Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sultan
#786691
Mijn manier van voeren zal, strikt genomen, het midden houden tussen Barf en NRV. Ik kijk naar mijn honden en waar zij het goed op doen. Op KVV ging het behoorlijk goed, sinds ik zelf samenstel gaat het perfect!! Vragen mensen hoe het komt dat die 2 er uitzien zoals ze zien, vertel ik vol overgave over mijn manier van voeren.
Mensen die wel enigzins geintresseerd zijn in wat ze hun hond te eten geven, daar begin ik steevast over KVV. Voor hen is zelf samenstellen vaak een enorme stap, die ze niet willen/durven nemen. Na de KVV is het intoduceren van zelf samenstellen vaak veel eenvoudiger uit te leggen en te begrijpen voor mensen.
ik laat het van de vragensteller afhangen wat mijn antwoord is. Mensen afschrikken is ook weer niet de bedoeling.
Door Femke
#786728
Tinker schreef: Dat klinkt ook weer zo van je kunt net zo goed brok als Rodi voeren,tis beide niet veel soeps :-\ ;)
nou daar ben ik het echt niet mee eens, al geef ik zelf de voorkeur aan barf.
rodi is tenminste nog rauw en staat niet stijf van de koolhydraten, conserveermiddelen en antioxidanten. Brok is een doodgekookte koolhydratenbom.
Ik zou liever zien dat iemand rodi voert dan brok
Door *wendy*
#786760
Sultan schreef: Mensen die wel enigzins geintresseerd zijn in wat ze hun hond te eten geven, daar begin ik steevast over KVV. Voor hen is zelf samenstellen vaak een enorme stap, die ze niet willen/durven nemen. Na de KVV is het intoduceren van zelf samenstellen vaak veel eenvoudiger uit te leggen en te begrijpen voor mensen.
Hier ga ik in mee  ;)
Ook door mijn eigen ervaringen, weet ik dat de stap tot KVV vaak goed te nemen is door mensen. Maar begin je gelijk over botten etc dan zeggen ze spontaan al :"neujjj daar begin ik nooit aan." Met als gevolg dat ze waarschijnlijk nooit op welke vorm van rauw gaan dan.
Wat ook een goed "hulpmiddel" is is de Smuldier. Tientallen mensen kennen Smuldier en geven dit vaak al als traktatie/extraatje. Als je dan uitlegt dat je smuldier en soortgelijke voeding ook als hoofdvoeding kunt geven dan is het ook vaak al "minder eng".
Door boskat
#786780
Minna schreef: Deze weetje staat bvb in de boek van Da Henk Lommers die een vriendin van mij had gekregen voor haar verjaardag...gelukkig is ze niet zo goedgelovig. ;D
Maar zijn dan toch mensen die dat wel geloven dus en dat is jammer
Het is dan wel een DA die dat geschreven heeft en nog wel een "bekende" ook :(
Door Kynida
#786901
Ik zelf heb die neiging niet zo. Mijn man is wat dat betreft veel erger. Zit ie bij de kapper en dan begint ie doodleuk over barf ;D ;D ;D Bij mij op de opleiding (gedragstherapie voor honden) zeg ik het nu wel tegen mensen. Er wordt dan doorgaans verbaast gereageerd. Wat mij dan weer verbaast want onderhand is het voor mij nu doodnormaal. Van de week nog zei ik het tegen iemand en zij zei en die botten maal je die dan? Ik zeg nee. Koken dan? nee, dat al helemaal niet. Ze had geen idee  ;D
Door dorinekok
#791593
Ik kan zelf niet meer geloven dat ik ooit (een half jaar gelden) ook niet veel wijzer was. WE zijn met zijn allen opgegroeid in een consumptie maatschappij waarbij het zien van een bot in een kip soms al rillngen opwekt. Voor onszelf moet de filet geen kip meer zijn en de biefstuk geen koe en de haas geen varken en de bil geen kikker. Nee zeg! Toen ik twee en een half jaar geleden mijn eigen varken ging uitbenen, schrok ik me ook te pletter toen ik het arme beest door de helft zag hangen in de schuur van de buren. Als je wat wilt eten moet je weten waar het vandaan komt vind ik. Hoewel ik het er niet mee eens ben dat je in staat moet zijn het dier te doden... Maar goed, voor honden geldt die afdwaling net zo goed. En dat terwijl iedereen wel weet dat een hond graag een botje lust. En inderdaad valt het kwartje pas goed, als er iets met je hond aan de hand is. Zo ben ik zelf ook overgestapt. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik altijd zo goedgelovig ben geweest.
In het begin probeerde ik ook anderen te overtuigen, Ik was zo vreselijk enthousiast. Nu niet meer. Wil graag zelf de nekken en lamskoppen bij mijn slager voor mezelf houden. Liever geen concurentie. Maar mensn die hier komen en zien met hoeveel plezier mijn honden eten die geloven me wel. Ik denk dat we met zijn allen te maken heben met angst voor het onbekende dat 50 jaar geleden heel gewoon was. Maar er zijn ook mensen zat die een aardige leeftijd bereiken door junkfood te eten. TEgenwoordig probeer ik mezelf voor te houden dat je gewoon realistisch na moet denken. en daarbij probeer ik voor ogen te houden dat het allemaal nog veel erger kan. Dus mensen die hun geliefde honden vertroetelen met brokken.... beter dan opgehangen aan een boom in Spanje. Beter dan wegkwijnen in zijn eigen vuil aan een korte ketting. Beter dan op je bord in China. Zo, dan is het weer even in perspectief, voor mij tenminste. Ik probeer het voor mezelf zo goed mogelijk te doen. Net als ik altijd deed met Royal Canine. Dat dacht ik toen tenminste.
Het beste overtuigingsmiddel is deze site.
Door Minna
#791918
Wij geven op de hondenschool ook informatie over vers voeren, dan vooral richting kvv omdat dat idd voor de meeste mensen een makkelijker te nemen stap is. We gaan niet op het "nou je moet"- tour, maar gewoon de feiten en waarom's vertellen.
Meestal komt voer naar boven bij een verzorgingsles, maar soms vragen cursisten er om buiten de les.
Bij prive-trainingen vragen we ook wat de hond eet en geven we ook informatie over het invloed van voer op het gedrag.
Ik barf nog niet zo lang maar vlees etc zien heeft mij nooit wat gedaan, ben tussen allerlei beesten opgegroeid en als jong meisje bij een wildslager gewerkt, maar er zijn ook mensen die moeten acuut huilen bij het zien van een karkas. 
Door Golum
#793129
Ik kijk altijd een beetje hoe mensen reageren als ik zeg wat ik Gollum voer, inmiddels begin ik er niet zelf meer over  :D Ik heb zulke rare dingen naar m'n hoofd gekregen  ::)
Als iemand er een beetje open voor staat vertel ik ze uiteraard van alles  :)
Door Sietie
#794630
meestal  nadat ze hebben gezegd dat mijn hond er fantastisch uitziet, zeg ik dat komt door de barf...en ja dan ga ik vertellen hoe goed het allemaal wel niet is ;D dat gaat prima, heb eigenlijk nooit geen vervelende reacties van mensen , maar zijn meestal zeer geinteresseerd in wat ik vertel...BEHALVE mijn DA...ik heb momenteel een nest boxers van 6 weken oud, dus kwam de DA langs voor de checkup en puppyenting.komt binnen ziet de pups zegt WOW wat zien die er fantastisch uit, echt prachtig! dus zeg ik ja ze krijgen KVV 3 x per dag energique en 1 X een barfmaaltijd mix (de puppymix van IAN B zonder al die supplementen, alleen visolie gaat erdoor aan supplement)krijg ik een hele preek dat ze voldoende calcium moeten hebben blablabla, hij had ook heeeel verkeerde dingen van Barf gezien. Ik zei vertel. Was eens een vrouw met een hondje bij hem gekomen heel mager met hele broze botten, bleek dat ze barfte.. Ik zei wat gaf ze dan precies? Biefstuk...ik zei en dat noem jij Barf?? Ja dus ...ik zei dat is dus geen Barf, Barf is samengesteld voeren volgens een bepaald schema met het liefst minimaal 4 diersoorten ( ik voer er zelf 7 :D)de maaltijd moet bestaan uit een percentage vleesbot, orgaan, spiervlees, groentmixen en wat overig zoals eitje wat yoghurt enz...hij keek me aan en zei nou ja als je je dan maar aan zon schema houdt dan met die pups...ik snap wel dat hij daar bang voor is, want ja als je biefstuk alleen voert en je noemt dat al barf, dan kan ik mij daar iets bij voorstellen... hij heeft ergens de klok horen luiden volgens mij, maar weet niet waar de klepel hangt met zijn barf verhaal...zo zie je maar die DA hebben ook geen idee hoe het inelkaar steekt :-\ (trouwens deze DA heb ik normaal gesproken ook nooit, mijn eigen is op vakantie)de moederhond is een dik jaar helemaal aan de barf en ziet er echt geweldig uit, kreeg gister ook weer een compliment hoe gespierd en glimmend dat ze is...ze is nu dik twee jaar en ik kom alleen voor de entingen daar...nooit ziek  zwak of misselijk maar dat hoef ik jullie allemaal niet te vertellen ;D ;D
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#794698
Ik probeer nooit mensen te overtuigen. Als ik al een gesprek krijg ergens over voeding dan vertel ik wat ik voer en waarom. Ik zeg nooit dat brokken slecht zijn. Alleen als mensen vragen waarom geen brokken, dan geef ik mijn argumenten. En voor de rest moet iedereen maar doen wat ie wil. Alleen mensen die ervoor openstaan kun je op vers krijgen; anderen nooit.
Door mabeline
#794723
Van de week was ik op westrijd en ook chica (pup) was mee. Dus in de middag kreef ze barf te eten. Je had ze moeten zien kijken.

Ik zal niet zelf beginnen over het voer, maar als mensen er naar vragen, doordat het ter sprake komt, vertel ik ze het wel. En ik zal nooit zeggen dat ze er op over moeten, maar vertel ze wel dat Mabeline klachtvrij nadat ze vrij veel klachten had toen ze nog brok kreeg.

Op een kattenforum had iemand het idee dat ik mijn hond ging vermoorden omdat ze een kippepoot kreeg. Compleet met huilsmiley en al hoe ik dat toch in mijn hoofd haalde

Heb haar toen alleen aangeraden op de link van barfplaats te kijken  ::)
Door Golum
#795236
mabeline schreef: Van de week was ik op westrijd en ook chica (pup) was mee. Dus in de middag kreef ze barf te eten. Je had ze moeten zien kijken.

Ik zal niet zelf beginnen over het voer, maar als mensen er naar vragen, doordat het ter sprake komt, vertel ik ze het wel. En ik zal nooit zeggen dat ze er op over moeten, maar vertel ze wel dat Mabeline klachtvrij nadat ze vrij veel klachten had toen ze nog brok kreeg.

Op een kattenforum had iemand het idee dat ik mijn hond ging vermoorden omdat ze een kippepoot kreeg. Compleet met huilsmiley en al hoe ik dat toch in mijn hoofd haalde

Heb haar toen alleen aangeraden op de link van barfplaats te kijken  ::)
Ja joh had ik ook, je word minstens voor dierenmishandelaar aangezien  :(
Door Minna
#795254
Als ik mijn honden eten geef op een wedtrijd/ training en iemand zegt er wat van, ga ik er wel mee in discussie. Daarom probeer ik zoveel mogelijk feiten in mijn kop te krijgen als mogelijk. Daarbij zelf rustig blijven, alle punten van de andere aan luisteren en andere dingen die in een discussie belangrijk zijn...en idd de feit hoe onze honden er nu uitzien is ook wel erg goede reclame. Ik  maak er zekers geen geheim van wat mijn mening is en wat ik voer maar probeer niet fanatiek over te komen omdat dat schrikt juist af.
Door mabeline
#795495
Golum schreef: Ja joh had ik ook, je word minstens voor dierenmishandelaar aangezien  :(
Inderdaad en dat terwijl ik al 3 jaar lang menig kat opvang en ook al anderhalf jaar op dat forum zat. Ze zouden dus moeten weten dat ik wel nadenk over dat soort dingen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door