Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Henk en Donja
#758956
Ik heb me aardig ingelezen en ik begin er een aardig beeld van te krijgen, ik was een beetje een lijstje aan het maken om mee te beginnen en ik dacht misschien handig om dat hier even neer te zetten.

-Vriezer groot genoeg voor 1-2 maand
-Grote snijtafel, snoeischaar, ijzerzaag, bijltje en messen/ evt gehaktmolen
-verpakkingsmateriaal en bakken met deksels, doos met van die plastic 'chinees' zakken
-groot zeil voor onder de tafel en een los zeiltje voor als ie binnen eet.

-Basispakket vlees(veel lam en kalf als ik de keuze heb), ongeveer 1 kilo van alles wat ik kan krijgen, paar kilo meer spiervlees, pens, hart, kipnekken en kipbouten.
-Supplementen, zeewier, levertraan en misschien wat probiotica ofzo.
-Groenteprutje wat ze accepteerd samen met gemalen orgaanvlees of kvv gekookt en gepureerd in zoutloze bouillon van karkassen.

Voor het de vriezer ingaat maak ik porties van het vlees(ze eet nu 400 gram per dag verdeelt over twee maaltijden ongeveer), ribben en botten wordt direct het harde afgeknipt/gezaagd. Koppen van zalm/konijn/lam enz worden bevroren doorgezaagd. Alles wordt nagekeken op kleine scherpe dingetjes, zo ook de pens.

Alles gaat gebruiksklaar de vriezer in, ik ben voor zover ik kan overzien een middag bezig met 20 kilo gemengde spullen en dat is genoeg voor ruim een maand. Dan moet ik nog wel bevroren koppen doorzagen en het groenteprutje maken dus.

Als ik dat allemaal heb liggen ga ik naast de kvv die ze nu krijgt gewoon proberen wat ze kan en wil en dat net zolang tot ik een volwaardig barf menu bij elkaar kan regelen en dan kan ik de kvv weglaten.

Kom ik zo een beetje in de buurt? Ik ben niet iemand die dagelijks kan gaan shoppen voor de hond, daar heb ik geen tijd voor, maar een dag in de maand ploeteren zodat mn meissie lekker kan barfen doe ik maar wat graag. Ik ben ook overigens heel benieuwd hoe ze reageert als ik 20 kilo vlees en botten op tafel gooi 8)

Groetjes, Henk
Door Mevroi Kruim
#759031
Nou, dat ziet er aardig compleet uit!
Ik gooi altijd een laag oude kranten over de werktafel (meestal de tuintafel buiten) en daaroverheen nog een of twee opengeknipte vuilniszakken. Na afloop van de slachtpartij vouw ik alles in elkaar en mik het in de kliko.
Supplementen, je kunt het doen, ik doe het zelf niet (meer), maar deze zijn wel de meest gebruikte zeker voor een jonge hond. De levertraan niet overdoseren, maar dat weet je wel.
GROENTEMIX!!!!! Nix prut, pas op Dory!
Konijnenkoppen hoef je niet te zagen, zo groot/hard zijn die niet. Lamskoppen zijn meestal in de lengte gezaagd als je ze koopt, anders ff aan de slager vragen, die heeft er zo'n praktische lintzaag voor. Scheelt je een hoop zweertdruppels. Kun je ook doen met de ribben bv.

Nou, volgens mij gaat het helemaal goedkomen! Succes!
Door 202Spots
#759042
Henk en Donja schreef: -Groenteprutje wat ze accepteerd samen met gemalen orgaanvlees of kvv gekookt en gepureerd in zoutloze bouillon van karkassen.
-
GROENTEMIX!!!!! Nix prut, pas op Dory!
Is 't ...pas op Dory... als waarschuwing voor ik?
Of is het...pas op voor Dory!!!!!   ;D ;D ;D ;D

Eerst Plien op ander topic...nu Kruimel op deze..  8)
Steeds meer barfers weten dat Pr^# 'n levensgevaarlijk woord is om GroenteMIX te omschrijven!!!
8) 8) 8) 8) 8)
Door 202Spots
#759150
Henk en Donja schreef: Groentemix is hetgeen je koopt bij appie, prut is wat je ervan overhoud als ik het gekookt heb ::)
FOUT antwoord!!!!  >:(
Opnieuw antwoord geven  en dit keer beter!!!
Door Henk en Donja
#759163
202spots schreef: FOUT antwoord!!!!  >:(
Opnieuw antwoord geven  en dit keer beter!!!
Vooruit maar,

Ik ga in het begin nooit verschillende groenten door elkaar aanbieden, dan kom ik er dus nooit achter wat ze wel en niet accepteerd qua groentes. Het is dus per definitie ONMOGELIJK om te spreken van MIX, derhalve en met als doel de verwachtte consistentie treffend te beschrijven heb ik mijns insziens TERECHT het te bereiden goedje als PRUT beschreven.

En nu jij weer  :D
Door Henk en Donja
#759170
Angelique schreef: Henk, waarom wil je levertraan erbij geven?
Omega zuren, weet niet meer precies waarom, maar het was iets met actief of niet ofzo, nouja ik zal het nog wel eens goed weer doorkijken. Gewoon voor af en toe een half theelepeltje zegmaar he. Oja tarwekiem olie ook nog, was ik vergeten.

Het had er in ieder geval mee te maken dat ik zo alles, hoeft niet veel te zijn, toch in het systeem heb.
Door 202Spots
#759173
Ik ga in het begin nooit verschillende groenten door elkaar aanbieden, dan kom ik er dus nooit achter wat ze wel en niet accepteerd qua groentes. Het is dus per definitie ONMOGELIJK om te spreken van MIX, derhalve en met als doel de verwachtte consistentie treffend te beschrijven heb ik mijns insziens TERECHT het te bereiden goedje als PRUT beschreven.
Nah...je geeft dan gewoon 1 soort groente!! ;)
Het kan trouwens wel gebeuren dat ze 1 enkele soort groente NIET wil eten, maar dat ze 't wel naar binnen zal werken wanneer het in 'n MIX met wat verschillende groentes zit!
Jij weer!! ;D

Ohh en nou ik je toch heb....
what about THIS?????????????????????? :o
Ik was in shock van de Pr&%...had dit nie eens gezien:
hebbie daar ook 'n antwoord voor????????????????
samen met gemalen orgaanvlees of kvv gekookt en gepureerd in zoutloze bouillon van karkassen.
kvv gekookt in bouljon???
lees ik verkeerd toch...denk ik ... ?:-\
Door tieneke
#759174
Henk en Donja schreef: Vooruit maar,

Ik ga in het begin nooit verschillende groenten door elkaar aanbieden, dan kom ik er dus nooit achter wat ze wel en niet accepteerd qua groentes. Het is dus per definitie ONMOGELIJK om te spreken van MIX, derhalve en met als doel de verwachtte consistentie treffend te beschrijven heb ik mijns insziens TERECHT het te bereiden goedje als PRUT beschreven.

En nu jij weer  :D
o...o...arme Henk  :-X ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door