Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cari
#732783
Ik heb een dalmaat van 6 die nu al bijna anderhalf jaar U/D dieet brokken van hills krijgt . Hij is in november 2005 geopereerd om een erg grote uraat steen te verwijderen.  Vroeger kreeg hij altijd rodi en duck. De dierenarts blijft me verzekeren dat Max echt alleen maar de dieetbrokken mag hebben omdat hij anders weer stenen krijgt maar ik ben gewoon niet tevreden over de brokken. Hij begint steeds meer poep te eten en zijn vacht word dunner. Laatst is zijn bloed getest omdat hij altijd honger blijft houden en daar kwam een iets te lage schildklier waarde uit , zijn schildklier werkt iets te langzaam maar daar hoefd hij (nog) geen medicijnen voor. (Ik denk dat het aan zijn voer ligt) Ik ben bij een andere da geweest en die zei ook dat hij op de brokken moest blijven, maar ik heb er nog steeds geen goed gevoel over.  Is het mogelijk om toch een vers dieet samen te stellen, ookal kreeg hij van rodi en duck een uraat steen?  Ik las op internet over teststrips om de PH waarde te testen. Weet iemand waar je die kan kopen? ik heb al 2 dierenwinkels geprobeerd. 
Door Erna
#732785
Hoi Cari

Ik heb ook een dalmatier van 6 die een verleden heeft van uraatstenen. Hij is zelfs 2 keer geopereerd om de stenen te verwijderen. De eerste keer in januari 2006 en de tweede keer in mei 2006. Vanaf de 2e operatie staat hij op verse voeding en het gaat uitstekend. Hij ziet er prachtig uit en heeft tot nu toe geen last meer gehad.

Ik ben van mening dat verse voeding HET voer is voor dalmatiers met uraatproblemen.

Dit is hem afgelopen december

Afbeelding

De ph strips heb ik bij de apotheek besteld. Dierenwinkels hebben die nooit in de winkel volgens mij. Zoals je misschien weet heeft elke dalmaat een aanleg om uraatstenen te ontwikkelen, alleen uit het zich maar bij sommige. Er zullen tal van factoren hieraan ten grondslag liggen. Onze Joris heeft tot aan mei 2006 brokken gegeten, daarna is hij bij ons gekomen en heeft nooit meer een brokje gezien. Wij zijn begonnen met een dieet van voornamelijk yoghurt, groente en huttekase en langzaam het vlees opgebouwd. Met kip gestart en nu eet hij alles. Ik merk dat na orgaanvlees of zalm zijn ph gaat dalen en dat lossen we op door de 2e maaltijd uit kip te laten bestaan. Dit werkt goed.
Laatst gewijzigd door Erna op ma 26 mar 2007, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#732810
Hoi Cari,
Ik heb 3 Dalmatiers, waarvan er geen een uraat heeft ontwikkeld maar die alle drie op vers staan. En ik ben er 200% van overtuigt dat verse, rauwe voeding de enige juiste voeding is voor de Dalmaat, ook wanneer ie uraatstenen heeft ontwikkeld en deze makkelijk lijkt te ontwikkelen.

In mijn ogen is zelf samenstellen te preferenen boven versvleesvoeding (zoals Duck en Rodi). De reden daarvoor is dat versvleesvoeding in mijn ogen teveel orgaanvlees bevatten. Alle merken. Ik zou zelf samenstellen en beginnen met de volgende percentages: maximaal 50% vleesbot, 20% groentemix, 15% orgaanvlees waarvan 5% lever en hart en nier en 10% pens, 5% eieren en zuivel en 10% spiervlees.

Je moet het zo zien: orgaanvlees zoals lever, nier en hart bevat het meest purine. Dat is het eiwitbestanddeel waar een Dalmaat uraat op vormt. Daarna volgen dingen als vette vis enzo (een topic in de bieb geeft aan welke voedingsmiddelen veel en weinig purine bevatten). Zuivel en ei en groente en fruit bevat het minst purine. Dus dat moet gewoon een ruim onderdeel uitmaken van het totaal aan voeding. Zeker zolang je nog geen grip hebt op de situatie.

Verder moet hij veel drinken en dus doorspoelen. Doe dat door hem elke dag water met wat karnemelk te geven.

pH waarde strips kun je bij de apotheek bestellen. Ik heb sticks die van 4.5 tot 10.0 meten. Het merk = Macherey-Nagel. Ze meten per halfje en dat vind ik persoonlijk ruim voldoende. Ze lezen erg duidelijk af. 's Morgens is de pH waarde altijd lager/zuurder. Voor een hond met uraat zou 6,3 heel mooi zijn (of tussen de 6,0 en 6,5, dat zie je wel op de strips, dat ie daar tussen valt). 7,0 = pH neutraal. Ga er maar vanuit dat je dat niet gaat halen met deze hond. In de avond mag je al heel blij zijn met een pH waarde 6,8. En als je gewoon regelmatig meet en bijhoud wat hij gegeten heeft, dan krijg je gewoon heel rap door waar hij een te zure urine op krijgt. Dat kun je dan vermijden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door