Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paul_Barte
#4117
Kijk Roger...nu hebben we iets waar we over na kunnen gaan denken!!

Ben het met je laatste opmerking dan ook volledig eens!
De hoeveelheid is natuurlijk heel belangrijk maar waar ook niet aan voorbij gelopen wordt is de bron van de koolhydraten.
Er is een groot verschil tussen wat gemalen (afval) rijst en gepofte rijst of een paraboiled rijst natuurlijk wat in minimale hoeveelheid wordt toegevoegd in een hoogwaardig vleesvoer.
Stel dat aan een vleesvoer 10% groenten wordt toegevoegd dan levert dat pak 'm beet 4% koolhydraten op. Op de totale hoeveelheid vleesvoer is dat dan 0,4% en een te verwaarlozen hoeveelheid en MOET dus aangevuld worden met iets wat veel koolhydraten bevat. (cerials dus).

Van de probleemhonden heeft inderdaad een heel groot gedeelte een probleem met (slechte granen) en niet met eiwitten wat de DA ons graag doet laten geloven.

Het verhaal van de vezels die je noemde in een andere thread is eveneens een sterk punt. Vezels zijn onontbeerlijk en ook die moeten nu eenmaal ergens vandaan komen wat in de voeding zit. In sommige versvleesvoeren worden ze apart toegevoegd en komen er eigenlijk exact hetzelfde weer uit aan de achterkant LOL. Ze dragen dus niet bij aan de voeding maar puur voor de prikkeling van de darmen.
Door ducktails
#4118
Roger, ik denk dat je hier een belangrijk punt hebt.
Ik denk dat graan in een goede Barfmaaltijd geen kwaad kan.
Wel als dat graan niet goed van kwaliteit is en als onderdeel van een verdere slechte voeding.


Paul, wat dacht je van graan , voor een niet allergische hond, als gewoon een energie bron?
Oke, kan meer vet en vlees geven maar dat is ook tot een grens.
Ria

Oeps, Paul, tegelijk gepost, je antwoord staat hierboven.
Laatst gewijzigd door ducktails op di 08 apr 2003, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#4119
Hoi Ria,

In iedere voeding heb je 3 dingen nodig n.l. vet, eiwitten en koolhydraten. Zoals eerder gezegd moeten die koolhydraten  nu eenmaal ergens vandaan komen.
Mensen die een goede barfmaaltijd bereiden werken natuurlijk ook met g/f mixen en ook dat is natuurlijk een bron voor koolhydraat. In principe zou graan dan ook niet echt nodig zijn volgens mij.

Echter......indien je hond geen problemen hebt met graanproducten is er eigenlijk niets mis mee. Wel zeer beperkt geven en natuurlijk van een hoogwaardige kwaliteit.

Ik praat dan echter alleen over energiebron en niet omdat honden anders tekorten zouden krijgen in vitaminen of andere dingen waarvoor je het zou moeten geven.

Kijk, een brokkenfabrikant kan natuurlijk niet zonder want het is moeilijk brokken maken zonder graan ;D

Mensen die zelf de voeding maken hebben die keus natuurlijk wel en mogen geheel naar eigen inzicht kiezen of ze het wel of niet gebruiken (afhankelijk hoe de hond erop reageert). Ook kun je in acht nemen dat er natuurlijk meer bronnen zijn voor de benodigde koolhydraten en het geen must is gezien de eventuele problemen die graan met zich mee kunnen brengen.

:) toch nog een kleine toevoeging LOL.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op di 08 apr 2003, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ducktails
#4120
Nou precies, mijn koolhydraten bron is kwark en yogurt.

Sinds kort dus rijst, havermouth , pasta en brood.
Famke krijgt dit met mate, Duck krijgt meer.
Wat versta je precies onder graan van hoogwaardige kwaliteit?
Zijn dat pasta, rijst en tarwe brood of kan ik beter andere granen geven?
Ria
Door Paul_Barte
#4121
Je vraag is pasta, rijst en tarwebrood.

Tarwebrood kan, mits er geen conserveringsmiddelen in zitten om het langer vers te houden. Wordt o.a. gemaakt bij de fa. Verdugt in Tiel en je moet voor de lol eens komen ruiken als ze dat aan het maken zijn. Dus betrouwbaar biologisch brood.

Rijst is afhankelijk van het soort. Zilvervliesrijst is natuurlijk niet te vergelijken met de geslepen en geperste nep-korreltjes van mijn hondenras.

Pasta's zijn meestal gemaakt van meel en geperst..ben ik niet echt een voorstander van.
Door roger
#4123
<<[quote]


<<Wat versta je precies onder graan van hoogwaardige kwaliteit?<<

Ria,

Ik heb laatst een mix van 7 soorten vlokken gebruikt, maar ik ga me in het vervolg beperkten tot een mix van havermout,gerst,mais en rogge, dat zijn er vier die JDBL aangeeft en daar doe ik nog spelt bij.
Goede kwaliteit uit een bio shop.
3 of 4 goed volle soeplepels van die mix voor een hond van 45 kilo.

Als ik dat een nachtje laat weken in water en dan 's anderdaags geef met wat yoghurt , ei,honing, kwark of noem maar op is dat een maaltijd op een vleesloze dag, en dat is eigenlijk voor een stuk mijn bedoeling.
Als ik 5 dagen achter mekaar , op basis van 2 % van het gewicht en hiervan 70 % RMB's dan merk ik dat mijn honden de vijfde, zesde dag niet echt happig meer zijn en min of meer zelf een dag willen overslaan.

Ik zou dus die 2 % kunnen verminderen maar ik bouw liever een vleesloze dag in en een komplete vasten dag

Die vlokken gaan er gretig in , en 's anderdaags kompleet vasten.
De dag nadien hebben ze gegarandeerd terug een gezonde honger, en zijn we weer vertrokken voor 5 vlees/bot/gf mix dagen.

Brood en pasta lusten ze niet, tenzij ik met dat brood de spekpan uitkuis

Gr.
Roger.
Door ducktails
#4124
Ik zal morgen eens even in de biowinkel kijken of ze daar ook een mix hebben van de granen die je noemt.

Maar Roger, een vastendag in dit huis is niet aan de orde..........
Twee keer per dag op vaste tijden kijken 6 lodderige ogen me hoopvol aan. :P :P :P
Zo van, wat schaft de pot vandaag?
Ze zullen alles in de strijd gooien om me te overtuigen van hun honger.
Zijn er wel meer mensen hier die vastendagen houden voor hun honden?
Ria
Door Admin
#4125
Hoi Roger, nou jij hebt nog echte natuurlijke honden zeg! Die van mij eten 7 dagen per week en liever zouden ze 8 dagen per week eten ;D. Eten is hier DE favoriete hobby, vooral sinds wij (b)arfen.

Nou, verder heb ik weinig redenen kunnen vinden om graan te voeren, behalve dat het een goedkope leverancier is van energie, dat het wat vitamine E en B oplevert (zoals Paul terecht opmerkt, dit zit in de kiemen - vandaar dat ik ook tarwekiemen geef :D).

Voorts is mij opgevallen dat de meningen in de diverse boeken ook sterk uiteen lopen! Zeer sterk uit uiteen. De een schrijft over hoe gezond granen zijn en de volgende schrijft hoe slecht granen wel niet zijn. De waarheid ligt misschien in het midden?

Wel werd mij 1 ding duidelijk uit de boeken: witte meelspijzen (zoals witte rijst, witte pasta, etc) hebben geen/weinig nut en kunnen zelfs belastend werken.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#4126
Haha, ik heb een reden gevonden om een beetje graan te voeren ;D:

In het boek van Pitcairn staat:

"Add 1/2 to 2 "thee lepels" of wheat or oat bran to the daily fare. This roughage will help to carry out the worms".

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 09 apr 2003, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#4129
Maar goed Paul, is dit ook onzin? Op zich zijn er meer vezels die deze functie zouden kunnen vervullen?
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#4131
Hoi Paul, nee, voor die wormen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 09 apr 2003, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door