Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#672455
judith1967 schreef: Toch nog even gekeken op marktplaats en ik heb er 1 gevonden.Nr 10 is het.Ga morgen even bellen,of tie er nog is en wanneer ik hem op kan komen halen :) :) :)

En de prijs ,dat is een lachertje!! :D :D
Mazzeltje!
Ja, die ouwe molens gaan vaak voor een paar euri van de hand.

Heb net puffend en steunend eendenpoten staan malen  :showoff: harde botten hebben die beesten!
Maar poes Kruimel zonder tandjes kan nu lekker eend eten.
Konijn gaat een stuk makkelijker, evenals kip.
Door judith1967
#672890
Nog even een vraagje;
Ga de molen wel pas volgende week ophalen(komt voor mij beter uit)

Ik kan gewoon een kilootje of 2 kippenekken malen en dan invriezen,neem ik aan?
Hoe bereken ik dan de hoeveelheid die hij mag hebben?
Lizzy had  al geschreven 1 theelepeltje op 500 gr vlees.Cairo krijgt maar 340 -350 gr. vlees.
En hoe vaak doe ik dan dat gemalen kippebot  over zijn vlees?
Is dat dan dezelfde hoeveelheid als dat hij gewoon bot,zou krijgen per week?
Kom er eigenlijk ook niet echt uit met die rekenhulp :-[
Snap er niet zoveel van.
Door Twiz
#673186
Als je van plan bent om gewoon spiervlees te geven kun je de percentages aanhouden zoals in de rekenhulp en geef je ongeveer de helft gemalen kippenbot. (50 %)

In kvv zit natuurlijk het nodige orgaan vlees dus dat hoef je niet echt extra te geven, hooguit een pensmaaltje (maar smuldier bevat ook aardig wat pens, toch) en wat extra lever.

Om de ontlasting goed te houden zou je gewoon elke avond gemalen kip kunnen geven over/door het spiervlees. Eet hij 350 gram per dag of per maaltijd, want als het per maaltijd is kun je kijken of het goed gaat met 175 gram spiervlees en 175 gram gemalen kip, wordt de ontlasting te stevig (lees knoerthard) kun je ook nog 150 gram gemalen kip en 200 gram spiervlees geven, minder zou ik niet doen want aan nekken zit ook al wat vlees. Andersom mag natuurlijk ook.

Zolang je gemalen eischaal geeft bij 350 gram vlees kun je gewoon een beetje  minder doen als een hele theelepel, dus ruim een halve theelepel, maar als dat maar voor één weekje is zou ik me niet zo druk maken hoor.

Misschien kunnen anderen het makkelijker uitleggen.
Door judith1967
#673362
Hoi Willeke,bedankt ;)
DE rekenhulp heb ik nog niet gebruikt,van de barfclub,die kan ik niet gebruiken want dat is excel en dat heb ik niet op mijn pc.

Toen ik nog kvv gaf,gaf ik hem deze hoeveelheid 2 x daags.Ik ben gestopt met kvv,ik wil nu zelf gaan samenstellen.Mede doordat ik lees dat er in kvv veel orgaan zit.
dus die 350 gram krijgt ie 2 x daags.Dus dan begin ik gewoon met helft/helft.

Eierschaalpoeder geef ik dus maar niet,ik houd het op gemalen kippenek

Kan ik dan gewoon  met die 700 gram(2 x daaags 350 gram)uit gaan reken hoeveel Cairo van alles nodig heeft?Het zou dan 4900 gram per week zijn.
Of moet ik echt opnieuw gaan berekenen met de rekenhulp?
Laatst gewijzigd door judith1967 op vr 08 dec 2006, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Twiz
#673519
Oeps........ik was ervan uitgegaan dat je de helft kvv voerde, dus dan wordt het wat anders.

Uitgaande van de totale hoeveelheid van 4900 gram per week, kom je ongeveer op,  50 %=  2450 gram per week vleesbot,  15 % =735 gram orgaan,  15 % á 20 %  = 735 á 980 gram groentemix  en dan kun je de resterende 15 á 20 % verdelen over spiervlees en tafelresten en dat is dan natuurlijk ook 735 of 980 gram afhankelijk van de hoeveelheid groentemix. Ik geloof dat ik het zo wel aardig heb uitgerekend en dan nog wel zonder barf-rekenhulp.

En hoe je dat geeft en in welke verhoudingen maakt niet uit, als alles maar gegeven wordt over een wat langere periode. En je moet natuurlijk wel kijken of Cairo het goed doet op deze verhoudingen.
Nu denk ik dat je, zolang je geen gemalen bot, geeft een flinke theelepel eierschaal poeder bij mag geven en meer van de andere vleesdingen, al weet ik dat niet helemaal zeker.........LIZZY.............OF ANDERE DIE-HARDS
Door judith1967
#673747
Bedankt Willeke,ik heb gisteravond nog even lopen zoeken,en heb dat voorbeeldje van Lizzy gevonden en aan hand van haar voorbeeldje heb ik ook wat uitgerekend.
Nu ik jouw voorbeeld zie,weet ik dat ik het ook goed heb uitgerekend,ik heb alleen minder bot genomen.
Zal hem even hier neer zetten;
700 gr p.dag.
4900 p.week
40 % vleesbot = 1960 gram.
30 % spiervlees = 1470 gram.
15 % orgaan = 735 gram.
15 % groente = 735 gram.
Ik geef deze week dan maar even ei met schil.
Moet nu alleen nog even uitvolgelen hoe ik hier een menu van in elkaar flans.
Met kvv was het makkelijker
S'ochtends kvv en sávonds spiervlees ,en in het weekend vis.
Maar deze hoeveelheden strijk ik uit over 2 wkwn dan,als ik het goed begrijp??
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#673773
judith1967 schreef:
Maar deze hoeveelheden strijk ik uit over 2 wkwn dan,als ik het goed begrijp??


Dat is aan jezelf. Het zijn gemiddelden die je hond zou moeten krijgen. Dat kun je terug rekenen naar een dag, een week of naar 2 weken. Wat jezelf het prettigst vind om te voeren.
Ik zorg er zelf altijd voor, dat per week de gemiddelde hoeveelheden kloppen.
Door Lizzy
#673878
judith1967 schreef: Bedankt Willeke,ik heb gisteravond nog even lopen zoeken,en heb dat voorbeeldje van Lizzy gevonden en aan hand van haar voorbeeldje heb ik ook wat uitgerekend.
Nu ik jouw voorbeeld zie,weet ik dat ik het ook goed heb uitgerekend,ik heb alleen minder bot genomen.
Zal hem even hier neer zetten;
700 gr p.dag.
4900 p.week
40 % vleesbot = 1960 gram.
30 % spiervlees = 1470 gram.
15 % orgaan = 735 gram.
15 % groente = 735 gram.
Ik geef deze week dan maar even ei met schil.
Moet nu alleen nog even uitvolgelen hoe ik hier een menu van in elkaar flans.
Met kvv was het makkelijker
S'ochtends kvv en sávonds spiervlees ,en in het weekend vis.
Maar deze hoeveelheden strijk ik uit over 2 wkwn dan,als ik het goed begrijp??
Ik vind over 1 week uitspreiden makkelijker. Voer je 1 of 2 maaltijden per dag?

Als je er twee voert: dan zou je iedere dag iets van vleesbot kunnen geven en bijv. 3 keer per week orgaanvlees en 4 keer per week spiervlees. Dit orgaanvlees/vlees kun je dan 5 tot 7 keer per week mengen met groentemix. Je deelt dan je 1960 vleesbot door 7 (maaltijden) = 280 gram per dag. Je groentemix door bijv. 5 = 150 gram per maaltijd. Je 1470 gram spiervlees door 4 = 370 gram en je orgaanvlees door 3 = 245 gram.

Als je 1 maaltijd per dag voert, dan zou je bijvoorbeeld 3 keer vleesbot, 2 keer spiervlees en 2 keer orgaanvlees kunnen geven. De groente verdeel je dan over de 2 keer spiervlees en 2 keer orgaanvleesmaaltijden. Dan krijg je: 1960 gram vleesbotten gedeeld door 3 = 655 gram. Spiervlees 1470 gram gedeeld door 2 = 735 gram en je orgaanvlees gedeeld door 2 = 370 gram. Je krijgt dan een variatie aan maaltijd groottes maar dat geeft niet. Overigens krijgen sommige honden van orgaanvleesmaaltijden diarree. In dat geval zou je je vleesbot over 4 maaltijden kunnen verdelen (2 keer alleen vleesbot en 2 keer met orgaanvlees) = 490 gram per maaltijd.
Door judith1967
#674056
Dankjewel,lizzy voor het voorbeeldje. ;)
Ga even puzzelen met een menu.
Als ik er uit ben dan zet ik hem hier neer, voor suggesties.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door