Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rosita
#606374
Oke, ik heb een vraagje. Ik ben nu bezig een menuutje samen te stellen voor mijn pup Vito, maar gezien hij alleen nog maar kippenbotten eet heb ik een vraagje. Als ik het goed begrijp bevat vlees veel meer fosfor dan calcium, bevat bot veel meer calcium dan fosfor en heeft een vlezig bot juist een goede verhouding. Hoe zit dat nu met vlezige botten zoals kippennekken en vleugels, die hebben dan toch ook een goede verhouding calcium/fosfor (had ergens gelezen dat kippennekken een verhouding hebben van 1:0.9). Hoe kunnen ze dan als calciumbron dienen voor het spiervlees/orgaanvlees wat ik er naast wil geven. Krijgt mijn pup dan niet veel meer fosfor binnen dan calcium? Moet ik dan niet als ik spiervlees geef een kaal karkas erbij geven als calciumbron, en de nekken en vleugels zien als een aparte maaltijd en daar dus geen extra spiervlees bij geven.
Door Lizzy
#606427
Calcium / fosfor verhouding is volstrekt onbelangrijk als je maar over 1 a 2 weken zo'n 40% a 50% vleesbotten voert. We praten dan dus over zo'n 25% a 25% (maximaal) kaal bot. Dat is gewoon genoeg om aan de calciumbehoefte te voorzien. Als je overigens zelf gaat samenstellen, dan denk ik dat je voor je pup ook wel wat meer variatie nodig hebt, binnen de vleesbotten. Te denken valt aan delen van hele eend, eendennekken, hele kwarteltjes, parelhoenkarkas, konijn, etc.

Dus, als je ongeveer 40% a 50% vleesbotten geeft: dan krijgt je pup/volwassen hond gewoon genoeg calcium binnen. En dat hoeft niet in 1 en dezelfde maaltijd.
Door Rosita
#606447
Lizzy schreef: Calcium / fosfor verhouding is volstrekt onbelangrijk als je maar over 1 a 2 weken zo'n 40% a 50% vleesbotten voert. We praten dan dus over zo'n 25% a 25% (maximaal) kaal bot. Dat is gewoon genoeg om aan de calciumbehoefte te voorzien. Als je overigens zelf gaat samenstellen, dan denk ik dat je voor je pup ook wel wat meer variatie nodig hebt, binnen de vleesbotten. Te denken valt aan delen van hele eend, eendennekken, hele kwarteltjes, parelhoenkarkas, konijn, etc.

Dus, als je ongeveer 40% a 50% vleesbotten geeft: dan krijgt je pup/volwassen hond gewoon genoeg calcium binnen. En dat hoeft niet in 1 en dezelfde maaltijd.
Ah, bedankt Lizzy, ik ben wat dat betreft heel onzeker gezien dit mijn eerste pup op vers is. Zodra de ontlasting van Vito wat stabieler is ga ik zeker zijn menu uitbreiden, want volgens mij is het een alleseter ;D.
Door Lizzy
#606451
Rosita schreef: Ah, bedankt Lizzy, ik ben wat dat betreft heel onzeker gezien dit mijn eerste pup op vers is. Zodra de ontlasting van Vito wat stabieler is ga ik zeker zijn menu uitbreiden, want volgens mij is het een alleseter ;D.
Hihihi, nou, dat is logisch hoor. Dat zijn we allemaal, bij onze eerste pup. Maar echt, sec gezien hebben ze aan 15% bot (kaal) genoeg. Ik geef zelf zekerheidshalve toch liever iets meer vleesbot (40% a 50%) omdat ik eigenlijk altijd botjes geef die meer vlees als bot bevatten. Ik kom dus niet boven de 20% kaal bot uit (ik geef ook hele dieren en delen van hele dieren). Maar ga je 30% vleesbot geven en je botten bevatten ook meer vlees als bot, dan duikel je zomaar onder die grens van 15% bot (kaal) en persoonlijk vind ik dat geen goed idee, om minder als 15% kaal bot te geven.

Persoonlijk geef ik dan liever iets meer vleesbot, aangezien ze een teveel aan calcium toch uitscheiden, ook pups, als dat ik te weinig vleesbot geef. Er zijn ook legio voorbeelden van pups die op 60% a 80% vleesbot groot zijn geworden (vind ik echt veels te veel) maar er zijn geen voorbeelden van pups die goed groot geworden zijn op te weinig bot.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 02 aug 2006, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door