Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Edwin
#54800
Graag wou ik weten welke supplementen er worden gegeven en hoe vaak? Ik denk hierbij aan alfalfa, waterkers, zeewier, visolie etc. Ik heb al behoorlijk wat boeken door genomen, echter ik word er nog steeds niet wijs uit wat betreft de supplementen.

Edwin
Door Lizzy
#54974
Edwin schreef: Graag wou ik weten welke supplementen er worden gegeven en hoe vaak? Ik denk hierbij aan alfalfa, waterkers, zeewier, visolie etc. Ik heb al behoorlijk wat boeken door genomen, echter ik word er nog steeds niet wijs uit wat betreft de supplementen.

Edwin
Hoi Edwin, ja, dat is best een moeilijk punt... Ik denk dat iedereen hier anders mee om gaat. De een geeft de voorkeur aan supplementen (pillen en poeders) en de ander geeft helemaal geen supplementen omdat hij/zij vindt dat het allemaal in de voeding terug te vinden moet zijn. Ik denk dat de meeste mensen die net beginnen met zelf samenstellen meer supplementen geven dan mensen die al langer bezig zijn. Ik heb zelf ook wat vitamine/mineralenboeken bestudeerd en ik kijk hier welke voedingsmiddelen bepaalde vitamines/mineralen bevatten en ik zorg dat mijn honden deze bepaalde voedingsmiddelen binnen krijgen.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan zo weinig mogelijk supplementen. Ik probeer dus alles zoveel mogelijk vers te geven. Ik geef alfalfa, waterkers, zeewier dus allemaal vers. En ik gebruik dus geen pilletjes of capsules hiervoor.

Het enige wat ik geef is soms wat lijnzaadolie voor de omega 3 vetzuren. Ik denk dat ik dat 2 keer per week geef (je kunt ook visolie geven - dat is makkelijker opneembaar maar ik twijfel aan de betrouwbaarheid/kwaliteit van vele visolie's - ik geef daarom ook gewoon 2 maal vette/rauwe vis aan de honden).

En soms geef ik een theelepeltje tarwekiemolie per hond en zij wegen tussen de 25 en 30 kilo (1 maal per week, soms 2 maal) voor de vitamine E. Vroeger gaf ik capsules maar de vitamine E capsules zijn onlangs in opspraak gekomen. Er zou een ongezonde stof in zitten. Veel vitamine E supplementen zijn ook uit de handel gehaald....

En heel soms geef ik ze een halve theelepel levertraanolie per hond (alleen in de winter - laten we zeggen maximaal 1 maal per week). Voor de vitamine A en D geef ik ook rauwe eieren, kefir, groentes (beta caroteen - de voorloper van vitamine A), vette vis en orgaanvlees.

Heel soms geef ik wat spirulina of chlorella. Daar zitten wat vitamines en mineralen in. Maar ik praat dan over ongeveer 1 keer per twee weken een tabletje of 2. Ik vind dit wel een natuurlijk product en heb daar (vooralsnog) vertrouwen in.

Veel mensen geven standaard vitamine C. Ik niet. Ik geef dit alleen wanneer ze veel stress hebben gehad (dierenarts bezoek bijv). Ik geef al een hele tijd geen vitamine C meer en sinds ik het artikel van Mogens Eliasen heb gelezen, is mijn idee daarover bevestigd. Maar, ik denk dat als de baasjes roken dat extra vitamine C (en E) geen kwaad kunnen.

Sorry, geen pasklaar antwoord....
Groetjes, Lizzy
Door debbymuch
#55033
ik ben twee maanden ook begonnen met vers/barf
nou ik heb me daar een potjes in huis gehaald. ::)
en na veel lezen blijk dat de helft al in het voedsel terug te vinden is :P
Door Lizzy
#55039
Hoi Edwin, ik maak 1 maal per week groentepuree en daar doe ik 1 bak alfalfa in. Iedere week. En 1 maal in de twee weken doe ik daar ook zeewier in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door