Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#61832
Dit las ik op de site van Shirleys Wellness Cafe:
"
"The soybean contains large quantities of natural toxins or "antinutrients". First among them are potent enzyme inhibitors that block the action of trypsin and other enzymes needed for protein digestion. These inhibitors are large, tightly folded proteins that are not completely deactivated during ordinary cooking. They can produce serious gastric distress, reduced protein digestion and chronic deficiencies in amino acid uptake. In test animals, diets high in trypsin inhibitors cause enlargement and pathological conditions of the pancreas, including cancer. Soybeans also contain haemagglutinin, a clot-promoting substance that causes red blood cells to clump together. Trypsin inhibitors and haemagglutinin are growth inhibitors." Sally Fallon & Mary G. Enig, PhD     Natural Remedies for Pancreas Disorder "
http://www.shirleys-wellness-cafe.com/juliette.htm
Op die pagina staan ook veel citaten uit het boek van Juliette de Bairacly Levy.

Wat ik opmaakte uit een andere tekst (zal zo nog even zoeken of ik 'm terug vind), is dat trypsine een enzym is wat door de alvleesklier wordt uitgescheiden. In de alvleesklier is dat nog onactief en als het met het voedsel in de darmen in aanraking komt wordt het actief en splitst eiwitten op in aminozuren.
Als het door die trypsineremmers z'n werk niet kan doen dan blijven er bepaalde strengen aminozuren aan elkaar zitten die daarna zorgen voor een aanmaak van antistoffen in het lichaam en dit veroorzaakt dan een allerergische reactie.
Als je bij google zoekt op trypsin inhibitor en allergene, vind je een aantal sites die over allergieën voor soja en andere voedingsstoffen gaan en de relatie met enzyme-remmers. Daar lees je ook (als ik dat tenminste correct uit die wetenschappelijke taal verstaan heb ;D ::)) dat er meerdere soorten trypsineremmers zijn, dus het kan ook nog zijn dat de soort trypsineremmer die in eiwit zit anders is dan die in soja, en daardoor minder reacties opwekt.
groetjes Eva
Door sharpie
#61999
Heel erg bedankt Eva :-*
Ik had idd ook dat over Soya gezien en ook dat er zoveel Biotine in eigeel zit, dat de Avidine daar niet tegen op kan boksen.
Maar ik zal die sites die jij gevonden hebt ook eens gaan lezen.

Wat er ook nog beweert werd door die mevrouw (zij heeft haar informatie van de opleiding Kynologie Kennis trouwens), is dat rauwe eieren maar voor 60% verteerbaar zijn en gekookte eieren voor 90%, en dat de biologische waarde van een gekookt ei 95% is.
Door Sander
#62201
Het verhaal over antitrypsine staat ook in "Elementaire Kynologische kennis" van van der Molen. Hij schrijft:

"Men dient eieren te koken. In het ei komen namelijk twee ongunstig werkende stoffen voor: avidine, dat het biotine tegenwerkt en antitrypsine, dat het verteringsenzym trypsine tegenwerkt. Beide stoffen worden door koken onwerkzaam gemaakt. Rauwe eieren zijn voor circa 60 procent verteerbaar, gekookte voor circa 90 procent."

Zelf denk ik ook dat als de hoeveelheid eieren niet te groot is, dat het wel mee zal vallen met de ongunstige werking.
Door Lizzy
#62218
Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik dit niet echt geloof, wat meneer van der Molen schrijft.... Want, volgens mij maken eieren wel deel uit van het menu van de hondachtigen in het wild (en dieren als vossen). Als ik dit soort beweringen zie dan moet ik denken aan JdBL die schrijft:

"It is claimed that raw egg-white harms health: I do not agree. Egg-stealers such as foxes, weasels, cats and rats keep very well, thank you!".
Door Sjakie
#62673
Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw hier, maar uiteraard heb ook ik een mening hihi ;D.

Ik wilde alleen maar laten weten dat ik inderdaad bij de KK1 cursus die ik gevolgd heb van de dierenarts te horen kreeg dat het beter is om de eieren te koken. Ook in het boek van Robert van der Molen (Elementaire Kynologische Kennis) staat dit. Om precies te zijn staat er het volgende:

(CITAAT) Vooral de eidooier is rijk aan vitamine B en rijk aan eiwitten, waarin met name zwavelhoudende aminozuren voorkomen. Bij een slechte vacht is het daarom raadzaam wat extra eieren en wat extra essentiele vetzuren te voeren. Men dient eieren te koken. In het ei komen namelijk twee ongunstig werkende stoffen voor: avidine, dat het biotine tegenwerkt en antitrypsine, dat het verteringsenzym trypsine tegenwerkt. Beide stoffen worden door koken onwerkzaam gemaakt. Rauwe eieren zijn voor circa 60 procent verteerbaar, gekoookte voor circa 90 procent. De biologische waarde is geweldig: 96 procent. Daarmee is het ei de beste eiwitbron die men op de wereld kan vinden. (EINDE CITAAT)

De precieze waarden ken ik niet en ik weet ook niet wat de waarden dienen te zijn wil het uiteindelijk echt heel nadelig zijn voor je hond, maar waarom zou je niet gewoon een gekookt eitje geven als je weet dat dit nóg beter is dan rauw.

Gewoon maar een bijdrage van een hondenliefhebber....... ;)

Groetjes,
Johan
Door Lizzy
#62696
Hoi Johan, bedankt voor deze aanvulling en jouw mening!

Maar ik blijf de eieren lekker rauw aan mijn honden geven (met schil en al - de eidooier compenseert namelijk hetgeen wat het eiwit kapot zou maken) ;).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 08 mar 2004, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#87884
bommell schreef: >>>, maar waarom zou je niet gewoon een gekookt eitje geven als je weet dat dit nóg beter is dan rauw.
Groetjes,
Johan
Of je kan OOK zeggen...waarom niet gewoon 'n RAUW eitje geven als je weet dat dit nóg beter is dan 'n gekookte ??? ;)
Johan,ik denk dat je 't wel met ons eens zal zijn nadat je het volgende onderzoek bij je eigen honden hebt gedaan....
Neem 3 rauwe eieren in 1 hand,en neem je honden mee naar buiten..geef elke hond 1 ei...doe 'n stap terug en wacht en kijk wat je honden gaan doen...
Als ze ECHT niet weten wat ze met dat ding moeten...okay dan geef je 'n klein tikkie in de eierschaal
en zo gauw als de honden merken wat er IN het ei zit.....nou ja je ziet wel wat ze gaan doen!! ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door