Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Demi Duchesse
#672883
Waarom moet een carnivoor toch voorzien worden van groenten.
Welke groenten kan ik het best geven.
Nu vindt Demi groenten niet smakelijk, hoe krijg ik haar zover.
Door Demi en Eyra
#672886
Ik denk dat een prooi (voedsel) ook groenten in de maag zou kunnen hebben, en je zo dus heel natuurlijk voert. Die van mij vinden het ook niks, maar ik meng het met fytomix en dan eten ze het wel. Ook met andere dingen geprobeert zoals huttekase, orgaanvlees etc maar daar trappen ze echt niet in.....
Door hellenbanjerbo
#673056
je hond(en) moeten er waarschijnlijk even aan wennen. bij mij moest de groentenmix ook eerst ernstig opgeleukt worden met ei, joghurt, hüttenkase, pens e.d. maar langzamerhand (inmiddels zijn we een jaar verder) gaat het er steeds beter in. groente hoeft niet persé in een barfmenu maar voor mijn gevoel is het toch beter als ze daar ook iets van binnen krijgen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#673060
nou, Vienna trekt er ook de neus voor op als ik er niet iets anders door doe (vlees, gehakt, o.i.d) Didge en Kay eten het of als het een volledige maaltijd is en likken de bak goed schoon
Door Lizzy
#673109
Nou, laat ik voorop stellen: Je moet niks. Als jij geen groente wenst te geven: dan doe je dat gewoon niet. Ik denk dat een carnivoor wel degelijk baadt heeft bij het eten van plantaardig materiaal. Wolven eten trouwens ook plantaardig materiaal. Er wordt wel gezegd dat wolven de maaginhoud van hun prooi niet eten maar de maag leegschudden, maar dan citeer ik even uit een ouder topic:

"Want, een wolf eet zeker te weten plantaardig materiaal. Hij eet misschien de maaginhoud dan wel niet op (wel als hij honger heeft!) maar hij eet zeker wel de darmen (guts) + inhoud. David Mech noemt (volgens Mogens) alleen de 1ste maag van de planteneter de 'stomach' en de rest noemt David 'guts'. Dus ook de 2de maag noemt hij 'guts'. En wolf eet vooral planteneters en wat zit er in de darmen van een planteneter? Juistem, plantaardig materiaal. Bovendien eet een wolf besjes en gras. En al met al krijgt de wolf dus een behoorlijke hoeveelheid plantaardig materiaal binnen en dus vind hij dat mensen er goed aan doen om honden ook vooral groente te voeren. Ook vertelde hij dat vele groepen wolven in (ik weet niet meer welke streken) teveel aan dierlijke prooi hebben, vandaag de dag. Ze eten nauwelijks nog plantaardig materiaal, ze zijn eigenlijk te verwend. En raadt een was? Deze wolven zijn minder gezond en er worden daar zelfs wolven met huidproblemen gesignaleerd".

Verder eten wolven besjes, grassen, boombast, plantjes, knollen.

Voorts kan een hond uit beta-caroteen retinol maken. Dus dat zegt ook al wat. En verder is het een nuttige vezelleverancier. Je hond heeft toch een vorm van vezels nodig en groente is een nuttige en zeer gezonde vezelleverancier.

Nou, de een geeft dus iedere dag gekookte groentes die over zijn van hun eigen maaltijd (geen prei en ui). De ander maakt rauwe groentemixen voor meerdere weken. En weer een ander pureert 1 of 2 rauwe groentes per dag rauw en geeft dit vers. Alles mag en kan. Ik zelf meng het vlees door de pens of vlees of vis en bij mij eten ze dit zonder problemen op. Ergo, ze likken hun bak helemaal schoon. Van de week liet Leo een bevroren portie groentemix vallen en mijn honden waren er als de kippen bij om alle kruimpjes groentemix op te likken van de vloer. Ik zou het dus door het vlees/pens mengen. En in eerste instantie misschien met een lepeltje yoghurt of huttekase erbij (bij het vlees + groente).
Door Lizzy
#673269
tiny schreef: :o Lizzy, wat is retinol en waarom is dat zo belangrijk? :-\
Retinol is vitamine A. En zo super belangrijk is dat niet want een hond haalt vitamine A ook uit lever. Maar mij ging het er meer om dat de hond in staat is om uit de voorloper van vitamine A (uit groente) vitamine A te maken. Hij is daar dus toe in staat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door