Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#644231
Klinkt hartstikke goed joh! Zo voor een week ofzo hoef je je niet druk te maken over of alles wel preceis en exact compleet is. Als het nu goed gaat en je houdt dit vol (doen!) dan heeft het wel zin om eens te gaan kijken naar de samenstelling van het dieet, qua percentages enzo. In de Menu-box kun je daarover veel info vinden.

Kleine opmerking: orgaan werkt laxerend. Als je hond dus neiging heeft tot diarree kun je beter niet een maltijd van uitsluitend orgaan geven, maar het beter een beetje verspreiden over de week en naast een bottenmaaltijd geven.

En over 'natuurlijke' brokken: wat snap je niet?
Ik vind dat 'natuurlijk' en 'brok' niet in 1 term kunnen aangezien het tegengestelde begrippen zijn. Een brok is per definitie niet natuurlijk voor een carnivoor: het is verhit en grotendeels graan. Ook brokken zonder toegevoegde kleur- geur- en smaakstoffen zijn verhit en bestaan uit graan. En zijn op een of andere manier geconserveerd, en dat lukt gewoon niet met 'natuurlijke' toevoegingen zoals vit E en vit C aangezien die tamelijk snel uiteen vallen en dan niet meer werken.
Natuurlijk voor een carnivoor is vers en rauw. En bij voorkeur aan grote lappen.
#644419
dat van dat orgaan dat onthoud ik zeer zeker! t laatste wat we kunnen gebruiken na die mindere dag van Truus is eten wat een laxerende werking heeft ::)

Vandaag heb ik op de markt eindelijk mijn kippennekken kunnen ophalen...
2.8kg voor maar 3 euro! dat is toch niets :D

Ik heb nog een makreel en nog verschillende andere visjes in de diepvries liggen. De makreel is 'schoon' en weegt ongeveer een kleine 300 gram. Hij ligt nu ongeveer een week of 2 in de diepvries. Deze zou ik haar kunnen geven? Indien ja, neem ik aan dat ik die voor haar beter in stukken kan hakken?

wat die brok betreft. Ik begrijp heel erg goed dat je het een tegenstrijdig iets vindt om 'brok' en 'natuurlijk' in een zin te gebruiken ;) Na toch wat nazoek werk te hebben verricht komt dit toch het meeste in de buurt van een brok die zoveel mogelijke natuurlijke bestanddelen heeft. Het is een samengeperste brok en klein van formaat... Er zit geen rotzooi in toegevoegd. okay dan, Er zit idd iets van granen en plantaardige produkten in tevens gist ??? (heb toch niet zo heel goed gekeken) vind het in ieder geval al stukken minder dan de gebruikelijk brokken...


Ik zal eens citeren wat er staat geschreven.

Farm Food H.E bevat geen chemische hulpstoffen zoals: antioxydanten, kleur-, g3eur en/of smaaktstoffen, bind- en conserveringsmiddelen.
Vlees en dierlijke produkten, olieen en vetten...

ruw eiwit: 24%
ruw vet: 15%
ruwcelstof: 2%
as: 6%
vocht: 8%
calcium: 1%
phosphor: 0.8%
natrium:  0.3%
kalium: 0.6%
vit. a: 12.500 IE/kg
vit. d-3: 1,250 mg/kg
vit. e: 100 mg/kg
Plus alle andere belangrijke mineralen, vitaminen en sporenelementen.

wel vreemd dat ze die er dan niet bijzetten ???

Maar in ieder geval...
om verder toe te lichten...
naar mijn mening komt dit het meeste in de buurt van een brok die niet al te veel van die 'rommel'bevat wat een hond helemaal niet nodig heeft...
oa, bietenpulp e.d. dit spreekt mij meer aan dan een RC, eukanuba of een Hill's
Voordat ik helemaal overstap geeft ik liever deze brok er nog bij dan een van die andere ;)


ps:

Truus heeft net haar maaltijd van ongeveer 150 gram kippennekken en 100 gram lamshart van Rodi achter haar kiezen...t heeft haar heerlijke gesmaakt en ik heb die kippennekken toch maar een 'koppie kleiner' gemaakt. Alleen heb ik haar nu niet echt horen 'kraken' t was nu meer een hap slik weg maaltijd ::)
#644549
Ben uit nieuwsgiergheid ff op de Farmfood site gaan kijken en idd, ze zeggen dat ze geen conserveringsmiddelen gebruiken. Maar wel 15% vet. Vet wordt zeer snel ranzig. Hoe kan het dan dat Farmfood toch 6 maanden houdbaar is zonder conserveermiddelen? Daar kan ik met m'n pet niet bij.
En verder bevat het 45% koolhydraten. Dus bijna de helft van het voer bestaat uit meel. Wat een hond niet alleen niet nodig heeft maar wat schadelijk voor hem kan zijn.
Groente zit er niet in volgens de declaratie, het bestaat uit rundvleesmeel, mais en tarwe (ontsloten, dwz verhit) rundvet, rijst, plantaardige olien, gist en de gebruikelijke vit. en min.
De vetzuren in plantaardige olien zijn slecht te verteren voor honden, mais en tarwe zijn de granen waar honden het snels allergisch op reageren, gist kan huidproblemen geven.

Kun je je voorstellen dat ik zo'n brok niet het predikaat 'goed' wil geven? Hooguit vergeleken met sommige andere brokken 'minder slecht'.

OK, genoeg gemopperd  ;)
Hartstikke fijn dat Truus zo genoten heeft van haar verse maal! Ja, kippennekken zijn zo zacht dat een keer kraken voor de meeste honden wel genoeg is. Mijn katten knagen ze zonder moeite weg.
Maar een goed begin! En nou maar wachten wat haar darmen ervan vinden *duimduimduim*
#644650
Kruimel schreef: Kun je je voorstellen dat ik zo'n brok niet het predikaat 'goed' wil geven? Hooguit vergeleken met sommige andere brokken 'minder slecht'.
Dat kan ik mij heel erg goed voorstellen :D hoogst waarschijnlijk zal het door de vetbestanddelen iets langer houdbaar zijn dan de gemiddelde brok...

Gisteren was ze weer ontdeugend geweest. Mijn man was zo slim om op de tafel een snee brood te laten liggen, besmeerd met chocopaste en hagelsslag (in een plastic zakje)

drie keer raden toen wij thuis kwamen van sporten....... de twee bakjes lagen kapot (plastic) op de grond en de boterham met het zakje waren uiteraard verdwenen...

Ik dacht dat ik het weer kreeg... en was best wel boos, gewoon gezien het feit dat ze er ziek van kan worden...Maar gehoop dat ze niet weer zou overgeven, maar gelukkig is het goed gegaan en heeft ze deze morgen gewoon gepoept (pak van mijn hart)

Straathonden ::) blijkbaar toch wel een goed maagzuur, in iedergeval sterk genoeg om plastic te verteren (hoop ik dan ???)

oh ja, heb trouwens op die site gekeken waar je barfspullen kunt bestellen. Jammer dat je met een minimaal van 20 euro moet afnemen. Ik denk dat ik maar eens ga rekenen wat ik nog nodig zou hebben als ik 4 vleesdagen heb en eens kijken hoe lang ik er dan mee doen...staat in ieder geval genoeg in wat mij wel aanspreekt :D
#645767
Ik heb nog een makreel in de diepvries liggen (ligt er al ruim 2 weken in) die zou ik haar kunnen geven. Aangezien t voor haar de eerste keer zal zijn dat ze vis eet, kan ik het neem ik aan beter in stukken hakken? T is een linke vis, kan ik haar die dan geven als tellende één maaltijd?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door