Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bientje
#634973
vraagje,
hoeveel zeewier mag je geven en kan het kwaad als je teveel geeft?
bij mij krijgen ze iedere dag een lepel.

groetjes joke.
Door Lizzy
#634979
Zeewier is rijk aan calcium, vitamines en mineralen en sporenelementen waaronder jodium. Goed spul dus! Maar, bij mijn weten veroorzaakt zowel een tekort als teveel jodium schildklierproblemen. En ik vind persoonlijk dat elke dag, dag in dag uit, maand in maand uit zoveel zeewier niet goed is om te geven. Nou is "lepel" natuurlijk wel een beetje vaag want je hebt theelepels, dessertlepels, soeplepels ;D. Zelf zou ik niet iedere dag geven (ook eens een paar dagen per week niks) en eerder een klein lepeltje/mespuntje als een grotere lepel. Om het exact uit te rekenen moet je weten hoeveel jodium er in het zeewier zit dat je gebruikt. Vervolgens moet je dan even kijken hoeveel jodium een volwassen hond per dag nodig heeft. Maar da's vrij ingewikkeld en dus zou ik gewoon niet teveel geven.
Door Xada
#635045
Ik geef mijn honden (ca. 30-40 kg) 2 keer per week 2 theelepeltjes. Dat is ijslandszeewier wat ik voor de paarden koop.
Gebruikersavatar
Door pike
#635056
Ik geeft 2x per week een klein theelepeltje IJslands zeewier. Dit is van Dursy Dog en die bevelen 5-10 gram PER DAG aan. Aangezien er geen opgave is van de gehaltes aan mineralen sporenelementen en vitamines die in dat zeewier zitten geef ik het NIET elke dag. Ik geef het als extra steuntje en wil zeker zijn dat ik niet overdoseer.
Door Dtje
#635069
Karel krijgt 3x p.w. groentemix en daar strooi ik wat zeewier overheen.
Door bientje
#635658
bedankt voor jullie reactie's, :D
ik ga het voortaan 3x per week voeren. ben weer wat wijzer! ;)

groetjes,
Joke.
Door Aizen
#3348497
pike schreef:Ik geeft 2x per week een klein theelepeltje IJslands zeewier. Dit is van Dursy Dog en die bevelen 5-10 gram PER DAG aan. Aangezien er geen opgave is van de gehaltes aan mineralen sporenelementen en vitamines die in dat zeewier zitten geef ik het NIET elke dag. Ik geef het als extra steuntje en wil zeker zijn dat ik niet overdoseer.

dit vond ik op hun site
maar hoeveel zou je de dan aan een hond van 45 kilo mogen geven?

Jodiumgehalte in Zeewier
Ons IJslands Zeewier bevat 862 ppm (parts per million) jodium per kilo Zeewier. Dat wil zeggen; 0.009% jodium per kilo (dus 9 mg).
30 gram IJslands Zeewier bevat ongeveer 0,27 mg jodium.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door