Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Minna
#780544
Omdat ik toch even nog speel met het idee om Pinkki te laten dekken, wil ik heel graag weten waar ik info over kan vinden over pups groot brengen met vers. Zou kvv beste optie zijn, evt aangevuld met wat barf dingen zoals kippennekken? Ik heb de zoekfunctie ook al geraadpleegt maar kwamen geen topics uit  :(
Ik weet dat hier ook mensen zijn die pups afspenen met vers dus graag ervaringen, tips...wil me nu alvast gaan verdiepen zodat mochten we pupsels gaan maken weet ik waar ik aan toe ben qua voeding.
Door Minna
#780617
Eerst een ogentest voor Pim en alvast op zoek naar een reu...HD onderzoek heeft ze al plus showuitslagen en werken doet ze ook als een tierelier du sja...eigenlijk zonder om dan niet er mee te fokken! ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#780663
Maar wat wil je precies, want ik zeg eerlijk dat de combi kvv + barf de zaak ingewikkelder maakt dan wanneer je enkel je pups met barf gaat opfokken.
Door Minna
#780664
Tja ik barf nog niet zo lang, dus ben een beetje bang dat ik het dan misschien niet goed doe...Liefst zou ik ze (in het geval dat er een nest komt) natuurlijk wel met barf laten opgroeien. Maar is het dan niet ingewikkeld? Alle info is welkom!
Door Minna
#781523
Zijn ergens ook artikelen te lezen over pups (in het nest dus) en barfen? Mag in Nederlands of in het engels maakt niet zo veel uit. Of hebben de barfende fokkers ergens info erover? Gaan 8 juli wel kijken bij een fokker die barft dus daar zal ik ook het een en andere gaan vragen maar wil zoveel mogelijk info verzamelen om het straks misschien goed te kunnen doen!
Door Minna
#781576
Kom ik weer met vragen... ::)
-in het stukje van Billinghurst wordt geadviseert levertraanolie te geven. Dit dus er nog bij terwijl gemalen lever al in het mix zit?
-Staat ook : visolie toevoegen. Kan je ook ipv vlees een mix maken met bvb fijngemalen zalm? Of andere soort gemalen vis?
-Wat is kelppoeder en waar kan je dat kopen? En waar is het goed voor?
-Al sje geen vit. E wilt geven als supplement dan kan je dus ook gaan voor onbewerkte granen. Wat valt daar onder? Havervlokken?
Eliasen gaat er van uit dat de pups bijgevoerd zouden worden v.a. 6 weken. Bij de hollanders wordt meestal bijgevoerd al vanaf 4 weken (ze zijn als pup al vreselijke vreetzakken... ;D) Kan je er van uitgaan dat je dan met de ochtend en middagmaal kan bijvoeren, alleen dan zit er geen vlees bij, en wat ik tot nu toe heb meegemaakt met pups was dat ze bvb brinta met rundergehakt kregen voordat ze puppybrok aten. Maar ik zou natuurlijk geen brok geven maar barf....
Lonsdale gaat er van uit dat al vanaf 3 weken alle vleesbot rauw is, maar wel gemalen. Terwijl volgens Eliasen de pups niet voor hun 16e week in staat zijn om alles uit rauwe voeding te halen.
Pureren heeft toch niks met voorverteren te maken of wel, als je iets rauw pureert dan blijft het rauw lijkt mij..?
De stuk over drachtige en zogende teven is heel duidelijk!
Door Hanny
#781601
Als er hier pupjes zijn, dan maak ik voor het begin een eigen gemalen gedoetje met goede verhoudingen, zeg maar een "huis"kvv. Weet dan wat er in zit.
Later geef ik gekochte kvv en een hapje vlees, of vis op visdag, en gemalen karkas.  Net wat de andere honden eten. Let wel op verhoudingen.
Gewoon lijkt me ook voor puppen goed genoeg, ik doe niets extra's.

Hanny
Door Minna
#781612
Ja nu is mijn vraag als jullie pups hebben voeren jullie dan wel of geen granen? Voor de drachtige teef moet je dan wel koolhydraten geven maar pups dan?
Op zich dat puppy-voeding van Billinghurst spreekt mij wel aan, 60% vleesbotten en 40% mix groente/vlees/etc.
Hanny, wat van soort honden heb jij?
Door Hanny
#781643
Borderterriers wonen bij ons.
Ik houd het graag eenvoudig. Als een teefje dragend is, dan krijgt ze bij haar gewone voer een beeje kvv. De laatste keer Duck. Daar zal dus wel iets graan inzitten.
Dat doe ik niet voor de granen, maar voor mijn gemak.
Verder voer ik gewoon, misschien iets zuiniger met rmb.
Op het laatst  gemalen (kipkarkas), gaat er wat makkelijker in. Deze dame is een beetje een zeurpiet, ze eet ook wel graag lamsrib, of geitenrib, maar die moet ik dan wel kunnen kopen. Eigenlijk zou ik nu een voorraadje moeten aanleggen voor haar.
Als ze weer dragend is, zal ik haar als enige extra een visolie capsule geven, want verleden keer, viel haar vacht er al uit, toen ze 8 weken dragend was. Wat een ellenig gezicht.
Eigenlijk verwacht ik niet, dat het helpt, maar niet geschoten, altijd mis.
Ze eet wel wekelijks vis (met moeite door mij gesneden) Ik zou ook kunnen proberen, of ze een extra sardientje lust.
Veel plezier met plannen maken.
Verleden keer heeft de dame niet opgenomen en dat verontrust mij behoorlijk.

Hanny
Door Cathy
#781648
Minna schreef: Voor de drachtige teef moet je dan wel koolhydraten geven maar pups dan?

Wat voor koolhydraten eet een wolf in de natuur dan ??
Door Minna
#781683
Nou dat las ik dus in het barfplaats-stuk over dragende en zogende teven, de link zit hier boven in het antwoord van Lizzy. Daar stond dat een teef tegen het einde van de zwangerschap (ik vind het bij honden dracht, maar dat terzijde... ;D) koolhydraten nodig heeft om te voorkomen dat de bloedsuikerspiegel niet te laag wordt.
Fok je ook, en geef je dat niet? Wat zijn jou ervaringen daar mee?
Door Mevroi Kruim
#781745
Ik weet niks van fokken maar ik weet wel dat Mogens Eliasen in de vorige uitgave van zijn boek nog koolhydraten voor pups aanbeval, en in de nieuwste versie niet meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door