Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door workingmalinois
#585691
Binnenkort komt er bij ons een nieuwe pup (mechelaar) en die wil ik graag onmiddellijk op rauwe voeding zetten.
Bij de fokker zal hij korrel gekregen hebben, maar ik haal hem op 6 weken, dus zo lang is dat dan nog niet.

Enkele vraagjes nu:

Ik dacht van hem dadelijk op kvv te zetten en dan te beginnen met een kippennekje en wat spiervlees met groentenmix of wat vuile pens. Is dit ok?

Vanaf welke leeftijd kan hij echte botjes aan? Zalmkop bv.
Of konijnebout. Of een kwartel?

Moet ik hem extra calcium bijgeven zolang hij nog geen echte botten aankan (gemalen eierschalen bv)?

Ook ga ik de hele dag uit werken. Ik kan hem 3x/dag eten geven en als de ploegen van mijn man het toelaten kan die hem nog een keer extra geven.
Vroeger, met brok, liet ik bij een pupje altijd een bakje staan zodat die kon eten als hij zin had, maar nu met barf ligt dat wel anders.
Hij zit overdag in de loopren buiten en vers eten zou dus in een mum van tijd vol vliegen zitten. Hoe lossen jullie dit op?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#585758
workingmalinois schreef: Binnenkort komt er bij ons een nieuwe pup (mechelaar) en die wil ik graag onmiddellijk op rauwe voeding zetten.
Bij de fokker zal hij korrel gekregen hebben, maar ik haal hem op 6 weken, dus zo lang is dat dan nog niet.

Enkele vraagjes nu:

Ik dacht van hem dadelijk op kvv te zetten en dan te beginnen met een kippennekje en wat spiervlees met groentenmix of wat vuile pens. Is dit ok?

Is prima!

Vanaf welke leeftijd kan hij echte botjes aan? Zalmkop bv.
Of konijnebout. Of een kwartel?

Met 6 weken aten ze hier al geplette kippenekken, met een week of 7/8 een halve kwartel en hele kippenekken. Kipkarkas ook ongeveer vanaf die leeftijd, maar daar deed ze wel lang over, maar hij ging wel op, met een week of tien weinig moeite met een halve zalmkop, eendebout kreeg ze toen nog niet weg, nu met 13 week ook nog niet, konijnebout heb ik hier niet.

Moet ik hem extra calcium bijgeven zolang hij nog geen echte botten aankan (gemalen eierschalen bv)?

Hoeft niet, je kunt gewoon voldoende kippenek voeren

Ook ga ik de hele dag uit werken. Ik kan hem 3x/dag eten geven en als de ploegen van mijn man het toelaten kan die hem nog een keer extra geven.
Vroeger, met brok, liet ik bij een pupje altijd een bakje staan zodat die kon eten als hij zin had, maar nu met barf ligt dat wel anders.
Hij zit overdag in de loopren buiten en vers eten zou dus in een mum van tijd vol vliegen zitten. Hoe lossen jullie dit op?

Leren dat hij zijn eten to the point opeet, wat met barf meestal niet zo'n probleem is. Met 6 weken kregen ze hier nog 4 keer, met 8 weken zijn we naar drie gegaan
Door La Demisa
#585794
Is 6 weken niet een tikkeltje te jong? Wettelijk gezien moeten ze tot minimaal 7 weken bij hun moeder blijven.
Door La Demisa
#585796
workingmalinois schreef: Ook ga ik de hele dag uit werken. Hoe lossen jullie dit op?
Ik zou noooit hele dagen weg willen zijn als er een pup kwam maar dat was je vraag niet. Gewoon voeren als je er wel bent. Pup hoeft bij barfen niet op exact op dezelfde tijden gevoerd te worden. Juist afwisselend voeren. Maar dat is niet makkelijk als je de hele dag weg bent.
Door Lizzy
#585797
workingmalinois schreef: Binnenkort komt er bij ons een nieuwe pup (mechelaar) en die wil ik graag onmiddellijk op rauwe voeding zetten.
Bij de fokker zal hij korrel gekregen hebben, maar ik haal hem op 6 weken, dus zo lang is dat dan nog niet.

Enkele vraagjes nu:

Ik dacht van hem dadelijk op kvv te zetten en dan te beginnen met een kippennekje en wat spiervlees met groentenmix of wat vuile pens. Is dit ok?
Ja, lijkt me prima.
Vanaf welke leeftijd kan hij echte botjes aan? Zalmkop bv.
Of konijnebout. Of een kwartel?
Ik begon met Linga met kippennekken. Plat geslagen. Nou, al snel slikte ze die in 1 keer in. Toen gaf ik haar eendennekken. Ook die probeerde ze in 1 keer in te slikken, die kleine meid van mij. Ik begon dus al vrij snel (bij 8 weken) met grotere vleesbotten van kleinere dieren.

Linga at vanaf 8 a 9 weken delen van hele kip, parelhoen, eend, konijn, etc. Ook hele kwartels. Dat was helemaal geweldig, kwarteltjes!! Het enige waar ze problemen mee had waren botten van grote dieren. Ja, daar kluifde ze wel op, maar ze at ze niet op. Overigens: voer vooral geen enkele lams of geitenribben. Linga heeft met een week of 14 een (1) hele rib van 21 cm in 1 keer ingeslikt.

Zalmkoppen kreeg ze hier ook al bij een week of 10. Eerst halve koppen en daarna vrij snel hele.
Moet ik hem extra calcium bijgeven zolang hij nog geen echte botten aankan (gemalen eierschalen bv)?
Nee. Botten van kip, eend, parelhoen, konijn, etc. leveren genoeg calcium hoor!
Ook ga ik de hele dag uit werken. Ik kan hem 3x/dag eten geven en als de ploegen van mijn man het toelaten kan die hem nog een keer extra geven.
Vroeger, met brok, liet ik bij een pupje altijd een bakje staan zodat die kon eten als hij zin had, maar nu met barf ligt dat wel anders.
Hij zit overdag in de loopren buiten en vers eten zou dus in een mum van tijd vol vliegen zitten. Hoe lossen jullie dit op?
Linga at bij 8 weken nog maar 3 keer per dag. En zo'n barfmaaltijd eten ze direct op.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#585808
La Demisa schreef: Is 6 weken niet een tikkeltje te jong? Wettelijk gezien moeten ze tot minimaal 7 weken bij hun moeder blijven.
In die hondenwereld is alles geoorloofd :-\
Door workingmalinois
#586402
Is 6 weken niet een tikkeltje te jong? Wettelijk gezien moeten ze tot minimaal 7 weken bij hun moeder blijven.

In die hondenwereld is alles geoorloofd \
Gebruikersavatar
Door Angelique
#586497
workingmalinois schreef:

*Wat bedoel je met "in die wereld" en "alles geoorloofd"?*
Dat we hier al vaker hebben gelezen dat wanneer het om werkhonden gaat er geen tot weinig wetten meer gelden die voor de rest van de kynologie wel gelden. Is niet kwaad bedoelt hoor, maar het is in jullie wereld gewoon allemaal anders. O.a. dus het 7 weken bij de moederweghaalverhaal.
Ik heb nergens gezegt of gesuggereerd dat je niet van je honden zou houden.
Laatst gewijzigd door Angelique op zo 09 jul 2006, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door workingmalinois
#586767
Ok ;)

Ik weet dat africhters vaak "speciale" opvattingen hebben over honden houden, maar je mag ze niet allemaal over dezelfde kam scheren.

Bij ons moeten de honden wel presteren, maar het zijn wel echt mijn vrienden en ze krijgen alle aandacht en vriendschap (geven ze ook duizendmaal terug :)).
Elke dag gaan ze 3x wandelen en ook zwemmen, fietsen of trainen.

Ik moet om 6.30u naar mijn werk vertrekken, maar sta dan wel speciaal om 4.30 op om eerst met allemaal te gaan wandelen.

Een hond, die bij mij goed werkt of gewerkt heeft wordt ook niet verkocht of gedumpt, zoals bij velen.
Nee hoor, die blijft lekker bij mij genieten van zijn pensioen.
Door Hanny
#586788
Ach, het verhaal over de pup op zes weken al van de moeder weghalen, blijft toch doorgaan, omdat het voor sommige honden beter zou zijn.
Het mag niet, maar het gebeurt. Zo is dat nu eenmaal.
Vraag me wel af, hoe dat wordt geregeld met chippen.
Hier zijn de pupjes nu net gechipt met vijf en halve week, maar andere keren was dat toch wel later.
Moet altijd wel en beetje lachen om de term "werkhond", die van ons zijn dat toch oorspronkelijk ook, alleen werkten ze op de vos en doen dat nog wel.
Deze "werkhonden" blijven hier tot zeker acht weken, daar sta ik meer achter.
Zoveel zielen, zoveel gedachten.

In ieder geval veel plezier met je pup,

Hanny
Door nikèdog2000
#587077
workingmalinois schreef: Ok ;)

Ik weet dat africhters vaak "speciale" opvattingen hebben over honden houden, maar je mag ze niet allemaal over dezelfde kam scheren.

Bij ons moeten de honden wel presteren, maar het zijn wel echt mijn vrienden en ze krijgen alle aandacht en vriendschap (geven ze ook duizendmaal terug :)).
Elke dag gaan ze 3x wandelen en ook zwemmen, fietsen of trainen.

Ik moet om 6.30u naar mijn werk vertrekken, maar sta dan wel speciaal om 4.30 op om eerst met allemaal te gaan wandelen.

Een hond, die bij mij goed werkt of gewerkt heeft wordt ook niet verkocht of gedumpt, zoals bij velen.
Nee hoor, die blijft lekker bij mij genieten van zijn pensioen.
en als die niet goed heeft gewerkt??????????
wat doe je er dan mee?????
Gebruikersavatar
Door Angelique
#587095
Hanny schreef:
Vraag me wel af, hoe dat wordt geregeld met chippen.
Hier zijn de pupjes nu net gechipt met vijf en halve week, maar andere keren was dat toch wel later.
Veel werkhonden zijn stamboomloos, dus dan heb je geen chipprobleem. Mazzel voor de rest is dat de Raad tegenwoordig erg vlot is.
Laatst gewijzigd door Angelique op ma 10 jul 2006, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#587115
Nog even los van de leeftijd... maar ik vind het onvoorstelbaar om een klein pupje (of hij nou 6, 7, 8, 9, 10 etc weken is) de hele dag alleen te laten in een buitenren...

Ik snap best dat je moet werken, maar heb je dan geen vrije dagen?
Kan je de eerste weken geen halve dagen vrij nemen en zo goed investeren in de band met je pupje en in zijn gezondheid?

Overigens zitten vliegen ook op brokken, wellicht minder snel dan op rauw vlees, maar ze zitten er wel.
Onvoorstelbaar dus dat zo'n pupje dan met zijn eten niet binnen zit...
Door Tineke *
#587121
Helemaal mee eens Astrid.Of het nu een werkhond is of niet ze horen niet alleen in de bench.Dan lijkt me barf in dit geval nog het beste.En zorgen dat er geen restjes blijven staan.

Tineke
Door workingmalinois
#587341
en als die niet goed heeft gewerkt??????????
wat doe je er dan mee?????
volgens mij is dit volledig "off topic", maar ja ::)
Als een hond niet voldoet om aan de top te spelen, kan hij idd niet blijven.
Komt misschien hard over ja, en ik heb het er elke keer moeilijk mee, maar zo is het nu éénmaal.
Maar ik dump zo'n hond zeker niet zo maar, ik weet dan perfect hoe zijn karakter is en bij welk soort persoon hij heel goed zou passen. Dan zoek ik een goede thuis voor hem en als ik de juiste mensen gevonden heb, plaats ik hem daar gratis, op voorwaarde dat ze een contract ondertekenen dat ze de hond nooit mogen verkopen en indien hij niet voldoet moet hij bij mij terugkomen.
De honden die ik geplaatst heb zijn bij hun nieuwe baasje de absolute nr 1 en dat geeft mij voldoening. Ik heb plaats om 50 honden te zetten als het moet, maar ik vind dat elk beestje recht heeft op voldoende aandacht en ik zoek dan ook baasjes die hem dat kunnen geven.
Veel werkhonden zijn stamboomloos, dus dan heb je geen chipprobleem.
De mijne zijn volledig in orde en gechipt.
Nog even los van de leeftijd... maar ik vind het onvoorstelbaar om een klein pupje (of hij nou 6, 7, 8, 9, 10 etc weken is) de hele dag alleen te laten in een buitenren...

Ik snap best dat je moet werken, maar heb je dan geen vrije dagen?
Kan je de eerste weken geen halve dagen vrij nemen en zo goed investeren in de band met je pupje en in zijn gezondheid?
Het is heus niet de eerste keer dat ik een pupje neem hoor en ik wilde enkel raad over hoe ik hem het beste voerde omdat ik nog maar 3 maanden barf geef en dit mijn eerste pup op barf zal zijn :o :o
Al mijn honden hebben een overdekte binnenren met hok en een grote buitenren waar ze kunnen rennen en spelen.
Het binnenhok voor de pups is in de winter verwarmd.
Zijn ren grenst aan die van zijn vader, die hij dus constant kan zien en besnuffelen en die speels met pupjes omgaat.
Ik werk de ganse dag, maar mijn man werkt in ploegen en is dus meestal ofwel in de voormiddag ofwel in de namiddag thuis en ik 's avonds en dan kan hij binnen. De pup krijgt dus wel heel wat aandacht.
Opsluiten in een bench doe ik trouwens NOOIT, want dat vind ik pas erg voor een pup. Ik heb veel liever dat mijn pupje buiten kan als hij zelf wil om zijn behoeften te doen.

Om te eten zitten mijn honden altijd buiten zodat ze kunnen kliederen zoveel ze willen, maar ik ben er wel steeds bij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door