Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sultan
#764998
Hier blieven meneer en mevrouw dus absoluut geen vismaaltijd........Heb vanalles geprobeerd, maar een maaltje vis, daar halen ze beiden consequent de neus voor op, ook na zeker een jaar proberen ::)
Inmiddels heb ik dus een oplossing gevonden: 1 of 2 maal per week krijgen ze hier een slobberbak, en die bestaat uit: ca 250ml kefir, een handje noten/pittenmix (gemalen) ca 250gr groentenmix, een eetlepel honing, een rauw ei en blikvis (op water) zoals tonijn, makreel, sardien, zalm e.d.
Beiden zijn stapelgek op deze zgn slobberbak, de bak word wel 10 keer nagekeken of ie écht leeg is ;D

Verder eten ze nagenoeg alles, waarbij de één een doorgewinterde wild-liefhebber is, de ander wat minder........maar aan variatie geen gebrek:
kip, paard, hert, lam/schaap, geit, rund/kalf, parelhoen, konijn en haas.
Binnenkort hoop ik nog meer soorten te introduceren w.o. kwartel.
Van bijna alle diersoorten zowel speirvlees, botten en organen.

Is de vis-oplossing, de slobberbak dus, in dit geval een goede oplossing??
Door 202Spots
#764999
Ik zou zeggen beter blik vis dan geen vis!! ;)
Probeer makreel/tonijn/sardine/haring
MET graat te krijgen,dan zit je helemaal goed!  8)
Door Lizzy
#765053
Nou, voor de omega 3 vetzuren is het wel een goed idee om wat vette vis te geven. En zo'n visslobber is prima! Overigens zou ik niet te vaak tonijn geven. Tonijn bevat minder omega 3 vetzuren dan sardien/haring en zalm en bovendien bevat het een verhoogde concentratie kwik.

Als je vaker echt wild vlees voert dan bio-industrie-vlees (en je voert groentes en noten), dan voer je gemiddeld meer omega 3 vetzuren dan wanneer je dus bio-industrie-vlees (en geen groente en geen noten) voert. Dus al met al ziet dit er super goed uit joh!
Door Lizzy
#765055
[quote="Tinker"]
Er zijn ook mensen(waaronder ik zelf)die deels of geheel kvv voeren en nooit geen vis geven.Mijn eigen honden krijgen ook zelden vis(hooguit 1x per maand)omdat het hier stikduur is.Ik geef wel eens een zalmmoot of koolvisfilet uit het vriesvak van de supermarkt.Rauw eten ze het ook niet,maar ik kook het een paar minuutjes,zodat het net niet gaar is en dan wil het wel lukken. :)
[/quote]

Nee, maar een beetje kvv-merk voegt wel visolie of lijnzaadolie toe. En dat is niet voor niets. Dat is voor de omega 3 vetzuren. Waar de rest van het eten van de hond (tenzij ie wild eet) dus zeer arm aan is. En als je dus zelf samenstelt, dan doe je er goed aan toch een beetje op je verhouding omega 3/6 vetzuren te letten. Wanneer je geen groente, geen wild, geen vette vis en geen noten voert en je voert wel vlees, vleesbot, orgaanvlees afkomstig van bio-industrie, dan krijgt je hond teveel omega 6 en te weinig omega 3 binnen. En vroeg of laat loop je daarmee tegen problemen aan. Overigens is een blikje vis of makreel of sardien of zalm vette vis en betaalbaar. Dat is beter, lijkt me, dan dure zalmmoot of koolvis dat al vrijwel geen omega 3 bevat. Te meer daar jij zelf de vis toch ook verhit. Ik zou lekker overstappen op blikjes!
Door Minna
#765163
Bij ons eet de rest ook gewoon een zalmkarkas maar Pika is ook meer van dat blikvis, dat kan ik lekker door allerlei andere prut heen prakken dan smaakt het haar wel ;D
Ik was al zo bli dat als we met vakantie naar Finland gaan krijgen de honden een paar weken extra vis. Nu blijkt dus dat je zoetwatervis eerst 2 weken moet vriezen voordat je dat kan geven  >:(
Zalm en andere zoutwatervis kan wel gelijk. Schijnt dat het iets met wormbesmettingen te maken heeft...
Door Lizzy
#765167
[quote="Minna"]
Bij ons eet de rest ook gewoon een zalmkarkas maar Pika is ook meer van dat blikvis, dat kan ik lekker door allerlei andere prut heen prakken dan smaakt het haar wel ;D
Ik was al zo bli dat als we met vakantie naar Finland gaan krijgen de honden een paar weken extra vis. Nu blijkt dus dat je zoetwatervis eerst 2 weken moet vriezen voordat je dat kan geven  >:(Zalm en andere zoutwatervis kan wel gelijk. Schijnt dat het iets met wormbesmettingen te maken heeft...
[/quote]

Volgens Mogens Eliasen is dat onzin. De bacterie die eventueel op de zoetwatervis zit, sterft in het zure maagzuur van de hond.
Door Minna
#765220
Oh zullen we dat dan wel durfen proberen...ik vind zelf vissen namelijk ook best leuk! En vis is daar ook betaalbaar, vele andere dingen niet...
Door roefus
#765640
Ik geef ook blikvis (makreel, sardien, zalm), maar eveneens heb ik maandenlang zalmmoot gegeven.
En inderdaad dan 'even' gekookt, iets minder gekookt..bijna NIET gekookt, en tegenwoordig begint het (heel voorzichtig) ook rauw te lukken (ietwat geprakt).
Ik kan me overigens niet voorstellen dat een verse (ietwat gekookte) moot zalm 'minder' is dan blikvis.
Vis uit blik is evengoed bewerkt, toch?

Koolvis geef ik eigenlijk niet of nauwelijks, is geen vette vis en heeft (volgens mij) ook nauwelijks veel toegevoegde waarde.
Zalmmoot is inderdaad prijzig (dat betreur ik ook  ;)), dus ik geef ook geen hele maaltijd per week aan zalmmoten.
Dat zou een slordige 1800 gram betekenen.  :o
Ik geef er dus vooralsnog wat visolie-capsules bij.
Laatst gewijzigd door roefus op wo 23 mei 2007, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sultan
#766107
Super, jullie reactie's!! Zit dus goed met hun slobberbakken, zijn ze heel blij mee, want ze vinden het heerlijk!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door