Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door micky30
#47361
hoi ik ben michelle en heb een kruising bordeaux/rotweiler/labrador ik ben al een beetje begonnen met rauw als in lamshart runderhart en kippevleugels en lappen pens .
graag wil ik weten wat voor groenten ze mogen en of dat gekookt moet worden of niet en watvoor rauwe botten en vlees ze nog meer mag ???
ik moet ze nu nog brokken geven want anders krijg ze niet genoeg binnen en ojah welke yogurt mag ze hebben/
Gebruikersavatar
Door chooky
#47364
Hoi Michelle,

Je wilt dus graag zelf de maaltijden samenstellen.
Het is alleen niet altijd aan te raden om botjes en brokken samen te geven. Die twee hebben allebei een andere zuurgraad van de maag nodig. Bovendien moet het spijsverteringsstelsel wennen aan wat er nnu aan verse voeding bbinnenkomt en dat is lastiger als er nog steeds brokken binnenkomen.
Ik zou oftewel eerst brokken en versvlees compleet combineren (de botten zijn hierin gemalen, dus dat levert minder problemen op) of wachten tot je een menu hebt waarmee je in een keer kunt overschakelen (dat heb ik gedaan). Je weet inmiddels denk ik dat je hond de kippevleugels kan handelen, dus dat moet voor jouw hond geen probleem zijn.
Je kunt even in de bibliotheek hier gaan neuzen, want er zijn een aantal methodes die je aan kunt houden. Het verschil zit 'm dan niet zo zeer in wat je geeft. Dat is ongeveer hetzelfde (spiervlees, botten, orgaanvlees, vis, evt. groente/kruidenmix, evt. granenpap, evt. supplementen). Het zit 'm eerder in de verhoudingen.
Er is bijvoorbeeld nogal wat discussie over de hoeveelheid bot die er in de maaltijden zou moeten zitten. De een zegt dat het menu van een hond voor 60% uit rauwe vleesbotten moet bestaan, waarvan dan de verhouding vlees/bot fifty fifty zou moeten zijn. Dan kom je uit op een totaal van 30% bot in het hele menu. Er zijn er hier heel veel die dat veels te veel vinden (als je uitgaat van het nabootsen van een prooi, kom je nooit prooidieren tegen met een botpercentage van 30%, rond de 15-20% zit je beter).
Het aandeel orgaanvlees zou zo rond de 15% moeten zitten. Ik reken hart ook tot orgaanvlees. Er zijn er ook die het tot spiervlees rekenen.
Groenten kun je geven. Dan gepureerd, of licht gekookt (liefst gepureerd en rauw). Je kunt varieren van 0 tot zo'n 15-20%. Hangt een beetje van jouw voorkeur af en of je hond het lust. Mix het maar met iets van orgaanvlees of bijvoorbeeld vis. Vis uit blik helpt ook wel.
Dan zit je al op zo'n 50-60% De overige 40-50% zou ik verdelen tussen spiervlees, rauwe vis en extra dingen (eieren, karnemelk, rauwe melk, yoghurt (biogarde) of kwark, hüttekäse, ...).
Veel plezier en als je nog vragen hebt, of ik niet helemaal duidelijk ben, moet je het gewoon zeggen hoor.
groetjes Eva
Gebruikersavatar
Door sylvia
#47375
Hoi Michelle,
Misschien is het een optie voor jou om eerst een kant en klaar versvlees menu te geven en dan te beginnen met 1 dag in de week zelf bereiden,totdat je zover bent ingelezen dat je de dagen kunt gaan uitbreiden dat je zelf bereid.

Groetjes Sylvia
Door micky30
#48633
hoi nou ik ben al iets verder dan dat pens en maaltijden heb ze al gehad .
ik heb nu twee kilo kipkarkassen gehaald maae waar het mij mer om gaat is wat ze op een dag echt moet eten
Door Lizzy
#48637
micky30 schreef: hoi nou ik ben al iets verder dan dat pens en maaltijden heb ze al gehad .
ik heb nu twee kilo kipkarkassen gehaald maae waar het mij mer om gaat is wat ze op een dag echt moet eten
Wat mij betreft is daar geen antwoord op te geven "wat ze op een dag echt moeten hebben". Tenminste, niet door mij. De meeste van ons stellen zelf samen en zorgen dat de hond in 1 en soms 2 weken alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Als je iedere dag compleet wil voeren, dan kun je misschien net zo goed een kant-en-klare maaltijd geven....

Wat is precies jouw bedoeling? Wil je iedere dag zelf samenstellen? Of soms zelf samenstellen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door