Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jesiru
#769065
Ik ben de trotse eigenaar van 2 Border Collies. Balto is een reu van bijna drie jaar en komt uit het asiel. Wij hebben hem sinds december 2006. Thai wordt volgende maand 1 jaar en is ook een reu. Hij ging naar een asiel en we hebben hem nog net op tijd kunnen adopteren. Ik ben gestart met brokken van Hill's maar sinds we Thai hebben was dat wat kostelijk. Het kwam ongeveer op 100 €/maand. Ze aten het ook niet graag. Wanneer ik wat pens van Duck toevoegde was het wel onmiddellijk op. Nu zou ik graag volledig overgaan op Duck om na verloop van tijd te gaan Barfen. Ik zou eigenlijk graag in contact komen met iemand die al barft uit mijn omgeving. Ik woon vlakbij Leuven. Ik heb al bij verschillende dierenwinkels om inlichtingen gevraagd maar ze weten totaal niet over wat ik het heb. Ze raden mij vers vlees af want dat zou niet goed zijn voor de tanden. Wie geeft mij de eerste starttips?
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#769070
Op zich denk ik dat het een goed idee is om met Kvv te beginnen. Zo heb ik het zelf ook gedaan. Verder denk ik dat het heel belangrijk is dat je hier heel veel gaat lezen zodat je op een gegeven moment een goed idee gaat krijgen van hoe te beginnen met Barf. Het is niet handig om een kant en klaar menu van iemand over te nemen.
Je moet het zelf in je vingers krijgen. En dat krijg je door hier flink te lezen.
Tenminste zo heb ik het gedaan.
Door tiny
#769530
;) Na het lezen van het boekje van Tannetje Koning (voer voor carnivoren) was ik direct om. Van de ene op de andere dag gestopt met brokken en gaan barfen (ik heb 2 kooikerhondjes). Nog nooit ben ik zo tevreden geweest over het voer van honden. En mijn honden gaan elke avond uit hun dak voor hun eten. Zo afwisselend, lekker, ze genieten er echt van. Heel belangrijk is zeer regelmatig deze site te bezoeken en lezen, lezen, lezen en nog eens lezen en veel ervaringen uitwisselen. Het wordt steeds meer genieten zo.. ;D
Door Lizzy
#769671
jesiru schreef: Ik ben de trotse eigenaar van 2 Border Collies. Balto is een reu van bijna drie jaar en komt uit het asiel. Wij hebben hem sinds december 2006. Thai wordt volgende maand 1 jaar en is ook een reu. Hij ging naar een asiel en we hebben hem nog net op tijd kunnen adopteren. Ik ben gestart met brokken van Hill's maar sinds we Thai hebben was dat wat kostelijk. Het kwam ongeveer op 100 €/maand. Ze aten het ook niet graag. Wanneer ik wat pens van Duck toevoegde was het wel onmiddellijk op. Nu zou ik graag volledig overgaan op Duck om na verloop van tijd te gaan Barfen. Ik zou eigenlijk graag in contact komen met iemand die al barft uit mijn omgeving. Ik woon vlakbij Leuven. Ik heb al bij verschillende dierenwinkels om inlichtingen gevraagd maar ze weten totaal niet over wat ik het heb. Ze raden mij vers vlees af want dat zou niet goed zijn voor de tanden. Wie geeft mij de eerste starttips?
Dat versvlees niet goed is voor de tanden: dat is echt ongelofelijke onzin. Typisch weer mensen die geen verstand hebben van honden en hun voeding.... Brokken: die zijn slecht voor de tanden en kiezen. De grote hoeveelheden koolhydraten slaan neer op de tanden en kiezen, vormen plak en daarna tandsteen (koolhydraat heeft voor de hond ook de verkeerde pH waarde). Vers/rauw vlees heeft de juiste pH waarde en slaat niet neer op de tanden, vormt geen plak en vormt geen tandsteen. En natuurlijk: de groter de stukken vlees en vleesbot je geeft: de meer tandreinigend effect het heeft.

Als je de brokken er al uit hebt gegooid, dan is het nu vrij simpel om over te stappen naar barf. Je begint gewoon de helft van de versvleesvoermaaltijden te vervangen voor vleesbotten en spiervlees en groente en vis en eitjes. Zolang je 50% versvlees geeft, is het niet zo spannend wat je voor de andere helft geeft. Maar, geef vooral die dingen die niet in versvlees zitten. Dus begin bijv. met eendennek en parelhoenkarkas, eendkarkas, lamsvlees, geitenvlees, etc. met groente en 2 keer per week een rauw eitje. En als dat lekker gaat, geef dan bijv. eens 1 keer per week 1 rauw/vers sardientje. En als dat lekker gaat, geef eens een zalmkop. En als dat goed gaat, kun je ook geitenribben enzo gaan geven.

Als je meer wilt weten over barf, dan is het misschien handig om deze link even door te spitten: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door