Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#642664
pippy schreef: Allereerst sorry voor mijn late reactie. Vorige week had ik een reactie getypt die door een internet probleem niet geplaatst is.
Had daarin de vraag aan Lizzy gesteld tegen wie ze het had met haar woorden....als je toch brok wilt voeren hoef ik je de nadelen niet op te noemen.
Als het tegen mij was.......dan word het tijd dat er beter gelezen word. Niet voor niets zoveel strubbelingen met Owen.
En mensen moeten ook niet vergeten dat niet iedereen een partner heeft die hun visies delen.
Nee, ik had het niet tegen jou. Ik had het in eerste plaats tegen de dierenarts. Waarvan ik vind dat hij volledig onzin praat. Ik heb er ook in mijn eerste reactie bij geplaatst "(da's tegen hem of haar hoor ;D)".

Waar jij uiteindelijk voor kiest, wel of niet de brokken proberen: dat is aan jou. Daar kan/wil/zal ik niet over oordelen. Kijk, ik kan wel zeggen "als het mijn DA was: kon hij de boom in" en "als het mijn partner was, had hij pech, want ik ging geen brokken voeren". Maar ik zal dat niet zeggen om de simpele reden dat ik jou niet ben en niet in jou schoenen sta.

Maar, neemt niet weg dat ik vind dat er geen enkele reden is om brokken te voeren. Het enige wat ik heb willen doen is je informatie aanrijken waarin ik uitleg waarom er geen reden is tot het voeren van brokken. Maar, jouw manier (wel overschakelen) werkt waarschijnlijk ook, want zo te lezen bevalt het niet zo :D
Door *wendy*
#642665
Lizzy schreef:Maar, jouw manier (wel overschakelen) werkt waarschijnlijk ook, want zo te lezen bevalt het niet zo :D
;)
Door conleeuw
#642682
ik kan echt met mijn verstand niet bij dat men beweert dat er bijna een precisie hoeveelheid van verschillende toevoegingen nodig is bij een maaltijd om het gezond te maken, en gezien de brokkenfabrikaten precies kunnen meten (en wij kennelijk niet de vermogen hebben om maten te lezen) zal de brokken dus beter zijn voor de hond. Nou vindt ik dat ieder mag voeren wat ie zelf wil, maar dat je dit soort onzinnige verklaringen voor een voorkeur aan brokken moet voorschotelen???? dat gaat echt mijn verstand te boven. Ik heb ook niet met laboratorium precisie JC zijn eten en vitamine toevoegingen afgemeten, mijn moeder al helemaal niet en wij zijn ook groot geworden. Als je vers samenstel en je geef een microgram meer van een toevoeging dan wat er in een brok zit, laat ik me toch echt niet wijsmaken dat daarom mijn hond het minder goed zou doen dan op de brokken. Ik denk, klink klare onzin. Brokken met of zonder toevoegingen zijn leuk, voor mensen die nog de tijd of de energie er in wil stoppen of niet de faciliteiten hebben (gebrek aan ruimte voor het plaatsen van een vriezer of zo)  om vers te voeren. Maar dat maak de brokken niet per definitie beter voor de hond, ja beter voor de situatie mischien, maar daarmee is alles dan ook gezegd. Nogmaals, als iemand er voor kiest om brokken te voeren, be my guest, maar geloof toch absoluut niet dat het beter is omdat er meer nauwkeurig is afgemeten.......... rubbish!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#642686
conleeuw schreef: ik kan echt met mijn verstand niet bij dat men beweert dat er bijna een precisie hoeveelheid van verschillende toevoegingen nodig is bij een maaltijd om het gezond te maken, en gezien de brokkenfabrikaten precies kunnen meten (en wij kennelijk niet de vermogen hebben om maten te lezen) zal de brokken dus beter zijn voor de hond.
Toen mijn hond nog brokken at, had hij 1,5 keer zoveel nodig dan de aanbevolen hoeveelheid om op gewicht te blijven. Dan zou hij toch ook overgedoseerd worden met vitaminen en mineralen? Ze kunnen wel beweren dat er precies de juiste hoeveelheid van het één of ander in zit, maar dan zou je je hond en het voer moeten wegen, en je dan aan de aanbevolen hoeveelheid moeten houden.
En hoe zit dat dan met honden die veel te dik zijn, die zouden dan veel te weinig vitaminen en mineralen binnenkrijgen als je de hoeveelheid voer halveert? O nee, daar hebben we natuurlijk speciale light-brokjes voor, slimme jongens die brokkenfabrikanten.
Door Fido
#642694
Dorothea2 schreef: O nee, daar hebben we natuurlijk speciale light-brokjes voor, slimme jongens die brokkenfabrikanten.
Als je het energie gehalte gaat berekenen dan kom je tot de verrassende conclusie dat light brokken meer energie geven dan het gewone adult voer!
Hoe dat kan? Ze halen het vetgehalte naar beneden maar vullen het aan met koolhydraten. Tjaaa moet je natuurlijk ff "vergeten" dat koolhydraten ook een bepaalde hoeveelheid energie geven. Gelukkig dat de meerderheid van de klanten dit niet kunnen berekenen/beredeneren  :-X
Door Mevroi Kruim
#642695
En hoe weet meneer Koninlijk Konijn precies wat MIJN honden nodig hebben? Kent 'ie ze soms persoonlijk? Misschien heeft Tara wel extra glucosamine nodig maar bv geen extra visolie. Misschien moet Kátur extra vitamientjes omdat hij het anders niet zo lekker doet ... da's met een brok gewoon niet te realiseren. Juist door zelf samen te stellen kun je je dieet optimaal aan jouw hond en zijn behoeftes aanpassen.

Natuurlijk zijn er legio mensen die niet bereid zijn om de moeite te nemen om voor zichzelf en hun gezin fatsoenlijke voeding op tafel te zetten, laat staan voor hun hond. Maar ga mij niet vertellen dat dat te moeilijk voor de zielige hersentjes is! Dan word ik namelijk boos  >:(
Mensenvoer samenstellen is GEEN hogere wiskunde en als je niet geinteresseerd bent in voedingsleer, zoals 99% van de bevolking, dan betekent dat nog niet dat je geen verantwoorde maaltijden zou kunnen bereiden. Iedere idioot die er de moeite voor wil nemen kan met de schijf van 5 in de hand prima maaltijden samenstellen.
Idem dito is dierenvoer samenstellen geen hogere wiskunde en je hoeft er dus ook geen graad in de voedingsleer voor te hebben. Je volgt gewoon de richtlijnen en dan komt dat dik voor elkaar. Sterker nog, je dier goed voeren is makkelijker dan mensen goed voeren.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#642698
Fido schreef: Als je het energie gehalte gaat berekenen dan kom je tot de verrassende conclusie dat light brokken meer energie geven dan het gewone adult voer!
Hoe dat kan? Ze halen het vetgehalte naar beneden maar vullen het aan met koolhydraten. Tjaaa moet je natuurlijk ff "vergeten" dat koolhydraten ook een bepaalde hoeveelheid energie geven. Gelukkig dat de meerderheid van de klanten dit niet kunnen berekenen/beredeneren  :-X

Maar ze stoppen dat voer toch juist vol met onverteerbare koolhydraten (bv cellulose)die er in grote hoeveelheden aan de achterkant weer uitkomen?
Door Erna
#642712
Het maakt mij niet zo veel uit of iemand nu brokken wil voeren of niet. Zolang het mijn honden en pups niet zijn vind ik het goed. Waar ik van schrok was dat iemand het volledig eens is met een dierenarts die pertinenten onwaarheden staat te verkondigen. Ik had dat niet verwacht van iemand die vers voert maar dat is waarschijnlijk mijn makke. Ik ga ervan uit dat versvoeders zich meer dan gemiddeld in het voeren van een hond hebben verdiept en dat is niet zo.
Door Lizzy
#642724
Femke schreef: ik denk dat dat weinig met "niet weten" te maken heeft, meer met weinig tijd of zin.....
Ik denk dat het inmiddels ook wel een "niet weten" is.

Zo zat ik met open mond naar het programma van Jamie Oliver te kijken. Engelse kinderen wisten gewoon niet eens wat een ui was. Ze wisten niet eens wat een prei was. Fruit en groente; aten ze gewoon nooit. Ze jankte de boel bij elkaar toen ze op school geen gefrituurde stinkbagger meer kregen maar echt eten. Moeders waren compleet verontwaardigt en maakte daarom zelf de broodtrommel van de kinderen klaar. Daar zat in : Dr Pepper, Mars en koek! Ik zweer het je!

Hij is ook door Italie gereisd. En hij was perplext dat 4 jarige kinderen wisten wat een aubergine was. Er was ooit 1 MacDonalds in een klein dorpje geopend. Die was na drie maanden al weer weg. De Italiaanse kids vonden het niet te vreten.

Maar in NL gaan onze kinderen al heel rap de Engelse achterna. Ik ben verbaast hoeveel kinderen zich helemaal volvreten en drinken met frisdrank, chips, repen en koeken en hoe weinig fruit/groente ze eten. Ik heb een vriendin, als haar kind vraagt om snoep, zegt ze "Ja hoor schat, pak maar een appel of banaan of manderijntje". Er zijn dus kinderen in de straat en op school die daar niet meer willen spelen :o!

En ik kan me haast niet voorstellen dat het luiigheid van al die ouders is, om hun kinderen zoveel bagger te laten eten....
Door Fido
#642746
Lizzy schreef: Ik denk dat het inmiddels ook wel een "niet weten" is.

Zo zat ik met open mond naar het programma van Jamie Oliver te kijken. Engelse kinderen wisten gewoon niet eens wat een ui was. Ze wisten niet eens wat een prei was. Fruit en groente; aten ze gewoon nooit. Ze jankte de boel bij elkaar toen ze op school geen gefrituurde stinkbagger meer kregen maar echt eten. Moeders waren compleet verontwaardigt en maakte daarom zelf de broodtrommel van de kinderen klaar. Daar zat in : Dr Pepper, Mars en koek! Ik zweer het je!

Hij is ook door Italie gereisd. En hij was perplext dat 4 jarige kinderen wisten wat een aubergine was. Er was ooit 1 MacDonalds in een klein dorpje geopend. Die was na drie maanden al weer weg. De Italiaanse kids vonden het niet te vreten.

Maar in NL gaan onze kinderen al heel rap de Engelse achterna. Ik ben verbaast hoeveel kinderen zich helemaal volvreten en drinken met frisdrank, chips, repen en koeken en hoe weinig fruit/groente ze eten. Ik heb een vriendin, als haar kind vraagt om snoep, zegt ze "Ja hoor schat, pak maar een appel of banaan of manderijntje". Er zijn dus kinderen in de straat en op school die daar niet meer willen spelen :o!

En ik kan me haast niet voorstellen dat het luiigheid van al die ouders is, om hun kinderen zoveel bagger te laten eten....
In Disneyworld Florida is er een atractie (weet de naam niet meer iets met earth erin) waarin je in een bootje langs verschillende landbouwproducten vaart zodat de Amerikaanse jeugd kan zien hoe mais en andere groente groeit. Het is daar gewoon een ATRACTIE om te zien hoe groente en fruit groeit en waar de zuivel vandaan komt  :o. Heeeeleee rijen stonden er :-\. Kinderen uit de grote steden hebben geen idee..........................................., ik heb me zitten vergapen aan de enthousiaste reacties van al die Amerikanen dat een aardappel uit de grond komt ;D en mais zomaaaaaaarrrr aan een stengel groeit ::)

Eigenlijk is het heeeeel triest  :(

Ps de rest van Disney World vond ik FANTASTISCH  :D
Door Erna
#642747
Fido schreef: In Disneyworld Florida is er een atractie (weet de naam niet meer iets met earth erin) waarin je in een bootje langs verschillende landbouwproducten vaart zodat de Amerikaanse jeugd kan zien hoe mais en andere groente groeit. Het is daar gewoon een ATRACTIE om te zien hoe groente en fruit groeit en waar de zuivel vandaan komt  :o. Heeeeleee rijen stonden er :-\. Kinderen uit de grote steden hebben geen idee..........................................., ik heb me zitten vergapen aan de enthousiaste reacties van al die Amerikanen dat een aardappel uit de grond komt ;D en mais zomaaaaaaarrrr aan een stengel groeit ::)

Eigenlijk is het heeeeel triest  :(

Ps de rest van Disney World vond ik FANTASTISCH  :D
Naa dit vind ik ook wat overdreven. Die attractie is daar al zo lang, ik ben er zelf in 1992 geweest en toen had je daar dezelfde dingen te zien waar ook iedereen zich aan vergaapte. Ik hou het er maar op dat ze dat doen omdat het zo mooi opgezet is.
Door Femke
#642792
Lizzy schreef: Ik denk dat het inmiddels ook wel een "niet weten" is.

Zo zat ik met open mond naar het programma van Jamie Oliver te kijken. Engelse kinderen wisten gewoon niet eens wat een ui was. Ze wisten niet eens wat een prei was. Fruit en groente; aten ze gewoon nooit. Ze jankte de boel bij elkaar toen ze op school geen gefrituurde stinkbagger meer kregen maar echt eten. Moeders waren compleet verontwaardigt en maakte daarom zelf de broodtrommel van de kinderen klaar. Daar zat in : Dr Pepper, Mars en koek! Ik zweer het je!

Hij is ook door Italie gereisd. En hij was perplext dat 4 jarige kinderen wisten wat een aubergine was. Er was ooit 1 MacDonalds in een klein dorpje geopend. Die was na drie maanden al weer weg. De Italiaanse kids vonden het niet te vreten.

Maar in NL gaan onze kinderen al heel rap de Engelse achterna. Ik ben verbaast hoeveel kinderen zich helemaal volvreten en drinken met frisdrank, chips, repen en koeken en hoe weinig fruit/groente ze eten. Ik heb een vriendin, als haar kind vraagt om snoep, zegt ze "Ja hoor schat, pak maar een appel of banaan of manderijntje". Er zijn dus kinderen in de straat en op school die daar niet meer willen spelen :o!

En ik kan me haast niet voorstellen dat het luiigheid van al die ouders is, om hun kinderen zoveel bagger te laten eten....
Ik kan me dat niet voorstellen. Ik heb zelf niet eens kinderen maar zou me er pertinent niet goed bij voelen om de kinderen deze bagger te voeren.
ik kook 6 dagen per week, en zondagavond eten we altijd brood. Er zit voor de kinderen gewoon bruinbrood in hun trommels. Voor de 'kleine pauze' krijgt Miranda wat lekkers mee, maar dat is echt geen Mars ofzo, mocht ze willen! Dat is een plak ontbijtkoek.
Er zijn kinderen die een zakje chips en een halve liter cola meekrijgen, belachelijk vind ik dat!
Hier is er alleen chips in het weekend, en de kids zijn maar 2 weekenden in de maand bij ons.

Ik eet zelf koolhydraatarm, en geen pakje gaat door mijn handen zonder dat ik het etiket gelezen heb. En je wil niet weten wat een zooi overal ingestopt wordt!
Gevolg: ik maak nu alles zelf vers. Lasagna met tomaten, groenten en bladen van (in mijn geval) ei. Ik baal wel eens hoor, dat ik niet iets kant-en-klaars kan eten, maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer een fijne gedachte, nergens zit tenminste meer zooi in.


maar goed, dit is behoorlijk offtopic  :-X
Door ~Joke~
#642815
Ieder zijn keus maar ik ben een echt overtuigd Barfer ik zal never nooit naar brokken terug grijpen. Er is geen brok te koop die qua samenstelling zo bijzonder is dat je het rauw niet kunt nabootsen als je tenminste zoveel vertrouwen in die brok hebt dat je het zou willen nabootsen.
Misschien komt het wel dat Spike op het absolute dieptepunt was toen hij op brok stond dat ik zo denk? Nee ik denk het niet. Een echte overtuigde barfer gaat nooit weer terug naar brok, die heeft zoveel vertrouwen en zelfvertrouwen in deze manier van voeren dat er geen weg terug naar de brok is.
Door Femke
#642826
Tinker schreef: Ik vind het niet erg dat je het niet met me eens bent,en dat mag ook,ieder zijn mening.Maar ik vind het wel erg dat je me daarom belachelijk maakt.
::) ::) ::)
Door Antonia
#642874
Femke schreef: Royal Konijn Cavalier  8)


altijd beter dan zelf aanrommelen  :P
Eerlijk gezegd begrijp ik deze reactie ook niet zo goed. Tinker probeert op haar manier haar mening te geven. Daar kun je het mee eens zijn, of je bent het niet met haar eens. En voor de goede orde, ik ben het niet met haar eens. Overigens ben ik ook geen voorstander van maar wat aanrommelen, maar dat zijn we volgens mij geen van allen.
Met zomaar een kreet slaken kan ik weinig, het voegt inhoudelijk niets toe aan de discussie, hooguit ergenis.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door