Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#64580
Anna Penta schreef: Lizzy, bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat je het met veel dingen niet eens bent. Maar jij bent dan ook een expert op het gebied van verse voeding en mijn acupuncturist is dat niet en praat vanuit haar eigen ervaringen. Maar ik vond het wel leuk dat zij heel geintesseerd is. Overigens deed zij niet of ze het allemaal zo goed wist, ik overviel haar duidelijk een beetje. Had het gevoel dat zij over bepaalde vragen meer info had willen hebben.


Ik wil graag geloven dat er geen hormonen meer gebruikt mogen worden, maar betwijfel dit. Ik hoef maar 'kippen hormonen' in google te typen en ik moet weer even slikken. Ik klikte op de eerste de beste link http://www.lagulalupis.nl/adoptie12.htm, een gruwelverhaaltje over geadopteerde bio-industriekippen. Ik citeer: De kippen zijn mager, hebben diarree en wormen. Een is al na een paar dagen dood. Een andere is een dikke witte kip. Dit dik zijn komt puur van de hormonen want deze kip is bedoeld voor consumptie dus die moest zo snel mogelijk vetgemest worden. Taktak kan amper staan omdat de poten opgezwollen zijn door de hormonen.
Enzovoort.
En dan heb ik nog niet op de sites van dierenbeschermingsorganisaties gekeken. Nee, voor mij valt er helemaal niets goed te praten over de bio-industrie, of hormonen nou wel of niet verboden zijn... Maar goed, dat is mijn eigen keus/gevoel.

Verder heb ik er te weinig verstand van om op je overige reacties in te gaan. Ik neem aan dat hier in elk geval een grond van waarheid in zit.
Vleeskuiken worden hier in Nederland NIET ingespoten met groeihormonen of wat dan ook.
Ja ze groeien snel, maar dat is er in de loop der tijd speciaal in gefokt.
Er zijn vleeskuikens( worden 6-8 weken oud, dat is de kipfilet, de poten, de hele braadkip), er zijn leghennen ( die 2-3 jaar worden, soms ook ouder, ligt aan de goede legkwaliteit, aan het eind van hun legproductie zijn dat de soepkippen, sosm ook braadkip) en je hebt de sierkippen.( die meestal ook nog wel eitjes leggen, maar niet zo dat er hele volkstammen mee gevoed kunnen worden.)

Even een Vraagje: Wie heeft er wel eens een bezoekje gebracht aan een bio-industrie bedrijf?, gewoon om eens te kijken hoe het daar nou echt aan toe gaat. Ik durf te wedden dat dit maar een enkeling is, de rest vind het allemaal dan maar zielig enzo, maar wil niet meer betalen voor vlees wat wel, in eigen land wordt geproduceerd volgens strenge hygiene en dierwelzijns normen, want dat is te duur. Dus halen we het lekker uit andere landen, waar de hygiene en het dierenwelzijn heel ver te zoeken is, maar asl er dan weer eens wat fout gaat, dan hebben de Nederlandse boeren het gedaan. Ik vind dat zeer hypocriet.
#64686
Ook het groeihormoon-kippennek-verboden-verhaal ligt hier ergens op zolder bij de rest ;D ;D

De reden waarom een kippenwinkel ze niet wilt verkopen heeft te maken met vervoer en opslag.
Officieel mogen de nekken NIET vervoert worden in dezelfde auto als de filet en de TV-boutjes enz.
Officieel moeten ze zelfs apart worden opgeslagen bij de leverancier. Waarom...Joost mag het weten zoals de meeste regeltjes hier in Nederland. (dit is waarschijnlijk verzonnen door iemand achter een buro die nog nooit een levende kip heeft gezien).

Officieel zou de leverancier of vervoerder strafbaar zijn indien er inspectie komt en aangezien de inspectiedienst liever geregistreerde en legale handelaren bezoekt (want dat is lekker makkelijk) i.p.v. te gaan kijken op plaatsen die bijna iedereen aan kan wijzen, nemen veel winkeliers niet het risico en verzinnen een reden.....that's it.

Hormonen zouden zich trouwens niet opslaan in de nek.
#64709
Paul_Barte schreef: Ook het groeihormoon-kippennek-verboden-verhaal ligt hier ergens op zolder bij de rest ;D ;D

De reden waarom een kippenwinkel ze niet wilt verkopen heeft te maken met vervoer en opslag.
Officieel mogen de nekken NIET vervoert worden in dezelfde auto als de filet en de TV-boutjes enz.
Officieel moeten ze zelfs apart worden opgeslagen bij de leverancier. Waarom...Joost mag het weten zoals de meeste regeltjes hier in Nederland. (dit is waarschijnlijk verzonnen door iemand achter een buro die nog nooit een levende kip heeft gezien).

Officieel zou de leverancier of vervoerder strafbaar zijn indien er inspectie komt en aangezien de inspectiedienst liever geregistreerde en legale handelaren bezoekt (want dat is lekker makkelijk) i.p.v. te gaan kijken op plaatsen die bijna iedereen aan kan wijzen, nemen veel winkeliers niet het risico en verzinnen een reden.....that's it.

Hormonen zouden zich trouwens niet opslaan in de nek.
Jeetje, en hoe dan ze dat dan met die braadkuikens waar de nek samen met wat organen in een zakkie in z'n (of haar) kont zit. ::)
#64793
Jolly schreef: Vleeskuiken worden hier in Nederland NIET ingespoten met groeihormonen of wat dan ook.
Ja ze groeien snel, maar dat is er in de loop der tijd speciaal in gefokt.
Er zijn vleeskuikens( worden 6-8 weken oud, dat is de kipfilet, de poten, de hele braadkip), er zijn leghennen ( die 2-3 jaar worden, soms ook ouder, ligt aan de goede legkwaliteit, aan het eind van hun legproductie zijn dat de soepkippen, sosm ook braadkip) en je hebt de sierkippen.( die meestal ook nog wel eitjes leggen, maar niet zo dat er hele volkstammen mee gevoed kunnen worden.)

Even een Vraagje: Wie heeft er wel eens een bezoekje gebracht aan een bio-industrie bedrijf?, gewoon om eens te kijken hoe het daar nou echt aan toe gaat. Ik durf te wedden dat dit maar een enkeling is, de rest vind het allemaal dan maar zielig enzo, maar wil niet meer betalen voor vlees wat wel, in eigen land wordt geproduceerd volgens strenge hygiene en dierwelzijns normen, want dat is te duur. Dus halen we het lekker uit andere landen, waar de hygiene en het dierenwelzijn heel ver te zoeken is, maar asl er dan weer eens wat fout gaat, dan hebben de Nederlandse boeren het gedaan. Ik vind dat zeer hypocriet.
laten we het maar niet over de bioindustrie gaan hebben...echter de mensen die het er in deze discussie over hebben zijn beiden vegetarier :D Dus die doen niet mee :) Ikzelf koop dus alleen kip-in-de wei eieren en nooit kip uit de supermarkt...alleen bij bioslager. Het enige vlees dat ik in de supermarkt koop is rund (ik eet 2 tot 4 keer per week max. vlees, meestal rund, varkensvlees eet ik vrijwel nooit, kippenvlees ook niet, mijns inziens hebben die beesten teveel leed ondervonden in hun korte leventje)...Bioindustrie overal ter wereld sucks, maar omdat iedereen graag elke dag veel vlees op zijn bord wil voor weinig geld...blijft het bestaan...

maar is hele andere discussie ;D
#64828
Even nog dit dan: mijn homeopate zei ook dat ze nooit lever van bio-industriedieren zou geven, daarin zit juist alle gif opgeslagen. En op dit punt geef ik haar volkomen gelijk. Al weet je nooit wat het precies bevat, je kunt op het hetzelfde niveau bezig zijn als brokken-met-schadelijke-additieven, dwz je hond krijgt dingen binnen waarvan niet vaststaat wat het op de lange termijn doet.
#64830
Anna Penta schreef: Even nog dit dan: mijn homeopate zei ook dat ze nooit lever van bio-industriedieren zou geven, daarin zit juist alle gif opgeslagen. En op dit punt geef ik haar volkomen gelijk. Al weet je nooit wat het precies bevat, je kunt op het hetzelfde niveau bezig zijn als brokken-met-schadelijke-additieven, dwz je hond krijgt dingen binnen waarvan niet vaststaat wat het op de lange termijn doet.
Dat de lever gif opslaat dat is niet alleen bij de "bio-industrie"(zoals jij dat zo graag noemt) dieren zo, maar bij alle diern, ook bij ons mensen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door