rest van de groente weegt ongeveer 3 kilo (broccoli, wortel (veel), champignon, aubergine, peterselie, witlof, bleekselderij (beetje), sperziebonen)

Is dat teveel biet? Zal ik er maar een of twee doen?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2348946
Voor hoe lang is het? Hoeveel dagen/weken/maanden?
Ik verdeel de verschillende groente altijd ongeveer evenredig; nooit 1 soort 1/4 deel is. Ik doe 10%wortel, 10%biet, 10%enzenz
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2348991
Het zou allemaal niet zo rechtlijnig zijn.

In groenten zitten ook vele zaken zoals Vit C en E die de negatieve werking van nitraten in het lichaam tegenwerken, ook die in combinatie met vis en schaaldieren. Er is dan ook geen een link tussen het voorkomen van maagkanker en nitraten in het voedsel waargenomen.
Bovendien hebben nitraten en nitrieten ook positieve werkingen zoals anti-infecteuze (waardoor het zelfs mogelijk is dat net kanker verminderd wordt).

Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de nitraten in groenten, maar eerder over nitrieten die aan bepaalde voedingsmiddelen zoals verwerkt vlees en vis toegevoegd worden als anti-infectant.  Dat is een goede reden maar daardoor kan de nitrietinname wel erg groot worden en er is geen associatie met tegenwerkende stoffen zoals bij groenten wel het geval is. 

http://www.milieu-en-gezondheid.be/rapp ... rieten.pdf
Door Butch
#2352469
Ja, ik maakte me er ook niet echt zorgen om, ik heb dan ook gewoon alle bieten er maar in gedaan. Maar ik wilde het toch wel even zeker weten.

Bedankt! :-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door