Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door supersam2005
#572899
Ik heb een (gespierde grote) Jack Russell van 13 maanden oud die 12 kg weegt. Welke hoeveelheden moet ik hem voeren? Is daar een schema van of zo?
:-\
Door Laura2004
#573011
Wat ga je voeren? Ga je zelf samenstellen of ga je kant en klaar versvlees geven?
Als je zelf gaat samenstellen kan je 2.5 % geven van het lichaamsgewicht van je hond. Als je ziet dat je hond te dik wordt kan je minder geven en als je hond te dun wordt kan je meer geven, dus je moet een beetje op gevoel voeren ;)
Door supersam2005
#573455
Vanaf het moment dat Sam volwassen brokken kreeg, had hij last van zijn maag en darmen.
Na de castratie is hij heel ziek geweest en ben ik diverse soorten brokken gaan uitproberen. Hij kreeg altijd al 1 dag per week kant-en-klaar versvoer en regelmatig verse vleesbotjes, rauwe groenten, fruit en yochurt of karnemelk. Verder jaagt Sam graag eens een haasje of muisje en we vissen weleens een verse haring op. :D
's Morgens krijgt hij nu Farmfoodbrokken (60 á 70 gram) en 's avonds 2 plakken Rodi-compleet of ongeveer 200 gram kippevleugels of ossestaart of een verse haring of wijting.
Zijn maag- en darmproblemen zijn nu opgelost en hij eet dit heel graag. :P
Alleen is zijn conditie nog niet op het oude peil.
Ik ben dus nog zoekende in het versvoeren. :)
Sam is verzot op kluiven en knagen, maar hij lust echt niet alles, want kippelevers bijvoorbeeld vind hij heel erg vies. ;D
Door Lizzy
#573463
Het schema dat je je hond moet voeren kun je zelf bepalen met behulp van de rekenhulp, bijvoorbeeld. Hier kun je de rekenhulp downloaden:
http://www.barfclub.nl/downloads.htm

Wat je allemaal wel en niet moet voeren en in welke hoeveelheden, kun je hier in detail vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Ik denk dat een jonge, actieve Jack zomaar 3% van zijn lichaamsgewicht kan eten aan verse/zelfsamengestelde voeding. Dat komt neer per dag op ongeveer 2500 gram per week. De helft hiervan kun je ongeveer aan vleesbotten voeren per week, dus dat is 1250 gram. Je kunt dit over de hoeveelheid maaltijden verspreiden die jij handig vindt. De resterende 1250 gram: daarvan kun je weer de helft aan spiervlees voeren. Dat is ongeveer 600 gram (afgerond). De rest kun je orgaanvlees en groentemix geven. Dus bijv. 300 gram orgaanvlees per week en 300 gram groentemix.
Door Cin
#573504
Hoi!

Ik heb net een menuutje voor een Jack in elkaar gepuzzeld, hij staat hier:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=23675

Als je kijkt naar wat Jay krijgt, ik denk dat dit in overeenstemming is met jouw hondje, alleen moet je even de adviezen erbij lezen die ik gekregen hebt wat betreft het orgaanvlees. Maar ik denk dat je met dit voorbeeld ook goed vooruitkunt qua menu en qua hoeveelheden...

denk ik...
Door supersam2005
#573731
:o
Bedankt voor alle tips !
Wel wat lastig rekenen als Sam even een haasje tussendoor consumeert. Maar ja, dan slaat hij daarna vanzelf al een maaltijd over. :D :D :D
Sam is een Zeeuwse hond en dol op vis. Valt een hele vis dan onder "vleesbotten"?
Gebruikersavatar
Door pike
#573735
Lizzy schreef: Het schema dat je je hond moet voeren kun je zelf bepalen met behulp van de rekenhulp, bijvoorbeeld. Hier kun je de rekenhulp downloaden:
http://www.barfclub.nl/downloads.htm

Wat je allemaal wel en niet moet voeren en in welke hoeveelheden, kun je hier in detail vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Dat komt neer per dag op ongeveer 2500 gram per week. De helft hiervan kun je ongeveer aan vleesbotten voeren per week, dus dat is 1250 gram. .. De resterende 1250 gram: daarvan kun je weer de helft aan spiervlees voeren. Dat is ongeveer 600 gram (afgerond). De rest kun je orgaanvlees en groentemix geven. Dus bijv. 300 gram orgaanvlees per week en 300 gram groentemix.
Lizzy, nou breng je me toch helemaal in de war. Dit is 50-25-12,5-12,5%. Ik had begrepen 50-15-15-15% en 5% overig ???
Door Lizzy
#573868
pike schreef: Lizzy, nou breng je me toch helemaal in de war. Dit is 50-25-12,5-12,5%. Ik had begrepen 50-15-15-15% en 5% overig ???
Joh, dat komt allemaal niet zo krap. Ik voer nooit overige... Om maar eens een voorbeeld te noemen.

Je kunt ongeveer tussen deze marges voeren:

Tussen de 30% en 60% vleesbot. Ik vind persoonlijk 30% wat weing en 60% teveel. Daarom geef ik zelf 50%.

Tussen de 10% en 20% orgaanvlees. Ik zou zelf alleen zoveel als 20% orgaanvlees voeren als daar een goed aandeel pens bij zit.

Tussen de 0% en 15% groentemix. Er zijn mensen die 0% voeren. Ik heb daar persoonlijk om vele redenen niks mee, maar als mensen persee geen groentes willen voeren: moeten ze dat zelf weten...

Tussen de 0% en 10% diversen/tafelresten/supplementen. Ik voer zelf nauwelijks tafelresten. En nauwelijks supplementen.

Tussen de 0% en 50% spiervlees. Als je 70% vleesbot voert + 15% orgaan + 15% groente : blijft er weinig over voor los spiervlees. Ik zou zelf zo niet voeren, maar ken een aantal mensen die wel graag zulke hoge hoeveel vleesbot voeren (daar zit dan wel een groot deel prooidier bij, dus weinig bot en veel vlees).

Snap je een beetje het idee? Ik dacht: kom, laat ik eens proberen het gemakkelijker uit te leggen aan Supersam2005, weer niet goed..... :-[ :-\ ;D
Door Lizzy
#573904
pike schreef: sorry hoor, het is moeilijk af te leren pietje precies te zijn, was even bang dat ik weer te weinig van alles gaf!
Sorry dat ik je in verwarring heb gebracht :-[! En nee joh, je gaat prima!
Door supersam2005
#573953
Als ik het goed begrijp, moet je dus gewoon niet te krampachtig rekenen. >:(
Je voert je hond gewoon vers en gevarieerd. Verder let je op verhoudingen van vleesbotten/vis, spiervlees, orgaanvlees en groenten. ::)
Als Sam dus gewoon een jong haasje/konijntje vangt en opeet, heeft hij alles dus al in de juiste verhoudingen binnen. :D :D :D
Het lijkt mij dan ook veel belangrijker wat je hond doet in het dagelijks leven. Ligt hij de hele dag te luieren op de bank met vier maal daags een blokje om >:( . . . . . . . . óf . . . . . . . . . . maakt hij dagelijks lange wandelingen en heeft hij ruime bewegingsvrijheid in sport, spel, training en jacht. :D ;) 8)
Voeren dus naar de prestaties die de hond moet/mag leveren. Lekker luieren doet hij op zijn tijd toch wel. ;)
Verder denk ik dat elke hond gewoon zijn eigen behoeften en voorkeuren heeft.
Als de mensen zelf eens naar zo'n strak schema zouden eten, dan was er niemand te zwaar en iedereen super gezond. ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
Door Lizzy
#574703
Nee, je hoeft dus niet zo krampachtig te rekenen. Maar daar hoef je toch niet zo boos bij te kijken?

Overigens las ik dat je hond geen kippenlevers lust... Er zijn veel honden die daar echt van gruwelen! Sommige van deze honden eten wel heel graag lever van lam of geit of rund. En weer andere (zoals de mijne) lust eigenlijk alleen lever van biologisch gehouden rund. Eerlijk waar!

Dus, misschien kun je nog lever van een ander dier proberen, want lever is wel zeer waardevolle voeding!
Door supersam2005
#574778
:D :D :D
Ik kijk al niet meer boos hoor !
:D :D :D
Ik moet er eigenlijk best wel een beetje om lachen. Sam en ik deden het al best wel aardig zonder rekenschema, maar mét kan het altijd beter. Voor mij hoeft hij niets te eten wat hij niet lekker vind, want eten moet voor hem elke dag een feestje zijn. ;)
Door Lizzy
#574782
supersam2005 schreef: :D :D :D
Ik kijk al niet meer boos hoor !
:D :D :D
Ik moet er eigenlijk best wel een beetje om lachen. Sam en ik deden het al best wel aardig zonder rekenschema, maar mét kan het altijd beter. Voor mij hoeft hij niets te eten wat hij niet lekker vind, want eten moet voor hem elke dag een feestje zijn. ;)

;D ;D ;D, OK!

Nee, mijn honden hoeven ook niks te eten wat ze niet lekker vinden. Maar, ik blijf wel van mening dat een hond de voedingsstoffen uit bijv. lever wel nodig heeft. Al was het maar voor de vitamine A. Nou hoeft dat niet veel te zijn hoor, maar een klein beetje lever per week is echt wel goed. Kan hij het niet lekker vinden, hij heeft toch die voedingsstoffen nodig... In zulke gevallen denk ik dat je naar iets moet zoeken wat toch wel die voedingsstoffen levert, maar wat hij wel lekker vindt. Zo hebben we dus gemerkt dat er verschil zit in de afkomst van lever. Andere honden lusten alleen lever wanneer het gekookt of gebakken is. Weer andere honden eten dan af en toe wat schelvislever en weer andere mensen geven geen lever (omdat hun hond het echt echt echt niet moet) en geven dan wat levertraanolie. Daar moet je weer niet teveel van geven, want dat bevat ook vitamine D.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door