Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lightning
#782543
de keren dat ze de kip heeft gekregen de nek de karkas de maagjes en de 1 dagskuikens is het goed gegaan. ik geef/gaf het ook niet dagelijks en gaf dat sochtends en verder niks meer omdat ik wilde zien hoe de darmen zouden reageren en het ging goed... ze vind het lekker..... al hoewel ze nu alles wel eet maar dat komt door die troep van een prednison... ze heeft woensdag 4 karkasjes gehad zonder problemen en oohhh wat was ik blij... ik wil dit wel gaan opvoeren maar zekers langzaam aan. zoals iemand al zei kvv durf ik niet te geven mede omdat je dan niet weet waar ze dan niet tegen zou kunnen als het fout gaat. daarom ben ik zo bang maar stiekem ook heel blij dat ze dit goed verdraagt :D
Door conleeuw
#782547
als ze vier karkassen goed verdraagde, dan lijk het mij geen probleem om over te stappen, ik zou zeggen zet even op papier wat jij en hoeveel van wat jij van plan ben om te voeren, dan zet je het hier neer, kunnen wij kijken of de verhoudingen een beetje kloppen, dan kan je zo overstappen  ;)
Door Henk en Donja
#782561
lightning schreef: de keren dat ze de kip heeft gekregen de nek de karkas de maagjes en de 1 dagskuikens is het goed gegaan. ik geef/gaf het ook niet dagelijks en gaf dat sochtends en verder niks meer omdat ik wilde zien hoe de darmen zouden reageren en het ging goed... ze vind het lekker..... al hoewel ze nu alles wel eet maar dat komt door die troep van een prednison... ze heeft woensdag 4 karkasjes gehad zonder problemen en oohhh wat was ik blij... ik wil dit wel gaan opvoeren maar zekers langzaam aan. zoals iemand al zei kvv durf ik niet te geven mede omdat je dan niet weet waar ze dan niet tegen zou kunnen als het fout gaat. daarom ben ik zo bang maar stiekem ook heel blij dat ze dit goed verdraagt :D
Het ging er mij om, met die pens, dat je altijd terug kunt vallen als het niet lukt met de compleet.

Nu met de prednison krijg je misschien een vertekend beeld, aan de andere kant is het ook weer zo dat je daar voorlopig toch mee door zult moeten gaan lijkt me dus.

De weg van kipkarkassen naar volledig barf is wel een stuk langer dan van kip naar compleet, maargoed ik denk dat je genoeg hulp zult krijgen hier.

Hou alleen wel alstjeblieft in het achterhoofd dat je een soort noodmenuutje moet hebben voor als het misgaat, en doe het rustig aan, het is de bedoeling dat het nu eens goed gaat en vooral ook blijft gaan.
Door conleeuw
#782568
Henk en Donja schreef:
De weg van kipkarkassen naar volledig barf is wel een stuk langer dan van kip naar compleet, maargoed ik denk dat je genoeg hulp zult krijgen hier.

:-\ ik zie het niet hoor, zal wel aan mij liggen, maar kipkarkas en andere kip onderdelen = goede barfbegin, dus al wat je nog moet doen is andere dingen gaan toevoegen, compleet is een samenvoeging van verschillende vers vlees en ook groente en som nog granen ook (denk aan rijst) vaak ook visolie en ook nog soms vitamiene toegevoegd... daar zit gewoon veel meer dingen in waarop een hond kan reageren, waardoor het mis kan gaan  en trouwens, een terugval menu heeft ze al, want de hond verdraagt kip heel goed, alle onderdelen van kip zo te lezen, dan ben je er wat barf betreft al bijna, al wat er nog moet gebeuren is dat er nog twee of meer soorten vlees moet worden toegevoegd, maar dat is bij compleet niet anders, met Barf kan je gewoon zelf toevoegen wat jij denk, en weer uithalen wat jij denk niet aanslaat, dat is gewoon voor een ziek/gevoellige darm meer overzichtelijk, kijk, dat compleet makkelijker is, en dat je dan niet h oef te rekenen, en dat je dan weet dat ze gewoon alles binnen krijgen wat ze nodig hebben en dus een veilig gevoel, daar kan ik wel in komen, maar dat wil niet zeggen dat het beter is voor een hond met darmproblemen, ja het is beter dan brok, maar het gaat niet om beter dan, het gaat er hier om hoe krijg je deze hond zonder al te veel gezondheidsklachten aan een volwaardig gezond dieet, en dan zou ik zeggen Barf, dus zelf samenstellen is toch de beste. En als een hond al kippenbotten kan eten en verdragen dan is de toevoeging van andere vlees en botten toch een eitje (ook lekker bij de barf menu)  ;) ;D
Door Henk en Donja
#782579
Ik ben het gewoon met je eens hoor conleeuw, ik zou eigenlijk ook wel liever direct gaan barfen. Ik heb er toen goed over na gedacht en toch maar besloten op kvv compleet te gaan tot ze helemaal volgroeid is, want het was nog een pup he.

We zijn er in ieder geval over eens dat je iets moet hebben om op terug te vallen en dat je als einddoel, liefst binnen een paar weken, een redelijk compleet verhaal voor moet kunnen schotelen. Over de compleetheid van kvv ben ik ook heel sceptisch, maargoed, het was op dat moment een veilig idee en ze doet het er goed op ondanks de ontsloten granen. Overigens zou ik als dat niet zou lukken ook op de barf uitkomen hoor, maargoed.
Door lightning
#782591
mijn bestelling kip is nog onderweg dus hoop daarna veel meer te kunnen geven :D... een vertekend beeld met pred valt op zich wel mee. het is meer dat ze daar altijd honger van heeft. ondanks de prednison kan ze nog tegne bijna niks maar dus wel de kip :-[ vandaar dat ik zo blij ben iets gevonden te hebben wat ze lekker vind en geen terug val heeft gehad... de pred krijgt ze voorlopig nog wel maar hoop in de loop der maanden nog een stapje de goede kant op te gaan en nog minder prednison te geven..... dit weekend probeer ik iig een beetje spiervlees voor haar ben benieuwd hoe dat gaat... als dat goed gaat ben ik zeker een stapje verder :D.. als een hoop onderdelen qua vlees goed gaat los van elkaar probeer ik het ook samen te geven.. ik hoop dat een vleeswmix van herby goed gaat :-[ dan ben ik al helemaal gelukkig.... maar dat is toekomst praat :-[
Door conleeuw
#782612
Ik zal wel duimen dat het inderdaad goed gaat en blijft gaan, bij de vleesmix van herby zit toch ook groenten in? of zit ik er nu naast. Ik zou daar mee wachten tot je iets verder ben eerlijk gezegd, want thuis kan je gewoon verschillende groenten los van elkaar introduceren, maar ook dat zal ik eerst even nog niet doen, eerst maar een paar soorten vlees, en ook vis is iets wat je zou kunnen proberen. Alles voorzichtig, als je dan eenmaal een werkbare basis dieet heb, dan kan je met groenten aan de slag, ik weet dat groenten deel van de barf menu moet zijn, maar zou dat even minder belangrijk vinden, je kan zoals iemand eerder zei de groenten in het begin mischien even koken daardoor wordt het iets makkelijker verteerbaar, en als dat goed gaat rauw proberen (wel fijngepulveriseerd)
als je alles weldoordacht en rustig aanpak, dan komt het vast goed ;)
Door lightning
#782615
nee er zit geen groente bij de vleesmix van herby daarom hoop ik over een hele tijd dat, dat gaat lukken.. groente ga ik zeker langzaam aan proberen maar eerst kijken of diverse vleesprodukten lukken.. dank je wel voor het meedenken... dit weekend spiervlees een heel klein beetje als dat goed gaat laat ik het iig hier weten.. zou mooi zijn toch als dat lukte?
Door conleeuw
#782617
lightning schreef: nee er zit geen groente bij de vleesmix van herby daarom hoop ik over een hele tijd dat, dat gaat lukken.. groente ga ik zeker langzaam aan proberen maar eerst kijken of diverse vleesprodukten lukken.. dank je wel voor het meedenken... dit weekend spiervlees een heel klein beetje als dat goed gaat laat ik het iig hier weten.. zou mooi zijn toch als dat lukte?
ik ga alvast duimen, nog een tip die ik kan geven, probeer een vleessoort die nog niet in zijn dieet is voorgekomen, dus bijvoorbeeld geit..... iets wat niet in zijn brokken heb gezeten, dan heb je een grote kans dat hij daar zeker niet overgevoellig voor is  ;)
Door lightning
#782630
ok bedankt.. heb je de vlees mixen gezien van herby? heb je enig idee wat ik ooit kan proberen? de 1ste mix of de 2de mix?
Door conleeuw
#782636
ik ken het niet persoonlijk, maar ik zou eerst gaan voor optie 1 omdat er precies bekend is hoeveel van wat er in gedaan wordt, je kan als het goed gaat altijd de 2 e mix proberen. ;)
Door Henk en Donja
#782660
conleeuw schreef: als je alles weldoordacht en rustig aanpak, dan komt het vast goed ;)
Jah helemaal mee eens, beter te langzaam dan te snel. Overigens die bakjes kip van smuldier zijn ook heel mooi om te mixen met iets, daar kun je de acceptatie mee verhogen, maar je hebt ook direct wat achter de hand als het niet zo goed gaat op herbies.
Door roefus
#782663
Henk en Donja schreef: Jah helemaal mee eens, beter te langzaam dan te snel. Overigens die bakjes kip van smuldier zijn ook heel mooi om te mixen met iets, daar kun je de acceptatie mee verhogen, maar je hebt ook direct wat achter de hand als het niet zo goed gaat op herbies.
Ik zou feitelijk niet weten waarom ze de bakjes kip van smuldier zou moeten aanschaffen.
De hond verdraagt immers alle onderdelen van kip, zowel de karkasjes als de nekken, als dus het vlees en de orgaantjes.
Dat lijkt me stukken beter (en meer barf-gericht) dan dat gemalen spul.
Smuldier voegt dus in mijn ogen niets extra's toe.
En uit het verhaal blijkt dat ze al iets heeft om op terug te vallen: nl. kiponderdelen  ;)
Gebruikersavatar
Door Miekie
#782671
Ik zou toch niet snel aan KVV beginnen met zo'n hond.
Met Vayu was het in het begin ook een drama:10 x dun tot waterig poepen op een dag en ook vaak in huis poepen.Begonnen met KVV,t ging iets beter maar nog steeds niet goed.Verschillende merken geprobeerd maar geen vooruitgang.Nu barfen we en het gaat perfect.Heb haar in het begin ook darmflora-capsules gegeven en dat hielp ook goed.Ik voer nu helemaal graanvrij en dat blijkt de oplossing te zijn.Ik moet wel opletten met vette vleessoorten zoals geit,daar raakt ze snel van aan de schijt,voor de rest verdraagt ze alles prima!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door