Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door noa de bouvier
#675198
Ik ben bezig om mijn bouvier over te laten gaan naar vers vlees. (braf)

Ik geef nu nog brokken maar daar wil ik van af en noa ( mijn bouvier ) is er ook aan toe.

Ze weegt nu 20 kg en is 6 maanden wat is het % om te geven aan voer op een dag?
Nu heb ik een menu bedacht voor haar alleen. Alleen weet ik nog niet hoeveel gram ze moet hebben per dag omdat ze nog niet volwassen is en ik haar niet te kort wil doen aan alle bouwstoffen vitamines en mineralen?
Ze krijgt 2 keer per dag eten en een “vastendag” krijgt ze nog niet i.v.m. met de leeftijd

Ik werk met een menu van 5 dagen om dat ik in 5 ploegen werk.

1  pens
2  vlees met bot
3  vis
4  groente
5  orgaan
Extras zijn rest afval van onze maaltijd
Door Lizzy
#675312
Een pup eet normaalgesproken 5% tot 10% van het lichaamsgewicht. Maar, zodra een pup ouder wordt, gaat het al minder eten. Ergens tussen de 6 en 8 maanden zit de gemiddelde hond al op de volwassen hoeveelheid, van 2% tot 7%. Als ik jou was, zou ik eens beginnen met 4% a 5% van het lichaamsgewicht. Dat is dus voor 20 kilo 800 tot 1000 gram per dag aan voer. En dat moet je dan onderverdelen in bijvoorbeeld: 50% vleesbot, 15% groentemix, 15% orgaanvlees, 15% spiervlees en vis en 5% tafelrestjes.

Als je goed afwisseld in diersoorten in vleesbot, vlees, orgaanvlees en groentes, dan komt je hond dus niks te kort. Twee keer per week een rauw eitje, af en toe een beetje zuivel en smullen maar!

Waar kun je allemaal aan komen, qua vleesbot/vlees en orgaan?
Door 202Spots
#675783
spijkerhell schreef: Ik werk met een menu van 5 dagen om dat ik in 5 ploegen werk.

1   pens
2   vlees met bot
3   vis
4   groente
5   orgaan
Extras zijn rest afval van onze maaltijd
Ik vraag me eigenlijk af of dit de 5 menu's zijn?
dus 1 dag alleen pens
1  dag alleen vlees met bot
1 dag alleen vis
1 dag alleen groente
1 dag alleen orgaan
:confused1:
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 13 dec 2006, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door noa de bouvier
#675958
Lizzy schreef: Een pup eet normaalgesproken 5% tot 10% van het lichaamsgewicht. Maar, zodra een pup ouder wordt, gaat het al minder eten. Ergens tussen de 6 en 8 maanden zit de gemiddelde hond al op de volwassen hoeveelheid, van 2% tot 7%. Als ik jou was, zou ik eens beginnen met 4% a 5% van het lichaamsgewicht. Dat is dus voor 20 kilo 800 tot 1000 gram per dag aan voer. En dat moet je dan onderverdelen in bijvoorbeeld: 50% vleesbot, 15% groentemix, 15% orgaanvlees, 15% spiervlees en vis en 5% tafelrestjes.

Als je goed afwisseld in diersoorten in vleesbot, vlees, orgaanvlees en groentes, dan komt je hond dus niks te kort. Twee keer per week een rauw eitje, af en toe een beetje zuivel en smullen maar!

Waar kun je allemaal aan komen, qua vleesbot/vlees en orgaan?
ik haal vuile pens voor 1 euro per kg
spiervlees van een rund voor 2 euro per kg
voor de rest haal ik bij de ic. rotterdam
vis probeer ik in mijn woonplaats te halen.
groeten bij de supermarkt en bij de boeren... en op de markt aan het einde van de dag.
Door noa de bouvier
#675959
202spots schreef: Ik vraag me eigenlijk af of dit de 5 menu's zijn?
dus 1 dag alleen pens
1  dag alleen vlees met bot
1 dag alleen vis
1 dag alleen groente
1 dag alleen orgaan
:confused1:

het is idd zo dat het per dag is...
of moet ik het combineren..
Door Twiz
#676140
spijkerhell schreef: het is idd zo dat het per dag is...
of moet ik het combineren..
Je hoeft niet te combineren, maar je geeft al een dag pens en een dag orgaan, dat beslaat dan al 40 % van het menu als ik het goed zie en dat is rijkelijk veel.
Ik kan het verkeerd zien omdat de info vrij summier is maar de overige percentage's zouden dan zijn: 20 % vleesbot? 20 % vis? en 20 % groente. Voor mijn hond zou dit geen ideaal menu zijn, ben ik bang.
Door 202Spots
#676173
spijkerhell schreef: het is idd zo dat het per dag is...
of moet ik het combineren..
Ik zou wel meer combineren...alleen vleesbot op 1 dag is okay
en alleen pens zou ook nog kunnen, maar ik zou geen hele maaltijd van alleen maar groeten of alleen maar orgaan geven.
Ik zie ook geen kip???? Dat is OOK lekker makkelijk verkrijgbaar toch?

'n combinatie van groenten-vis of kip of vlees met orgaan, of groente met orgaan of pens... genoeg combinaties mogelijk hoor!
Door Lizzy
#676337
Ik denk niet dat jouw hond 1 bak groente met 840 gram groentemix op gaat eten.... Ik denk ook niet dat je hem dat aan moet doen. Hoe vaak voer je je hond per dag?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#676344
Lizzy schreef: Ik denk niet dat jouw hond 1 bak groente met 840 gram groentemix op gaat eten.... Ik denk ook niet dat je hem dat aan moet doen. Hoe vaak voer je je hond per dag?
2 x per dag zie eerste bericht.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door