Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#714917
Fido schreef: Er komen steeds meer verkooppunten van rauwe voeding die geen weet of begeleiding geven over rauwe voeding.
Natuurlijk kan je zeggen het is ieder zijn eigen verantwoording maar ik persoonlijk vind dat je mensen wél goed moet kunnen vertellen over de producten die je verkoopt en de voor- en nadelen hiervan.
Dat ben ik met je eens. Maar dan nog. Op mijn website staat een verhaal over vers voeren. Mensen lezen het niet. Echt niet. Mensen stellen steeds dezelfde vragen waaruit ik op kan maken dat ze niet lezen. Hier op BP hetzelfde. Mensen stellen vragen die ze gewoon op het forum kunnen vinden. Maar mensen lezen niet. Mensen zijn lui. Als iemand bij mij een bestelling doet die alleen uit kip bestaat (komt voor), is het dan mijn verantwoordelijk om daar iets over te zeggen? Ik weet niet waar hij nog meer bestelt. Misschien bestelt hij ook wel elders andere spullen. Ik geef informatie als mensen erom vragen; meer kun je niet doen.
Door Mevroi Kruim
#714944
Rovanna schreef: Dat ben ik met je eens. Maar dan nog. Op mijn website staat een verhaal over vers voeren. Mensen lezen het niet. Echt niet. Mensen stellen steeds dezelfde vragen waaruit ik op kan maken dat ze niet lezen. Hier op BP hetzelfde. Mensen stellen vragen die ze gewoon op het forum kunnen vinden. Maar mensen lezen niet. Mensen zijn lui. Als iemand bij mij een bestelling doet die alleen uit kip bestaat (komt voor), is het dan mijn verantwoordelijk om daar iets over te zeggen? Ik weet niet waar hij nog meer bestelt. Misschien bestelt hij ook wel elders andere spullen. Ik geef informatie als mensen erom vragen; meer kun je niet doen.
Helemaal mee eens. Je kunt mensen moeilijk arresteren, ze in een cel zetten en er pas weer uitlaten als ze een barf-examen met goed gevolg hebben afgelegd.
Je kunt de informatie aanbieden, zo goed mogelijk, vragen beantwoorden, als ze gesteld worden, in sommige gevallen informatie geven ook al wordt er niet om gevraagd, en daar houdt het op.
Stomme mensen zijn er altijd geweest en zullene r ook altijd blijven, daar doe je niks aan. Om om die reden dan maar geen informatie over barf te geven vind ik erg kort door de bocht. Help je 10 mensen aan goede voeding voor hun dieren, zal er 1 idioot tussen zitten die maar wat aanklooit. Tja, daar is dan weinig aan te doen. Beter zo dan dat 10 mensen hun dieren brok blijven voeren.
Door Lizzy
#714947
Rovanna schreef: Dat ben ik met je eens. Maar dan nog. Op mijn website staat een verhaal over vers voeren. Mensen lezen het niet. Echt niet. Mensen stellen steeds dezelfde vragen waaruit ik op kan maken dat ze niet lezen. Hier op BP hetzelfde. Mensen stellen vragen die ze gewoon op het forum kunnen vinden. Maar mensen lezen niet. Mensen zijn lui. Als iemand bij mij een bestelling doet die alleen uit kip bestaat (komt voor), is het dan mijn verantwoordelijk om daar iets over te zeggen? Ik weet niet waar hij nog meer bestelt. Misschien bestelt hij ook wel elders andere spullen. Ik geef informatie als mensen erom vragen; meer kun je niet doen.
Ja, ik ben het dus niet met Fido eens. Het zal toch lekker worden zeg, dat ik bij de AH loop, mijn kar volgooi met chips, slagroomtaartjes, kroketten, mayonaise, patat en sigaretten en de filiaalhouder mij aanspreekt op mijn onverantwoordelijke, ongezonde aankoop......... Het moet niet veel gekker worden!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#714948
AstridStraver schreef: Eens waren er geen brokken en voerden de mensen hun honden zo ongeveer zoals deze man doet, beetje van dit en een beetje van dat.
Is niet ideaal, maar ging volgens mij eigenlijk meestal prima en veel beter dan met brokken.

Hier op BP zijn we soms 'roomser dan de paus' met al onze percentages, diersoorten etc.
Zelf heb ik ook heel lang ingelezen en honderden vragen gesteld.
Je kunt je afvragen of dat echt noodzakelijk is.
Moet je kiezen tussen brokken of wat deze man doet, dan is het zo gek nog niet.

Mensen zijn zelf verantwoordelijk, winkeliers verkopen, meer is het niet wat je van hen moet verwachten. Als je voorlichting vraagt dan zal je vast goede info krijgen, maar je kunt het als ondernemer toch niet afdwingen dat mensen informatie vragen ;D
Of het allemaal noodzakelijk is...dat vraag ik me allang niet meer af, als het allemaal zoooo simpel was dat je zonder enig nadenken maar wat in die bak kan pletteren dan zou oa. dit forum zijn bestaansrecht jaren geleden al verloren hebben.

Ik streef naar een optimale voeding voor mijn honden dan vraagt dat meer kennis en inzet dan het "doe maar een dotje systeem". Ik wil meer dan mijn honden enkel in leven houden, nee, ik wil ze in een uitmuntende conditie, op alle vlakken en als je lat tien etages lager ligt dan kun je mischien volstaan met het "doe maar een dotje" maar anders niet.

Persoonlijk vind ik de mensen die maar een eind aanrotzooien terwijl de kennis beschikbaar is duidelijk een desinteresse in het wezen hond hebben. Bij die mensen is ook vaak de reden "B.A.R.F zou lekker goedkoop zijn" (maar daar moeten ze ook moeite voor doen) doorslaggevender dan welke andere reden dan ook.
Door Borke
#714970
Angelique schreef: Persoonlijk vind ik de mensen die maar een eind aanrotzooien terwijl de kennis beschikbaar is duidelijk een desinteresse in het wezen hond hebben.
Maar wat is beter met die 'desinteresse' uitgebalanceerde brokken voeren of ongebalanceerde verse voeding?
Overigens denk ik niet dat het altijd desinteresse is als mensen maar wat aan rotzooien met de voeding van hun hond of kat. Diezelfde mensen eten zelf wellicht ook niet zo uitgebalanceerd. Sommige van die mensen bieden hun honden verder een super leven met veel beweging, actie en gezelschap.

Zelf denk ik er anders over - ook ik werk met een systeem in het voeren en probeer zoveel mogelijk diersoorten te voeren.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#714982
Lizzy schreef: Ja, ik ben het dus niet met Fido eens. Het zal toch lekker worden zeg, dat ik bij de AH loop, mijn kar volgooi met chips, slagroomtaartjes, kroketten, mayonaise, patat en sigaretten en de filiaalhouder mij aanspreekt op mijn onverantwoordelijke, ongezonde aankoop......... Het moet niet veel gekker worden!
Waar ik op doelde was het citaat: "Natuurlijk kan je zeggen het is ieder zijn eigen verantwoording maar ik persoonlijk vind dat je mensen wél goed moet kunnen vertellen over de producten die je verkoopt en de voor- en nadelen hiervan." Goede informatie geven dus, niets meer en niets minder. De vraag is alleen, hoeveel verstand moet je hebben van een product om het te mogen verkopen? Hoever moet je daarin gaan? Als ik bij de Blokker kom, kan ik hooguit informatie krijgen of een product in het assortiment zit of niet en of het op voorraad is maar daar houdt het dan mee op. Moet de verkoopster bij de Blokker ook mij kunnen adviseren over welk strijkijzer ik het beste kan gebruiken? Zo ook bij de supermarkt. Ik vind niet dat iemand die bij AH werkt moet weten welke Omega x-vetzuren er in de zalmfilet zitten die zij verkopen.
Door geer
#715055
Rovanna schreef: Waar ik op doelde was het citaat: "Natuurlijk kan je zeggen het is ieder zijn eigen verantwoording maar ik persoonlijk vind dat je mensen wél goed moet kunnen vertellen over de producten die je verkoopt en de voor- en nadelen hiervan." Goede informatie geven dus, niets meer en niets minder. De vraag is alleen, hoeveel verstand moet je hebben van een product om het te mogen verkopen? Hoever moet je daarin gaan? Als ik bij de Blokker kom, kan ik hooguit informatie krijgen of een product in het assortiment zit of niet en of het op voorraad is maar daar houdt het dan mee op. Moet de verkoopster bij de Blokker ook mij kunnen adviseren over welk strijkijzer ik het beste kan gebruiken? Zo ook bij de supermarkt. Ik vind niet dat iemand die bij AH werkt moet weten welke Omega x-vetzuren er in de zalmfilet zitten die zij verkopen.

Om dan maar meteen een oplossing bij het probleem te zoeken... Misschien zou je een klein documentje kunnen opstellen met heel in 't kort de ins en outs. En dat bij iedere nieuwe besteller mee kunnen leveren. Nog leuke 'promotie' ook; wie is Canis Naturalis en waar staat zij voor? Niet qua exacte percentages, maar gewoon 'wat moet een hond of kat globaal eten aan rauw voer'. Dat is wat wij in de winkel doen (of deden, want ik werk er niet meer, maar ze doen het nog steeds...). Iedere nieuwe klant krijgt mondeling voorlichting en als daar geen tijd/interesse voor bestaat, dan krijgen ze 2 A4-tjes mee waarin heel kort het nut van rauw voer, maar ook de percentages staan uitgelegd. En links naar bronnen mochten ze verder willen lezen.
Door nelb
#715063
mmm.... misschien zijn dit soort mensen nu juist het "soort" waar de brokkenmaffia op inzet: gemak en verder niet hoeven nadenken,  gewoon je hond brokken voorzetten "alle vitaminen en mineralen zitten er in hoor,  maakt u  zich maar geen zorgen daar hebben wij fabrikanten voor gezorgd".


Nee, ik denk niet dat je daar tegen kunt vechten, dat soort mensen zullen altijd bestaan.
Door roefus
#715084
Ik heb het niet vaak over voeding, althans niet in de wandelgangen.
Komt het per ongeluk ter sprake, dan zeg ik wel hoe ik voer.
Niet gedetailleerd, dat doe ik pas als er echt belangstelling is.
En zelfs dan houd ik het globaal.
Zeg iets over de vleesbotjes (wat wel en wat niet), over spier- en orgaanvlees.
Scheppie groen is ook leuk, of een tafelrestje.
En ik zeg voorál dat je niet zo maar botten moet gaan voeren, als een hondenmaag totaal niet aan rauw vlees gewend is.
Het komt erop neer (de enkele keer dat het gebeurt, bijvoorbeeld bij een hond met darmproblemen of huidklachten) dat ik in eerste instantie verwijs naar kvv of als iemand verder wil gaan....naar een forum.

Tja, en als mensen niet lezen, zich er niet een beetje in willen verdiepen, dan vind ik persoonlijk een kvv het meest geschikt.
En als ze gaan 'aanklooien'...daar kan geen mens wat aan doen.
Ik vind het onverantwoord.
Een klein beetje mag je er toch wel over nadenken.

Wat leveranciers betreft.
Ik hoef geen advies van de poelier, de visboer of het slachthuis.
Soms goed bedoeld, maar wat moet ik ermee?
Een poelier heeft me bijvoorbeeld geadviseerd om niet teveel lever te voeren, i.v.m. de zooi die in lever zit.
Vond ik nog niet zo'n gek advies (al had ik er zelf niets aan), maar goed als zo'n man denkt dat ik de hondenbakken dagelijks met lever volkieper...dan vind ik het best een goed bedoeld advies.
Tja, de visboer zegt dat vette vis goed voor de vacht is (hebbie ook weer gelijk  ;)).
En bij een soort slachterij krijg ik het advies dat lamshart toch heeeel goed spiervlees is.  8) ::) :D
Allemaal goed bedoeld, maar ik heb er niets aan.
Ga ook heus niet de voeding met de leverancier doornemen.
Ikke mijn bestelling, zij leveren, okido.

Maar voor iemand die versvoer verstrekt (puur gericht op honden en katten) vind ik het verhaal wel iets anders.
Die mogen best hun richtlijnen geven of een A4tje, of een hele handleiding op hun betreffende site.
Lijkt me redelijk normaal, dat je danook wat handleiding geeft.

Maar goed, als mensen niet te benaderen zijn, niets lezen en ook 'mondeling' niets aaneemen.....dan kun je verder weinig doen.
TOCH denk ik dat er altijd wel 'druppeltjes' vallen en dat men er in de regel iets van opsteekt (al is het achteraf).

Maar om op het begin van dit topic terug te komen: als er aangeklooid wordt, ondanks goed bedoeld advies, dan kun je er verder geen barst aan doen.
En of zo'n hond heel veel slechter af is dan met de een of andere gore brok, dat weet ik ook nog niet.
Ik hoop dat er ook nog aan wat calcium gedacht wordt, want anders is het niet best.
Door conleeuw
#715108
geer schreef: Om dan maar meteen een oplossing bij het probleem te zoeken... Misschien zou je een klein documentje kunnen opstellen met heel in 't kort de ins en outs. En dat bij iedere nieuwe besteller mee kunnen leveren. Nog leuke 'promotie' ook; wie is Canis Naturalis en waar staat zij voor? Niet qua exacte percentages, maar gewoon 'wat moet een hond of kat globaal eten aan rauw voer'. Dat is wat wij in de winkel doen (of deden, want ik werk er niet meer, maar ze doen het nog steeds...). Iedere nieuwe klant krijgt mondeling voorlichting en als daar geen tijd/interesse voor bestaat, dan krijgen ze 2 A4-tjes mee waarin heel kort het nut van rauw voer, maar ook de percentages staan uitgelegd. En links naar bronnen mochten ze verder willen lezen.
mmm een soort voedings bijsluiter ;D ;D
Door geer
#715110
conleeuw schreef: mmm een soort voedings bijsluiter ;D ;D
Ja, precies! Op bijna elk flesje, potje, blikje of pakje in de supermarkt staat tegenwoordig een 'suggestie-recept'  :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#715162
Tinker schreef: Nou ja"dit soort mensen"geven om dezelfde reden ook kvv.Alles zit er in en je hoeft zelf ook niet meer na te denken.Ik vind niet per definitie iemand  die brokken voert een slechte hondeneigenaar.Ik voer ook vers,maar ik ken mensen die 10 xbeter zijn voor hun hond op andere vlakken dan ik en toch hun hond brokken voeren.
In mijn opinie zijn ze ook niet slecht, als iemand honden heeft die er prima op functioneren dan begrijp ik best dat ze verder niet moeilijk gaan doen.
Als iemand brok of kvv voert omdat hij/zij geen zin heeft om zich in barf te verdiepen heb ik geen problemen mee, alleen als iemand zelf gaat samenstellen en dan blijkbaar op voorhand al te moe is om een stukje tekst te lezen dan is die in mijn ogen nog steeds geen slechte hondeneigenaar, maar vind ik wel dat er een stuk desinteresse getoond wordt en dan kan zo'n persoon beter brok of kvv voeren dan dat hij zijn hond een menu verschaft waar het vroeg of laat geheid fout op gaat.
Door Fido
#715173
roefus schreef:
Maar voor iemand die versvoer verstrekt (puur gericht op honden en katten) vind ik het verhaal wel iets anders.
Die mogen best hun richtlijnen geven of een A4tje, of een hele handleiding op hun betreffende site.
Lijkt me redelijk normaal, dat je danook wat handleiding geeft.

Maar goed, als mensen niet te benaderen zijn, niets lezen en ook 'mondeling' niets aaneemen.....dan kun je verder weinig doen.
TOCH denk ik dat er altijd wel 'druppeltjes' vallen en dat men er in de regel iets van opsteekt (al is het achteraf).

Maar om op het begin van dit topic terug te komen: als er aangeklooid wordt, ondanks goed bedoeld advies, dan kun je er verder geen barst aan doen.
En of zo'n hond heel veel slechter af is dan met de een of andere gore brok, dat weet ik ook nog niet.
Ik hoop dat er ook nog aan wat calcium gedacht wordt, want anders is het niet best.
Dat is wat ik bedoel. Wij zijn geen supermarkt, blokker, kleding zaak enz.
Wij voelen ons wél verantwoordelijk voor de produkten die bij ons over de toonbank gaan... totaan de voordeur. Wat mensen daarna ermee doen? Ik hoop het goede maar kan het niet afdwingen ;)

Het houdt wel eens in dat we weigeren iets, en dat kan medicijnen maar ook botten zijn, niet verkopen aan een klant. Dat ze er dan op een andere manier aankomen? Natuurlijk weet ik dat! maar ik kan goed slapen en dát vind ik heel belangrijk.

Geen goede, of onvoldoende, informatie geven over produkten/dieeten/voeding/medicijnen enz. kan kwalijk zijn voor het produkt/dieet/voeding/medicijn enz. zelf!
Geen goede, of onvoldoende, informatie over rauwe voeding kán ook kwalijk zijn!

Meer als ons best doen kunnen we niet en afdwingen al helemaal niet :-X  dat weten we allemaal :)
Door Boefke
#715276
Fido schreef: Dat is wat ik bedoel. Wij zijn geen supermarkt, blokker, kleding zaak enz.
Wij voelen ons wél verantwoordelijk voor de produkten die bij ons over de toonbank gaan... totaan de voordeur. Wat mensen daarna ermee doen? Ik hoop het goede maar kan het niet afdwingen ;)

Het houdt wel eens in dat we weigeren iets, en dat kan medicijnen maar ook botten zijn, niet verkopen aan een klant. Dat ze er dan op een andere manier aankomen? Natuurlijk weet ik dat! maar ik kan goed slapen en dát vind ik heel belangrijk.

Geen goede, of onvoldoende, informatie geven over produkten/dieeten/voeding/medicijnen enz. kan kwalijk zijn voor het produkt/dieet/voeding/medicijn enz. zelf!
Geen goede, of onvoldoende, informatie over rauwe voeding kán ook kwalijk zijn!

Meer als ons best doen kunnen we niet en afdwingen al helemaal niet :-X  dat weten we allemaal :)
Ik waardeer het enorm als winkeliers (blokker, dierenwinkel, gereedschapwinkel, of welke winkel dan ook) echt verstand hebben van hun producten en vragen kunnen/willen beantwoorden als ik die heb (bij een blokker loopt overigens ook wel eens iemand rond die wEl weet wat hij verkoopt), maar: als ik geen info wil, dan wil ik die ook niet opgedrongen krijgen. Ik vind foldertjes ed. dus echt vervelend en weiger die ook eigenlijk altijd. Nou ben ik nogal een dwarsig typje wat dat betreft en misschien niet helemaal een maatstaf, maar ik wil dus niet dat een winkelier zich met mijn aankopen 'bemoeit'. Of dat nou om voeding gaat of iets anders, dat doet er niet toe. Ik begrijp ergens wel wat je bedoelt hoor en je bedoelingen zullen prima zijn, maar het klinkt een beetje alsof ik als klant alleen bij jou mag kopen als ik er dezelfde ideeen en opvattingen op na houdt als jij als winkelier hebt en eerlijk gezegd: daar pas ik voor. Ben eigenlijk wel benieuwd hoever je daarin gaat. Stel ik kom bij jou binnen en wil barfmateriaal kopen, waaronder een bot. Jij kent mij niet en vraagt aan me of ik bekend ben met barf, maar ik heb gewoon geen zin om te antwoorden en vind dat jou dat niks aangaat. Stuur je me dan weg omdat ik mogelijk in jou ogen onverantwoord voer ???
Door Fido
#715288
Boefke schreef: Ik waardeer het enorm als winkeliers (blokker, dierenwinkel, gereedschapwinkel, of welke winkel dan ook) echt verstand hebben van hun producten en vragen kunnen/willen beantwoorden als ik die heb (bij een blokker loopt overigens ook wel eens iemand rond die wEl weet wat hij verkoopt), maar: als ik geen info wil, dan wil ik die ook niet opgedrongen krijgen. Ik vind foldertjes ed. dus echt vervelend en weiger die ook eigenlijk altijd. Nou ben ik nogal een dwarsig typje wat dat betreft en misschien niet helemaal een maatstaf, maar ik wil dus niet dat een winkelier zich met mijn aankopen 'bemoeit'. Of dat nou om voeding gaat of iets anders, dat doet er niet toe. Ik begrijp ergens wel wat je bedoelt hoor en je bedoelingen zullen prima zijn, maar het klinkt een beetje alsof ik als klant alleen bij jou mag kopen als ik er dezelfde ideeen en opvattingen op na houdt als jij als winkelier hebt en eerlijk gezegd: daar pas ik voor. Ben eigenlijk wel benieuwd hoever je daarin gaat. Stel ik kom bij jou binnen en wil barfmateriaal kopen, waaronder een bot. Jij kent mij niet en vraagt aan me of ik bekend ben met barf, maar ik heb gewoon geen zin om te antwoorden en vind dat jou dat niks aangaat. Stuur je me dan weg omdat ik mogelijk in jou ogen onverantwoord voer ???
Het is een ook een kwestie van aanvoelen ;) en "verkoop"kennis die je hebt. Niet iedere klant is gedient met extra informatie, die laat je dan ook los.
Als iemand in mijn ogen iets wil afrekenen of wil hebben dat schadelijk kan zijn voor het dier dan vraag ik zeker even door. Kan namelijk ook met een grap en een grol en vaak heb je aan een kort of gedeelte van een antwoord al genoeg.
Dát is namelijk ook ons concept. En inderdaad heb ik ook wel eens geweigerd om iets te verkopen aan een klant, net zoals wij weigeren om bv zomaar prednison te spuiten of ab mee te geven zonder diagnose of een gentle leader als oplossing voor die probleem hond enz enz. En ja dit heeft weleens geleid dat wij een klant hebben verzocht om een andere da en/of dierenspeciaalzaak te gaan zoeken.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die dat niet willen, nou da en dierenspeciaalzaken genoeg toch?
Wij onderscheiden ons juist net door onze betrokkenheid en kennis van de doorsnee praktijken en dierenspeciaalzaken. De klanten die dat waarderen zijn dan ook ónze klanten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door