Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Knoeppie
#690837
Ik zit al dagen te puzzelen op een lekker en laag calloriemenu voor Knoeppie.
Knoeppie is een beagle met aanleg om dik te worden dus ik wil haar met name 's avonds lichtere dingen voeren en wat meer groenten/fruitmix.

Ik wil haar op 1,5% van haar lichaamsgewicht zetten wat neerkomt op zo'n 188 gram per dag.
Qua vlees heb ik nog niet heel veel keuze omdat ik nog geen adres heb kunnen vinden waar ik goedkoop aan vlees kan komen.

Het vlees waar ik nu aan kan komen:

Runderpens, kopvlees, kippenvleugels/bouten, runder/schapenhart, kippenlever/hart/niertjes/maagjes, eendagskuikens compleet, ei, yoghurt en natuurlijk alles wat gewoon in de supermarkt te vinden is.
Ik kan aan alle soorten vis komen.

Ik wil haar op vrijdag vrijdag (en evt. nog een dag) vis voeren, op zaterdag KVV en op zondag pens.

De groentenmix maak ik zelf en bestaat in eerste instantie uit wortel, broccoli, bloemcool, komkommer, knoflook en sperzieboon.

Verder wil ik wat noten/zaden geven.

Wie wil mij helpen een voorlopig menu te maken?

(Als de vriezer straks wat leger is ga ik online vlees bestellen en kan ik aan veel meer soorten vlees komen, ik zit nu dus nog even met een ruimtegrbrek vandaar deze kleine lijst met soorten vlees.
Laatst gewijzigd door Knoeppie op za 13 jan 2007, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#690868
Pens, kopvlees en runderhart is alle drie rund.
Kippenvleugels, bouten, lever, hart, niertjes, eendagskuikens: is allemaal kip.
Blijkft er nog wat vis (wat je niet vaker als 1 keer per week moet geven) en schapenhart (orgaanvlees) over. In versvlees zit eigenlijk ook altijd wel kip en meestal rund.

Ik vind eerlijk gezegd dat rund en kip en een miniscuul beetje vis/schaap te beperkt is om daar een goed menu van samen te stellen. En ik denk dat je op zoek moet naar nog tenminste 1 of 2 andere diersoorten.

Dit kan wel hoor, maar toch niet langer als een weekje of wat.

Weegt Knoeppie 12,5 kilogram? En is ze daarmee te dik?

Ik weet niet welke percentages je aan wilt houden, maar ik zou zelf, om te beginnen, gaan voor 50% vleesbotten, 15% orgaanvlees, 15% groentemix en 20% spiervlees.

Ik vind overigens broccoli en bloemkool in 1 dezelfde mix teveel koolsoorten. Als ik jou was zou ik in de volgende mix dus helemaal geen koolsoorten verwerken. En dan zou ik ook wat meer bladgroente toevoegen zoals andijvie en waterkers enzo. Eventueel ook wat courgette, daar zit meer voedingsstof in als in komkommer. Of beide, kan ook.

Nou, als je 188 gram per dag voert (ik neem aan in 1 maaltijd per dag), dan komt dat neer op 1313 gram per week. Dat komt (met bovenstaande percentages) oer week neer op:

660 gram vleesbot
200 gram groentemix
200 gram orgaanvlees
260 gram spiervlees/vis

Als je 1 keer per dag voert, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor zoiets:

Maandag vleesbot / 165 gram
Dinsdag spiervlees met groentemix / 130 gram spiervlees + 65 gram groentemix)
Woensdag vleesbot met lever/hart/nier / 165 gram vleesbot + 80 gram lever/hart/nier
Donderdag vleesbot / 165 gram
Vrijdag vis met groentemix / 130 gram vis + 65 gram groentemix
Zaterdag vleesbot / 165 gram
Zondag pens / 120 gram en eventueel kun je prima 150 a 200 gram geven (dat komt niet zo krap) met 65 gram groentemix.

Vleesbot kan zijn:  Kippenvleugels of kippenbouten
Spiervlees kan zijn: runderkopvlees of sardientjes ofzo
Orgaanvlees kan zijn : runderpens, runderhart, schapenhart, kippenlever, hart, niertjes

Maar ik vind dus (nogmaals) dat je dit uit zou moeten breiden. Probeer bijvoorbeeld eendennekken te scoren. Of parelhoenkarkas. En dat toe te voegen aan je vleesbot. Of geitenribben (als je hond wat meer ervaring heeft met vleesbot). En probeer qua vlees nog geitenvlees of lamsvlees ofzo toe te voegen.
#690947
OK dankjewel. Ik geef het nu alleen nog in de weekenden dus dat is geen probleem, zoals ik in mijn vorige post zei ga ik binnenkort vlees bestellen en dan heb ik genoeg keuze om te wisselen, tot die tijd krijgt ze het alleen in het weekend.
Ik ga sowieso niet volledig Barfen omdat mijn vriend dit helaas niet wil, het gaat mij er meer om hoe ik bepaalde vleessoorten in bepaalde dagen kan indelen, dat begrijp ik nu.

Knoeppie is met 12,5 kg. heel mooi op gewicht (mooi slank) en dit moet zo blijven, krijgt ze een aantal keer per week wat extra's (teveel voer of teveel 'snoep') dan zie je dit er aanvliegen.

Nogmaals bedankt.
Tegen de tijd dat ik genoeg vlees heb om te varieren zal ik proberen een menu te maken.

Ik voer trouwens 2 maaltijden per dag, tja het is niet veel, ik weet het.
Laatst gewijzigd door Knoeppie op za 13 jan 2007, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door