Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jurgen
#689318
beste Yves

bedankt voor de nuttige informatie ik heb alleen nog een vraag betreft over de kvv producten, ik ga meteen verschillende kvv producten kopen en mijn hond elke dag verschillende kvv te geven maar hoeveel zal ik geven ????

ik nu van uit voor mijn hond van 10 maanden en 5kilo om  niet meer dan 120 gram voedsel per dag tegeven b.v.b combinatie (voorbeeld wat ik wil gaan doen)

donderdag : ochtend: 50 gr blanke pens  avond: 50 gr kippen nekken + 20 gr groente mix

vrijdag:  ochtend : 50 gr pens/hart        avond: 70 gr sardientjes

als ik het volgende doe wat hier boven staat doe ik het dan goed ???

wat is eigenlijk spiervlees kipfilet , rundvlees of zo ?? want daar wil ik ook mee combineren en dan wil gaan over stappen naar barf vlees

m.v.g
jurgen
               
Door Boefke
#689340
spiervlees kipfilet is spiervlees (filet) van de kip. Bedoel je dat?
Als je smorgens 50gram kvv gaat voeren (afwisselende merken/smaken, dus niet alleen orgaanvlees zoals Yves al schrijft) dan ga je zo denk ik wel de goede kant op. De rest van de week moet je dan nog aanvullen met ander vlees, bv rundvlees, paardenvlees, geitenvlees, lamsvlees. Je moet even op zoek gaan bij de slager en supermarkt, kijken wat ze daar allemaal hebben. En misschien kun je ideeen opdoen hier in de vraag/aanbod lijst. En verder moet je voordat je helemaal gaat barfen eerst gaan bepalen watvoor vleesbotten je wilt gaan voeren en daar moet je hond wel eerst aan wennen!

Ik vind wel dat je snel gaat hoor! Jeetje, ik heb zelf eerst enkele maanden rustig kvv gevoerd en me heel langzaam thuis gemaakt in het barf gebeuren. Als ik jou was zou ik eigenlijk een stapje terug doen, afwisselende kvv gaan voeren, en me eerst nog wat meer verdiepen in alles en rustig dingen uitproberen. Maar misschien ben jij een snellere leerling, dat kan natuurlijk :)
Door Yves
#689561
bedankt voor de nuttige informatie ik heb alleen nog een vraag betreft over de kvv producten, ik ga meteen verschillende kvv producten kopen en mijn hond elke dag verschillende kvv te geven
Ik deed zelf niet elke dag iets anders omdat sommige merken zich daar niet voor lenen. Energique en Rodi zijn in "deelblokjes"verpakt maar bv Carnibest is een grote bevroren worst/rol. Ik ontdooide die worst dan half (net genoeg om in te snijden) verdeelde deze in porties a 2 of 3 dagen en deed de rest weer terug in de vriezer
maar hoeveel zal ik geven ?
De hoeveelheid bepalen? Dat kun je op twee manieren doen.
1. kijk op de verpakking van het kvv en houd de aangegeven hoeveelheid aan ook als je zelfsamensteld (heb ik gedaan)
2. Of je kunt met behulp van de excel rekenhulp de hoeveelheid uitrekenen.

Ik geef 2.2% van Yves zijn lichaamsgewicht, maar jouw hond is veel jonger en waarschijnlijk een stuk actiever. Je moet dus ff kijken of dat niet te weinig is (op het oog voeren, dus valt je hond af dan naar 2,5 of 3% of misschien wel meer tot je tevreden bent) Dit is alleen belangrijk als je met de rekenhulp gaat werken, als je oplossing 1 aanhoudt kun je dit vergeten.
ik nu van uit voor mijn hond van 10 maanden en 5kilo om  niet meer dan 120 gram voedsel per dag tegeven b.v.b combinatie (voorbeeld wat ik wil gaan doen)
120gr geef ik ook, maar houd je hond in de gaten als hij afvalt moet je misschien iets meer gaan geven. Gaf je eerst niet meer? als je hond het daar goed op doet, dan kun je dat gewoon aanhouden.
donderdag : ochtend: 50 gr blanke pens   avond: 50 gr kippen nekken + 20 gr groente mix

vrijdag:  ochtend : 50 gr pens/hart         avond: 70 gr sardientjes

als ik het volgende doe wat hier boven staat doe ik het dan goed
Ja dat is prima. Maar je kan het jezelf iets makkelijker maken door de een aantal dagen achtereen kvv te geven, dan een dag barf, dan weer een aantal dagen kvv, dan weer een dag barf enz.
Dit is makkelijker omdat 70gr sardien of kippennek uitrekenen best onhandig is. Een sardien weegt nl. ongeveer 100 a 120 gr.
wat is eigenlijk spiervlees kipfilet , rundvlees of zo ?? want daar wil ik ook mee combineren en dan wil gaan over stappen naar barf vlees
Spiervlees= gewoon vlees zonder bot. Bv kipfilet of kopvlees (vlees wat van de kop van een rund wordt afgesneden  :P )
Vleesbot= bot en vlees (verhouding ongeveer 50/50) Bv kippennek of kipkarkas

Als je net gaat beginnen met vers in comb. met kvv is kippennek het veiligste vleesbot om mee te beginnen (bot is zacht), daarna kipkarkas daarna kwartel, duif en eendenek, daarna zachte lamsribben. Je kunt daarna steeds moeilijkere vleesbotten (geen dragende botten) gaan toevoegen. Maar voor nu zou ik eerst met kip beginnen. Als je hond hier goed op reageert (ontlasting stevig maar geen zand of verstopping) dan kun je verder gaan. Ik zelf ging na ongeveer 2 weken een nieuw onderdeel toevoegen. Twee weken lijkt lang maar dit kwam neer op 4 a 6 maaltijden (2/3 dagen barf per week)
Ik ging in het begin nl te hard van stapel. Yves had de ene dag diaree en de andere dag kreeg ie er nauwelijks een keutel uit. Toen Yves zijn sardienmaaltijd over ons bed had uitgekotst  :-X heb ik een stapje terug gedaan. En terug naar de kip  :animal_rooster:  :)
Door Mevroi Kruim
#689663
Blanke pens zou ik niet voeren, de voedingswaarde is niet de moeite. Vuile pens is wel waardevol.
En verder heel veel succes, jou hond gaat een herenleventje leiden!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door