Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sofie
#649113
Hey,

Ik vraag mij iets af: is het nuttig om een oudere hond (senior) extra vitaminen bij te geven? Extra vitaminen zoals vit a (voor de ogen), vitamine E (om te voorkomen dat het vet "rot" in het lichaam), vitamine B (voor de stofwisseling en zenuwen) en vitamine C?

Wat denken jullie?
Door Audrina
#649126
Ik zou dan eerder voor natuurlijke anti oxidanten kiezen (die bevatten ook vitamines) dan vitamine tabletjes o.i.d. Doe ik zelf ook bij mijn oudste teef (van 13,5).  ;)
Door Lizzy
#649128
Goeie vraag... Ik vind het moeilijk. Op zich denk ik dat als je voldoende varieert en je hond gezond voert: hebben ze niks extra's nodig. Ook niet de vitamines die jij noemt. En als je voldoende lever, groente, eieren, vlees, orgaanvlees, fruit, etc. voert: dan krijgen ze volgens mij voldoende van vitamine A en E en C binnen. Nou houd ik dus niet van pillen. En die zou ik dus zelf ook niet gaan voeren. Vitamine A krijgt een hond echt zat binnen als ie gewoon lever eet. Ik zou dat al zo niet extra geven. Vitamine E zit in noten, zaden en in olie als tarwekiemolie maar ook in groentes als waterkers en avocado. Dat zou ik dus extra gaan geven, als ik zou twijfelen of mijn honden het genoeg binnen zouden krijgen (mijn honden krijgen standaard al rauwe noten en zaden en avocado en waterkers). Vitamine C: je kunt ook af en toe een kiwietje of banaantje of mandarijntje geven. Eventueel aangevuld met chlorella-poeder.
Door Sofie
#649133
Ok dan doe ik dat maar niet. Idd ik denk dat ik voldoende varieer. Ze krijgt zowiezo iedere week lever (konijn, lam of kip). Ik zal dan in de toekomst waterkers in de groentenmix doen. En qua fruit geef ik appel, peer en sinaasappel. Af en toe krijgt ze een druif, stukje banaan, aardbei,...Noten had ik niet aan gedacht. Geef jij dit zo in stuk of gemalen?

Een vraagje: vanaf dat Lady 10 jaar is (volgens jaar dus) wil ik jaarlijks een bloedname laten doen voor zekerheid. Kan je daarin eventueel tekorten ook opsporen?

En dan: stel dat ik toch zo'n vitamine tabletjes geef....kan dat kwaad? Kan ze geen overdosis krijgen?
Door Lizzy
#649141
Sofie schreef: Ok dan doe ik dat maar niet. Idd ik denk dat ik voldoende varieer. Ze krijgt zowiezo iedere week lever (konijn, lam of kip). Ik zal dan in de toekomst waterkers in de groentenmix doen. En qua fruit geef ik appel, peer en sinaasappel. Af en toe krijgt ze een druif, stukje banaan, aardbei,...Noten had ik niet aan gedacht. Geef jij dit zo in stuk of gemalen?

Een vraagje: vanaf dat Lady 10 jaar is (volgens jaar dus) wil ik jaarlijks een bloedname laten doen voor zekerheid. Kan je daarin eventueel tekorten ook opsporen?

En dan: stel dat ik toch zo'n vitamine tabletjes geef....kan dat kwaad? Kan ze geen overdosis krijgen?
Ik geef noten en zaden gemalen. Je moet geen macademia's geven trouwens.

Bloedafname: als ze een heeeeeel uitgebreid bloedonderzoek doen misschien wel. Het zal sowieso naar het lab moeten. En of alle vitamines/mineralen eruit komen? Geen idee. Ik denk dat je dat het beste even aan je DA kunt vragen...

Je kunt vitamine en mineralenpoeder of tabletten geven. Ik denk dat als je er niet teveel van geeft en minder geeft als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid : dat het geen kwaad kan. De Groene Os heeft een goed poeder voor honden.
Door Sofie
#649155
ok bedankt voor de info. Misschien dat ik toch voor een kleine hoeveelheid aan vitaminen zal geven.
Kan ik gewoon een vitaminencombinatie geven dat voor mensen is of kies ik best iets echt specifiek voor honden?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#649399
Hoewel ik volgens mij ook wel genoeg variatie geef heb ik ons oudje wel extra pitamientjes gegeven. Dit omdat ik al lange tijd het idee had dat haar vertering niet helemaal optimaal meer was en omdat ze in mijn ogen gewoon wat kwetsbaarder was qua weerstand.
Ze kreeg dan zo'n 3 x per week 2 schepjes van het vit.complex van de Groene Os door het eten.
Door Sofie
#649534
ok bedankt hé!

edit: ik heb gisteren in de dierenwinkel een vitaminensupplement gekocht voor honden. Het is van het merk "phytosoin". Het bevat vitamine A, B, C, D en E. Ze schrijven dat je aan kleine honden 1 koffielepel per dag mag geven. Is het goed als ik gewoon 2 x per week 1 koffielepel geef, of 2 x per week 2 koffielepels?
http://www.phytosoin.com/Images/Annonce ... ies_51.jpg
Laatst gewijzigd door Sofie op wo 18 okt 2006, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sofie
#649791
Ik heb me vergist ivm de dosering. Op de verpakking staat dat als gewoon supplement 2 x per week voldoende is. Dus Lady zou 2 x per week 1 koffielepel mogen hebben. Ik veronderstel dat dat wel voldoende/niet teveel zal zijn......?!
Door Lizzy
#649847
Sofie schreef: Ik heb me vergist ivm de dosering. Op de verpakking staat dat als gewoon supplement 2 x per week voldoende is. Dus Lady zou 2 x per week 1 koffielepel mogen hebben. Ik veronderstel dat dat wel voldoende/niet teveel zal zijn......?!
Als ze dit 2 keer per week mag hebben, zo'n koffielepel, zou ik zelf dus 2 keer per week een halve koffielepel geven.
Door Sofie
#650113
Lizzy schreef: Als ze dit 2 keer per week mag hebben, zo'n koffielepel, zou ik zelf dus 2 keer per week een halve koffielepel geven.
ok merci hé!!  ;)
Door Sofie
#650114
ahja wat ik me nog afvraag...ze eet die vitaminenkorreltjes zo op...kan dat wkaad of meng ik het beter onder haar groentenmix?
Door 202Spots
#650214
jantjehermien schreef: Je schrijft dat je ook af en toe druif voert kun je beter niet doen zijn giftig evenals krenten groetjes Jeanet.
1-3 druiven of 2-4 rozijntjes is niet giftig hoor ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door