Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#64334
Ik was vandaag met mijn hondje bij een dierenarts/homeopate/acupuncturist. Ik vertelde over barf. Zij stond hier zeker voor open maar had de volgende bedenkingen:

- zij zou zeker geen rauwe kip geven aan jonge, oude en zwakke dieren. Zij heeft in haar praktijk diverse salmonellagevallen gehad, soms met dodelijke afloop.

- zij zou geen vlees van dieren uit de bio-industrie geven. Toen ik haar vertelde dat er ook rauwe kippennekken worden gegeven, antwoordde zij dat dit juist het allerslechtste deel was waar alle hormonen in zitten (die in de nek worden gespoten). Zijzelf zou (net als ik overigens) wel voor ekovlees kiezen.

- volgens haar is elke dag vlees te veel voor een hond. Zij ziet de relatie tussen agressie en vlees (al dan niet veroorzaakt door hormonen e.d. in het vlees). Zij zegt dat de wolf de ene dag vlees eet en dan weer moet wachten op een nieuwe prooi.

- Verder vroeg ik haar nog of het waar is dat je brokken en vers vlees gescheiden moet houden (wat ikzelf betwijfel). Zij zag hier geen enkele reden voor omdat al het voer ten slotte in deeltjes uiteenvalt en moet worden verteerd (zij zei het wat ingewikkelder, kan het nog wel nagaan). Ik weet niet wat de mening hierover is op dit forum maar velen geloven dat er minstens 8 uur moet zitten tussen het geven van vers en van droog voer.

Ik vond dit alles wel interessant, zeker ook omdat ik de mening van mijn acupuncturist heel hoog acht.
#64344
Over die hormonen in de nek.... Mijn poelier zei dat dus ook... Hij wil het daarom niet aan mij verkopen.

Ik vraag mij alleen af of de dieren echt hormonen ingespoten krijgen.
De slachtkippetjes worden maar 6 weken. Ik weet dat waar ook maar kan bezuingd wordt op deze dieren en nu zouden ze wel per stuk een spuit in hun nek geduwt krijgen?? Ik weet het niet....

Misschien dat het wel zo is met moederdieren die naar de slacht gaan. Je weet natuurlijk niet waar de nekken vandaan komen.

Verder zegt mijn gevoel dat een aantal stellingen wel waar zijn, o.a. die van de salmonella.... Dat is alleen mijn gevoel!

Zij steld dus voor om af en toe een vastendag in te gelasten.... Dat heeft iemand toch ook in zijn boek geschreven??? Dus helemaal vreemd is het niet!
#64345
Anna Penta schreef: Ik was vandaag met mijn hondje bij een dierenarts/homeopate/acupuncturist. Ik vertelde over barf. Zij stond hier zeker voor open maar had de volgende bedenkingen:

- zij zou zeker geen rauwe kip geven aan jonge, oude en zwakke dieren. Zij heeft in haar praktijk diverse salmonellagevallen gehad, soms met dodelijke afloop.
Hier heb ik net uitgebreid over geschreven (onder discussie - argumenten gezocht). Het zijn altijd brokkenhonden die een salmonellavergiftiging oplopen. Klopt ook wel want 99.9% van de honden eet brok... Ik heb 1 hond van 11 en die eet vrolijk kip! En als ik een pup krijg, dan krijgt tie kip! Ik vind dit complete onzin. Het maagzuur van een hond maakt korte metten met salmonella. Salmonella is ook zeer zuur gevoelig en sterft beslist in een zuur millieu. Het maagzuur van een vers/rauw etende hond heeft een pH waarde van 1. Tik maar in op Barfplaats bacterie of salmonella en je vindt uitgebreid schrijven waarom dit onzin is.
- zij zou geen vlees van dieren uit de bio-industrie geven. Toen ik haar vertelde dat er ook rauwe kippennekken worden gegeven, antwoordde zij dat dit juist het allerslechtste deel was waar alle hormonen in zitten (die in de nek worden gespoten). Zijzelf zou (net als ik overigens) wel voor ekovlees kiezen.
Tja..... De meeste brokken zijn gemaakt van bioindustrievlees. Dus in dat opzicht is er geen verschil of je dit bioindustrievlees rauw of gekookt geeft. Met koken verdwijnen er geen schadelijke stoffen zoals hormonen of antibiotica enzo. Dat verhaal over die kippennekken is echt onzin. Ik heb dit laatst uitgezocht en het is gewoon niet waar. Er mag helemaal geen hormoon meer ingespoten worden. En daarnaast zijn nekken gewoon geschikt voor menselijke consumptie. Waarom mag een hond niet eten wat een mens wel mag eten? Trouwens, als je het niet vertrouwt, dan haal je toch biologische kippennekken?
- volgens haar is elke dag vlees te veel voor een hond. Zij ziet de relatie tussen agressie en vlees (al dan niet veroorzaakt door hormonen e.d. in het vlees). Zij zegt dat de wolf de ene dag vlees eet en dan weer moet wachten op een nieuwe prooi.
Onzin. Een wolf eet (als ie de kans krijgt) iedere dag vlees. Neemt niet weg dat je 1 vegetarische dag per week in kunt lassen en 1 vaste-dag. Ik doe het niet. Ze krijgen hier alle dagen vlees. En er is geen relatie tussen agressie en vlees. Die is er gewoon niet. Punt.
- Verder vroeg ik haar nog of het waar is dat je brokken en vers vlees gescheiden moet houden (wat ikzelf betwijfel). Zij zag hier geen enkele reden voor omdat al het voer ten slotte in deeltjes uiteenvalt en moet worden verteerd (zij zei het wat ingewikkelder, kan het nog wel nagaan). Ik weet niet wat de mening hierover is op dit forum maar velen geloven dat er minstens 8 uur moet zitten tussen het geven van vers en van droog voer.
Het maagzuur van een hond die brokken eet heeft een pH waarde van 5. Als je nu op zoek bent naar een salmonella vergiftiging, dan raad ik aan om rauw te combineren met brokken..... Ik raad dit dus om deze reden (zuurgraad maagzuur) met klem af. Een hond heeft ook een zuur maagzuur nodig voor het verteren van botten.
Ik vond dit alles wel interessant, zeker ook omdat ik de mening van mijn acupuncturist heel hoog acht.
Het is niet rot bedoelt, maar ik raad haar aan zich beter in de materie te verdiepen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 11 mar 2004, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#64353
Wat leuk zo'n discussie!!!

Ik wil deze week eens druk aan het rekenen of er veel verschil zit in prijs tussen brokken en vers.... Iedereen zegt dat het net zo duur is ivm de dierenarts, maar daar komen we dus nooit. Alleen bij een vechtpartij, en dat zou volgens die vrouw misschien zelfs meer moeten worden! (geloof ik trouwens niet hoor!)
We geven nu dus brokken en de dag erop kip, ik denk dat je gelijk hebt Lizzy! Niet verstandig ivm maagzuur...

Weer wat geleerd!
#64359
Misschien dat geimporteerde kippen wel hormonen worden ingespoten? Ik weet dat de EU het tegenhoudt uit de VS en Canada (ookal hebben ze ongelijk gekregen van WTO en moeten ze boetes betalen), maar misschien uit andere landen (kan het me niet voorstellen)? Het is in Nederland in elk geval verboden (vraag maar bij keuringsdienst van waren).

(de wetgeving kun je vinden op www.overheid.nl, maar de zoekfunctie is wat rot. Als je hulp erbij nodig hebt dan hoor ik het wel).

Groetjes,

Marije
#64360
laura schreef: Wat leuk zo'n discussie!!!

Ik wil deze week eens druk aan het rekenen of er veel verschil zit in prijs tussen brokken en vers.... Iedereen zegt dat het net zo duur is ivm de dierenarts, maar daar komen we dus nooit.
dure brok vs. compleet vers ontlopen elkaar zoiezo weinig (ik heb het weleens uitgerekend).
#64374
laura schreef: misschien ben ik eigenwijs, ik wil het zelf ook even zwart op wit hebben met mijn voer ;D ;D

ik wil me ook wat meer verdiepen in welk versvoer goed is en betaalbaar. dus duck, carnibest (wat ook erg ver weg is!) bibi is ook niet te doen!

je vindt Bibi, Duck en Carnibest te duur?

Wat voor brokken geef je dan? Hoe duur is zo'n zak, hoeveel geef je per dag...etc...waar woon je dan dat Carnibest ver weg is? Vaak zijn er wel mensen bij je in de buurt die het voeren en kun je samen wat regelen (zo doe ik het nu ook, he Peet ;) ).
#64375
mijn vriend krijgt soms een rolberoerte.....

Eerst aldibrokken.... ik wilde over op betere brokken van vobra... was al duurder... nu over naar vers, nog weer iets duurder!!!!

Hihihi, hij doet er niet moeilijk over hoor! Hij denk ook wel dat het beter is!

Ik wil gewoon alle voors en tegens even rustig afwegen!
Misschien kunnen we de zak voer die we nog hebben doorverkopen aan de buuf!
#64380
laura schreef: misschien ben ik eigenwijs, ik wil het zelf ook even zwart op wit hebben met mijn voer ;D ;D

ik wil me ook wat meer verdiepen in welk versvoer goed is en betaalbaar. dus duck, carnibest (wat ook erg ver weg is!) bibi is ook niet te doen!

Wat betreft de Carnibest is er altijd wel wat te regelen: Er zijn nu in Apeldoorn 3 mensen die Carnibest of Barfingredienten in Ermelo halen. Waarschijnlijk komt er weer iemand bij ;)

Apeldoorn - Zutphen valt toch wel mee?
Het zou er dan op neer komen dat je misschien 1 of twee keer per jaar naar Ermelo zou moeten. Omdat we bij toerbeurt halen voor iedereen tegelijk ;)
#64383
Marieke wil ook wel voor mij meenemen, maar ik wil gewoon alles ff goed berekenen. Laat me nou toch ff lekker!!!!! ben gek op rekenen ;D ;D

Duck is in de buurt wel te halen, ik weet niet eens hoeduur dat is. Ik wil niet over op smuldier..... We kunnen nu al bijna niet rondkomen....
Ik heb stuffie en mijn vriend zit verplicht in de bijstand (een heel lang verhaal) maar daardoor mag ik dus ook niet meer bijklussen!!!!!
Met andere woorden we leven onder het minimum.... Toch logisch dat ik eerst alles zelf uitreken en dan eens verder ga kijken!!!! Ik wil niet zielig zijn ofzo hoor!!!
;D ;D
Ik vind het al heel wat dat we van die aldibrokken af zijn.
#64385
nb: Bibi kan ik kopen voor 2,25 per kilo. 500 gram per dag is genoeg voor mijn hond (golden, 30 kilo). Kom ik zo rond de 34 euro per maand.

Zak Canidae = 49 euro voor 15 kilo: zou ik moeten voeren: ongeveer 340 gram per dag x 30 = 10200 gram= 10 kilo: 2/3 zak dus = ongeveer 33 euro...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door