Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evds
#707654
Ik vertel niet ongevraagd over hoe ik mijn honden voer, ook niet aan de DA. En zelfs als een slager mij zegt dat ik het wel ff moet koken ga ik daar niet meer op in....

Wanneer ik, van echte hondenliefhebbers, opmerkingen krijg over hoe mijn honden eruit zijn dat zeg ik dat ze "natuurlijke voerding" krijgen. Als men dan wil wete wat dat is dan vertel ik pas verder over  Barf of KVV.

Recent is er weer een hond (border collie die hier komt voor training/begeleiding) over gegaan op KVV. Deze mensen hebben nu ook wat  mooie zachte lamsbotten meegekregen van onze laatste slacht  maar ze vonden het nog wel erg eng dat je zo ziet dat het een dier geweest is  ;D ;D dus die blijven wel op KVV maar dat is ook prima vind ik.
Door Cathelijn
#707655
toen ik in 2004 begon met vers, wilde ik iedereen wel vertellen hoe geweldig het was ;D
Nu begin ik er niet ongevraagd over. Ik wil het nog wel eens laten vallen als ik anderen hoor klagen over de vele ontlasting of andere problemen, maar ook dat niet altijd. Ik probeer te voorkomen betweterig en te adviserend over te komen, dat valt meestal niet goed. Alleen mijn eigen ervaringen vertel ik nog wel eens.

Floor liep eergisteren met een uit een plastic zak gestolen lamsbot over straat naar de voordeur ::). Ik heb nog geen verontruste buren aan de deur gehad 8)
Gebruikersavatar
Door Dian
#707657
Ik begin er eigenlijk alleen over als iemand in de buurt vraagt naar Rakkers klachten, waarop ik dan vol trots kan vertellen dat het zoooo goed gaat  ;D

Ik gebruik Rakkers vroegere (tjonge wat is 4 maanden al lang geleden) problemen wel om te voorkomen dat met name goedwillende familie Rakker vol wil stoppen met koekjes e.d.. Nee, daar kan Rakker niet tegen, dan krijgt hij diarree  :D Dan laten ze het gelukkig wel  ;D

Hier in de buurt woont een golden retriever, net zo oud als Rakker, die altijd aan de race is. Pas gevraagd hoe het nu ging, heel goed, had een ander soort brok. Dan ga ik niet verder, was het nu nog niet beter gegaan, dan had ik wel over vers begonnen.

De visboer snapte alleen niet wat ik met hele ongefileerde panharing moest. Ik: 't is voor de hond. Krijg je vanuit het publiek wel reacties. Das heel slecht. Ik: voor Rakker niet, die is er juist beter door geworden. Verder ga ik er niet op in. Ze moeten het zelf maar weten.
Door Urs
#707665
Bij mij in de omgeving reageren de mensen eigenlijk niet als ik vertel wat mijn honden zoal wegwerken. weleens een opmerking van " ja maar rauw, slecht gevaarlijk" . Dan vertel ik dat wolven ook geen kookpotje hebben.  Discussie is vrij snel klaar , ze zien ook dat Jasper er prachtig uitziet.
Of zou het komen dat ik bij een hondenvoer fabrikant werk en dat ik dan geloofwaardiger overkom.
Door evds
#707730
Netty schreef: hier reageer ik ook niet meer.....want ze koken hier alles, heet ook home cooked meal, en ik vind het eigenlijk best, zielig voor de honden, maar je kan ze niet allemaal 'redden'
maar van de week kreeg ik de mooiste uit mijn "vers leven"
van lamsvlees gaat het haar uitvallen van je hond, ze worden al met een stukje rauw lamsvlees kaal ;)
waar halen ze het vandaan...........als je dan vraagt of ze het gezien hebben of ergens gehoord, is meestal het laatste van toepassing, en dan laat ik het maar........ :-X
Hi hi heb ik zometeen zeker 3 naakthonden  :P
Door evds
#707732
Als we geslacht hebben (laten slachten) dan neem ik ook altijd al het afval mee (pens en kop krijg ik overigens niet mee, helaas). Dat waren afgelopen vrijdag een paar tonnen vol: zo'n 30 kg. De slachter vroegen of ik een hond had. Ja dus. Nou dan kan de  hele buurt komen eten was het antwoord  ;D ;D ;D En inderdaad geef ik het meest weg aan in de buurt wondende barfers maar ik zag eigenlijk voor me dat ik een hele hoop in de voortuin zou dumpen en alle hondjes zou uitnodigen voor een lekkere smul partij (en uiteraard met al dit lekkers ook een lekker vechtpartij :o :o).
Door Boefke
#707767
evds schreef:maar ik zag eigenlijk voor me dat ik een hele hoop in de voortuin zou dumpen en alle hondjes zou uitnodigen voor een lekkere smul partij (en uiteraard met al dit lekkers ook een lekker vechtpartij :o :o).
Ik heb een keer op tv een flinke groep honden zich na een sleepjacht met zn allen op een stuk pens zien storten. Was wel gaaf om te zien!
Door Nelly
#707839
Ik praat er ook niet meer over heeft toch geen nut. Als mensen ernaar vragen,ok, maar verder niet. Zelfs de DA weet het niet. Wat wel leuk was: afgelopen week was ik weer eens bij de poelier voor 10 kg. kippenekken en toen vroeg het meisje dat me hielp of ze voor de hond waren. Toen ik bevestigend antwoordde knikte ze begrijpend, meer niet.
Door - pien -
#707946
Een paar weken geleden liep ik bij ons op de markt, en toen kwam er iemand langs met een pup. Ik kende haar wel van gezicht, en ik wou even die pup knuffelen. Wij kletsen, en ja, haar hond at brokken. O, die van mij krijgen rauw. Rauw??? Ja, ik geef vlees, bot, groente, orgaan, en zo.
Maar je kan ook gewoon een bakje smuldier kopen.
Stond ik even met de buurvrouw te kletsen 's avonds, komt die vrouw met die pup bij mij door de straat, en toen riep ze: hij krijgt smuldier hoor, en z'n brok.
Super toch! Volgende keer zetten we de puntjes op de i  ;D ;D ;D
Door Nicky
#708239
Mijn vader, die altijd honden heeft gehad, voerde pedigree  :'( (en zijn er toevallig heel erg oud op geworden) Dus toen ik vers (kvv en barf) ging voeren aan mijn (toen pupje) hond kreeg ik ook allerlei reakties naar mn hoofd geslingerd (ik ben idd ook pas 23 jaar oud)...Na mijn vakantie kwam ik mn hond ophalen (mn ouders hadden opgepast) en die was half kaal geworden, zat onder de uitslag, had ontstoken ogen en voetjes...ik schrok me wild...hadden ze heel eigenwijs pedigree gevoerd...en bleek dat ze een granen/eiwit allergie had...alsof ik het van tevoren geweten heb! Met mn vader is het voeren geen discussiepunt meer...en hij loopt nu aan iedereen te vertellen wat ze nou weer te eten heeft gekregen...

Als mensen ernaar vragen vertel ik het wel, dan ben ik best bereid om erover te vertellen en ze door te sturen naar BP. Op deze manier kunnen ze zelf op hun gemak kijken en beslissen of het eng/slecht/gevaarlijk is.

In het begin heb ik het niet verteld aan de DA, maar toch kwam het een keer ter sprake, en hij vond het erg interessant, want Jaia zag er zo goed uit, mooi gespierd en de allergie tot een minimum beperkt (ze is ook nog voor huisstofmijt en sommige plantjes allergisch) Het enige wat hij zei was: Ga zo door! en vervolgens vertelde hij me dat ik misschien calendula op dr voetjes kon doen waardoor het nog minder werd  ::)...daar zakt je broek toch vanaf?
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#708259
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een negatieve reactie gehad op het feit dat onze honden barfen.  Aan mensen die er actief naar vragen doe ik uiteraard mijn enthousiaste verhaal (als ze willen laat ik ook nog de inhoud van de vriezers zien, haha. Vooral de hertenribben doen het dan altijd heel goed :D). En als ze er niet naar vragen blijft het gewoon bij de mededeling van het feit dat we dat doen, als het onderwerp ter sprake komt tenminste. Als ze meer informatie willen, dan hoor ik het wel. En vaak gebeurt dat wel na verloop van tijd (waarna meestal snel wordt overgeschakeld op in ieder geval een KVV).

Het valt me overigens op dat juist mensen die geen honden hebben (gehad) het een heel logisch verhaal vinden. En ik denk ook dat een deel van de weerstand bij brokkenvoerders zit bij het feit dat als wij uitleggen dat verse rauwe gezonde voeding zo veel beter is (en waarom), dat meteen ook impliceert dat zij het niet goed (of minder goed) doen. De meeste mensen menen uiteraard dat ze het beste voor hun dieren doen, en dan is het voor sommigen lastig toegeven dat dat misschien niet zo is, in ieder geval in de optiek van derden. Deze categorie staat volgens mij het minste open voor een andere manier van voeren.

De mensen die erkennen dat ze gewoon niet anders wisten dan dat dure brokken (zelf ben ik er daar een van) goed zijn voor je hond, maar dat het nooit te laat is om een gezondere weg in te slaan, die kom je hier volgens mij veel tegen...
Door zurca
#708264
Ik praat eigenlijk ook nooit over wat ik mijn honden en kattenvoer, tenzij er specifiek naar gevraagt word....
De reacties zijn dan altijd hetzelfde;  :o en dan komen de "goedbedoelde" adviezen.
Alleen mijn ouders, die hebben gezien hoe Meid (mijn nu overleden kat) opknapte van versvlees. Zij kregen hun herderpup mee met een zak brokken, die is nooit opengegaan...De vriezer gaat des te vaker open ;)
Door Jeannet & Gimli
#711745
Ik praat er uit mezelf ook niet echt over met anderen.
Alleen als ik mijn zoon uit school haal heb ik het erover met iemand, die ook een sheltie heeft. Het geval wil dus dat de sheltie als pup is afgespeend op vers en nu dus aan de brokken zit. Bovendien is de sheltie te zwaar, waardoor ik haar dus weer van gedachten probeer te veranderen, want van vers valt de hond toch wat makkelijker af dan van die brokken.

Verder kijken ze me inderdaad aan van jij bent gek !! Dat is gevaarlijk enz. enz.
Door Borke
#711793
Ik heb nog nooit rare reacties gehad op het vers voeren van hond en katten, eigenljik alleen maar positieve reacties.
Het kan mij overigens niks schelen wat andere mensen denken van hoe wij onze dieren voeren, maar als het ter sprake komt dan vertel ik er enthousiast over. Ik ben erg overtuigd van het goede van verse voeding en kan dat blijkbaar erg overtuigend overbrengen.
Ik weet natuurlijk niet wat ze er achter mijn rug over vertellen ;D
Door mutsie
#713573
ach als je zegt RODI, da is het goed, zeg je kippennekken dan kijken mensen je raar aan...kwestie van hoe iets in de markt gezet wordt.

in het begin was ik enthousiast, dat ben ik nu alleen nog maar met een medebarfer. Die snapt het.

en mijn schoonmoeder van bijna 80 vindt het heel normaal. Die heeft haar herders vroeger altijd vers/tafelresten gevoerd. brok bestond nog niet en ze vind het idioot dat er zoveel winkels met zoveel brokken zijn voor honden.

karin
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door