Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#664186
Ik kan ook alles afpakken als ik dat zou willen. Ze kijken dan ook zo van "en wanneer krijg ik het nu terug?".
Fjurdy laat alles onmiddellijk los als ik dat zeg, Balou kent dat commando niet maar die kan ik ook alles afpakken.
Het gebeurt wel als hij ribben aan het eten is dat hij er moeite mee heeft en dat zijn haren elke keer meeverdwijnen in zijn bek.

Dan pak ik het vast zodat hij beter kan kluiven, is geen enkel probleem.

Naar elkaar toe is er ook geen nijd, ze gaan hooguit op een half metertje staan kijken wat de ander nog heeft.
Door ~Joke~
#664213
Lil schreef: De meeste mensen schrijven inderdaad dat je normaal gesproken de hond rustig moet laten eten, maar het is wel zo fijn dat indien er echt iets aan de hand is (bijvoorbeeld er is vossengif uitgelegd in het bos en je ziet dat je hond iets onbekends eet), dat je het weer van je hond kunt afpakken. En ja, ik ben het met je eens hoe vaker je iets wegpakt hoe sneller ze grommen. Maar heel af en toe oefenen kan dus wel handig zijn. Dan kun je gevaarlijk voedsel afpakken of helpen indien je hond een botje in de keel heeft vastzitten zonder dat je bang bent.
De mijne hebben het commando 'LOS' geleerd met speeltjes en apport. Het werkt bij de mijne door naar verboden etenswaar. Als ik met overtuiging LOS roep laten ze het vallen. Wat ook goed helpt is op commando laten eten. Dit train je door iets lekkers op de grond te leggen en dan mag de hond het pas opeten als je bv "toe maar" zegt.
De mijne moeten nu nog altijd eerst zitten als hun voerbak al voor hun neus staat  en als ik zeg "toe maar" is dat het sein dat ze mogen eten.
Door Lil
#664275
Joke Miedema schreef: De mijne hebben het commando 'LOS' geleerd met speeltjes en apport. Het werkt bij de mijne door naar verboden etenswaar. Als ik met overtuiging LOS roep laten ze het vallen. Wat ook goed helpt is op commando laten eten. Dit train je door iets lekkers op de grond te leggen en dan mag de hond het pas opeten als je bv "toe maar" zegt.
De mijne moeten nu nog altijd eerst zitten als hun voerbak al voor hun neus staat  en als ik zeg "toe maar" is dat het sein dat ze mogen eten.
Is dat dan geen voedselnijdtraining? Je schreef zelf dat je niet snapte dat nog altijd voedselnijdtraining werd gedaan en nu schrijf je dat je je honden geleerd hebt om los te laten en pas op commando te eten (is trouwens een goede, die moet ik ook maar weer eens gaan toepassen, al lang niet meer gedaan). Dat is dus wat ik niet snapte, verder denk ik dat je methode goed werkt. Hier wordt alles losgelaten, behalve heel af en toe iets echt lekkers. Weet niet hoe het komt, maar de ene keer wordt een paardendrol (noem maar iets dat af en toe buiten gesnoept wordt) uitgespugt op het commado los en de andere keer niet, dan haal ik het dus uit de mond. Meestal wordt er helemaal geen drol gegeten, maar af en toe dus toch... In huis wordt alles dus losgelaten, snap het dus niet waaraan het ligt.
Door ~Joke~
#664308
Anti voerbaknijd training versta ik onder dat je de voerbak onder de neus van de etende hond weghaalt. Bij de methode die ik heb gedaan laat je de hond als je 'toe maar' hebt gezegd rustig dooreten je pakt de voerbak niet weg.
Door evds
#664497
Joke Miedema schreef: Anti voerbaknijd training versta ik onder dat je de voerbak onder de neus van de etende hond weghaalt. Bij de methode die ik heb gedaan laat je de hond als je 'toe maar' hebt gezegd rustig dooreten je pakt de voerbak niet weg.
De voerbak bij een etende hond zomaar wegpakken zou ik nooit zomaar doen, gewoon omdat het tegen mijn gevoel in gaat :D. Een hond moet overleven en zijn eten is daarin erg belangrijk dus als ik zomaar de bak met voer onder zijn neus wegruk appelleer ik heel erg aan een primaire reactie: die van overleden = voer verdedingen. Ik denk dat je zo eerder voornijd aanwakkert  :-\

Wat anders ervaar ik het als ik de hond de opdracht geeft het voer los te laten en het daarna pakt. Maar ook dat doe ik alleen als het om een of andere reden noodzakelijk is en ze krijgen het altijd weer terug. Bij mij is "toe maar" de default. Dus als ik ze eten geef dan mogen lekker gaan eten (natuurlijk  moeten ze zich wel gedragen hij het aanpakken  en/of voordat ik ze de bak geef).
Door tigger
#664566
Het is zeker niet mijn bedoeling om het eten van mijn honden weg te halen wanneer ze aan het eten zijn; eens gegeven blijft gegeven. Maar ik tollereer het eigenlijk niet dat ze naar mij grommen wanneer ik in de buurt ben; hoe natuurlijk het ook is. En als ik een recreatiebot wil wegpakken dan wil ik ook geen gegrom en gesnauw. Dus werk ik eraan om dit te 'cultiveren', oa door het commando 'los' super goed te trainen + te ruilen.
Om mijn aanwezigheid bij het eten te normaliseren ben ik afgelopen week bij Ginger blijven staan als ze aan het eten was; haar eten had ik in porties verdeeld en iedere keer gaf ik weer iets lekkers in haar bak. Als ze haar zalmkop buiten eet dan sta ik erbij en zo nu en dan leg ik stukje pens bij haar. Tot nu toe gaat het hartstikke goed; ze schrokt niet en ze heeft ook niet gegromd oid.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#664573
Ik heb bij Joris vanaf dag 1 dingen vastgehouden en moet dat nu nog heel vaak, anders eet hij het niet.... ::) ::) ::) Commando los beheerst hij prima en doet het echt altijd. Nou moet ik eerlijk zeggen dat Joris ook niet zo belust op eten is, dat zal het ook makkelijker maken.

Vreemd genoeg heb ik Joep nooit "los" geleerd, maar kan hij het wel. Als Joep al eens een stuk bot heeft wat hij niet wegkrijgt laat hij het keurig op commando los. Waarom dat zo is weet ik niet, maar ben er wel blij mee.

Bij beide honden kan ik ook rustig voedsel uit de bek halen, er wordt niet tegen mij gegromd. Nu ben ik altijd in de buurt als ze eten, omdat ik het dus voor Joris vasthoudt. Misschien heeft dat er mee te maken.

Er wordt hier idd nooit iets afgepakt voor het afpakken. Als het niet meer opgegeten mag worden (wat eigenlijk niet voorkomt, of iets moet onverhoeds te hard zijn) wordt het geruild voor iets anders. Ook zijn de porties van dien aard dat alles opgegeten mag worden.
Door Lizzy
#664575
Joke Miedema schreef: Anti voerbaknijd training versta ik onder dat je de voerbak onder de neus van de etende hond weghaalt. Bij de methode die ik heb gedaan laat je de hond als je 'toe maar' hebt gezegd rustig dooreten je pakt de voerbak niet weg.
Volgens mij moet je dit topic nog even van voor af aan lezen want de meeste van ons doet beslist in de verste verte niet aan antivoernijd-training zoals jij daar een beschrijving van geeft. In tegendeel zelfs.
Door tigger
#675939
Even een update  :). Ik heb echt veel gehad aan jullie tips; thanks! De prooidieren ben ik in (grote) stukken gaan geven en ik gaf niet alles in 1 keer maar legde er steeds weer iets bij. Ginger eet nu in de kamer op een kleedje (muv zalmkop) zodat ze went aan onze aanwezigheid zonder dat we een bedreiging zijn. Het is nu zelfs zo dat wannneer ik bij haar kom als ze aan het eten is, ze me hoopvol aankijkt. Want baasje bij je etensbak= iets nog veel lekkerders krijgen of meer krijgen van hetzelfde dan wat ze al heeft! Zelfs haar lievelingseten, zalmkop, laat ze staan om te kijken wat voor lekkers ik nog meer voor haar heb. Kortom er wordt niet meer gegromd, het gaat super!
Door Lizzy
#675973
Vivian schreef: Even een update  :). Ik heb echt veel gehad aan jullie tips; thanks! De prooidieren ben ik in (grote) stukken gaan geven en ik gaf niet alles in 1 keer maar legde er steeds weer iets bij. Ginger eet nu in de kamer op een kleedje (muv zalmkop) zodat ze went aan onze aanwezigheid zonder dat we een bedreiging zijn. Het is nu zelfs zo dat wannneer ik bij haar kom als ze aan het eten is, ze me hoopvol aankijkt. Want baasje bij je etensbak= iets nog veel lekkerders krijgen of meer krijgen van hetzelfde dan wat ze al heeft! Zelfs haar lievelingseten, zalmkop, laat ze staan om te kijken wat voor lekkers ik nog meer voor haar heb. Kortom er wordt niet meer gegromd, het gaat super!
Nou hartstikke goed! Je hebt het perfect aangepakt!!
Door karin G
#688895
Ik heb met boef idd geoefend door er steeds iets bij te geven, niet zozeer omdat ik erbij wilde komen als dat nodig mocht zijn,dat lukt wel maar vooral omdat ik kinderen heb, daar gromt ie wel tegen en boef beet m'n zoon al 2x als ie iets te eten had oid.
Dat wil ik dus niet, en hoewel m'n kinderen er niet heen mogen als ie eet vergeten ze het ook wel eens :-\
dus vooral hun moesten aan de slag met hem, onder begeleiding natuurlijk. met brok kon iedereen erbij komen, das het enige nadeel van barfen, of nadeel????
iig iets om wel rekening mee te houden.
Door karin G
#689243
Bij ons? matig tot goed, tis echt wel de boel blijven observeren en erbij blijven, zolang de kids iets geven doet hij ze niets, maar ik gok het niet om ze langs hem te laten lopen, overigens zijn ze meestal op school als de hond eten krijgt en savonds in bed, dus voornamelijk de weekenden zijn wat lastig.
Door hellenbanjerbo
#689526
ik denk dat je het goed hebt opgelost. de kinderen regelmatig lekkere dingen in zijn bak laten doen. als je het toch wat griezelig vindt kun je het met een lange soeplepel laten doen zodat die kinderhandjes niet al te dicht bij de hond komen. hem eten geven als de kinderen er niet zijn is natuurlijk een prima oplossing om op safe te spelen. en mochten ze toch eens wat dichterbij komen, je weet maar nooit,  dan heb je er in ieder geval op getraind dat hij ze inmiddels als positief ervaart. succes verder.
Door karin G
#689528
thanks! maar de tijden komen gewoon beter uit ivm uitlaten enz, ik doe het er niet om.
maar ik leer liever het goed aan dan iets afleren, ik vind dit een serieus iets, zoals denk ik velen onder ons.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door