Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ron
#713721
Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum dus ik zal mezelf eerst even voorstellen.
Mijn naam is Ron uit Eindhoven en ik ben de trotse eigenaar van Joris, een anderhalf
jaar oude Welsh Corgi Pembroke die nu al een dik half jaar gevoerd word met Duck KVV.
(Dit na zeer slechte ervaringen met Royal Canine brokken waar hij het absoluut niet goed op deed).

Nu willen we niet full-time gaan barfen maar af en toe iets tussendoor geven waar hij
lekker op kan knauwen is wel leuk natuurlijk. Omdat wij vaste klant zijn bij de visboer hebben we daar eens om wat zalmresten gevraagd en tot mijn verbazing kregen we 2 enorme zalmen mee  :)

Nu heb ik op het forum al gelezen dat je deze het beste eerst in kunt vriezen (inmiddels liggen ze dan ook al in de vriezer) en na 3 weken kunt geven. Heb alleen nog wel een paar vraagjes...

- Kun je gewoon alle delen van de zalm geven? (niet eerst graat eruit?)
- Joris is wel gewend aan bullepees enzo maar nog niet echt aan vers vlees/ verse vis
  is het handig om deze dan eerst te malen of in stukken te knippen?
- Hoeveel mogen we hem geven ongeveer? Hij weegt 12 kilo, ik zelf denk dat wel een goed
  idee is de zalm gewoon in plaats van 1 maaltijd te geven maar hoeveel geef je dan?
  Joris krijgt momenteel zo'n 400 gram Duck per dag (uitmuntend, van lam & rijst maar 350)
  en blijft daaree perfect op gewicht.

Alvast bedankt voor alle informatie! ben nog een beetje nieuw met dit alles en wil het liefst dat alles zo soepel mogelijk verloopt  8)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#713743
Hoi, welkom. Leuk dat je de weg gevonden hebt.
Ik zou zelf uitkijken met voor de eerste zalm te geven als de hond nog niet gewend is botten te eten. Geef eerst eens wat kippenekken, daarna poten en/of andere delen van de kip.
In de Barf bieb zijn verschillende topics te vinden over de eerste botten voeren en hoe op te bouwen :)
succes ;)
Door Ron
#713753
trimsalon schreef: Hoi, welkom. Leuk dat je de weg gevonden hebt.
Ik zou zelf uitkijken met voor de eerste zalm te geven als de hond nog niet gewend is botten te eten. Geef eerst eens wat kippenekken, daarna poten en/of andere delen van de kip.
In de Barf bieb zijn verschillende topics te vinden over de eerste botten voeren en hoe op te bouwen :)
succes ;)
Bedankt voor de tip!

de zalm moet toch nog eerst 3 weken in de vriezer liggen dus in de tussentijd
kunnen we het weleens met kippennek proberen. Kun je deze gewoon bij de slager krijgen en rauw geven?
(dus niet invriezen etc etc.) Ik kan me overigens niet voorstellen dat hij problemen krijgt met botten eten
want hij is dol op knauwen en van wat ik begrepen heb zou zijn maagzuur omdat hij al KVV eet geschikt moeten zijn voor het verteren van botten (of zit ik hiet fout?  :-\)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#713757
Ik bestel de kippenekken altijd bij de poelier. Eventjes inknippen of plat slaan.
Tja en wat het bottenwerk betreft, misschien kunnen de diehards onder ons ook naar je vragen kijken, want ik zou erg voorzichtig zijn met zomaar overstappen. Maar ik weet ook niet hoe je hond eet. Ik ben met Didge vrij snel op grotere delen en andere soorten overgestapt, omdat hij erg schrokt en alles het liefst snel naar binnen werkt. De dames zijn erg netjes met eten en kauwen ook echt overal op :)
Door Ron
#713800
trimsalon schreef: Ik bestel de kippenekken altijd bij de poelier. Eventjes inknippen of plat slaan.
Tja en wat het bottenwerk betreft, misschien kunnen de diehards onder ons ook naar je vragen kijken, want ik zou erg voorzichtig zijn met zomaar overstappen. Maar ik weet ook niet hoe je hond eet. Ik ben met Didge vrij snel op grotere delen en andere soorten overgestapt, omdat hij erg schrokt en alles het liefst snel naar binnen werkt. De dames zijn erg netjes met eten en kauwen ook echt overal op :)
Bedankt voor de tip, joris eet meestal erg kieskeurig en ook kleiner stukjes worden zorgvuldig ontleed alvorens
deze door te slikken ;) hij is natuurlijk zelf ook niet al te groot dus zal niet al te snel iets inslikken voordat dit de bedoeling is..

Nogmaals bedankt voor de reactie en als ik ergens een verkeerde aanname doe hoor ik het graag :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#713811
Zalmkop en graat is vrij hard, dus ik zou 'm in de tussentijd eerst laten wennen aan kipnekken en vleugeltjes. Dan zou ik omdat zalm behoorlijk vet is niet meteen een hele maaltijd geven, maar eerst een paar stukjes om te zien hoe het valt.  Als het allemaal goed valt en goed verteerd dan is het geen probleem om een maaltijd alleen zalm te geven.
Je kunt qua gewicht aan barf-materiaal in eerste dezelfde hoeveelheden aanhouden die je aan kvv gaf. In veel gevallen blijkt dit uiteindelijk teveel te zijn, maar dat is een kwestie van uitproberen en goed naar je hond blijven kijken en voelen of hij niet opspekt.
Door Lizzy
#713812
Hoi Ron, welkom op Barfplaats! Ik kan me helemaal aansluiten bij Trimsalon! Eerst even wat vleesbotten geven van bijvoorbeeld kip, zoals kippennek. Of eendennek. Je kunt dit ook vaak via Islamtische Slagers kopen. En ik weet niet waar je woont, maar er zijn ook versvleesvoedingsbedrijven die een groot assortiment aan BARF artikelen verkopen. Zoals http://www.versvoeding.nl

Als de kippennekjes/eendennekjes lekker verteerd worden, kun je ook gerust de zalm gaan geven. En dan kun je alle delen geven, ook de graten. Als je de ruggegraat eng vindt om te geven: dan kun je deze even met een hamertje plat slaan.

Als je een barfmaaltijdje geeft, kun je gewoon hetzelfde gewicht (of een beetje meer of minder) aanhouden met wat je aan Duck geeft.
Door Ron
#713830
Wat een tips allemaal :), Lizzy helaas woon ik in brabant dus gaat versvoeding niet door (goeie site trouwens!) ik ga eens kijken waar ik wat kippennekjes kan krijgen en die eerst even uitproberen.

Was mijn aanname dat honden gewoon alle kip rauw kunnen eten overigens goed? Hier krijgt hij weleens stukjes kipfilet maar die zijn meestal gekookt..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#713857
Ron schreef: Wat een tips allemaal :), Lizzy helaas woon ik in brabant dus gaat versvoeding niet door (goeie site trouwens!) ik ga eens kijken waar ik wat kippennekjes kan krijgen en die eerst even uitproberen.

Was mijn aanname dat honden gewoon alle kip rauw kunnen eten overigens goed? Hier krijgt hij weleens stukjes kipfilet maar die zijn meestal gekookt..
Die aanname is prima!
Door Ron
#714236
Nou als lekkere eigenwijs (die geen kippennekken kon vinden tot nu toe) vandaag maar eens (onder toezicht) een kippen vleugel in zijn bakje gedaan... Nou meneer sjouwt vrolijk het hele huis ermee rond (en ik met poetsdoek er achteraan  >:( ) maar op eten ho maar... weet niet of er nog bepaalde manieren zijn om hem 'aan te leren' wat de bedoeling is? Zoals gezegd hij is vers (dus rauw) vlees gewend en dat is altijd zo op maar hij lijkt nog niet helemaal te snappen dat hij het op mag eten... Nog mensen met ideeen?
Door tieneke
#714261
Ron schreef: Nou als lekkere eigenwijs (die geen kippennekken kon vinden tot nu toe) vandaag maar eens (onder toezicht) een kippen vleugel in zijn bakje gedaan... Nou meneer sjouwt vrolijk het hele huis ermee rond (en ik met poetsdoek er achteraan  >:( ) maar op eten ho maar... weet niet of er nog bepaalde manieren zijn om hem 'aan te leren' wat de bedoeling is? Zoals gezegd hij is vers (dus rauw) vlees gewend en dat is altijd zo op maar hij lijkt nog niet helemaal te snappen dat hij het op mag eten... Nog mensen met ideeen?

Wat gekookt water erover gieten zodat de geur vrij komt  ;)
De vleugel goed inknippen bij de scharnierende delen of nog liever pletten met een hamer omdat hij nog geen botten is gewend.
Door Ron
#714268
Ja ik had hem sowieso al ingeknipt en verbogen zodat hij er niet zomaar in kon stikken (buiten dat zat ik erbij... misschien verging hem toen de eetlust....  ::) ) Zal het eens met gekookt water gaan proberen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door