Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Antonia
#615387
Stef@nie schreef: Okee, net even weer op zoek geweest. Bij de supermarkt kan ik aan het volgende komen:

- Hele kip (E3,30)
- Kippenlevertjes (300g voor E1,35)
- Mergpijp (E1,50)
- Soepvlees met been
- Rundschenkel
- Kipdrumsticks

Beetje redelijke prijzen? Wat gebruik je precies van de hele kip? Gewoon de hele kip  ::) ? En zijn de laatste 4 bruikbaar?
Het mergpijp, de runderschenkel en het been van het soepvlees zou ik niet geven. Dat zijn botten van dragende delen (poten) van volwassen runderen. Veel te hard dus. Het soepvlees zelf kun je wel geven.
De hele kip, de drumsticks van de kip en de kippenlevertjes zijn heel geschikt en die kun je in zijn geheel geven. Persoonlijk vind ik ze wel fors aan de prijs. Dat komt waarschijnlijk omdat je ze bij de supermarkt haalt. Hele (diepvries)braadkippetjes zijn heel voordeling bij de Aldi en de Lidl. Verder ben je in de aanbieding bij de C1000 en op de markt vaak veel voordeliger uit.
Stef@nie schreef:
Bij een boerderij in Duitsland waar ze biologisch vlees verkopen hebben ze dit:
Wir haben Karkassen von Hühnern, Hundeknochen, Hundewurst und ab und zu Innereien von Rindern, die Sie selbst abholen und portionieren müssen.

Prijzen weet ik nog niet. En wat die Hundeknochen en Hundewurst bevat heb ik ook geen idee van.

Wat is kippenkarkas eigenlijk precies? En dat geef je ook in z'n geheel? En wat is kopvlees? En wat is VUILE pens? En kalkoennekken moeten gemalen zijn? En vis? Ook in z'n geheel???

:biggrin2: Zoooooo heel wat te vragen!
Kipkarkassen zijn kippen waar de kop, de poten, de vleugels, de filet en de orgaantjes af gehaald zijn. Vaak zit er nog aardig wat vlees aan en zijn het geschikte vleesbotten voor de hond.
Kalkoennekken geef ik persoonlijk niet, het bot is heel hard en vlijmscherp. Als je het gemalen kunt krijgen is het misschien te doen, maar zelf malen lukt mij niet, dat overleven de meeste vleesmolens niet. Kalkoenfilet is, als je het voor een redelijke prijs kunt kopen, prima spiervlees.
Die hundeknochen en die hundewurst zou ik laten liggen, waarschijnlijk zijn de knochen van runderen en dus ongeschikt en de wurst vind ik vaag, ik geef niets waarvan ik niet weet wat er in zit.
Kopvlees is (het woord zegt het eigenlijk al) het spiervlees dat om de kop van een rund zit, eigenlijk net zo iets als runderlappen maar dan veel vetter. Het is prima spiervlees voor de hond. Vuile pens is de pens van een koe die niet door en door schoongespoeld is. Er zitten nog resten van de inhoud van de pens in en dat is heel voedzaam.
Vissen kun je ook heel geven, vooral vette vis is heel gezond. Ik zou alleen beginnen met een "makkelijk" visje zoals een sardientje of een rauwe (ongezouten) haring.
Door Stef@nie
#615426
Aaah wat lief  :) zoveel uitleg! Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vele vragen  :) ! Ik heb dus al redelijk wat bruikbare dingetjes gevonden in mijn omgeving. Nog een paar dingetjes waar ik naar op zoek moet, maar dat moet lukken! Ook moet ik echt even wennen aan het idee dat alles in z'n geheel wordt gegeven  :-\ ! En dat botjes (graatjes ook?) echt geen kwaad kunnen... Helaas ben ik al die jaren toch blijkbaar wat beinvloed door de mensen die zeggen dat het niet kan. Ik wil het doen, zeker, maar heb er toch stiekem beetje moeite ermee. Gek he  ::) !
Door Antonia
#615477
Stef@nie schreef: Aaah wat lief  :) zoveel uitleg! Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vele vragen   :) ! Ik heb dus al redelijk wat bruikbare dingetjes gevonden in mijn omgeving. Nog een paar dingetjes waar ik naar op zoek moet, maar dat moet lukken! Ook moet ik echt even wennen aan het idee dat alles in z'n geheel wordt gegeven  :-\ ! En dat botjes (graatjes ook?) echt geen kwaad kunnen... Helaas ben ik al die jaren toch blijkbaar wat beinvloed door de mensen die zeggen dat het niet kan. Ik wil het doen, zeker, maar heb er toch stiekem beetje moeite ermee. Gek he  ::) !
Ik denk dat heel veel mensen beïnvloed zijn, ik in elk geval ook. Vooral de de makers van commercieel voer hebben daar dapper aan mee gewerkt. Eigenlijk hebben zij ons wijs gemaakt dat wij niet in staat zijn om zelf het voer voor onze honden samen te stellen. Terwijl het samenstellen van hondeneten eigenlijk simpeler is dan het samenstellen van menseneten, en dat doen we toch ook allemaal zelf.

Misschien is het handig als je het volgende in je achterhoofd houdt:
Een hond stamt af van de wolf. En alhoewel de hond geen wolf is en ook niet meer leeft als een wolf, is de spijsvertering van een hond en een wolf nagenoeg hetzelfde.
Heb jij ooit gehoord van een wolf die kant en klare brokjes uit de bomen of struiken plukt? En heb je ooit gehoord van een wolf die met een pannetje en een kooktoestelletje zijn prutje klaarmaakt?
Nee, een wolf vangt een prooi en eet van de prooi rauwe bestanddelen op. Graatjes van vis en botjes van prooidieren kan een hond prima eten en verteren, mits niet verhit, want door verhitting worden botten en graten loeihard en vlijmscherp en vormen ze een zeer groot risico voor elk spijsverteringskanaal.
Kleine (prooi)dieren zoals kippen, eenden, konijnen, hazen, patrijzen, fazanten, parelhoenderen, kwartels en duiven kun je helemaal en heel geven. Voor kleinere honden kun je het dier in stukjes hakken of snijden. Als je dat zou willen zelfs met kop, huid en haar. Zelf houd ik er niet van, hier voer ik zonder hoofd en zonder jas.
Van grotere (prooi)dieren zoals rund, schaap, geit, paard, hert en ree kun je in elk geval de organen en het spiervlees geven. De bevleesde botten van deze dieren kun je alleen geven van de jonge dieren zoals het kalf, het lam, een jong geitje en een veulen, dus niet van de volwassen dieren, die zijn door de leeftijd te hard geworden en alleen die botten die niet van dragende delen, die zijn door het gebruik te hard geworden zijn. Dus geen poten en geen knieen, wat wel kan zijn de ribben, de schouders en de nek.
Ieder dier bestaat voor een deel uit botten, voor een deel uit spiervlees en voor een deel uit organen. In de samenstelling van je menu probeer je een beetje aan te sluiten bij die verhouding. Daarnaast probeer je een ruime variatie in soorten dieren aan te brengen. Een wolf eet immers niet alle dagen kippen en jij eet vast niet alle dagen spinazie, hoe gezond het ook is. Barf gaat dus niet uit van iedere dag een complete maaltijd, maar van variatie. Simpeler kan het niet. Succes, en vooral veel plezier.
Door Stef@nie
#615525
:) Weer dankjewel!

Ja, als je het zo bekijkt is het natuurlijk ook heel logisch dat een hond er tegen moet kunnen. Ik heb het boek 'Give Your Dog A Bone' en daar staat het inderdaad ook zo in beschreven. Maar toch blijft het een raar idee. Ik denk dat wanneer ik eenmaal ben begonnen en zie hoe Maxi er van geniet en dat het goed gaat, alle twijfels verdwenen zullen zijn ;) !

Ik ben wel heel blij met BP, want ik heb vaak nog vragen. Ik blijf zoeken naar zoveel mogelijk producten, zodat ik voor variatie kan zorgen! Whoohoo ik heb er weer helemaal zin in  :D !
Door Dave94
#615559
ik weet al waar ik me spullen ga halen de ismaltiesche slager in rotterdam die is een van de beste iedereen zecht het nou de meeste dan
Door tieneke
#615562
Dave94 schreef: ik weet al waar ik me spullen ga halen de ismaltiesche slager in rotterdam die is een van de beste iedereen zecht het nou de meeste dan
Ja zeker weten!....jammer dat ik niet meer in Ned woon want ik was er geheid 1 keer per maand heengetufd 8)
Zoveel lekkere barfhappen voor zeer betaalbare prijzen.
Door Antonia
#615573
Dave94 schreef: ik weet al waar ik me spullen ga halen de ismaltiesche slager in rotterdam die is een van de beste iedereen zecht het nou de meeste dan
Het Islam Center in Rotterdam is inderdaad een van de beste adressen. Een groot aanbod voor redelijke prijzen. Barfers uit het hele land doen geregeld dit adres aan.
Maar naast het Islam Center zijn er ook andere adressen waar je hele goede spullen kunt kopen (zoals Bob Bakker), of adressen waar je iets anders dan het gebruikelijke aanbod kunt bestellen (bijvoorbeeld wildhandel van de Cruijsen in Mill of poeliersbedrijf Kukeleku in het midden van het land). In ben heel blij met het a la carte overzicht van Femke in de rubriek Vraag en aanbod.
En ja, zoms moet je er een eindje voor rijden, maar dat hebben we er graag voor over  :drive1:
Door tieneke
#615582
Dave94 schreef: ja maar de islam center is lekker dicht bij mijn huis en op loop afstand van me tante ;D ;)
Mazzelpikkie ;) ;D ;D
Door Antonia
#615590
Dave94 schreef: ja maar de islam center is lekker dicht bij mijn huis en op loop afstand van me tante ;D ;)
Tja, als je zo'n barfparadijs zo dicht in de buurt hebt, waarom zou je dan verder zoeken. Zoveel mazzel hebben de meesten van ons niet.
Door Dave94
#615596
nee maarik en me tante wel als je één keer gaat en je neemt een kilo of 50 mee heb je ook wel genoeg of niet en er zijn toch wel meer van dat soort paradijzen in julli buurt ;D ;) :P
Door tieneke
#615600
Dave94 schreef: ja ik wil wel ruillen met je hoor wand tjsechie heeft wel wat zeker praag ik ben er in de vakantie geweest
Haha!!!!jij bent dus een echte kenner ;)
Maar waar wij wonen is stukken rustiger en niet toeristisch zoals in Praag...echt midden op het platteland....en vele stukken mooier dan de grote boze stad 8) ;D
Door Dave94
#615614
tieneke schreef: Haha!!!!jij bent dus een echte kenner ;)
Maar waar wij wonen is stukken rustiger en niet toeristisch zoals in Praag...echt midden op het platteland....en vele stukken mooier dan de grote boze stad 8) ;D
dat zij robin al maar toch het platte land is ook leuk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door