Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door workingmalinois
#660139
Vanmiddag stond er voor onze Fun (4 maanden) konijn op het menu.
Omdat hij momenteel volop zijn tandjes wisselt, geef ik alle grotere stukken met bot een paar flinke klappen met het bijltje.
Hij kreeg dus een bout, enkele schoudertjes, de lever en de niertjes, nog wat spiervlees en de ribbetjes.
Bout werd vlotjes naar binnen gewerkt maar toen hij het stuk met de ribbetjes doorslikte, jankte hij plots en deed raar.  Mijn man heeft dadelijk gevoeld met zijn vinger en voelde in z'n keeltje een stukje been zitten, dat scherp aanvoelde en wat vastzat.
Ik heb toen direct wat spiervlees genomen en dat slikte hij vlot door (botje is mee doorgegaan denk ik).  Daarna was er niets meer te zien.  We zijn nog gaan wandelen en hij deed volledig normaal.

Volgens mij is alles ok met hem, maar moet ik hem nu extra observeren?
Ik veronderstel toch dat het stukje bot gewoon mee zal verteren in zijn maagje?
Door Lizzy
#660141
Ohhh bah, vervelend he :(. Ik heb dit ooit ook 1 keer gehad met Pinkel met een kippenkarkas. Exact hetzelfde. Ik heb Pinkel wel in de gaten gehouden maar er was echt niks meer aan haar te merken. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Door 202Spots
#660152
Oeiii dat was even 'n kleine hart-stilstand moment denk ik! :o :o
Ik denk ook dat wanneer het eenmaal uit de keel is en is gezakt,dat het dan wel goed zit.
Door Lizzy
#660465
workingmalinois schreef: Kleine Fun heeft net zijn avondmaal op.  Paardenkarbonaatjes met groentenmix en kefir.  Alles vlotjes binnengespeeld.  Hij was volledig normaal  :)
Nou gelukkig! Ben je zelf weer een beetje bijgekomen van dit 'avontuur'?
Door conleeuw
#660977
dat lijk mij inderdaad erg schrikken, maar jij heb gelukkig goed gehandeld en het klinkt ook alsof hij er niets aan heb overgehouden. Ik ben maar al te blij dat mijn honden geen van beide botten snel naar binnen proberen te werken. Whew, gelukkig is alles goed gegaan ;)
Door workingmalinois
#661126
Lizzy schreef: Nou gelukkig! Ben je zelf weer een beetje bijgekomen van dit 'avontuur'?
Ja hoor,  het heeft gelukkig maar een seconde of 5 geduurd, omdat hij dadelijk het spiervlees doorslikte dat ik hem gaf (Oef...  :) )

Weet ook wat de oorzaak geweest is. 
Gewoonlijk geef ik zijn ganse maaltijd in één keer op de grond.  Hij eet wel gulzig.

Mijn man gaf hem nu zijn eten en bood hem de stukken één voor één aan (gaf het hem uit de hand).  Hij stond recht en Fun zat voor hem. 
Dat mag hij dus niet meer doen, want dan wil Fun het eten uit zijn hand rukken en dadelijk doorslikken.
Met de konijnenbout was dat geen probleem want die was veel te groot om door te slikken, maar het stuk met de ribbetjes heeft hij in één beweging naar binnen willen werken en dat kwam niet goed.

Les geleerd dus.  Eten gewoon allemaal op de grond en hem met rust laten  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door