Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ulla
#707044
Fido schreef: Hè hè daar ben ik dan (wegens enorme drukte in de zaak  ;) nog geen tijd gehad voor bp). Ik ben blij met de reacties en veel mensen hebben mijn woorden nog beter verwoord.

Privé sprokkel ik ook mijn barfspullen bij elkaar, je zal wel moeten wil je verschillende diersoorten voeren aan je dieren. Ik ruil hier wel eens materiaal met klanten omdat ik zelf geen tijd heb om naar bv een visboer te gaan.

Dat da zich eigenlijk alleen moeten richten op diergeneeskunde daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Heel veel problemen komen voort uit voeding en dan moet je toch via voeding het probleem gaan benaderen. En dáár zit juist het probleem; de opleiding voorziet niet in kennis van voeding.
Een da die zich wél verdiept heeft in voeding en gezondheidsproblemen in de basis aanpakt, via voeding, mag wat mij betreft naast diergeneeskunde voeding verkopen.
Een da die pretendeerd verstand van voeding te hebben en de brokmeuk, zonder zelfkritiek, gaat verkopen en zonder na te denken napraat wat een vertegenwoordiger zegt, díe kan zich beter alleen bezig houden met diergeneeskunde. (lijkt mij dat er al een groot gedeelte afvalt omdat er veel problemen zijn die voedingsgerelateerd zijn ;))
Waarom verkopen zoveel da dan brok? Heel veel da hebben zulke hoge onkosten/investeringen die met diergeneeskundige uren/handelingen niet genoeg opbrengen (dierenartsen vinden mensen al zo duur :-X) dat het verkopen van brok een noodzakelijk aanvulling is om de praktijk rendabel te houden. (en dit is weer een andere discussie ::))

Nu Fido als financieel belanghebbende :D.
Wij hebben gekozen voor een andere manier van diergeneeskunde. We realiseren ons ook dat we, ondanks een zware studie, weinig vrije tijd en hard werken, financieel niet binnen lopen. Geeft niet, we hebben een wereld baan die ons veel voldoening geeft. Vies van geld verdienen zijn we niet en voor niets gaat de zon op maar wel op een manier waar wij achter kunnen staan.
Daar hoort bij: ons rauw voer advies, eerst diagnostiek dan diagnose en dan pas therapie en nog een aantal niet traditionele praktijkstandaards.

Waar wij momenteel een beetje voor moeten waken dat is, dat ze bij ons advies vragen over rauwe voeding en het dan ergens anders gaan halen. Natuurlijk gebeurt dit en we kunnen dat nooit helemaal voorkomen maar als de weegschaal te ver doorschiet en wij constant adviezen staan te geven (handig zo'n da die voor rauwe voeding is, die kan mijn man/vriendin enz wel overtuigen) en onze kassala blijft dicht dan gaat het niet goed.
Gelukkig hebben we veel klanten die tot de B ;) catagorie horen  :) en hebben we het risico verspreid door niet alleen rauw te verkopen.

Mede doordat we niet alleen een gezelschapsdierenpraktijk hebben en niet alleen een dierenspeciaalzaak kunnen we rauwe voeding verkopen. Ik geloof erin dat onze eerlijkheid naar de klant wordt gewaardeert en dat die klant ons ook weet te vinden als er iets anders dan rauwe voeding nodig is voor het dier. Niet een directe kassa aanslag maar een duurzame relatie.
Als ik ervaar hoe we groeien, zelfs sinds deze week een da erbij :), denk ik dat we op de goede weg zijn.

Veel da durven de stap niet te nemen omdat het verdienen op rauwe voeding te onzeker is. Dat vind ik jammer en daar zou ik zo graag verandering in willen zien  :)
Vandaar dit topic.


Als jij tijd en energie inversteert om je klanten(dieren) gezond te houden,en het voedingsadvies van rauw voeren hoort daarbij"waar ik je overigens volledig gelijk in geef",dan vind ik het terecht als je dan ook aan rauw voer een centje verdient.
Voor niets gaat de zon op.
En andere da verdienen toch aan de brokken die ze verkopen.!!!!
Ik juich het alleen maar toe,als meer da,rauw voer advies zouden geven.
Door Remke
#707155
Ja ik vind het hartstikke goed dat jullie rauw promoten. Maar wat het 'nadeel' van barf is is dat het wel gewoon vlees is en niet speciaal hondenvoedsel behalve de kvv. Ik zie mezelf nog geen kippenmaagjes met knoflook bakken of van kippennekken een boulionnetje trekken, om over de delicatesse gevulde pens nog maar te zwijgen maar in veel 'andere culturen' is het wel gewoon mensen voedsel en wordt ook in gewone slagers verkocht.
Je zult je dan idd moeten richten op de mensen met kleine hondjes en kvv en een ruime vleessortering hebben. Want als je hond barft ben je vooral blij met een hazenkaskasje, stukje hert of paart aangezien de kip en rund wel makkelijker te krijgen is. Als ik bij natuurlijk voor dieren ben dan sta ik ook te graaien opzoek naar de konijntjes. En ik haal mijn kvv.
Ik heb ook het voordeel dat ik 3 kleintjes heb,en een vriend met een leasebak en een moeder die in Dordrecht woont. Als ik mijn 2,5 lades volgooi uit het Islam center heb ik maanden gnoeg, vooral omdat ik er nog cb bij haal. Als ik een leuke da om de hoek zou hebben waar ik makkelijk aan fijne geitjes, hert, lams etc zou kunnen komen zou ik daar zeker gebruik van maken. Maar als ik 3 grote jachthonden zou hebben zou ik ook een grotere vriezer hebben die ik zo efficientmogelijk zou volgooien.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#709772
ik heb getwijfeld of ik zou reageren, daar ik zelf ook ondernemer ben. En best wel wat zie in een verkooppunt te worden. Maar tijd,- en ruimtegebrek blokkeren dit idee op dit moment.
Men mag best aan mij verdienen (wel binnen de perken). Ik verdien ook aan de hondjes die ik trim. Niet zoveel, want wij zitten nog steeds op 19% BTW Afdracht en de "mensenkappers" op 6 %. Dus ik moet wel om mijn hoofd boven water te houden.
Mijn honden staan nu bijna een half jaar op volledig rauw en het bevalt me goed. Ik weet nog niet wat het in de portemonnee doet, omdat ik nog geen plaatje heb opgemaakt.
Maar teveel betalen voor restproducten, die anders vernietigd worden, daar pas ik ook voor.
Ondernemer zijn betekent gokken en risico's durven te nemen. Maar het ook accepteren als er iemand naar een ander gaat omdat die goedkoper is. Zo gaat het overal.
Maar moet ook eerlijk zeggen, dat ik ook stad en land afreis om mijn spulletjes te vergaren. En dan is het ook de sport ;) om het zo goedkoop mogelijk te krijgen. Of helemaal voor niets natuurlijk :D
Iedereen mag aan mij verdienen, zolang het maar binnen de (mijn) perken blijft!
Maar zolang ik mijn adresjes heb waar ik voor niets mijn spullen haal, of een kleine vergoeding, zou ik toch gek zijn als ik het anders doe. Dan ben je toch dief van je eigen portemonnee :)
Door EdwinK
#710288
tieneke schreef: Dat is ruim 6 euro per kilo  :o
Ben dit topic een poosje kwijt geweest, en ja, het is vrij duur, maar ook 1e klas vlees. Kopvlees is eventueel wel te bestellen, en heb van de week ook een bestelling aan Con doorgegeven.

O, en bij die prijs zat ook nog twee redelijke runderharten.
Door Cindy de Wolf
#710307
EdwinK schreef: Ben dit topic een poosje kwijt geweest, en ja, het is vrij duur, maar ook 1e klas vlees. Kopvlees is eventueel wel te bestellen, en heb van de week ook een bestelling aan Con doorgegeven.

O, en bij die prijs zat ook nog twee redelijke runderharten.
Ik zal acuut faillissement moeten aanvragen als ik dat zou moeten betalen :-\
Door Borke
#710326
Fido schreef: Waar wij momenteel een beetje voor moeten waken dat is, dat ze bij ons advies vragen over rauwe voeding en het dan ergens anders gaan halen.
Voor zover dat mensen van categorie A zijn is dat prima, want die zullen tevreden zijn over hun DA met een andere aanpak en veel potentiele categorie B klanten doorverwijzen.
Als dit over categorie B klanten gaat, dan zijn jullie prijzen te hoog of jullie onkosten te hoog en dan ben je als ondernemer niet slim bezig.

Het zal mij een worst wezen of er verdient wordt aan vers.
Inkopen, verpakken, opslaan en eventueel bezorgen kost tijd en geld en dat moet betaald worden.
Het is een gat in de markt voor de beginnende versvoerder die het lastig vind wat precies te voeren en voor de mensen met weinig vriesruimte en/of geen auto. Die mensen verwijs ik hier in het westen allemaal door naar Canis Naturalis. Zelf koop ik daar niet, omdat ik voordeliger adresjes heb. Tenzij ik veel te weinig tijd heb, dan weet ik altijd dat ik bij hen snel terecht kan voor goede spullen.
Prima toch!
Door *Ilse
#710338
Ik heb een kleine hond, koop muz van de kip, mijn barfproducten bij de da, en vind dat prima. Geen gedoe met kilometers rijden voor vlees, geen gedoe met alles verpakken, goed vlees en vooral gemakkelijk voor mij.
Ik weet best dat je het elders goedkoper zou kunnen krijgen, maar ik heb er geen moeite mee, gemak is voor mij een belangrijk item. Als ik ff zonder zit haal ik ook gewoon bij de super lamskoteletjes voor haar. Voor mij makkelijk gezegd dat snap ik volkomen, ik heb een kleine hond die zo'n 350 gram perdag eet. Ik geef toe dat als ik meedere en vooral grotere honden zou hebben ik waarschijnlijk een andere mening zou hebben.
;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#711361
Gevaar is natuurlijk dat heren slachters er achter komen dat er handel in zit en dan alle "restproducten" duur gaan worden. Dan wordt goedkoop barfen heel lastig.
Door conleeuw
#711660
Hitam schreef: Gevaar is natuurlijk dat heren slachters er achter komen dat er handel in zit en dan alle "restproducten" duur gaan worden. Dan wordt goedkoop barfen heel lastig.
dat is al het geval bij sommige plekken betaal ik ineens heelwat meer dan in het begin, en dat terwijl het eigenlijk afval is waarvoor de bedrijf moet betalen om het te laten weghalen en vernietigen, dus, doe ik ze eigenlijk al een gunst om het op te halen......  ;)
Door Cindy de Wolf
#711663
Tinker schreef: Juist dat probeerde ik dus ook al te zeggen in mijn topic:"Tot hoever ga je finacieel".Wat als het straks"onbetaalbaar"blijkt te worden?
Tsja als ik kijk naar onze huidige inkomens ervan uitgaande dat wij heel erg gaan bezuinigen omdat IK de honden vers wil blijven voeren dan kunnen wij tot zo'n 8 a 9 euro pkg gaan, er gaat momenteel zo'n 2.5 a 3 kg per dag doorheen op 7 honden. Dat is wat wij momenteel zouden kunnen betalen als wij heel erg gaan bezuinigen.
Door Cindy de Wolf
#711686
Tinker schreef: Zo ver zou ik nooit willen gaan,dat zou me te gortig worden :o .Ik zou ook niet willen dat als ik het echt heel krap heb dat wij als gezin maar alles zouden moeten laten om de honden vooral hun vlees te kunnen voeren.De eerste prioriteit is voedsel.Mensen die afhankelijk zijn van een zeer klein inkomen kunnen ook niet alles kopen wat gezond/lekker is(verse groenten en fruit zijn ook erg duur),ze kopen wat ze kunnen betalen.En zo zou ik het ook doen voor onze huisdieren,ik zou eerst kijken wàt ik kon betalen.
Maar dat is toch precies wat ik zeg, wij zouden dit nu kunnen betalen als we zelf bezuinigen. In ons geval is dat dan geen 5 keer per jaar meer op vakantie, geen vlees meer bij de scharrelslager voor ons en geen boodschappen meer doen bij de AH, de mobiele telefoons eruit, geen isdn meer en meer van dat soort dingen. Het is dus niet zo dat wij alles zouden moeten laten om de honden vers te laten voeren. Maar persoonlijk denk ik dat als het zover komt de brokken ook gigamegaduur zijn met alle extra da kosten van dien. Als wij het echt niet meer zouden kunnen betalen, god mogen het behoeden, dan laat ik ze het merendeel met ons mee eten. Zo lang wij kunnen eten kunnen zij dat ook.
Door Borke
#711785
conleeuw schreef: dat is al het geval bij sommige plekken betaal ik ineens heelwat meer dan in het begin, en dat terwijl het eigenlijk afval is waarvoor de bedrijf moet betalen om het te laten weghalen en vernietigen, dus, doe ik ze eigenlijk al een gunst om het op te halen......  ;)
Op het moment dat afval 'handel' wordt dan verandert alles, dat is met alle 'afval' zo...
Door Dogshome
#711791
Ik wil best ver gaan, maar het moet wel leuk blijven.
Persoonlijk ga ik niet duurder dan 4,00 euro een kilo.
We hebben op dit moment 5 honden, eten gemiddeld 750 gr per dag.
Dus dan tikt het aardig aan ;)
Door Borke
#711999
Ik denk dat ik tussen de 5 en de 7 Euro per dag kwijt ben voor 6 Maine Coon katten (wegen samen 40 kg) kvv en 1 hond (23.5 kg) BARF.
Goedkoper zou kunnen als ik de kvv zelf per 100 kg zou inkopen, maar dan moet ik er wel weer een vriezer bijkopen en dat verbruikt ook weer stroom - dus of dat echt goedkoper is? Nu koop ik het met korting per 50 kg in bij een verkooppunt die het bij mij thuisbrengt.
Ik zou voor de katten BARF kunnen gaan vermalen, maar dat is zo'n gedoe en ze doen het prima op 1 kg CB per dag.
Door Erna
#712084
Wij voeren ongeveer 6 a 7 kilo per dag aan de honden wat neerkomt op ook ongeveer 6 a 7 euro per dag. Gemiddeld betalen wij 1 euro per kilo aan barfmateriaal. En als het moet kan dit nog goedkoper. Ik zou dan wel van 5 diersoorten terug naar 4 moeten en b.v. ipv kippenvleugels alleen nog maar nekken voeren. Zolang het niet nodig is doen we dat niet. In principe zouden we ook meer kunnen betalen maar waarom zou ik?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door