Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hetty
#781740
NOTE 1: Iedereen is vrij om te voeren wat hij/zij denkt dat goed is. Maar rauw varkensvlees is (wat mij betreft) een dikke NO-NO op barfplaats... Varkensvlees kan besmet zijn met het virus AUJESZKY. Deze ziekte is 100% dodelijk voor hond en kat. Geen genezing mogelijk.

Dit staat in het stukje van Ian Billinghurst. Geldt dus voor het hele varken en niet alleen voor het hart.
Door Keverzot®
#781741
bedankt voor uw snelle interactie, het zijn varkenshartjes die uit varkens voor menselijke konsumptie komen, kan ik deze dan ook niet vertrouwen?
Door Mevroi Kruim
#781744
Keverzot® schreef: bedankt voor uw snelle interactie, het zijn varkenshartjes die uit varkens voor menselijke konsumptie komen, kan ik deze dan ook niet vertrouwen?
Nee, er wordt niet op AUjeszky getest aangezien de ziekte niet besmettelijk is voor mensen. Ook goedgekeurd varkensvlees (het enige dat in de winkel mag liggen trouwens) kan besmet zijn.
Door dorinekok
#781759
Maar... als je toch perse varkens hart wil geven omdat je er makkelijk en goedkoop aan kunt komen, kun je het ook koken. Dan is de bacterie wel gedood.  Dit heb ik van een Franse site die zich met Barf bezig houdt. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten. En als je perse alleen maar rauw wilt geven kun je het beter niet doen, tenzij het varken 100% zeker bij jou in de achtertuin zonder enige vorm van medicatie is groot geworden en geslacht... kleine kans denk ik.
Door Mevroi Kruim
#781762
Tja, en gekookt is dus geen barf, want dat is biologically appropriate raw food  ::)

Nederlandse varkens hebben geen Aujeszky, het is al jaren geleden dat hier een uitbraak was. Maar er wordt heel veel geimporteerd uit landen waar het wel voorkomt. Als je heel zeker weet dat je varken uit Aujeszky-vrije fok komt en ook niet naast buitenlandse varkens heeft gelegen bij de slachterij dan zou je het kunnen voeren.
Maar er zijn nog zoveel andere leuke dingen om te voeren ...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door