Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#72672
Hallo iedereen,

Ja, ja, sinds 2 weken staan onze 13 honden 7 dagen per week volledig op versvlees en part-time barf :)
Er staat nog een aangebroken zak brokken maar die ga ik maar aan de vogeltjes voeren ;)

Maar nu heb ik een vraag. Sinds een aantal dagen moeten er een aantal honden braken 's morgens vroeg. Als we dan beneden komen vind ik een aantal uitgespuugde werveltjes (waarschijnlijk van de kippennekken die ze dan de avond ervoor gegeten hebben). Is dit normaal en kan het kwaad ? Zitten die botjes dan dwars of heeft het meer met gal te maken. Echt braaksel vind je verder niet, alleen wat botjes en houtsnippers van takken die ze hebben geknaagd...
Gaat dit vanzelf over ? Krijgen ze te weinig en hebben ze misschien 's morgens vroeg al een lege maag ??
Vinden jullie die werveltjes ook wel eens terug ?

Een ander ding wat mij is opgevallen is dat heel veel honden nu opeens vieze, traan ogen hebben ( 's morgens) en ook een aantal vieze oren die jeuken..
Kan dit met het ontgiften te maken hebben en gaat dit vanzelf over ??
Herkent iemand dit na de overschakeling naar vlees ?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

groetjes
marit en 13 heel tevreden hondjes die blij zijn geen brokken meer in hun bak te vinden....
Door Lizzy
#72674
Ik herken het beide. Het uitkotsen van alle harde stukjes bot: dat deden mijn honden ook toen ik hen net over had gezet op rauwe vleesbotten. Het heeft toch wel met het wennen aan bot te maken, het verteren van botten. Ik zou me hier geen zorgen om maken hoor.

Je kunt eventueel de nekken plat slaan met de achterkant van een bijltje bijv. of met een hamer. Totdat ze meer gewend zijn. Je kunt ook wat extra probiotica geven (gunstige bacterieen) om de vertering te helpen. Maar, als het goed is gaat dit vanzelf over.

Het tranen van ogen en jeuk aan de oren: dikke kans (heeeel grote kans) dat dit alles te maken heeft met ontgiften. Dit uit zich bij de meeste honden wel in meer of mindere mate. Mijn oude Bassetje ging ontzettend stinken, verharen, ogen tranen, overal jeuk, etc. om er 100 keer beter onder vandaan te komen. Mijn Dalmaat Brutus had nauwelijks ergens last van.... Ik gooi dit bij jouw honden dus zeker op ontgiften en dit moet ook vanzelf over gaan (mag niet te lang duren - dan is er misschien iets anders aan de hand).

Groetjes, Lizzy
Door Mayka
#72682
Hier precies hetzelfde gehad v.w.b. de ontgiftingsverschijnselen ;D.

Mayka had ook rode, jeukende oren en natte, tranende ogen toen ik net overgestapt was op kvv. Het heeft ongeveer twee weken geduurd. Als ze erg veel aan haar oren krabte smeerde ik ze in met aloe vera gel en dat hielp goed. (en ze vond het erg lekker, zo'n extra massage ;D)
Door serradomar
#72738
Het tranen van ogen en jeuk aan de oren: dikke kans (heeeel grote kans) dat dit alles te maken heeft met ontgiften. Dit uit zich bij de meeste honden wel in meer of mindere mate. Mijn oude Bassetje ging ontzettend stinken, verharen, ogen tranen, overal jeuk, etc. om er 100 keer beter onder vandaan te komen. Mijn Dalmaat Brutus had nauwelijks ergens last van.... Ik gooi dit bij jouw honden dus zeker op ontgiften en dit moet ook vanzelf over gaan (mag niet te lang duren - dan is er misschien iets anders aan de hand).

Groetjes, Lizzy
[quote][/quote]

oooh, vandaar !! ik dacht al dat de honden onderling hadden afgesproken om allemaal tegelijk te gaan verharen ;) maar dat hoort er dus misschien ook bij...
Hoe lang kunnen/mogen die ontgiftingsverschijnselen duren ???
Door Jolly
#72741
een weekje of 2-3 goed zwaar, daarna moet het toch al minder worden.

Ik zeg altijd tegen de mensen die over gaan op complete vers vlees voeding dat ze zeker op 2 maanden ontregelde hond moeten rekenene, dan valt het altijd mee ;D
Door debbymuch
#73071
als ik een verglijk met muchra maakt want diesel barft al vanaf pup
muchra pas vanaf 2 jaar,maar daar had ik ook mijn twijvels,ze zag er niet goed uit,haar vacht was lelijk,
niet in haar hum na het eten.(ze wilde meer)

maar ik merkte dat ze erg moest wennen aan bot eten,en nu na 3 maanden kan ik pas zeggen. ze zijn er helemaal aan gewent.
dus bij ons heeft het ook wel 3 weken geduurt voor ze van de kwaaltjes afwas.maar daarna is /zijn ze echt opgeknapt
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door