Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Evelien1981
#752554
Hoi!
Onze honden krijgen nu 2 x per week vers. De rest krijgen ze brokken. De verse dagen geef ik ze smuldier, alle varianten.
Nu wil ik beginnen met wat andere dingetjes uitproberen. En als dit bevalt de verse dagen langzaam uitbreiden. Ze hebben al een keer sardines uit blik gehad en een rauw ei met schaal. (normaal gesproken gaf ik dit altijd gekookt zonder schaal).
Nu heb ik gelezen (heel veel gelezen :D, erg interessant) dat ik met kippennek kon beginnen. Ik kan hier alleen niet aan komen. Ze keken me een beetje raar aan bij de slagers en poelier. Wat kan ik ze nog meer geven op de verse dagen? Omdat ik nog brokken geeft maakt het voor mij niet zoveel uit als het niet compleet zou zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog een beetje bang ben voor botten  :).
En wat betreft vis, wat kan ik nog meer aan ze geven. Ik lees ook over viskoppen. Of moeten ze hier wat meer aan wennen? Ik ben benieuwd naar de antwoorden. bedankt alvast!
Groetjes Evelien
Door Mevroi Kruim
#752559
Bij de poelier op de markt kun je ze meestal wel krijgen of bestellen, die nekken.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat jouw reuzen die zo naar binnen zuigen  ;D Die zijn klein en zacht en een Newfie stopt dat in z'n holle kies. Kan verder geen kwaad, ze verteren makkelijk, maar als je ze wilt leren kauwen helpt dat niet echt.
Qua nek zijn eendennekken een stuk groter en steviger; die kun je bv bij de Sligro krijgen.
Ik voer ook zalmkop en -staart (= graat met resten vis eraan na het fileren) maar vooral die kop is meer iets voor wat gevorderde barfers.

Weet je, zolang je ook brok voert is het verteren van botten gewoon wat moeilijker voor je honden. KVV is gemalen, dat krijgen ze wel verteerd, maar bv lamsnekken of geitenribben, die qua formaat goed geschikt zouden zijn, zijn qua vertering wel wat meer werk.

Ik zou zelf gewoon eens met een braadkip beginnen, halveren, zelf vasthouden en kijken of ze goed kauwen. Als ze dat doen kun je de kip loslaten, dan regelen ze het verder wel. Braadkip is heel jong, de botten zijn zacht en buigzaam en het verteert makkelijk. Dus gaat er eens een wat grotere hap naar binnen is er nog geen man overboord.

Als je botten eng vindt voorlopig zou je kunnen kijken of je aan kopvlees en pens kunt komen. Ik geef toe, dat zit ook in de kvv, maar om te kauwen is dat goed spul mits de lappen groot genoeg zijn.
En eerst de kvv uitbreiden naar meer dagen kan ook een goed idee zijn. Hoe meer vers je honden eten hoe beter ze het kunnen verteren.
Door coby.p
#752650
hey evelien

je wil dus al een stapje verder gaan, super hoor

ik ben zelf met mijn newf, belle, wel begonnen met kippenekken
in t begin vastgehouden, later doorgeknipt, en later niets meer,
zo gegeven
moet wel zeggen, dat belle goed kauwt voor t doorslikken, gelukkig
heb geen idee, hoe timo en victor zullen reageren, uitproberen
en de eerste keren vonden we bot allemaal eng hoor
vraag maar aan saskia, of ze je de link doorstuurt ;)

mij is toen aangeraden, om te beginnen met sardines, als begin
nersvisje, helaas lust die muts het niet
ze heeft het 1 keer gegeten, kleingemaakt, en "verstopt" tussen
kvv, en ei, ga ik dit weekend weer proberen
misschien vinden jouw beren het wel heeel erg lekker
belle eet wel graag blikvis, maar zou liever vers geven

succes ermee, je bent al goed bezig

coby

vreemd dat je het niet bij de poulier kan krijgen, is hier geen probleem
dan is de markt inderdaad een optie voor je, lukt meestal wel
Door Evelien1981
#758109
Ik heb sardines kunnen vinden op de markt!!!!

Zaterdag krijgen ze die. Ze zijn heel wat groter als die ze al eerder hebben gehad uit blik, ik ben benieuwd wat ze ervan vinden.
Nog ff een vraagje, moet ik die sardien nog doorsnijden? Ze zijn al wel kvv gewend, maar echt vers nog niet echt....
Door Lizzy
#758115
Evelien1981 schreef: Ik heb sardines kunnen vinden op de markt!!!!

Zaterdag krijgen ze die. Ze zijn heel wat groter als die ze al eerder hebben gehad uit blik, ik ben benieuwd wat ze ervan vinden.
Nog ff een vraagje, moet ik die sardien nog doorsnijden? Ze zijn al wel kvv gewend, maar echt vers nog niet echt....

Je mag de sardientjes heel geven. Maar sommige honden weten in eerste instantie niet wat ze met rauwe vis aan moeten (die van mij ging er in liggen rollen ;D), dus ik denk dat je ze het beste buiten kunt voeren of binnen op een matje. Je mag ze ook in stukken snijden natuurlijk. Vooral honden die zoiets hebben van "huh? Wat moet ik hiermee?" raken sneller overtuigt dat het eetbaar is wanneer je het mengt met wat andere dingen zoals pens of groente of huttekase. Ik zou trouwens niet teveel sardien tegelijkertijd geven. Sardien is vette vis en best zwaar verteerbaar. Ik zou beginnen met 1 vis per hond.
Door Lizzy
#758256
Evelien1981 schreef: Bedankt voor je tip, ik had er anders zo drie per hond gegeven.

Verslag volgt :)!
Op zich had het geen drama geweest hoor. Maar wat ik nu een paar keer heb meegemaakt is dat honden teveel vis in 1 keer eten, er misselijk van worden en het dan nooit meer moeten. Da's zonde!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door