Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door La Demisa
#643712
Ik heb onlangs een hele kalkoen gekocht bij de Islamiet. Ik moet zeggen, mijn honden hadden het zo op (niet de hele kalkoen hoor). Zij hadden geen enkel probleem met de botten. Is het gevaarlijk dan? Ik zie het hetzelfde als kip, oke, da's wat zachter maar waarom zou kalkoen dan ineens zo gevaarlijk ivm splinteren? Weet iemand me dit te vertellen?
Door 202Spots
#643723
Kalkoen botten zijn heel SCHERP en VEEEEEL HARDER dan kippen bot,en splinteren, en neemt langer om te verteren dan kippenbot..

Links is 'n bot van kalkoen vleugel dat met 'n schaar in stukken is genipt.....zie je al die vlijmpscherpe kanten en punten?
Aan de rechterkant kan je zien wat er in de binnekant van de vleesmolen zit vastgeplakt nadat het meeste gemalen is....die vergrote splinters kan je met glasscherven vergelijken.

besluit  zelf maar of jou honden hier geen last van hebben.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 04 okt 2006, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door La Demisa
#643962
Volgens mij heeft ieder bot wat geknipt of doorgebeten wordt door honden scherpe punten. Wie zegt dat kalkoenbotten langer nodig hebben om verteerd te worden? Wil niet zeuren of zo maar wil wel graag weten waar deze info vandaan komt. Als ik kippebotten aan diggelen knip zie je ook heel veel splinters. De restjes die mijn honden laten liggen na het eten van kalfsribben zijn ook vlijm scherp. Dat is toch altijd zo met botten? OF denk ik hier te makkelijk over?
Door 202Spots
#643973
Volgens mij heeft ieder bot wat geknipt of doorgebeten wordt door honden scherpe punten.
Ja, en er is verschil  tussen scherp en meebuigen en VLIJMscherp dat NIET buigd
Wie zegt dat kalkoenbotten langer nodig hebben om verteerd te worden? Wil niet zeuren of zo maar wil wel graag weten waar deze info vandaan komt.
Uit de ervaring van barfers die 5 jaar of langer rauw voer geven en de eigenaars die de onverteerde stukken kalkoenbot in de poep terug vinden....en uit ervaring met mijn eigen honden ondervonden toen ik nog hele nekken gaf.
Als ik kippebotten aan diggelen knip zie je ook heel veel splinters.


Prik maar in je vinger met 'n kippenbot en met  'n kalkoen bot...dat is de makkelijkste manier om er achter te komen welke scherp is...
De restjes die mijn honden laten liggen na het eten van kalfsribben zijn ook vlijm scherp.


Kalf ribben zijn OOK veel TE hard om te geven, en ik geef daarom ook geen kalfs ribben meer...
Dat is toch altijd zo met botten?
Er is verschil tussen hard en TE hard....voor juist die reden worden er ook GEEN poten gegeven om op te kluiven..
En niet alle botten zijn hard en scherp....
  OF denk ik hier te makkelijk over?
Ja
Laatst gewijzigd door mahuni op do 05 okt 2006, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door La Demisa
#644052
Kalfsribben ook te hard? Nou, dat ben ik ook niet echt met je eens. Wat voor een botten voor jij dan wel? Alleen kip?
Door 202Spots
#644068
EERST schrijf je:
De restjes die mijn honden laten liggen na het eten van kalfsribben zijn ook vlijm scherp.
En DAN schrijf je:
Kalfsribben ook te hard? Nou, dat ben ik ook niet echt met je eens
Dus jij bent van mening dat die vlijmscherpe resten die je honden niet willen eten, dan geen reden is om aan te nemen dat ze TE HARD zijn :confused1: ???

Wanneer je ribben van 'n pasgeboren kalf kan krijgen dan zal je waarschijnlijk geen scherpe resten vinden omdat de ribben dan zacht genoeg zijn, maar wanneer jij scherpe resten vind, is dat voor mij alleen maar bevestiging dat diekalfs ribben TE hard waren.
Wanneer jij daar 'n andere mening over hebt is prima,maar waarom denk jij dan waarom je eigen honden het niet allemaal opeten.... ???
Wat voor een botten voor jij dan wel? Alleen kip?
Ik geef  niet alleen Kip maar ook Lams ribben,Lams nek,Geit ribben, Eend karkas, Varkens nek(hier geen gevaar voor Aujezsky) Kalf schouderblad,Vis,en dan de gemalen kalkoen botten....dat vind ik ruim genoeg variatie zonder dat ik harde kalfribben of nog hardere runder botten geef...

btw...Ik voer mijn honden nu zo'n jaar of 7 op deze manier, en mag ik vragen hoe lang jij Barft?
Door La Demisa
#644081
Je hoeft echt niet boos te worden hoor. Ik wil alleen maar leren en neem gewoon niet alles klakkeloos aan. (Anders zou ik nu nog steeds brokken voeren.) Ik ben juis begonnen met lamsribben en klafsribben en heb daar nooit problemen mee gehad. De restjes die zijn laten liggen zijn heel minimaal en zij kunnen zelf heel goed bepalen dat ze die stukjes niet weg krijgen. Ik barf nog niet zo lang als jij, daarom wil ik nog zoveel leren. >:(
Door 202Spots
#644110
La Demisa schreef: Je hoeft echt niet boos te worden hoor. Ik wil alleen maar leren en neem gewoon niet alles klakkeloos aan. (Anders zou ik nu nog steeds brokken voeren.) Ik ben juis begonnen met lamsribben en klafsribben en heb daar nooit problemen mee gehad. De restjes die zijn laten liggen zijn heel minimaal en zij kunnen zelf heel goed bepalen dat ze die stukjes niet weg krijgen. Ik barf nog niet zo lang als jij, daarom wil ik nog zoveel leren. >:(
Ik ben niet boos, ik probeer alleen maar je vragen te beantwoorden.
Misschien lees ik het wel verkeerd, of lees ik het anders dan dat je bedoeling is, want ik vind eigenlijk dat je jezelf tegenspreekt.
Nu lees ik b.v dat je daar nooit 'n probleem mee had.... en in de volgende regel schrijf je dat ze zelf bepalen wat ze niet weg krijgen ,tja...dan vertaal ik dat als: "de honden vinden het 'n probleempje,want is  te hard of the scherp om te eten".
Dus ook al denk jij zelf dat de ribben niet te hard zijn,  de honden denken er anders over.... :-\
Misschien heb je gewoon geluk dat jou honden zelf besluiten wat ze wel of niet kunnen kluiven.
Ik hoop dat ze ook weten wanneer ze moeten stoppen zodat ze hun tanden niet teveel zullen slijten/breken op de harde ribben.......maar dat is 'n ander topic...
Laatst gewijzigd door mahuni op do 05 okt 2006, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door La Demisa
#644171
Nou, ik heb ook wel eens botten gehad die echt te hard waren hoor. Waren de 1e botten waar ik aan kon komen. Ik helemaal blij, 7 kilo runderribben. De slager had me verkeerd begrepen. Die waren knoei hard en heb ik als snel als recreatie bot gegeven. Dar konden ze echt niets mee.

Maar serieus, kalkoen eten ze hier in een vlot tempo op. Kalfsribben ook. Alleen blijven er soms wat splinters liggen en daar doen ze geen moeite voor. Ik hoor dat van meer mensen. Die ruim is dus gewoon op.

Verder hoor ik al maanden niet anders dan dat mensen kalfsribben voeren. Jij bent de 1e die zegt dat dat eigenlijk te hard is. Dan zit ik de hele avond achter mijn oren te krabben. Hoe kan het dat ik nu ineens iets heel anders hoor? Snap je dat ik daar een beetje van in de war raak?

Ik vind het nl ideale botten, ze zijn helemaal kaal. Ik kan dan zelf kiezen wat voor een soort spiervlees ik daar bij voer. Aangezien ik nogal wat verschillende soorten heb krijgen ze een behoorlijke afwisseling.

Ik maar denken dat ik goed bezig was. :'(
Door 202Spots
#644187
La Demisa schreef: Verder hoor ik al maanden niet anders dan dat mensen kalfsribben voeren. Jij bent de 1e die zegt dat dat eigenlijk te hard is. Dan zit ik de hele avond achter mijn oren te krabben. Hoe kan het dat ik nu ineens iets heel anders hoor? Snap je dat ik daar een beetje van in de war raak?
Wanneer je op "zoek"   Kalf ribben of Rib vraag of Spareribs intikt dan zie je o.a deze berichten die door andere leden geplaatst zijn.
Waarmee ik alleen wil zeggen dat ik niet de enige persoon ben  bezwaar maakt tegen de kalfsribben..
~~~~~~~~~~~
Zelf ben ik niet zo'n fan van kalfribben,maar dat is persoonlijk. Voor lam/schaap geldt dit bovenstaande ook.
~~~~
Mijn kalfribben zijn ongeveer 600-750 gr per stuk!
Het zijn ribben met stukken rugwervel.
Ik geef dat zo heel af en toe, want ik blijf het dood eng vinden.
~~~~~~~~~~~~~~
En kalfsribben, tja, hangt er erg vanaf hou oud het kalf was. Ik heb een keer redelijk zachte gehad maar ook wel eens knetterharde.
~~~~~~~~~~~~~~
Kalfsribben vind IK splinterende krengen. Ik heb in ieder geval nog nooit "boterzachte" kalfsribjes gezien.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hier krijgen ze ook geen kalfsribben meer, ze splinteren als een gek.
~~~~
Afhankelijk van de leeftijd: vind ik kalfsribben ook keiharde, splinterende ongeschikte botten
~~~~~~~~~~~
Ik heb in de vakantie kalfs spareribs gegeven en die kregen ze dus niet kapot, ze hebben er alleen het vlees vanaf gehaald
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik heb ze vandaag ook van die kalfsspareribs gegeven, voor het eerst deze soort. Eerlijk gezegd vond ik ze ook erg hard en mijn woefs (met niet de kleinste kaakjes) hebben er hard op moeten werken.
Door Lizzy
#644219
La Demisa schreef: Nou, ik heb ook wel eens botten gehad die echt te hard waren hoor. Waren de 1e botten waar ik aan kon komen. Ik helemaal blij, 7 kilo runderribben. De slager had me verkeerd begrepen. Die waren knoei hard en heb ik als snel als recreatie bot gegeven. Dar konden ze echt niets mee.

Maar serieus, kalkoen eten ze hier in een vlot tempo op. Kalfsribben ook. Alleen blijven er soms wat splinters liggen en daar doen ze geen moeite voor. Ik hoor dat van meer mensen. Die ruim is dus gewoon op.

Verder hoor ik al maanden niet anders dan dat mensen kalfsribben voeren. Jij bent de 1e die zegt dat dat eigenlijk te hard is. Dan zit ik de hele avond achter mijn oren te krabben. Hoe kan het dat ik nu ineens iets heel anders hoor? Snap je dat ik daar een beetje van in de war raak?

Ik vind het nl ideale botten, ze zijn helemaal kaal. Ik kan dan zelf kiezen wat voor een soort spiervlees ik daar bij voer. Aangezien ik nogal wat verschillende soorten heb krijgen ze een behoorlijke afwisseling.

Ik maar denken dat ik goed bezig was. :'(
Treur maar niet hoor. Misschien heb jij kalfsribben waar veel vlees aan zit die wel zacht zijn van jongere kalfjes. En dan zijn ze goed te eten. Ik heb nog nooit goed bevleesde kalfsribben kunnen scoren en de ribben die ik wel heb kunnen scoren waren kaal (probleem 1) en waarschijnlijk van een ouder kalf (probleem 2 - volgens mij zijn veel kalveren die geslacht worden al bijna stiertjes. Gelukkig maar, hebben ze net een tikje langer van hun leven kunnen genieten). Ze krijgen hier trouwens wel kalfswervels en dat gaat nog steeds prima. Overigens zit daar eigenlijk ook vaak nog wel een stukje rib aan en dat eten ze hier wel probleemloos op.

Kalkoen: tja, wat een de een te hard en te eng vindt: vindt de ander goed te voeren. Ik vond kalkoenbot ook altijd griezelig hard, eng en splinterig (zelfs bij het malen van de kalkoennekken viel me op hoe scherp het bot was). Nu heb ik twee kalkoennekken en die zouden door de honden gewoon gegeten moeten kunnen worden.... Ik ben heel benieuwd! Vanavond krijgen ze hier hun eerste kalkoennek, ongemalen. Met wat pens erbij, voor de zekerheid. Ik ken trouwens ook wel wat mensen die al sinds jaar en dag kalkoenvleugels voeren. Ik vind ze ook te hard en te scherp, maar ja, zij voert ze al jaaaaaaaaaaaaaaren. 
Door La Demisa
#644391
Je moet het dus gewoon zelf ervaren en kijken naar je eigen honden. Heb gisteren overigens een hele partij kalfs en lamsribben retour gebracht. De kalfsribben waren knetterhard (oud kalf) die had ik nog nooit gehad. Zij bleven volhouden dat het kalfsribben waren maar ik wil ze niet voeren. Ipv lamsribben kreeg ik wervel, nekken en dragende botten. Tja, als ik er 3 euro de kilo voor betaal wil ik ook goed spul hebben. Beiden zijn trouwens altijd praktisch zonder vlees. Ik voer altijd zelf spiervlees bij.

Nu is het wachten op de nieuwe zendig....
Door Antonia
#644499
La Demisa schreef: Verder hoor ik al maanden niet anders dan dat mensen kalfsribben voeren. Jij bent de 1e die zegt dat dat eigenlijk te hard is. Dan zit ik de hele avond achter mijn oren te krabben. Hoe kan het dat ik nu ineens iets heel anders hoor? Snap je dat ik daar een beetje van in de war raak?

Ik vind het nl ideale botten, ze zijn helemaal kaal. Ik kan dan zelf kiezen wat voor een soort spiervlees ik daar bij voer. Aangezien ik nogal wat verschillende soorten heb krijgen ze een behoorlijke afwisseling.

Ik maar denken dat ik goed bezig was. :'(
Ik voer dus nooit kale botten, ook niet met spiervlees er los bij. Kalfsribben krijgen mijn honden een enkele keer, en dan met name als er een nuchter kalf is uitgebeend. Een nuchter kalf is een kalf dat nog geen vast voedsel heeft gehad, dus heel jong.
Andere kalfsribben komen er hier niet meer in, daar heb ik slechte ervaringen mee.
Door Lizzy
#645293
Ik heb afgelopen vrijdag mijn honden kalkoennekken gegeven. Deze waren veel dikker als de nekken die ik 'gewend was'. Dus kans op "in 1 keer inslikken" was bij deze nekken totaal niet aan de orde. Overigens waren de botjes in de nekken eigenlijk ronduit zacht te noemen en ze splinterde ook totaal niet. Ook weer heel anders als met de nekken die ik 'gewend' was. Maar goed, kalkoennekken gaan dus op het menu van mijn honden, want ze vinden ze heerlijk en deze zijn echt botermals!

Raar he, dat er zoveel verschil kan zitten? Blijkbaar heb je dus kalkoennekken en kalkoennekken?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 08 okt 2006, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#645694
Lizzy schreef: Ik heb afgelopen vrijdag mijn honden kalkoennekken gegeven. Deze waren veel dikker als de nekken die ik 'gewend was'. Dus kans op "in 1 keer inslikken" was bij deze nekken totaal niet aan de orde. Overigens waren de botjes in de nekken eigenlijk ronduit zacht te noemen en ze splinterde ook totaal niet. Ook weer heel anders als met de nekken die ik 'gewend' was. Maar goed, kalkoennekken gaan dus op het menu van mijn honden, want ze vinden ze heerlijk en deze zijn echt botermals!

Raar he, dat er zoveel verschil kan zitten? Blijkbaar heb je dus kalkoennekken en kalkoennekken?
De nekken die ik altijd had waren dus ook superdik en lang...moet ik toch ook eens gaan proberen om deze heel te geven,denk dat ze er wel raad mee weten  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door