Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#556834
Even een vraagje:
Ik las net dat als je kraakbeen geeft, dit een vervanger van bot is ??? ???
Altijd gedacht dat je bot als bot voerde en kraakbeen als kraakbeen, maar goed.
Moet ik nu als ik kraakbeen geef het bot weglaten???
Door Lizzy
#556857
Bij mijn weten is kraakbeen zacht weefsel dat niet verkalkt is. Kraakbeen bestaat uit een netwerk van collageenvezels, waar kraakbeencellen, ofwel chondrocyten, verspreid omheen liggen. Het collageen zorgt voor de stevigheid van het kraakbeen. De chondrocyten produceren proteoglycanen, die een grote hoeveelheid water kunnen binden, waardoor het kraakbeen naast stevig ook elastisch is.

En volgens mij bestaat kraakbeen/cartilage voor het grootste deel (50%) uit collageen. Je hebt dan natuurlijk nog kraakbeen dat verhard (verkalkt) naarmate mens/dier ouder wordt en je hebt kraakbeen dat altijd zacht/kraakbeen blijft. Dit zijn bijvoorbeeld kraakbeen delen in oren maar ook kraakbeen aan de gewrichten.

Bij mijn weten bevat kraakbeen wel calcium. Maar ik weet niet hoeveel calcium het kraakbeen bevat dat wij aan onze honden zouden kunnen voeren. Volgens mij bevat het kraakbeen zelf wel meer calcium als fosfor.

En ik weet ook niet of er nog verschil is tussen de hoeveelheid calcium die bijv in het kraakbeen van runderstrot zit en hoeveel calcium er bijv zit in kraakbeen van kippenbotten... Ik heb er geen analyses van, van alleen het kraakbeen, helaas.

Maar dat het calcium bevat, kraakbeen, dat weet ik vrijwel zeker. Ik weet alleen ook niet of bot meer calcium bevat. Gevoelsmatig zeg ik van wel omdat bot verkalkt is. Kalk = Ca. Lijkt me.

Maar goed, het is een boeiende vraag! Ik zal eens kijken of er kraakbeen analyses op te snorren zijn!
Door Netty
#556882
ik gaf in Maleisie wel eens leek, dat was kipfilet met kraakbeen, Tof vond het erg lekker en makkelijk naar binnen te werken
Door 202Spots
#556932
Lizzy schreef: Ik heb er geen analyses van, van alleen het kraakbeen, helaas.

Maar dat het calcium bevat, kraakbeen, dat weet ik vrijwel zeker. Ik weet alleen ook niet of bot meer calcium bevat. Gevoelsmatig zeg ik van wel omdat bot verkalkt is. Kalk = Ca. Lijkt me.

Maar goed, het is een boeiende vraag! Ik zal eens kijken of er kraakbeen analyses op te snorren zijn!
Ik heb niet van echt vers kraakbeen... :-\
maar heb wel 'n beetje gevonden...

"Bovine cartilage is mainly comprised of the protein collagen and proteoglycans. Proteoglycans are composed of a core protein to which polysaccharides, known as glycosaminoglycans (GAGs) or mucopolysaccharides, are attached. The main glycosaminoglycan in bovine cartilage is chondroitin sulfate."
http://www.pdrhealth.com/drug_info/nmdr ... 0311.shtml

Omdat 't meeste chondroitin is, heb ik bij de capules gekeken of er ook calcium als ingredient op de verpakking staat...
Bij de rund kraakbeen zit er GEEN calcium in:

Ingredients of Bovine Cartilage
Supplement Facts Serving Size: 1 capsule
Ingredients Amount %DV
Protein 1.5 g 2%*
Total Carbohydrate 1 g <1%*
Sodium 120 mg 6%
Total Fat 0 0%*
Calories 10
Calories From Fat 0
Bovine Cartilage (100% Pure, Hormone Free) 3.0 g (3,000 mg) †
Mucopolysaccharides 1.4 g (1,400 mg) †
Protein 1.5 g 2%*
Total Carbohydrate 1 g <1%*
Sodium 120 mg 6%
Total Fat 0 0%*
Calories 10
Calories From Fat 0
Bovine Cartilage (100% Pure, Hormone Free) 3.0 g (3,000 mg) †
Mucopolysaccharides 1.4 g (1,400 mg) http://www.pdrhealth.com/drug_info/nmdr ... 0311.shtml

Maar bij de haaikraakbeen :

BeneFin Shark Cartilage Powder Tropical
Supplement Facts
Serving Size 1 scoop (6 g)
Amount Per Serving %DV
Calories 12
Calories from Fat 0
Protein 4 g
Calcium 1182 mg 118%
Phosphorous 630 mg 63%
Magnesium 15 mg 4%
Zinc 270 mcg 2%
Sodium 36 mg 1%
Potassium 2 mg <1%
http://www.herbsmd.com/detail/Lane-Labs ... opical.htm

Ik weet dus ook niet zeker of verse kraakbeen wel of geen calcium heeft, maar wanneer het WEL iets calcium bevat, dan is 't volgens mij niet voldoende om uitsluitend als de nodige "bot" calcium te voldoen.

Ik meen ook ergens te hebben onthouden dat Bertus ooit beweerd heeft dat kraakbeen moeilijk verteerbaar is ???
Klopt volgens mij ook niet helemaal, want wanneer ik b.v eendenkarkas geef, dan zit daar net zoals bij kippen borstkast, dus aardig wat kraakbeen aan,waar ik niks van terug vind...
Maar aan de andere kant...wanneer er 'n gewrichtje van poot (wat ook kraakbeen rondom heeft)in 1 keer is doorgeslikt, dan komt dat er door spugen weer uit...maar wanneer ik er 'n X in knip dan word het gewoon verteerd..
Door 202Spots
#556939
tieneke schreef: Vraag me toch af hoe het dan met runderstrotten zit :-\
Of het wel of geen calcium heeft?
Ik zou gewoon rundstrot of ander kraakbeen wat aan vlees zit blijven geven, maar ik zou het niet als calciumbot mee tellen.
Door tieneke
#556943
202spots schreef: Of het wel of geen calcium heeft?
Ik zou gewoon rundstrot of ander kraakbeen wat aan vlees zit blijven geven, maar ik zou het niet als calciumbot mee tellen.
Zit er dan geen maximum aan de strotmaaltijd :-\
Ze krijgen het hier 3 keer per week en er zit veel vlees aan.
Door Lil
#557209
Alvast bedankt voor jullie onderzoek.

Enne ik zat een beetje met dezelfde vraag als Tieneke: ik geef dus runderstrot, luchtpijp en slokdarm (mede gezien het feit dat het goed is voor de gewrichten). Nu las ik op een duitse site waar ze lekker makkelijke porties vlees verkopen dat ze alleen maar deze dingen geven en dus geen botten, wel een vitaminepoeder met de juiste calcium/fosforverhouding. Daar ging bij mij een lampje branden: ze zeggen dat het vervangen van is, maar geven wel nog poeder ???
Door roefus
#557284
Nou ja, als je poeder bij moet geven, dan zijn ze in ieder geval niet overtuigd van de calcium-waarde van hun product.
Lijkt me dan dus duidelijk dat kraakbeen 'te weinig' oplevert.
Door tieneke
#557287
roefus schreef: Nou ja, als je poeder bij moet geven, dan zijn ze in ieder geval niet overtuigd van de calcium-waarde van hun product.
Maar wie zegt dit? :-\
Is dat wel zo?
Door roefus
#557291
tieneke schreef: Maar wie zegt dit? :-\
Is dat wel zo?
Volgens de analyse van Dory (hierboven) zit in runderkraakbeen al géén calcium.
Dus lijkt kraakbeen mij niet de ultieme calciumbron.
Door tieneke
#557295
roefus schreef: Volgens de analyse van Dory (hierboven) zit in runderkraakbeen al géén calcium.
Dus lijkt kraakbeen mij niet de ultieme calciumbron.
Ik bedoel om er poeder bij te geven ;)
Door roefus
#557305
tieneke schreef: Ik bedoel om er poeder bij te geven ;)
??????
Ze geven er poeder bij, omdat blijkbaar niet voldoende calcium erin zit.
Althans, dat kan ik niet anders zien.
En als ik dan de analyse van Dory lees, dan denk ik dat ze wel eens gelijk zouden kunnen hebben.

Verder weet ik het ook niet (ik ken de specifieke bestanddelen van elk soort kraakbeen niet).
Maar ik zou mijn eigen hond en kat, dus geen kraakbeen voeren, met de gedachte dat dit ook hun 'calcium-bron' is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door