Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Woutertje
#598629
Omdat ik vanaf vorig weekend Harry al een paar keer een gemalen vlees/bot maaltijd per dag heb gegeven (en hij daarbij geen ander droogvoer meer aanraakte) heb ik vandaag kippevleugeltjes voor hem gekocht (ik heb overal eerst gezocht naar nekjes maar geen sukses). Toen ik het thuis uitpakte ontdekte ik dat de uiterste puntjes (de 'duimpjes' zal ik maar zeggen) er niet aanzaten. Vol goede moed heb ik een hamer genomen en twee van die stukken even wat stukgeslagen. Met een vleesschaar heb ik het toen in groffe stukken geknipt en hij vond het heerlijk. Had ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.
Toen heb ik hem een derde stuk gegeven, zonder het stuk te slaan. Met een washandje heb ik het vastgehouden en hem laten knauwen en sjorren. Hij kauwt het bot goed stuk, maar ik heb het toch maar in groffe stukken geknipt.

Nu heeft hij dus drie van die stukken op, zonder iets als aanvulling erbij. Qua hoeveelheid is het iets meer dan wat hij normaal aan droogvoer krijgt, en droogvoer zet natuurlijk ook iets uit.
Ik houd hem scherp in de gaten, om te zien of hij anders reageert. Wel heeft hij na het eten van de vleugels gedronken wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht.

Harry weegt 13 kg.; kan iemand me ongeveer zeggen wat hij per dag zou moeten hebben in totaal?  :-\
Door Lizzy
#598638
Harry is volwassen, toch? Zo ja, minimaal zal hij 2% van zijn lichaamsgewicht per dag nodig hebben (aan vers/rauw voer he - brokken is een heel ander verhaal. Daarvoor moet je op de verpakking kijken), maar voor een redelijk kleine hond is dat waarschijnlijk te weinig en zal hij eerder 3% of zelfs 4% nodig hebben. Ook afhankelijk van hoe actief hij is.

Het zal dus ergens tussen de 260 gram en 520 gram zelf samengesteld voedsel per dag zijn. Ik denk dat je bijv. ergens tussen in moet gaan zitten (bijv. 400 gram) en dan moet kijken hoe hij het doet. Word hij te dik: minder voeren. Word hij te dun: meer voeren. Met de ogen voeren dus!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 23 jul 2006, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#598737
Ja Lizzy, Harry is 7.3 jaar. Voor een Franse Bulldog aan de oude kant, maar dat maakt hoop ik niets uit.

Ok, ik begin het iets beter te begrijpen. 2% Is de leidraad maar 3 of 4% is ook goed. Ik kom dan zoals jij al zei op tussen  ongeveer 400 en 500 gram per dag. Dat is ruwweg tussen 3000 en 3500 gram per week.  En dan ga ik daar de percentages over berekenen van

60% rmb's (een hele rauwe vis valt hier ook onder, toch?),
15/20% groentes,
10/15% orgaanvlees en
5/10% tafelrestjes en/of voedingssuplementen.

Dan maak ik daar een dagelijkse verdeling van en  over de hele week heeft hij dan alles wat hij nodig heeft.

Wij eten vaak zoete aardappels, en deze staan ook op jouw voedingslijst; deze kunnen dus ook rauw gegeven worden he?
Ik ga nu snel zoeken naar een goede groentemolen. Misschien kan ik het e.e.a. in de blender pureren.

Dat groentepuree, dat is een zachte of zelfs vloeibare massa stel ik me voor. Vinden honden dat niet raar om te eten? Of meng je dat met iets anders om een wat stevigere substantie te krijgen?
#598740
hartstikke goed, de eerste stappen zijn gezet  :D

En die groenten kun je in een keukenmachine bv vermalen. Bij mij wordt het geen smurrie, en ik geef het vermengd met wat vis of lever met wat sap van de net even gekookte lever. Bij mij lusten ze geen rauwe lever dus laat ik er ff de kook over gaan en dat sap geef ik dan ook aan ze. 8)

Je kan er ook een rauw ei doordoen, of yoghurt. Maar het hoeft niet, als jouw hond het zo gewoon ook eet, is dat ook prima

succes
Gebruikersavatar
Door Madera
#598840
Woutertje schreef: Ja Lizzy, Harry is 7.3 jaar. Voor een Franse Bulldog aan de oude kant, maar dat maakt hoop ik niets uit.
nee hoor leeftijd maakt niets uit (ben lizzy wel niet maar oke)

Ok, ik begin het iets beter te begrijpen. 2% Is de leidraad maar 3 of 4% is ook goed. Ik kom dan zoals jij al zei op tussen  ongeveer 400 en 500 gram per dag. Dat is ruwweg tussen 3000 en 3500 gram per week.  En dan ga ik daar de percentages over berekenen van

60% rmb's (een hele rauwe vis valt hier ook onder, toch?), ja idd vis is ook een rmb
15/20% groentes,
10/15% orgaanvlees en
5/10% tafelrestjes en/of voedingssuplementen.

Dan maak ik daar een dagelijkse verdeling van en  over de hele week heeft hij dan alles wat hij nodig heeft.

Wij eten vaak zoete aardappels, en deze staan ook op jouw voedingslijst; deze kunnen dus ook rauw gegeven worden he?
Ik ga nu snel zoeken naar een goede groentemolen. Misschien kan ik het e.e.a. in de blender pureren.
bender is prima hoor, niet ideaal maar het werkt, bedenk wel dat een blender vocht nodig heeft om goed te werken.

Dat groentepuree, dat is een zachte of zelfs vloeibare massa stel ik me voor. Vinden honden dat niet raar om te eten? Of meng je dat met iets anders om een wat stevigere substantie te krijgen?

die van mij heeft een pesthekel aan groenten daarom doe ik er vaak iets van yoghurt of ei door dan eet ie t wel
#598952
Hee, goed van Harry! En van jou, dat je dat durft *schouderklopjessmilie*
Kippennekken moet je meestal bestellen bij de poelier (op de markt bv) en vaak moet je dan een minimumhoeveelheid afnemen, bv 10 kilo. Dit geldt ook voor kipkarkassen. Dan is een ruime vriezer heel erg fijn. Je zult wel merken dat vriezers een hot topic zijn opnder de echte barfers  ;D ;D ;D Groot kunnen inslaan is eigenlijk wel een must om leuke dingen te kunnen kopen tegen redelijke prijzen. Als je elke week van oost-Nederland naar Rotterdam moet om lam en geit in te slaan is het niet meer te betalen, en ook qua tijd niet te doen; ga je 1 x per 3 maanden en combineer je bv met een aantal mensen dan tellen de reiskosten veel minder door. Maar dan moet je ook 100 kilo kwijtkunnen.

Ik pureer groente met een eitje met mijn staafmiuxertje en dat wordt echt heel fijn. Ik maak wel de groentemixen vers, vries dus niks in.
Een maaltijd van alleen kippenvleugels kan tot verstopping leiden omdat het nogal veel bot bevat. Kan natuurlijk helemaal goed gaan maar vaak gaat het poepen toch wat moeilijk. Dat kun je voorkomen door er wat orgaan bij te voeren, vooral lever werkt laxerend, of een groentemixje, dat zet de darmen ook lekker aan.
Door Jojo
#599190
Ik heb 1 klikopup die alles eet dus daar gaan de groentemixjes zo naar binnen. Mijn andere bull daarintegen ::) ::) ::)
Maar daar heb ik sinds kort wat op gevonden, hij krijgt de vuile pens niet meer in lappen maar in hapklare stukken in zn bak, mèt groente mix. Kijk, en dan lust ie het wel, want door de sterke geur van pens wordt alles lekker! ;D
Ik weet niet of je daar in de USA ook aan vuile pens kan komen, maar anders werkt cottage cheese hier ook best goed bij dingen die in eerste instantie niet zo 'yummie' gevonden worden
Door Lizzy
#599718
Woutertje schreef: Ja Lizzy, Harry is 7.3 jaar. Voor een Franse Bulldog aan de oude kant, maar dat maakt hoop ik niets uit.
Nee, leeftijd maakt niks uit. Hoewel sommige oudere honden wat trager worden en daarom minder voedsel nodig hebben. Daarom blijft het belangrijk dat je met je ogen voert.
Ok, ik begin het iets beter te begrijpen. 2% Is de leidraad maar 3 of 4% is ook goed. Ik kom dan zoals jij al zei op tussen  ongeveer 400 en 500 gram per dag. Dat is ruwweg tussen 3000 en 3500 gram per week.
De gemiddelde middelgrote tot grote hond eet 2% van zijn lichaamsgewicht. De gemiddelde kleinere hond heeft meer nodig. Je kunt dan bijv. met 4% beginnen en als je ziet dat hij te dun wordt: geef je meer. En als hij te dik wordt: geef je minder. Er zijn zelfs volwassen, hele kleine hondjes die wel 7% van hun lichaamsgewicht nodig hebben. Dus je moet gewoon een beetje kijken hoe dat zit bij jouw hond. Heel klein is ie niet en hij zal bijv. niet zoveel verbranden als een tjiewaawaa ;D.
En dan ga ik daar de percentages over berekenen van

60% rmb's (een hele rauwe vis valt hier ook onder, toch?),
15/20% groentes,
10/15% orgaanvlees en
5/10% tafelrestjes en/of voedingssuplementen.

Dan maak ik daar een dagelijkse verdeling van en  over de hele week heeft hij dan alles wat hij nodig heeft.
Ja. Dit kan prima, deze percentages. Uit ervaring heb ik wel gemerkt dat 60% vleesbot wat veel is. En 20% groente ook. En 10% tafelrestjes ook. Ik zou zelf 10% minder vleesbot en 5% minder groente geven en maximaal 5% tafelrestjes geven. In de plaats daarvan zou ik extra spiervlees geven (bijv. runderkopvlees of schapenvlees of geitenvlees ofzo).
Wij eten vaak zoete aardappels, en deze staan ook op jouw voedingslijst; deze kunnen dus ook rauw gegeven worden he?

Ja, in principe wel. In het begin merkte ik dat mijn honden er van gingen winden. Toen ben ik ze licht gaan koken en toen ging het beter.
Ik ga nu snel zoeken naar een goede groentemolen. Misschien kan ik het e.e.a. in de blender pureren.

Dat groentepuree, dat is een zachte of zelfs vloeibare massa stel ik me voor. Vinden honden dat niet raar om te eten? Of meng je dat met iets anders om een wat stevigere substantie te krijgen?

Ik meng de groente (die is bij mij vrij stevig omdat ik het niet of te verdunnen. Dat moet wel als je bijv. een blender gebruikt - zie de foto's op BarfClub: http://www.barfclub.nl/groentenz.htm. Daar zie je ook een bak van mijn groentemix) altijd met vlees of orgaanvlees).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door