Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#715370
Ik vind het natuurlijk prima dat jullie je bedrijfsvoering op jullie eigen manier doen. En als jullie je klanten graag persoonlijk willen begeleiden: be my guest natuurlijk! Prima! 

Maar ik sluit mij geheel aan bij Boefke. Ik krijg echt de kriebels van dit soort bemoeienissen. De meeste van de klanten die kopen bij vers/rauw-winkels: die zijn ervaren genoeg. En voor de minder ervaren mensen: is er echt overal gratis informatie te krijgen. Vaak op de site van de verkopers en op allerlei gratis fora. En dan zijn er tegenwoordig nog Nederlandse boeken over het onderwerp ook. Die van Tannetje en die van Eliasen.

Wat wil je nog meer? Moet je mensen aan het handje gaan nemen? Ik vind dus van niet. En ik vind dus wel dat een vers/rauwwinkel te vergelijken is met de Albert Heijn. En ik de kriebels van het "ohhwww, we moeten de mensen allemaal aan het handje nemen en persoonlijk begeleiden want het is ongelofelijk moeilijk en je zult maar fouten maken, bla bla bla". Dat is nou exact weer hoe de voer-industrie (en alle andere belanghebbende) de hondeneigenaren hersenspoelt en bij de ballen heeft. 

Zelf samenstellen is niet moeilijk. En zo snel gaat er niet iets fout! En ja, mensen hebben basis informatie nodig. En die is overal vrij en gratis verkrijgbaar. En mensen die persee aan het handje genomen willen worden: die gaan dus niet zitten knoei-barfen, want die zijn veels te bang iets fout te doen. 

En nou vind ik dat ik mezelf redelijk 'subject matter expert' mag noemen, want ik zit al een jaartje of wat in het rauw/vers. En ik ben nu 4 jaar eigenaar van dit forum. En ik heb levensgroot BARFPLAATS op mijn auto staan, waardoor mensen/hondeneigenaren dagelijks gesprekken met mij aan knopen. En ik heb het nog nooit meegemaakt, dat mensen zitten te knoeien en te kloten. In al die jaren niet.

En dus blijf ik beweren dat dat miniscuul kleine percentage knoeiers dezelfde mensen zijn die aan de Lidl brokken zitten, bonbons en lauwe koffie voeren. Want de gemiddelde hondeneigenaar is gehersenspoeld en dodelijk bang dat zijn hond 1 pietamien te weinig krijgt. Iets waar wij al jaren tegenop moeten boksen. En dat kleine percentage knoeiers: die knoeien. Nou, of ze nou met bonbons knoeien of met pens....
Door geer
#715397
Ja en nee.

Even rekenen. Hier op het forum zitten ruim 4000 leden. Tel daar de Barfers van andere fora bij op, dubbelen uitgezonderd. KVV'ers ook uitgezonderd. En reken nog een paar niet-internetgerelateerde Barfers. Die wel het boek lezen, maar niet het internet afstruinen. Op hoeveel zou je komen? 10.000? 20.000? Laten we zeggen dat er 20.000 - en dat is heel ruim bemeten - geinteresseerde Barfers zijn die alle info die ze kunnen vinden tot zich nemen en zich verdiepen in de materie hondenvoeding. En sommige daarvan hebben honden, andere katten, en weer anderen allebei.

Daartegenover staat dat in Nederland ruim 1,7 miljoen honden en ruim 3,3 miljoen huiskatten leven. Even heeel kort door de bocht houdt dat in dat tegenover 1 Lizzy, 85 niet-Lizzy's staan. En dat zijn doorgaans mensen die een zak voer kopen zonder daar al teveel bij na te denken, omdat 'men' voorschrijft dat een hond dat hoort te eten. Of mensen die een hond hebben omdat ze een hond willen hebben, maar die helemaaaaal geen zin hebben om zich te verdiepen in hondenvoeding. Die gewoon naar de winkel gaan, iets in de kar mikken en het allemaal wel best vinden. Of denken dat alles wat uit de koker van de dierenspeciaalzaak/dierenarts komt goed is, en zich geen seconde realiseren dat je daar ook te enkelvoudige voeding kunt kopen, omdat het hele besef 'uitgebalanceerd' versus 'enkelvoudig' iets is wat helemaal niet in je systeem zit, als je brokken gewend bent.

Je kan er als winkelier of dierenarts die vers verkoopt voor het gemak vanuit gaan dat alleen verslievenden bij jou kopen. Maar er komen gerust, eigenlijk nog veel meer, 'gewone' buurtbewoners langs, omdat je ook als versverkopende dierenwinkel de 'buurtdierenwinkel' bent. En als je achter het zelf samenstellen van rauw voer staat, dat actief propageert en aanraadt als mensen even niet weten wat ze moeten voeren, dan vind ik het niet meer dan logisch dat je mensen daar iets verder in begeleidt dan 'zoek het maar op internet' of 'leest u dit boek maar'. Heel veel mensen hebben geen interenet, of hebben helemaal geen zin om dingen uit te moeten zoeken op internet. Of om een heel boek te lezen. Als je die groep alleen al aan hun verstand kon peuteren middels een heeeel kort informatieblaadje dat ze voornamelijk spiervlees moeten voeren, met een aantal voorbeelden wat dat dan precies is, daarnaast bot (met voorbeelden wat voor bot wel en wat niet), orgaan en af en toe wat groente of wat leuke tafelrestjes; dat ze moeten proberen lekker te varieren, dan voorkom je die mensen die - voor zover jij dacht - enthousiast met een paar zakjes de winkel uitlopen en met een aantal weten terugkomen en trots vertellen 'dat Fikkie het hart heeeeel erg lekker vindt'. Of de aardappelen. Of noem maar iets. Je kunt wel zeggen dat mensen zich moeten verdiepen in voeding, dat ze zich heel gemakkelijk er in kunnen verdiepen, de werkelijkheid is anders: veel doen het gewoon niet.

Als winkelier heb je in de regel donderssnel door wanneer er een doorgewinterde Barfer binnenkomt, of in ieder geval iemand die zijn best doet, en wanneer iemand ergens de klok heeft horen luiden maar bij god geen idee heeft waar de klepel hangt. Van die mensen die iemand in het park hebben horen zeggen 'dat de hond botten eet, en pens'... En daar kun je heel goed en gemakkelijk op inspelen.

Als hondenbezitter en wandelaar in het park heb je die verantwoording niet, maar als dierenarts of dierenwinkelbezitter, vind ik wel.
Door Lizzy
#715400
Geer, ik blijf zeggen dat de lui die geen zin hebben om zich in voeding te verdiepen: gaan niet barfen.... En ik blijf vinden dat de gemiddelde hondeneigenaar juist bang is. Er zorgvuldig ingestampt. En natuurlijk is het leuk dat mensen persoonlijk begeleiding ergens kunnen krijgen. Voor hen die dat willen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 25 feb 2007, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Boefke
#715454
geer schreef:Als winkelier heb je in de regel donderssnel door wanneer er een doorgewinterde Barfer binnenkomt, of in ieder geval iemand die zijn best doet, en wanneer iemand ergens de klok heeft horen luiden maar bij god geen idee heeft waar de klepel hangt. Van die mensen die iemand in het park hebben horen zeggen 'dat de hond botten eet, en pens'... En daar kun je heel goed en gemakkelijk op inspelen.

Als hondenbezitter en wandelaar in het park heb je die verantwoording niet, maar als dierenarts of dierenwinkelbezitter, vind ik wel.
Ergens op inspelen, of vragen beantwoorden die mensen uit zichzelf stellen, is iets anders vind ik dan ergens verantwoordelijk voor zijn, of je dat voelen en dat ook 'beladen' uitdragen. Een winkelier IS niet verantwoordelijk voor wat ik koop en wat ik daar verder mee doe. Ook een DA IS niet verantwoordelijk voor hoe ik mijn hond verzorg. Ach, het is een subtiel verschil en ik ben er erg gevoelig (allergisch ;)) voor denk ik.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#715455
Fido schreef: Het is een ook een kwestie van aanvoelen ;) en "verkoop"kennis die je hebt. Niet iedere klant is gedient met extra informatie, die laat je dan ook los.
Als iemand in mijn ogen iets wil afrekenen of wil hebben dat schadelijk kan zijn voor het dier dan vraag ik zeker even door. Kan namelijk ook met een grap en een grol en vaak heb je aan een kort of gedeelte van een antwoord al genoeg.
Dát is namelijk ook ons concept. En inderdaad heb ik ook wel eens geweigerd om iets te verkopen aan een klant, net zoals wij weigeren om bv zomaar prednison te spuiten of ab mee te geven zonder diagnose of een gentle leader als oplossing voor die probleem hond enz enz. En ja dit heeft weleens geleid dat wij een klant hebben verzocht om een andere da en/of dierenspeciaalzaak te gaan zoeken.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die dat niet willen, nou da en dierenspeciaalzaken genoeg toch?
Wij onderscheiden ons juist net door onze betrokkenheid en kennis van de doorsnee praktijken en dierenspeciaalzaken. De klanten die dat waarderen zijn dan ook ónze klanten.

Je hebt het over "verantwoordelijk voelen" ja, maar dan wel tot aan de voordeur. Komt op mij qua betrokkenheid niet overtuigend over, maar bevestigd meer het feit dat je wel pleit voor begeleiding en voorlichting van botjeskopende klanten omdat ze volgens jouw zeggen niet zonder kunnen, maar tegelijkertijd dat een ieder ten allen tijde verantwoordelijk is voor datgeen wat hij zijn hond voert, want die van jou houd bij de deur op.
Dus wat mij betreft betuttel je aan de ene kant graag om de mensen het idee te geven dat ze niet zonder jullie zouden kunnen, maar trek je ook net zo simpel je handen ervan af zodra ze de deur uitgestapt zijn.
Mijn inziens houd advies geven vanuit profesioneel en commercieel oogpunt ook in dat je verantwoording neemt voor je adviezen en datgene wat je er dan bijverkoopt en die houd niet op bij de deur.
Door Fido
#715487
Angelique schreef: Je hebt het over "verantwoordelijk voelen" ja, maar dan wel tot aan de voordeur. Komt op mij qua betrokkenheid niet overtuigend over, maar bevestigd meer het feit dat je wel pleit voor begeleiding en voorlichting van botjeskopende klanten omdat ze volgens jouw zeggen niet zonder kunnen, maar tegelijkertijd dat een ieder ten allen tijde verantwoordelijk is voor datgeen wat hij zijn hond voert, want die van jou houd bij de deur op.
Dus wat mij betreft betuttel je aan de ene kant graag om de mensen het idee te geven dat ze niet zonder jullie zouden kunnen, maar trek je ook net zo simpel je handen ervan af zodra ze de deur uitgestapt zijn.
Mijn inziens houd advies geven vanuit profesioneel en commercieel oogpunt ook in dat je verantwoording neemt voor je adviezen en datgene wat je er dan bijverkoopt en die houd niet op bij de deur.
Tot de voordeur of de auto (help mee tillen) kan ik meelopen, daarna niet meer ;). Bij het stuk kennis meegeven hoort ook ons adres en tel.nr en dáár ligt dan de verantwoording van de eigenaar. Als deze vragen heeft kan hij/zij op ons terug vallen of op internet, boeken enz.
Gaat wel erg ver om iedereen na te bellen en kijk maar eens hoe gevoelig het ligt. Er zijn al mensen die kriebels krijgen bij het lezen hoe wij in de winkel klanten begeleiden. Het blijkt maar weer zoveel mensen zoveel wensen :D
Door Fido
#715522
Lizzy schreef: Geer, ik blijf zeggen dat de lui die geen zin hebben om zich in voeding te verdiepen: gaan niet barfen.... En ik blijf vinden dat de gemiddelde hondeneigenaar juist bang is. Er zorgvuldig ingestampt. En natuurlijk is het leuk dat mensen persoonlijk begeleiding ergens kunnen krijgen. Voor hen die dat willen.
Absoluut voor diegenen "die dat willen".
En dat zijn er dan toch meer dan jij je kan voorstellen ;) en dat zijn eigenaren die al jaren het gevoel hebben dat die brok niet heilig is maar in de dierenspeciaalzaak en bij de da te horen krijgen dat het het beste voer is. Dezelfde mensen die nog nooit van KVV en Barf gehoord hebben laatstaan van barfplaats of boeken die daar over gaan. Wáár kan je die boeken dan vinden? Tja dat moet je dan wel ff weten of te horen krijgen.
Deze catagorie mensen die naar ons toe komen, of per ongeluk bij ons binnen kwamen lopen voor een zak brok, zijn blij dat wij ze kennis laten maken met het rauwe voeren. Een gedeelte heeft een zetje gekregen en gaan zelf aan de slag (boeken bij ons te koop, internet adressen mee) en een gedeelte vindt het een "veilig" gevoel om bij ons de vragen te stellen.

De al zoveel jaren voerende barfers komen ook bij ons. Naaaá die hoeven geen "betweterigheid"  ;). Die vinden het gewoon fijn dat er een da is die niet moeilijk doet over hun voerwijze en die met ze meedenkt.
Trouwens dit zijn diegene die het fanatiekst in de zaak staan te verkondigen dat een eigenaar over moet gaan op rauw met onderbouwing en al ;D
Door Mevroi Kruim
#715543
Tinker schreef: Het is er zeker ingestampt,daar ben ik het helemaal mee eens.Ik ben ook zo'n muts die altijd bang is,bang dat de hondjes"iets"te kort komen.Ik denk altijd maar zolang ik kvv geef dan zit het wel snor,en op de barfdagen vraag ik me altijd af of ik wel alles geef wat ze nodig hebben.Slaat nergens op want in die rottige kvv zit meerendeel orgaan met een scheppie supplementen erdoor,maar gevoelsmatig....vertrouw ik ook meer de fabrikant dan mezelf. :-[
Grappig is dat he. Terwijl je voor jezelf en je gezin zonder je zorgen te maken dag in dag uit de menu's kiest en klaarmaakt. Zonder dat je voortdurend loopt te tobben over 'krijgen ze alles wel binnen' of 'kan ik dit wel'. Je zou er vermoedelijk niet over piekeren je kinderen op te laten groeien met kant-enklaar-maaltijden van Appie, hoe deftig die ook doet met z'n klavertjes en andere verhalen. Je weet best wat je gezin nodig heeft en dat geef je ze: vers, zelf klaargemaakt, schijf van 5.
En daarbij is honden of katten voeren makkelijker dan mensen voeren .....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#716200
Ik durf te betwijfelen of onverwantoord barfen erger is dan brokken? Vroeger werd er toch ook maar wat aangerommeld, en volgens mij werden de honden toen ouder.

Het voorbeeld uit het eerste verhaal in dit topic vind ik nog niet zo vreselijk onverantwoord. Niet de goeie botten, dat is eigenlijk het enige probleem. Maar zolang hij ze maar opeet, zal het allemaal wel meevallen.
Die percentages, dat is maar een vage richtlijn maar geen wet van Meden en Perzen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#716245
Hitam schreef: Ik durf te betwijfelen of onverwantoord barfen erger is dan brokken? Vroeger werd er toch ook maar wat aangerommeld, en volgens mij werden de honden toen ouder.
Dat vroeg ik me nou ook al af tijdens het lezen van deze topic.
Tsja als ik van m´n moeder hoor wat honden vroeger aten  :o :o . Gewoon aardappels en groenten,beetje jus, botje van de slager en nauwelijks vlees. En inderdaad ze werden stokoud, niks geen last van die hedendaagse kwaaltjes.
Volgens mij steekt het allemaal niet zo nauw. Dat alles uitgebalanceerd moet zijn, is volgens mij echt een reclamepraatje om brokken de markt in te prijzen.
Door Borke
#716273
Dorothea2 schreef: Dat alles uitgebalanceerd moet zijn, is volgens mij echt een reclamepraatje om brokken de markt in te prijzen.
Voor jezelf als mens 'knoei je maar wat aan' en voor je hond moet het opeens uitgebalanceerd zijn  :)
Knappe marketing eigenlijk en blijkbaar zeer de moeite waard, want er wordt zo door de diervoederindustrie met veelal afvalproducten veel geld verdiend!

Beter slecht gebarft dan 'goede' brokken gegeven.
ik denk dat een afgesleten gebit van 'foute botten' beter is dan een leven lang de koolhydraten uit de brokken.
Door Mevroi Kruim
#716330
ik denk dat een afgesleten gebit van 'foute botten' beter is dan een leven lang de koolhydraten uit de brokken.
Correctie:' ... beter dan geen gebit vanwege de ontstekingen door de levenslange brokken'

;D ;D
Door Borke
#716628
Ik denk dat een afgesleten gebit van 'foute' botten beter is
Kruimel schreef: ...  dan geen gebit vanwege de ontstekingen door de levenslange brokken'
Samen komen we er wel  8)
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#716695
Hitam schreef: Ik durf te betwijfelen of onverwantoord barfen erger is dan brokken? Vroeger werd er toch ook maar wat aangerommeld, en volgens mij werden de honden toen ouder.
Mijn eerste reactie op bovenstaande quote is, dat kan toch niet waar zijn (eenzijdig barfen is beter dan brok). Echter, in verschillende boeken lees ik dat de meeste skeletproblemen (ik denk aan o.a. HD en ED) pas voor het eerst vastgesteld werden in de jaren 30 toen de mensen het niet erg breed hadden en zelf de restjes gingen opeten (de restjes die voorheen naar de honden gingen). Voor de honden had men nl. een nieuw, goedkoper en beter alternatief ontwikkeld, brokken.  M.a.w. pas toen honden alleen brokken te eten kregen constateerde men na enige tijd verschillende aandoeningen die er voorheen niet waren. Dit scala van ziekten nam toe naarmate meer hondengeneraties opgevoed werden op brok.
Nu dat ik er over nagedacht heb, denk ik ook, in tegenstelling tot wat ik bij de opening van dit topic dacht, dat het inderdaad beter is om "onverantwoord" te barfen, dan om brokken te voeren.
Door roefus
#716821
Ik denk dat HD/ED zeker niet enkel een gevolg is van foute voeding.
Dat heeft volgens mij meer te maken gehad met 'fout fokken'.
De vraag naar rashonden werd ook groot en daar ging lang niet iedereen zorgvuldig mee om.
De eerste brokken (waren die er al in 1930?  ???) waren ook niet vergelijkbaar met de huidige.
Het is niet voor niets dat we altijd weer horen dat brokken 'verbeterd' zijn.

Maar goed, al met al, denk ik ook dat je beter zelf kunt samenstellen dan een hond volledig op de brok.
Zelfs als dat 'zelf samenstellen' een beetje vanuit de losse pols gebeurt.
Maar als de pols te los is, dan weet ik het toch niet meer.
Zou ik haast hopen dat zo'n hond er in ieder geval wat brokjes bijkreeg  :-[ :-X
Laatst gewijzigd door roefus op wo 28 feb 2007, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door